Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Nou heb ik toevallig al laatst een ander topic geopend omdat ik dit jaar toch een nieuw zadel wil omdat deze al wat scheurtjes enzo begint te vertonen en heb al een paar goede zadel tips gehad. Maar ondertussen dan misschien toch maar op zoek naar een tweedehands zadel. Dus dan maar even vragen op stal of iemand er wat verstand van heeft want ik heb dat niet

Als ik zo'n boomloos zadel vind hoe weet ik dan of die goed is of is daar maar 1 maat in voor paarden. Sorry helemaal geen verstand van. 
Elmyh schreef:Grappig, ik herken mezelf wel in jou, ik ben ruim 1,5 jaar geleden weer begonnen met rijden, nadat ik ook alleen in
mijn kinderjaren gereden had, nooit les.
Heb ook een fries, een 12 jarige merrie, en reed eerst ook te fanatiek licht, kwam ook te ver uit het zadel, mijn instructrice zei dan altijd
dat ik zelf niet zo hard moest werken. Mee gaan met de beweging van het paard, dan voel je ook snel ofje wel op het goed been rijdt.
Een fries goed aan het lopen hebben/krijgen valt niet altijd mee, ze kunnen idd traag zijn/sloffen.
Wat bij mij helpt zijn heel veel overgangen rijden.
Je kijkt op zich mooi voor je uit hoor, meestal zie je ruiter met het hoofd naar beneden!
Maar nu we les hebben in rechtrichten gaat dat steeds een stukkie beter, maar het zal nog wel even duren voordat ze alle vier haar benen evenveel belast. 

stephanie404 schreef:Heb een stuk gelezen uit een ander topic en daar staat zodra een paard nageeflijk loopt ze ook meer haar rug gaat bollen. Nou dacht ik dat ze op de laatste rijfoto aardig nageeflijk liep, maar toch met holllere rug?? Hebben jullie hier nog wat informatie en tips over?? Of zie ik dat verkeerd kan ook natuurlijkVind het nu wel heel belangrijk dat we goed gaan trainen. En niet dat ik haar rug of zo verpest. En natuurlijk zal ik ook aan mezelf werken.

). Verder tenen wat meer naar binnen en inderdaad de goede teugelmaat pakken ( ik geef toe,in het begin vond ik dit ook erg moeilijk ). En inderdaad niet te veel meegeven in draf, ga even doorzitten en voel het ritme van je paard.Verder vind ik je wel netjes rijden en je hebt een leuk paardje. Probeer goed te oefenen, dan komt het wel goed. Enne, buitenritten vind ik ook geweldig!
Ben gewoon super trots op mijn paardje
Jotoma schreef:Doordat je paard zn rug uitzet is het voor jou sowieso moeilijker om door te zitten. Wil je lekker doorzitten, dan moet je paard zn rug ontspannen en daarvoor moet je inderdaad gaan rechtrichten.
Hartstikke goed dat je daarmee aan de slag gaat!
Ik denk alleen dat je het je paard best moeilijk maakt door al rijdend te gaan rechtrichten, omdat je zelf nog moet werken aan je houding.
Ik zou je adviseren om eerst op de grond te gaan rechtrichten, dan krijgt je paard balans en kan je werken aan de buiging en om eens op een ander paard wat zitlessen te gaan nemen. Om een goede houding te krijgen, moet je je echt bewust leren worden van houding. Pas als je voelt wat nog niet goed gaat, dan kan je het verbeteren. Ik zou ook stap voor stap aan de slag gaan, want je kan niet alles in 1x onthouden. Vaak als 1 ding goed gaat, volgt het andere automatisch. Bij mijn zitlessen moest ik echt leren om mn benen stil te houden en recht te zitten, toen dat beter ging, waren mijn handen tijdens het rijden ook ineens stil.