Schikkerig paard, en heel erg sensibel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNadia

Re: Schikkerig paard, en heel erg sensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:25

ik herken het!
heb zelf ook een vijfjarige, die ik nu een jaartje heb.
bij Majoor was het, omdat hij van zijn oren tot zn staart vast zat. hij had veel pijn. nu hij een aantal keer door de ostheopaat is behandeld heeft hij het helemaal niet meer, alleen als hij wat fris is, maar echt niet meer zo erg als voor de behandelingen.
nu was het bij majoor ook wel dat ie een best kort pasje had en totaal niet wou onstpannen in zn mond. hierdoor hebben we toch maar een ostheo erbij gehaald.
dit hoeft natuurlijk niet bij alle paarden te zijn..

wat bij mij wel helpt als hij iets nog eng vind en bij andere jonge paarden die ik soms rijd, is zoals mijn instructrice het zo mooi zegt: 'doe maar alsof je neus bloedt'. gewoon niet aan denken dat hij ervandoor gaat en/of iets eng vind.. en hem vooral lekker doorrijden als hij langs iets gaat wat hij eng vind, aangezien die van mij nu als ie iets eng vind niet meer wegschiet, maar op de rem gaat.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:35

Die van mij is 11, en die doet het ook :+
Niet zo extreem als de jouwe, maar wel omdraaien en wegrennen etc.
Is het zo dat je paard één hoek of iets eng vind? En dat ze daar steeds omdraaid etc?
Ga dan even weg van die hoek, dan weer verder rijden en na een tijdje even een rondje met wat langere teugel erlangs, helpt bij mij erg goed!

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 17:42

Enge plekken verschillen heel erg. Er is dan vaak ook echt iets wat in zijn ogen eng is.
Heb er een half jaar bijna over gedaan om aan de rechterkant van de bak over de hoefslag te rijden.
Daar staat namelijk een fietsenhok. en daar kunnen dus regelmatig opeens mensen of kinderen achter gestaan.
Paardlief heeft al menig kind de stuipen op het lijf gejaagd door dat hij van hun schrok
waardoor die kids weer van hem schrokken :p

ga ook kijken of ik vaker naar de binnenbak kan, is vlak bij maar niet altijd auto beschikbaar.
Doel is uiteindelijk: blij paard, blij mens.
Dat we lekker over de weg kunnen rijden naar bos toe.
Maar we hebben een lange weg te gaan, maar de tijd is me het waard
we komen er wel :)
Ga volgende week een zak Subli Zonder halen, en beginnen met dat te voeren. :)

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:09

Poe, herkenbaar!

Toevallig vandaag weer een dip met rijden, instappen geen enkel probleem, maar toen ik de teugels op maat pakte groeide hij ineens 10 cm en gingen de oren erop, beetje in een nepkrul lopen. Dan voel ik hem aanspannen,maar probeer ik rustig te blijven, dus gewoon aandraven, maar begint hij het tempo gelijk over te nemen dus galoppeerd hij aan. Ik proberen terug te rijden, maar hij bleef het proberen en ineens springt ie op de rem en rent keihard naar de andere kant, hij was helemaal over de zeik.. en waarvoor, geen idee...
Nu moet ik wel zeggen dat die van mij 6 is en al een half jaar niet los komt wegens een blessure die hij opgelopen heeft. Dus ik neem het hem niet al te kwalijk, maar om nou te zeggen dat paardrijden op die manier altijd leuk is...
Hoe doen jullie dat als je gelijk merkt dat je paard fris is en je weet dat hij geen aanleiding nodig heeft om even lekker te gaan gallen, die van mij loert echt om iets te vinden waar die van kan schrikken..

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:29

Die van mij is dit jaar 22 en heeft het nog steeds :+ Ik hang er nog regelmatig motor-met-zijspan naast na een felle schijnbeweging bv. Als de mijne iets eng vindt, dan is het eng, klaar. Kan ik op mijn kóp gaan staan en doen wat ik wil, maar het blijft éng. Zolang ik hem in zijn vertrouwde omgeving hou, is het wel okay (tot er iets anders is, dan is het weer eng). Het is allemaal iets minder heftig geworden dan vroeger omdat hij dressuurmatig behoorlijk aan de hulpen staat, dus is eerder op te vangen na een schrik - toen hij nog jong was ging hij bv. direct giga aan de kletter...

