Mijn knapste merrie door Marina Verleun Photography

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jiggy777

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 11:44

Heel erg leuk paard! vind dat jullie al aardig op weg zijn. Sporen inderdaad alleen gebruiken voor de verfijnde hulpen maar voor het voorwaarts gaan moet alleen kuit voldoende zijn. Maar daarvoor moet je been wat meer naar achteren, je been langer en teen naar binnen. Dan pas kan je pas een kuithulp geven. Als je been naar achteren ligt kan je paard pas reageren, vlak achter de singel, reageert een paard niet. Dat is de reden waarom de meeste mensen naar sporen grijpen, dit is echt niet nodig als je been maar goed ligt. Qua hals heeft ze meer lengte nodig om over de rug te komen. Je geeft het zelf aan, ze wil meer. Sta dit toe. Sta je dit niet toe gaat ze haar hals verstrakken en kom je ook niet tot een losse kaak, en rug. Dan ontstaat er spierpijn...Ze mag niet uit elkaar lopen maar haar hals moet ze wel uit kunnen schuiven

S_en_Z

Re: Mijn knapste merrie door Marina Verleun Photography

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:31

Ik snap je Jiggy, ik rijd haar ook niet dagelijks of heel erg lang zo "bovenin" en als ik haar wat meer bovenin vraag gaat dit gepaard met na enkele passen of meer lengte opzoeken of hals uitschuiven horizontaal of halsstrekken.

Maar over benen heb je gelijk.

Ik heb geen sporen om omdat ze niet aan het been zou zijn hoor. :)

Wel heel interessante opmerking! (leerzaam) daar hoort HAW voor te zijn.

Dankje voor het delen!

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:16

Ik vind het er goed uitzien. Paard loopt ontspannen maar zie ook duidelijk de aanspanning van achter naar voren. Bovenlijn vind ik wel voldoende op lengte. maar proberen uit te schuiven vanuit de schoft is altijd goed. Dus ga wel mee met het verhaal van Jiggy.

Toch is er iets aan het plaatje dat me stoort en ik ben bang dat jij het bent. Ik vind je houding niet netjes. Je zit niet gecentreerd op je paard. Volgens mij is in een eerdere reactie al gesproken over de lijn schouder-heup-hak. Het lijkt of je bovenlichaam te ver naar voren gaat en/of je heupen en benen te ver naar achteren gaan ten opzichte van je bovenlichaam. Ik vind het moeilijk te verwoorden om eerlijk te zijn.

Volgens mij zou je meer achterin je zadel kunnen gaan zitten en je onderlichaam meer ontspannen. Je moet het gevoel hebben dat je je benen om je paard heen kan leggen en met je been je paard omhoog kan drukken. Ik probeer vaak naar andere ruiters te kijken wat betreft houding (Adelinde, HP, Edward Gal). Niet dat ik ooit zo zou kunnen rijden maar het is het proberen waard om zo netjes te gaan zitten :)

Heel veel succes! Je hebt een prachtig een vooral werkwillig paard. En jullie zijn een leuke combi

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 15:31

Er zijn genoeg GP ruiters met een belabberde houding (voeten naar voren uitdrukken, met handen pianospelen, achterover hangen, gespannen schouders.. etc...)

Dus er is altijd werk te doen.. maar ik ben het met je eens.. Ik weet het ook wel. Ik ben onder (intensieve) behandeling bij een osteopaat vanwege mijn schouders/onderrug en bekken. Ik kon mn hakken nieteens onder mn heup leggen.. als ik dat deed had ik hartstikke veel pijn.. niet als ik verkrampte maar wel als ik mijn spieren "los" liet.

Ben zelf beetje bezig met rek en strekoefeningen...

Mijn zit is nog lang niet perfect... maar het is wel al beter en meer ontspannen dan het ooit geweest is. Eerst trok ik mijn schouders naar achter, mijn rug hol en meeveren met mijn paard kon ik helemaal niet.

Zitlessen komen er aan als er straks langer de tijd tussen de behandelingen van de osteo zit. :) Maar voor nu probeer ik mezelf zo veel mogelijk te verbeteren.. ik ben al heel erg blij dat ik eindelijk meer op mijn kont zit (was eerst niet het geval) lukte me ook absoluut niet.. ook niet als iemand me probeerde te corrigeren.

Heb gewoon heel weinig "bewegingsvrijheid" in mijn spieren en gewrichten.

