Beginnelingen voor het eerst op HAW!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Re: Beginnelingen voor het eerst op HAW!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:45

Dat is een teken dat je echt een zadelmaker moet laten komen, want dan past het zadel niet.
Wat dus al die jaren verbloemd is door dat bontje.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:47

Ok zal vandaag even vragen of iemand op stal er naar wil kijken en ik heb straks ook les dus zal het gelijk even zeggen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 11:50

Niet iemand van stal...even een goede zadelmaker zoeken.
Heb je veel meer aan ;)

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 11:55

Ja dat begrijp ik, maar woon op een eiland dus er komen veeel kosten bij kijken om iemand van de overkant te laten komen(die ik op dit moment niet heb). De zadelman die normaal komt op het eiland komt maar eens in de 3 maanden. Dus moet dan toch op zoek naar een tijdelijke oplossing :j Nou heb ik toevallig al laatst een ander topic geopend omdat ik dit jaar toch een nieuw zadel wil omdat deze al wat scheurtjes enzo begint te vertonen en heb al een paar goede zadel tips gehad. Maar ondertussen dan misschien toch maar op zoek naar een tweedehands zadel. Dus dan maar even vragen op stal of iemand er wat verstand van heeft want ik heb dat niet :o

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:03

Ik zou dan in die tussentijd heel voorzichtig zijn met rijden :j
Nu kost het je misschien wat, maar de kosten die het met zich meebrengt als je paard straks rugproblemen heeft zullen vele malen hoger zijn. En misschien nog wel veel meer gedoe om je paard dan op het vaste land te krijgen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:09

Kun je niet tijdelijk een boomloos zadel lenen? Past zeker en dan merk je ook direct of het hol lopen door het zadel komt. Nadeel kan zijn dat het wat minder steun aan de ruiter kan geven maar dit verschilt per model. Dan kun je nadat je zadel is gecontroleerd weer met gewoon zadel rijden.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:11

Ik zou niet weten van wie ik deze zou kunnen lenen. :?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:12

Je kunt ook testzadels aanvragen, kun je dan 1 of 2 weken mee rijden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:13

Geen kenissen in de buurt die er een heeft liggen? Vaak heben mensen verrassend veel spullen liggen namelijk. Briefje ophangen bij stal? Wie niet waagt..

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:15

Nee ken niemand die paardrijd. Zal het even op stal vragen of daar iemand kent. :j Als ik zo'n boomloos zadel vind hoe weet ik dan of die goed is of is daar maar 1 maat in voor paarden. Sorry helemaal geen verstand van.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:20

Dat ligt een beetje aan het merk en type. Als je daar wat over weet wil ik je gerust helpen met dat uitzoeken.
Wat bij allen geldt is de lengte, weliswaar mag het zadel langer zijn dan andere zadels omdat het enkel draagt onder jouw zitvlak maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat het paard bij het inbuigen tegengewerkt wordt.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 12:21

ok ik zal gaan navragen

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:40

Ik vind dat je juist wel goed voor je uit kijkt, op een foto kijk je een beetje naar boven, maar verder kijk je naar mijn idee gewoon goed naar voren :)
En leuk dat je weer begonnen bent! Als je aan het rijden ben gewoon een hele tijd op je houding proberen te letten
en wat bij mij ook hielp een soort rijtje in je hoofd te maken
rug recht/borst naar voren/tenen naar voren/benen lang/ hakken laag
en als je daar dan echt op concentreert zal dat ook steeds beter gaan
waardoor het op een gegeven moment gewoon vanzelf gaat!
en als je dan daar minder op hoeft te letten kan je jezelf ook meer op de houding van je paard gaan richten.
En de achterhand actief houden is inderdaad erg belangrijk,
je ziet vaak bij friezen dat ze dan gaan sloffen,
belangrijk is dan zorgen dat je paard actief loopt
dus niet perse heel hard, maar echt actief
daarvoor moet je je benen ook goed om je paard heen houden en op die manier aansporen.
Veel succes en plezier nog met je paard!:)

Elmyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:42

Grappig, ik herken mezelf wel in jou, ik ben ruim 1,5 jaar geleden weer begonnen met rijden, nadat ik ook alleen in
mijn kinderjaren gereden had, nooit les.
Heb ook een fries, een 12 jarige merrie, en reed eerst ook te fanatiek licht, kwam ook te ver uit het zadel, mijn instructrice zei dan altijd
dat ik zelf niet zo hard moest werken. Mee gaan met de beweging van het paard, dan voel je ook snel ofje wel op het goed been rijdt.
Een fries goed aan het lopen hebben/krijgen valt niet altijd mee, ze kunnen idd traag zijn/sloffen.
Wat bij mij helpt zijn heel veel overgangen rijden.
Je kijkt op zich mooi voor je uit hoor, meestal zie je ruiter met het hoofd naar beneden!