In het verleden heb ik vele wedstrijden met hem gestart; hij heeft compleet Nederland gezien :+ . De wedstrijden gingen bijna altijd wel goed, maar dat is omdat álles eng was. Maar, om eerlijk te zijn, heeft hij ook weleens zoveel spanning gehad, dat ik blij was met mijn stang en trens...(lees: stang) :(:)
Vaak zijn de wat rillerige paarden wel de paarden met een giga-sportattitude.

Moet eerlijk toegeven: soms zet ik me weleens schrap als ik iets zie aankomen waarvan ik wéét dat hij vást gaan schrikken. En vaak is er dan niets aan de hand. Maar, komt bv. iemand de bak binnen zonder iets te zeggen, nou...ENG! SCHRIK!

Ik dacht weleens dat hij het erom dééd maar het is gebleken dat het echt niet waar is. Ik voel regelmatig zijn hart door het zadel heen bonken als hij zo geschrokken is.

Dus: het is voor mij iets beter te handelen geworden (soms schrik ik dan weer omdat híj ergens van schrikt :D ) omdat hij dressuurmatig wel aan de hulpen staat. Maar ik heb nooit dé gouden tip of oplossing gevonden. En ik heb dat paard al héél wat jaren maar soms snap ik hem nog steeds écht niet!

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:25

Ik heb ook zo'n schrikkerig paard ;( . Ook als ze op de weide loopt is ze bang van alles. Als de boer in de verte op zijn land aan het werken is durft ze soms uren lang niet in die richting gaan om haar hooi op te eten.
In de zomer is het nog goed te doen, maar vooral in de winter als er veel wind is is het erg. Aan de hand hebben we nochtans een heel goede band, ze volgt mij overal en als ze schrikt komt ze echt tegen mij staan. Ook van de dierenarts, tandarts, osteopaat en hoefsmid krijg ik steeds het compliment dat ze zo braaf is, maar onder het zadel is het een andere zaak... Zo slaat ze soms echt in paniek en begint ze te steigeren (en dan echt kaarsrecht) en er vandoor te gaan. Dan word ik zelf angstig en zo gaat van kwaad naar erger natuurlijk.
Toen ik haar kocht zei mijn dierenarts wel dat hij dacht dat ze niet goed zag, maar ik geloofde dat toen niet aangezien ze in een donkere stal stond toen hij dat zei en ik geen problemen had met springen en zo. Ze is ook enorm sensibel, maar hoe dan ook, ook ik wacht dus op DE tip.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 11:31

Nou DE tip heb ik al gegeven volgens mij....heeft al voor enorm veel paarden gewerkt , genoeg bokkers ook die er ervaring mee hebben. Maar je moet het wel willen natuurlijk :)

Binoche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:27

pmarena: natuurlijk wil ik het :-). Wat de blootstelling aan prikkels betreft, de kippen van de buren vind ze vb echt eng, en dat blijft zo, de 100ste keer dat ze er passeert reageert ze nog net zo als de eerste keer... Paard loopt 24/7 buiten, vnl op hooi, wel niet langs een drukke weg. Maar ik vind haar als ze begint te steigeren soms ronduit gevaarlijk. Ik weet het, deels mijn fout dus want op zo'n momenten zal mijn angst de hare wel versterken... Ik heb een boek besteld over parelli (hier totaal geen ervaring mee dus ik weet niet wat ik ervan moet verwachten), en een afspraak gemaakt met mijn vroegere lesgeefster.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:57

Snap ik hoor :)

Ziet ze bvb. die kippen ook vanuit de wei , of alleen tijdens het rijden ?