Ben het volledig met je eens :) En ik ben er mee bezig.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:31

Goed om te horen! Succes... Enne je hoorde mij niet zeggen dat iedere GP ruiter goed op zijn paard zit. Ik probeer het positieve te zien van de goed en het slechte van de minder goede...

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:59

Opent fototopic, denk 'he, daar is Zyalda weer'. Scrolt terug naar boven om te kijken van wie het topic is, S_en_Z, zegt me niks, Zyalda look-a-like dus. Weer verder kijken, tóch Zyalda.

Om nog heel even terug te komen op de spoor-foto's die werden besproken op de eerste pagina: op de middendraffoto's in dit topic raakt het linkerspoor het paard op het moment dat de linkerbenen van het paard maximaal uit elkaar zijn. Op de later toegevoegde foto raakt het linkerspoor het paard op het moment dat de linkerbenen minimaal uit elkaar zijn.

Voor de liefhebber: als je zelf op handen en knieën gaat staan en je doet de drafbeweging van een paard na, bijvoorbeeld linkerbeen en rechterhand tegelijk naar voren zetten, dan voel je dat je romp naar rechts 'uitzwaait'. Je linkerheup duwt als het ware je ribbenkast naar buiten. Als iemand je op dat moment in je ribbenkast prikt, dan is dat aan de linkerkant van re ribbenkast veel minder irritant dan aan de rechterkant. Word je links geprikt, dan zul je de neiging hebben om in reactie op dat prikje wat extra te buigen. Wordt je echter rechts geprikt, dan zul je de neiging hebben om je beweging te stoppen. Zeker een fijngevoelig paard (en dat weten we inmiddels wel van Zyalda), kan geïrriteerd raken van spoorgebruik op het verkeerde moment, onafhankelijk van het type spoor of de kracht waarmee het spoor wordt gebruikt.

Voor TS: je kunt met behulp van sporen prima verfijnde hulpen geven, maar wees niet alleen heel bewust van óf je je paard met je spoor raakt, maar vooral ook op welk moment in haar beweging je haar raakt.

jolienvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 17:55

Ik vind het er heel goed uitzien! Een paard dat netjes bij je blijft als je het vraagt en meegeeft als je het toestaat, zoals eerder gezegd, juist opletten, dat hij niet neigt op de voorhand te lopen bij teugel geven :)
Maar dat is echt wel een hele kleine bemerking; ik ga al blij zijn als ik ooit zoiets bereik met mijn verzorgpaard ;)
Dat M1 kan geen groot probleem worden denk ik dan! Ik vind het er echt fijn uitzien :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 20:02

Haha idd hetzelfde meisje ja ;)

Maura, bedankt voor je inbreng en uitgebreide uitleg aan het topic!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 12:29

S_en_Z schreef:
_O- nee.. ze zitten gelijk.. maar zij beweegt zo met haar rug als ze stapt dat je heen en weer gaat met je benen.. je voeten worden een soort van heen en weer gewiebeld. :=

Hakken uitdrukken lukt me helaas niet.. doe wel in stap vaak mn best dit te doen.. maar blijft moeilijk.

(als ik mn hak uitdruk gaan mn benen nog verder naar voren en als ik ze "terug" leg knijp ik met mn benen..)

Het viel mij ook al op van je beugels maar toen zag ik deze opmerking.

Toch, op de draffoto, stukje SB, is je linkerbeugel toch echt een stuk langer.
Met je zit lijk je daar aardig in balans te zijn, maar die linkerbeugel...echt een té groot verschil hoor, geen verschil van een paard met beweging. Je zegt hierboven dat het vooral in stap is dat je paard 'wiebelt', maar de SB foto is in draf.
Als ik jou was zou ik toch nog maar even checken of je beugels echt wel gelijk zijn en misschien ook je paard. Kan best zijn dat zij wat scheef is en dan zou ik adviseren om haar eens een aantal keren te laten behandelen door een osteo, net zoals haar baasje!

Succes met je behandelingen , knap paard trouwens!!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 16:14

Heb er naar gekeken, de ene beugel is een halve cm langer dan de andere dus heb ze omgeswitched :)

Heb ook paard nagekeken op een krukje vanuit de achterkant. De laatste keer dat de zadelmaker kwam heeft ze me er op gewezen dat ik teveel op rechts zat (november afgelopen jaar) het zadel was daardoor rechts wat meer ingezakt en merrie was daar iets achtergebleven in bespiering. Heb dus gezien hoe ze er toen uit zag.

