Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Ik hang er nog regelmatig motor-met-zijspan naast na een felle schijnbeweging bv. Als de mijne iets eng vindt, dan is het eng, klaar. Kan ik op mijn kóp gaan staan en doen wat ik wil, maar het blijft éng. Zolang ik hem in zijn vertrouwde omgeving hou, is het wel okay (tot er iets anders is, dan is het weer eng). Het is allemaal iets minder heftig geworden dan vroeger omdat hij dressuurmatig behoorlijk aan de hulpen staat, dus is eerder op te vangen na een schrik - toen hij nog jong was ging hij bv. direct giga aan de kletter...
. De wedstrijden gingen bijna altijd wel goed, maar dat is omdat álles eng was. Maar, om eerlijk te zijn, heeft hij ook weleens zoveel spanning gehad, dat ik blij was met mijn stang en trens...(lees: stang)
) omdat hij dressuurmatig wel aan de hulpen staat. Maar ik heb nooit dé gouden tip of oplossing gevonden. En ik heb dat paard al héél wat jaren maar soms snap ik hem nog steeds écht niet!
. Ook als ze op de weide loopt is ze bang van alles. Als de boer in de verte op zijn land aan het werken is durft ze soms uren lang niet in die richting gaan om haar hooi op te eten.
. Wat de blootstelling aan prikkels betreft, de kippen van de buren vind ze vb echt eng, en dat blijft zo, de 100ste keer dat ze er passeert reageert ze nog net zo als de eerste keer... Paard loopt 24/7 buiten, vnl op hooi, wel niet langs een drukke weg. Maar ik vind haar als ze begint te steigeren soms ronduit gevaarlijk. Ik weet het, deels mijn fout dus want op zo'n momenten zal mijn angst de hare wel versterken... Ik heb een boek besteld over parelli (hier totaal geen ervaring mee dus ik weet niet wat ik ervan moet verwachten), en een afspraak gemaakt met mijn vroegere lesgeefster. 

. Doordat ze 24/7 buitenstaan zijn ze heel relaxed en heel beheerst. Als er iets engs is, krijgen ze alleen maar ogen op steeltjes en gaan niet meteen rillen.
zo kan hij eraan wennen. Door de stelling krijgt het paard het gevoel dat hij er niet naartoe moet. Als er in de piste een stoel staat waar hij bang van heeft, vraag ik hem op een volte en volg terug de hoefslag pas als hij helemaal rustig is.

pmarena schreef:Oef. Komt hij nu helemaal niet vrij buiten dan ? Zijn er geen paddocks of bak waar je het beestje even de beentjes kan laten strekken
Natuurlijk is de grond zacht , dat heb je met regen. Hier zitten we ook op klei. Als je op zo'n plek paarden wilt houden dan zul je delen moeten verharden of van een laag zand moeten voorzien.... een stal waar de paarden niet alle dagen minimaal een dagdeel naar buiten kunnen om de benen te strekken , is gewoon niet geschikt voor paarden en daar zou je zelf als eigenaar ook geen paard neer moeten zetten
Ik weet dat dit heel "simpel" klinkt....maar dat IS het eigenlijk ook
Dan maak je het jezelf en je (drukke / sensibele) paard wel heel erg moeilijk hoor , als je het op een stal zet waar ze zo weinig buiten komen
Die van mij stond bij de vorige eigenaresse overdag sowieso altijd buiten , kreeg 1 handje muesli zonder haver....en sprong dan nog boven je kop uit
Kun je nagaan wat een paranoïde raket met achtervolgingswaanzin het dan zou zijn als ze hele dagen op stal zou staan
Als ik jou was zou ik echt zoeken naar een stal waar ze het beter voor elkaar hebben zodat je paard wèl gewoon minimaal elke dag overdags naar buiten kan. Zo is er toch ook geen aardigheid aan.... voor je paard niet maar ook voor jou zelf niet , wat heb je nu aan een paard waar je niks mee kan doen omdat het dier vanwege het ophokken op ontploffen staat.....

pmarena schreef:Ik snap ook niet dat ze nu niet naar buiten gaan.... glad en modderig is het elke winter , dat is niks raars en als het goed is houdt een stal daar rekening mee door voor die natte dagen / weken / maanden een stuk land op te offeren of veel liever nog : een goede paddock / bak achter de hand te hebben waar de paarden dan in kunnen lopen.
Als het vriest zoals nu is het juist fijn want dan is de wei hard en lopen ze niks meer kapot...dus kunnen ze juist wèl lekker de wei op , ik vind het echt bizar dat ze nu op stal staan.... juist nu kunnen ze lekker naar buiten zonder de zode te vernielen
Zeker met een kleinschalige stal moet er toch een mogelijkheid zijn om de dieren tijdens natte dagen / weken ergens op zand te zetten....zodat ze met vorst lekker een mooie wei op kunnen

LesleyLady schreef:Ja lastig dat de paarden nu weinig kunnen doen..
Ik woon in de Randstad en daar is het eigenlijk 'normaal' dat de paarden 's winters niet op de wei mogen. We hebben beperkt land en dat moet 's winters bijkomen, zodat de paarden in het voorjaar en de zomer wel naar buiten kunnen.
We hebben natuurlijk wel een paddock etc, maar dat is nu ook niet te doen. De grond is knalhard en er ligt sneeuw op, mijn paard staat rondom op ijzers dus die kan daar nu niet in. Al mag die van mij het nu ook niet, vanwege een oude blessure waar hij nog voor op rust moest.
Dus logisch dat ze met rijden explosief zijn en hun energie eigenlijk kwijt willen, ik vind de winter ook helemaal niks aan voor ze!
Stappen aan de hand met dit weer is ook niet eenvoudig nee, maar lukt het ook niet met een hoofdstel in, eventueel met een ketting aan je longeerlijn?