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 09:41

Ik vind dat je erg netjes rijdt. Er zijn natuurlijk genoeg puntjes en dingetjes, maar die hebben voorgaande Bokkers al genoemd. Daarbij is het ook nog te vroeg om alle puntjes aan te stippen.
Gewoon zo lekker blijven rijden, er mag wel iets meer ontspanning in soms (durf maar eens lekker je teugels los te laten en haar met het neusje over de grond te laten lopen).
Over een maandje of wat nog een topic en dan denk ik dat er al weer veel verbetering te zien is! ;)
Laatst bijgewerkt door Bnet op 06-05-24 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 10:04

Dank je wel voor de tips ga heel hard werken aan het lichtrijden!!

Elmyh schreef:
Grappig, ik herken mezelf wel in jou, ik ben ruim 1,5 jaar geleden weer begonnen met rijden, nadat ik ook alleen in
mijn kinderjaren gereden had, nooit les.
Heb ook een fries, een 12 jarige merrie, en reed eerst ook te fanatiek licht, kwam ook te ver uit het zadel, mijn instructrice zei dan altijd
dat ik zelf niet zo hard moest werken. Mee gaan met de beweging van het paard, dan voel je ook snel ofje wel op het goed been rijdt.
Een fries goed aan het lopen hebben/krijgen valt niet altijd mee, ze kunnen idd traag zijn/sloffen.
Wat bij mij helpt zijn heel veel overgangen rijden.
Je kijkt op zich mooi voor je uit hoor, meestal zie je ruiter met het hoofd naar beneden!

Ja mijn paard tilt in stap nog wel zijn achterbenen op maar in draf sleurt ze die meestal maar achter zich aan :n Maar nu we les hebben in rechtrichten gaat dat steeds een stukkie beter, maar het zal nog wel even duren voordat ze alle vier haar benen evenveel belast.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 17-01-12 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:25

heb je een spiegel in de bak? andesr kan je mooi ontdekken hoe je het knaptste kan lichtrijden :)
probeer ook meer contact te houden, ook tijdens het instappen.. dat zal je paardje prettig vinden...

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:24

Nee helaas geen spiegel dat is wel jammer.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:26

stephanie404 schreef:
Heb een stuk gelezen uit een ander topic en daar staat zodra een paard nageeflijk loopt ze ook meer haar rug gaat bollen. Nou dacht ik dat ze op de laatste rijfoto aardig nageeflijk liep, maar toch met holllere rug?? Hebben jullie hier nog wat informatie en tips over?? Of zie ik dat verkeerd kan ook natuurlijk :o Vind het nu wel heel belangrijk dat we goed gaan trainen. En niet dat ik haar rug of zo verpest. En natuurlijk zal ik ook aan mezelf werken. :P

De term "nageeflijkheid" hoor je veel in de paardenwereld, maar die term is helaas een stuk ingewikkelder dan hij lijkt. In het kort komt het er op neer dat je paard zijn buikspieren meer gaat opspannen en zijn rugspier bol maakt, waardoor hij jou beter kan dragen en gaat ontspannen. Deze ontspanning is ook in de halshouding te zien; het paard loopt mijn zijn hoofd op de loodlijn, is ontspannen in zijn mond en draagt zijn hals ontspannen. Verder loopt een nageeflijk paard niet op de voorhand, maar treedt zijn achterbeen voldoende onder om te dragen in plaats van te stuwen. Om een paard nageeflijk te rijden, is de eerste voorwaarde dus dat je zijn achterhand voldoende actief maakt, zonder dat hij hard gaat.

Bij jou is nageeflijkheid nog niet aan de orde. Jouw houding is nog niet stabiel genoeg om dat van je paard je kunnen vragen :)

edit: misschien heb je wat aan deze topics [RT-D] [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)
[RT-P] [centraal] Aan de teugel

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:59

corelli: Bedankt voor je uitleg. Ben de term op de loodlijn al een paar keer tegengekomen, maar heb geen idee wat dat inhoud. :?