Het is inderdaad extreem belangrijk dat je zelf totaal niet onder de indruk bent van wat het paard doet , dat scheelt zo ontzettend veel :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 18:05

Zie veel reactie van paarden die constant schrikken en doen, en er
wordt gezegd dat het paard het er om doet
In mijn situatie is het zo dat hij het echt echt bang is. Hij heeft wel is een maffe bui
en springt dan weg of ff bokken, beetje zijn ei kwijt. Maar als hij iets eng vind dan is het ook echt eng. Dan zit er zo veel verschil in met beetje klieren.
Is ook niet zo dat hij altijd schrikt, op ander terrein is hij onzeker maar schrikt niet extreem
Zo buiten ook. hij is echt onzeker, aan de hand is het erger dan onder het zadel.

Mja zo heeft ieder paard wel wat.
Maar we gaan er gewoon voor :)

liesvp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 19:21

Misschien een domme vraag: maar hoe kan je als hij bang is, hem trager laten lopen zonder streng te zijn met je handen? Hij kan dan beginnen lopen met zijn hoofd in de lucht en tempo maal tien als wat ik wil. Weet dat ik beter niet "trek", maar enkel met mijn ademhaling en zit kan ik hem niet terug nemen. Kleine troost om te horen dat er nog zo'n bommetjes rondlopen. Is soms wel vloeken... maar is ook wat het katakter zeker...

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 20:48

Is zeker karakter van een paard, maar uiteindelijk moet je er mee kunnen leven. Jij en je paard.
Mijn paard kent stemcommando's heel erg goed, dus ik gebruik veel Hooo
En vooral op je eigen tempo blijven lichtrijden, nooit ook zelf gaan versnellen

i_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:19

Ik wil de suggestie van pmarena, hoewel dus geen optie voor ts, volledig onderschrijven (misschien namelijk wel proberen waard voor anderen). Mijn ervaring is ook: dag en nacht vrije beweging + onbeperkt hooi = relaxt paard. En +paardenmaatje erbij zou ik willen toevoegen.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 00:55

Ik heb er zelf ook eentje, alleen is het bij mijn merrie heel belangrijk dat je zelf niet onder de indruk bent. Zodra je bij haar zelf onzeker bent is elk grassprietje dat anders staat doodeng en moet je er een meter voor opzij springen. Het is met de jaren wel een stuk beter controleerbaar geworden, ik heb haar inmiddels 10 jaar en ze is nu 18 jaar oud.
Voer is die van mij ook heel gevoelig op. Hoeveel voer je precies ts? Want je zegt niet veel, maar wat is niet veel? Mijn merrie heeft ooit iemand eens een dag 1,5 schep basisbrok gegeven ipv 1 schep en toen was er geen land mee te bezeilen de dag erna ( stond toen wel op rust ). Voeren moet je naar behoefte en naar werk, zo stond mijn merrie toen ze 6 dagen per week aan het werk was ( 4 x 1uur flink dressuurmatig, 1 x longeren 1 x buitenrit van 2 tot 3 uur ) op 2 schep sportbrok en 2 schep muesli op een dag naar nu dat ze op rust staat alleen op hooi. Ze heeft nu meer energie over als toen :P
Bij mijn merrie heb ik juist afgeleerd om de teugels kort te pakken als ze iets engs vind, als ik zeg dat we er langs gaan moet ze op mij vertrouwen dat het goed is. Ik drijf haar dan met me benen naar waar ik naartoe wil en ze mag alleen daar naartoe, teugel hangt dan gewoon los. Wil ze omdraaien naar links voorkom ik dat door linkerbeen en even teugel aan te pakken rechts, staat ze dan weer stil vraag ik haar weer voorwaarts te gaan. Vind het paard het eng om aan een lange teugel te lopen of vind jij het eng? Want losse teugel geven is naar het paard toe vertrouwen geven dat hij niet wegrent, ik zou juist gaan oefenen op een lang(ere) teugel te rijden, leer tempowisselingen te rijden op jouw lichaamshulpen en eventueel stem ipv teugelhulp. De rem op mijn teugels is mijn laatste oplossing als ik op de andere geen reactie krijg.
Verder is het echt altijd angst van je paard? of is het vaak meer dat hij met andere dingen bezig is als met jou? Probeer hem dan meer aan het werk te zetten. Rijd je veel figuren of alleen op de hoefslag? Maak je wel eens onverwachtse figuren ipv de vaste wedstrijdfiguren? Bij mijn merrie helpt dat, ze weet met haar 18 jaar echt wel de vaste figuren, en ze weet ook waar ze uitkomt als ze iets engs vind en gaat dan al de hele tijd zich druk te maken, dus dan maak ik de figuur niet zo af als zij denkt waardoor ze beter op mij moet gaan letten, tevens veel tempowisselingen vragen zo let ze op mij en "vergeet " ze te denken aan alle dingen die om haar heen gebeuren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:42