Nu is ze goed bijgetrokken. Evenwijdig bespierd en ze heeft geen hoogteverschillen. Bekken voelt ook goed (gelijk) Schouders vallen ook gelijk. Alleen aan 1 zijde bovenop de hals (het stukje bij de schoft dat ze nog niet altijd even fijn loslaat) heeft ze iets minder bespiering dan aan de andere zijde, daar zijn we mee aan het werk.. (ze wil zich niet altijd even fijn door links laten rijden. Rechtsom gaat goed maar linksom loopt ze van mijn binnenbeen weg ipv dat ze er omheen buigt. Ze accepteerd de begrenzende buitenteugel nog niet helemaal. Ze gaat dan kantelen in het front en de schouder buiten de massa plaatsen. Daar zijn we dus mee bezig met veel oefeningen en dat gaat steeds beter. Dus die bespiering zal wel goed komen)

Wat mijn instructrice wel opperde afgelopen les is dat ik ga overcompenseren. Omdat ik bang ben op rechts te zitten/zakken ga ik op (teveel) op links zitten en inknikken in mijn heup. Ik heb het gevoel wanneer ik RECHT boven mijn paard zit nog niet helemaal te pakken :( Omdat ik dan voor mijn gevoel juist scheef zit.. (ook omdat ik bij mijn behandelingen nog lang niet klaar ben.. al wordt het wel steeds een beetje beter volgens osteo)

Dus wellicht dat het extra verschil daar vandaan komt. Ik ben er iig op aan het letten :j

Op de SB foto was ze niet fijn. Ze liep over de buitenteugel weg en ik was afgeleid. Liep met mijn benen te klooien "gaat fotografe aan de kant of moet ik afwenden, of moet ik haar rechtuit wegdraven" ik zat te twijfelen waardoor mijn bovenlichaam te recht is om een nette SB te rijden.. dus zal vast wel niet goed gezeten hebben :P Vandaar ook erbij "Poging tot" :=

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 22:52

Hey, knap paardje heb je daar!!! Ze is heel mooi gespierd en ziet er goed uit!

Ik weet niet of het een momentopname is, maar op de verzamelfoto zie ik niet veel verzameling. Door het te zwaar zitten, hinder je de doorstroming van de energie naar voor die je moet behouden. Probeer in de verzameling meer voorwaards te denken en lichter te gaan zitten.

Op de foto's van de middendraf is nog wat teveel spanning (te zien aan de oren). Probeer de bovenlijn los te houden in de verruiming.

heel veel succes!!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 23:44

Dankjewel :)

Ja klopt in de middendraf mag het neusje er wat meer uit zodat ze mooi rond blijft. We werken er aan :D

Bigbrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:31

Ik vind het een heel leuk paardje!
Ziet er toch best netjes uit vind ik.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:43

Dankjewel :)

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:40

Zo das een groot paard wat een mooierd :)
Ik vind het er netjes uit zien soms is de nek wel beetje te opgepropt ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 14:03

Dankje!

Ja, wat spanning her en der.. verbeterpuntjes horen erbij. Maar daar zijn we mee aan het werk. :)

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 14:19

Ik hamer maar weer eens op datgene waar iedereen die met rijden begint mee gebrainwashed wordt. Benen ontspannen af laten hangen en NIET je hakken optrekken.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:07

Vind het hakken optrekken wel meevallen. Ik spoor d.m.v. wrijven en niet door "schopjes" dus ik moet mijn hak wel spannen als ik been geef.

En verder dan recht kan ik mijn hak niet uitdrukken. Ik moet juist kracht zetten om mijn hak recht te houden/omlaag te drukken.

Zonder teugels en stijgbeugels zit ik exact hetzelfde terwijl ik naar mijn idee niet knijp of klem. Span alleen afentoe mn kuiten en verder probeer ik me zoveel mogelijk te laten leiden.

(ik kan ook zittend op een stoel met een krukje onder mn tenen mn hakken niet verder uitdrukken dan recht. Als ik werk krijg ik heel veel pijn in mijn voeten van het vele staan, ik sta ook het liefst met de meeste druk op mijn tenen ipv op mijn hakken.. ik weet dat ik raar ben.. daarom loop ik dus ook bij een osteo _O- )

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 16:33

S_en_Z schreef:
Als ik werk krijg ik heel veel pijn in mijn voeten van het vele staan, ik sta ook het liefst met de meeste druk op mijn tenen ipv op mijn hakken.. ik weet dat ik raar ben.. daarom loop ik dus ook bij een osteo _O- )