Gister en vandaag geoefend met het doorzitten en de teugels wat strakker doen. Sommige stukken lukt al veel beter in doorzitten, maar kan het nog niet de hele tijd volhouden. Ook heb ik het idee dat als ik de teugels wat strakker doe (dus zoals ze horen ik ga niet trekken) Dat ze wat gaat trekken en dat ze denkt dat ze harder moet. Iemand idee daarvoor? Ook vandaag geprobeerd omdat het aan de longeerlijn al beter ging om te galopperen, maar ze schoot gelijk in de stress en ging keihard draven dus dat heb ik maar even uitgesteld tot een volgende keer O:)

Pony20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:06

Inderdaad wat meer naar voren kijken want nu kijk je naar boven ( je zit wel lekker trots :D ). Verder tenen wat meer naar binnen en inderdaad de goede teugelmaat pakken ( ik geef toe,in het begin vond ik dit ook erg moeilijk ). En inderdaad niet te veel meegeven in draf, ga even doorzitten en voel het ritme van je paard.Verder vind ik je wel netjes rijden en je hebt een leuk paardje. Probeer goed te oefenen, dan komt het wel goed. Enne, buitenritten vind ik ook geweldig!

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 20:10

Ja mijn instructrice zegt ook altijd dat ik zo lief kijk tot ik op mijn paar zit. Dan kijk ik arrogant _O- Ben gewoon super trots op mijn paardje _/-\o_

JesdaJinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:48

Op de foto waar je 'staat' kom je wel heel veruit het zadel. Als je je beugels wat langer doet kom je minder ver uit het zadel en kan je je benen beter neerleggen + dat je je hakken makkelijker kan uitdrukken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 15:13

Doordat je paard zn rug uitzet is het voor jou sowieso moeilijker om door te zitten. Wil je lekker doorzitten, dan moet je paard zn rug ontspannen en daarvoor moet je inderdaad gaan rechtrichten.
Hartstikke goed dat je daarmee aan de slag gaat!
Ik denk alleen dat je het je paard best moeilijk maakt door al rijdend te gaan rechtrichten, omdat je zelf nog moet werken aan je houding.
Ik zou je adviseren om eerst op de grond te gaan rechtrichten, dan krijgt je paard balans en kan je werken aan de buiging en om eens op een ander paard wat zitlessen te gaan nemen. Om een goede houding te krijgen, moet je je echt bewust leren worden van houding. Pas als je voelt wat nog niet goed gaat, dan kan je het verbeteren. Ik zou ook stap voor stap aan de slag gaan, want je kan niet alles in 1x onthouden. Vaak als 1 ding goed gaat, volgt het andere automatisch. Bij mijn zitlessen moest ik echt leren om mn benen stil te houden en recht te zitten, toen dat beter ging, waren mijn handen tijdens het rijden ook ineens stil.

stephanie404

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 16:39

Jotoma schreef:
Doordat je paard zn rug uitzet is het voor jou sowieso moeilijker om door te zitten. Wil je lekker doorzitten, dan moet je paard zn rug ontspannen en daarvoor moet je inderdaad gaan rechtrichten.
Hartstikke goed dat je daarmee aan de slag gaat!
Ik denk alleen dat je het je paard best moeilijk maakt door al rijdend te gaan rechtrichten, omdat je zelf nog moet werken aan je houding.
Ik zou je adviseren om eerst op de grond te gaan rechtrichten, dan krijgt je paard balans en kan je werken aan de buiging en om eens op een ander paard wat zitlessen te gaan nemen. Om een goede houding te krijgen, moet je je echt bewust leren worden van houding. Pas als je voelt wat nog niet goed gaat, dan kan je het verbeteren. Ik zou ook stap voor stap aan de slag gaan, want je kan niet alles in 1x onthouden. Vaak als 1 ding goed gaat, volgt het andere automatisch. Bij mijn zitlessen moest ik echt leren om mn benen stil te houden en recht te zitten, toen dat beter ging, waren mijn handen tijdens het rijden ook ineens stil.

Ja we hebben de eerste paar keer met rechtrichten ook alleen grondwerk gedaan. Dat doen we nu nog steeds in het begin van de les en daarna erop. Zitlessen zouden indd handig zijn zal even kijken of ik daar iemand voor kan vinden.:))