Hoe is het nu met je paard TS en heb je nog iets aan de adviezen hier gehad?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:47

Als ik mijn arab en half arab binnen zou zetten, heb ik twee arabische raketten :+. Doordat ze 24/7 buitenstaan zijn ze heel relaxed en heel beheerst. Als er iets engs is, krijgen ze alleen maar ogen op steeltjes en gaan niet meteen rillen.

_Gill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 09:32

Als ik iets "engs" passeer, praat ik altijd tegen mijn paard om hem gerust te stellen. Ik kom zo dicht mogelijk bij het enge voorwerp, maar vraag stelling naar de andere kant ;) zo kan hij eraan wennen. Door de stelling krijgt het paard het gevoel dat hij er niet naartoe moet. Als er in de piste een stoel staat waar hij bang van heeft, vraag ik hem op een volte en volg terug de hoefslag pas als hij helemaal rustig is. :D

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:17

Zeker wat aan de adviezen gehad.
Helaas mogen de paarden van de stalbaas niet naar buiten :(
De grond is heel modderig geweest, modder geeft grote gaten. Land is net
een giga kraterlandschap.
Dus paard is een sjaggie explodeerbaar knolletje op dit moment.. Nog nooit zo erg geweest, hele tijd boos kijken, en dan heel sneaky oortjes naar voren als je niet kijkt. zodra je kijkt oortjes weer naar achteren xD
Kan merken dat hij echt boos is dat ie niet buiten kan lopen mja..

Heel heel erg jammer, probeer stukjes met hem te lopen buiten maar
is niet te doen. Wordt hij gewoon gevaarlijk van enthousiasme.
Nu doe ik wat oefeningetjes in de stal, of nja poetsplaats, om hem toch wat hersenvoedsel
te geven.

Hij krijgt nu Subli Zonder.

@ gill:
inderdaad wat ik ook doe, en dan steeds grotere volte maken zodat je er uiteindelijk toch langs kan gaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:38

Oef. Komt hij nu helemaal niet vrij buiten dan ? Zijn er geen paddocks of bak waar je het beestje even de beentjes kan laten strekken :?

Natuurlijk is de grond zacht , dat heb je met regen. Hier zitten we ook op klei. Als je op zo'n plek paarden wilt houden dan zul je delen moeten verharden of van een laag zand moeten voorzien.... een stal waar de paarden niet alle dagen minimaal een dagdeel naar buiten kunnen om de benen te strekken , is gewoon niet geschikt voor paarden en daar zou je zelf als eigenaar ook geen paard neer moeten zetten :o

Ik weet dat dit heel "simpel" klinkt....maar dat IS het eigenlijk ook :)

Dan maak je het jezelf en je (drukke / sensibele) paard wel heel erg moeilijk hoor , als je het op een stal zet waar ze zo weinig buiten komen :o

Die van mij stond bij de vorige eigenaresse overdag sowieso altijd buiten , kreeg 1 handje muesli zonder haver....en sprong dan nog boven je kop uit :P

Kun je nagaan wat een paranoïde raket met achtervolgingswaanzin het dan zou zijn als ze hele dagen op stal zou staan :=

Als ik jou was zou ik echt zoeken naar een stal waar ze het beter voor elkaar hebben zodat je paard wèl gewoon minimaal elke dag overdags naar buiten kan. Zo is er toch ook geen aardigheid aan.... voor je paard niet maar ook voor jou zelf niet , wat heb je nu aan een paard waar je niks mee kan doen omdat het dier vanwege het ophokken op ontploffen staat..... :(:)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 14:45

pmarena schreef:
Oef. Komt hij nu helemaal niet vrij buiten dan ? Zijn er geen paddocks of bak waar je het beestje even de beentjes kan laten strekken :?