Of je raar bent weet ik niet, maar heb je niet gewoon korte kuitspieren? Geen idee of je in het wild graag op hakken loopt, maar als je korte kuitspieren hebt is 't misschien wel het handigst om braaf platte schoenen te dragen. En als je er een hobby bij zoekt is bergbeklimmen niet zo'n goed idee, maar voor de rest kom je met korte kuitspieren net zo goed vooruit als ieder ander hoor.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 16:51

Zou best kunnen maar heb eigenlijk nooit spierpijn als ik veel loop ofzo.. alleen als ik te lang plat moet staan krijg ik pijn in mijn voeten. Niet in mn kuiten.. Ik kan wel in halt mn hakken wat meer uitdrukken.. maar dan zit ik op mn doos in het zadel, als ik op mn billen ga zitten kan ik mn hakken niet uitdrukken.

Dus ik gok meer op spieren bij mijn liezen.

Ik loop bijna altijd op platte gympen. Hakjes tot 5cm zitten kan ik hele dagen op rondwandelen/staan. Hoger heb ik na 5 minuten lopen al kramp.. :=

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 17:16

Okay, gaan we je testen.
Kun je zonder warming-up staan en met gestrekte knieën voorover buigen tot je met je vingers je tenen aanraakt?
Kun je zonder warming-up jezelf achter je rug een hand geven? Linkerarm omhoog steken, elleboog buigen, hand achter je hoofd omlaag, rechterarm juist omlaag, elleboog buigen, hand omhoog. En andersom (o geweldig, nu kom ik er achter dat ik het alleen kan met rechterarm omhoog, rechterarm omlaag krijg ik onmogelijk mijn hand recht omhoog achter m'n rug, ben dus nog schever dan ik dacht).
Kun je zonder warming up zitten op de grond je voetzoeln tegen elkaar zetten, je hielen naar je kruis trekken en je knieën plat op de grond krijgen?

Als je dat allemaal kunt heb je vermoedelijk van nature lange spieren. Als je het niet kunt mag je het na een warming-up nog eens proberen. Lukt het dan alsnog, heb je 'normale' spieren. Lukt het dan nog steeds niet, dan heb je vermoedelijk van nature korte spieren.

(en als je alle oefeningen doet heb je vermoedelijk net zoveel tegenzin als ik in wat je eigenlijk zou moeten doen op deze zonnige maandagmiddag en moet je jezelf een skup geven en nog even aan de slag gaan)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 18:04

Nr 1 not even close hahaha beiden kanten op evenveel afstand over.

Knieën op de grond, nee. En als ik mijn knieën naar beneden druk voel ik mijn beiden liezen heel erg trekken.

Met warming up maakt bijna geen verschil

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 18:42

Dan constateer ik dat je van nature korte spieren hebt. Je kunt op pilates gaan als je dat leuk vindt, je kunt ook bedenken dat je beter korte spieren kunt hebben dan lange tenen.
Disclaimer: bovenstaande is gebaseerd op boerenverstand en maandagmiddagbleeeehhh en er kunnen geen rechten aan worden ontleend

Excuses voor het melige gehalte van mijn laatste posts, vind jullie een erg leuke combi om een beetje te volgen en ik vind het helemaal top dat je eigenlijk een doorlopende serie topics van jullie ontwikkeling plaatst en ik word soms wat dwars van commentaar dat op mij als gezeur overkomt.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 20:47

Ik vind jullie een erg leuke en fijne combi om naar te kijken. Fijn ook dat je zo te zien veel wisselt in halshouding. Op een aantal foto's komt ze iets achter de ll bij het halsstrekken, aandachtspuntje. Wat mij wel eens helpt is wat kleine tempowisselingen in het halsstrekken te rijden, om te zorgen dat ze aan mijn been van achter naar voren blijft lopen,

Aan haar oorwerk zie je (vooral in de middendraf foto's) dat er toch nog een blokkade op je beenhulp is. Misschien een idee om met nog minder beenhulp in te komen en erg op ontspanning van je eigen lichaam te letten. Maar zo te horen ben je daar al mee bezig

@Maura: ff off topic, grappig testje. Ik heb lange spieren volgens jouw test, moet ook zeggen dat ik net weer met Pilates begonnen ben :D

inskimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 22:46

Hallo,

Ziet er al leuk uit als combi!

Wat mij nog opvalt bij de middendraf is dat ze niet lekker zakt van achter. Ze strekt haar benen wel mooi maar moet nog iets meer gaan zitten. Verder denk ik met het bovengenoemde commentaar dat je lekker door moet gaan met trainen!