Natuurlijk is de grond zacht , dat heb je met regen. Hier zitten we ook op klei. Als je op zo'n plek paarden wilt houden dan zul je delen moeten verharden of van een laag zand moeten voorzien.... een stal waar de paarden niet alle dagen minimaal een dagdeel naar buiten kunnen om de benen te strekken , is gewoon niet geschikt voor paarden en daar zou je zelf als eigenaar ook geen paard neer moeten zetten :o

Ik weet dat dit heel "simpel" klinkt....maar dat IS het eigenlijk ook :)

Dan maak je het jezelf en je (drukke / sensibele) paard wel heel erg moeilijk hoor , als je het op een stal zet waar ze zo weinig buiten komen :o

Die van mij stond bij de vorige eigenaresse overdag sowieso altijd buiten , kreeg 1 handje muesli zonder haver....en sprong dan nog boven je kop uit :P

Kun je nagaan wat een paranoïde raket met achtervolgingswaanzin het dan zou zijn als ze hele dagen op stal zou staan :=

Als ik jou was zou ik echt zoeken naar een stal waar ze het beter voor elkaar hebben zodat je paard wèl gewoon minimaal elke dag overdags naar buiten kan. Zo is er toch ook geen aardigheid aan.... voor je paard niet maar ook voor jou zelf niet , wat heb je nu aan een paard waar je niks mee kan doen omdat het dier vanwege het ophokken op ontploffen staat..... :(:)

Ik denk er wel is over na een andere stal, met binnenbak zodat ze met dit weer toch lekker los kunnen.
Maar ik sta van huidige stal 1 minuutje vandaan, geweldige mensen en zijn met zijn 5en is echt heerlijke
sfeer en lekker kleinschalig. ik hoop dat ze vant weekend al weer naar buiten kunnen.
Baal er zelf ook ontzettend van...
Vorige jaren konden ze altijd naar buiten toe, doordat er dan ook sneeuw lag. Dikke laag sneeuw op land scheelt een stuk.
Kan kijken of hij de bak in kan, deze is nog plat gesleept voor het vriezen.
Want ben het met je eens, dit is echt helemaal niks, vind het ook vreselijk %)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:54

Ik snap ook niet dat ze nu niet naar buiten gaan.... glad en modderig is het elke winter , dat is niks raars en als het goed is houdt een stal daar rekening mee door voor die natte dagen / weken / maanden een stuk land op te offeren of veel liever nog : een goede paddock / bak achter de hand te hebben waar de paarden dan in kunnen lopen.

Als het vriest zoals nu is het juist fijn want dan is de wei hard en lopen ze niks meer kapot...dus kunnen ze juist wèl lekker de wei op , ik vind het echt bizar dat ze nu op stal staan.... juist nu kunnen ze lekker naar buiten zonder de zode te vernielen :j

Zeker met een kleinschalige stal moet er toch een mogelijkheid zijn om de dieren tijdens natte dagen / weken ergens op zand te zetten....zodat ze met vorst lekker een mooie wei op kunnen :j

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:15

pmarena schreef:
Ik snap ook niet dat ze nu niet naar buiten gaan.... glad en modderig is het elke winter , dat is niks raars en als het goed is houdt een stal daar rekening mee door voor die natte dagen / weken / maanden een stuk land op te offeren of veel liever nog : een goede paddock / bak achter de hand te hebben waar de paarden dan in kunnen lopen.

Als het vriest zoals nu is het juist fijn want dan is de wei hard en lopen ze niks meer kapot...dus kunnen ze juist wèl lekker de wei op , ik vind het echt bizar dat ze nu op stal staan.... juist nu kunnen ze lekker naar buiten zonder de zode te vernielen :j

Zeker met een kleinschalige stal moet er toch een mogelijkheid zijn om de dieren tijdens natte dagen / weken ergens op zand te zetten....zodat ze met vorst lekker een mooie wei op kunnen :j

Ja das het stomme, hebben een prachtig grote weide aan de voorkant, waar al niet meer is opgelopen sinds een paar maanden. Oftewel daar kunnen ze gewoon op.. :(
Kga toch maar is even overleggen donderdag, krijg heibel als ik ze zomaar buiten zet haha

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:33

Belachelijk echt. Als ze er nu al niet op mogen , wanneer dan wel...steviger dan hij nu is gaat hij nooit worden :P

Straks is de vorst weer voorbij , smelt de sneeuw , wordt alles nog ergere prut...en dan kunnen ze helemaal niet meer op de wei omdat hij dan al kapot gaat als ze er naar kijken...bij wijze van spreken :P

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:40

Ja lastig dat de paarden nu weinig kunnen doen..

Ik woon in de Randstad en daar is het eigenlijk 'normaal' dat de paarden 's winters niet op de wei mogen. We hebben beperkt land en dat moet 's winters bijkomen, zodat de paarden in het voorjaar en de zomer wel naar buiten kunnen.
We hebben natuurlijk wel een paddock etc, maar dat is nu ook niet te doen. De grond is knalhard en er ligt sneeuw op, mijn paard staat rondom op ijzers dus die kan daar nu niet in. Al mag die van mij het nu ook niet, vanwege een oude blessure waar hij nog voor op rust moest.
Dus logisch dat ze met rijden explosief zijn en hun energie eigenlijk kwijt willen, ik vind de winter ook helemaal niks aan voor ze!

Stappen aan de hand met dit weer is ook niet eenvoudig nee, maar lukt het ook niet met een hoofdstel in, eventueel met een ketting aan je longeerlijn?

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:51

LesleyLady schreef:
Ja lastig dat de paarden nu weinig kunnen doen..

Ik woon in de Randstad en daar is het eigenlijk 'normaal' dat de paarden 's winters niet op de wei mogen. We hebben beperkt land en dat moet 's winters bijkomen, zodat de paarden in het voorjaar en de zomer wel naar buiten kunnen.
We hebben natuurlijk wel een paddock etc, maar dat is nu ook niet te doen. De grond is knalhard en er ligt sneeuw op, mijn paard staat rondom op ijzers dus die kan daar nu niet in. Al mag die van mij het nu ook niet, vanwege een oude blessure waar hij nog voor op rust moest.
Dus logisch dat ze met rijden explosief zijn en hun energie eigenlijk kwijt willen, ik vind de winter ook helemaal niks aan voor ze!

Stappen aan de hand met dit weer is ook niet eenvoudig nee, maar lukt het ook niet met een hoofdstel in, eventueel met een ketting aan je longeerlijn?

Herkenbaar, hier ook Randstad-stal met (nu!) weinig mogelijkheden. Bijna 30 paarden; maar 2 paddocks (voor losgooien en longeren), ca. 12 uren in een dag dat de paardeneigenaren over de vloer zijn..., dus reken maar uit hoe lang ze erin kunnen (kleine paddocks, sommigen staan met 2, maar de meeste alleen)! Los van het feit dat de bodem van de paddock nu idd. vol putten zit en er sneeuw-/ijsbrokken liggen.

Gelukkig hier wel een binnenbak, dus het rijden gaat gewoon door en ook wandelen aan de hand doen we dan maar gewoon in de rijbak (menselijke stapmolen vind ik mezelf dan). Ik weet dat het verre van ideaal is, ik baal er ook van en het is volgens bokt-normen ook not done, maar geloof me, in de Randstad werkt het bij veel stallen zo, iig. de 'commerciële' stallen (ik bedoel dus niet de 'aan huis stallen', daar kun je het zelf bepalen.

Ik had al eerder gereageerd in dit topic (m.n. over het langzame lichtrijden), ben overigens blij te merken dat mijn merrie nu, met dit weer, niet per se veel sensibeler is dan normaal.