rechtop zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:57

Lauke schreef:
ik snap je aieshje! zal de tips meenemen!

vandaag heb ik er extra op gelet en het ging al een stuk beter :) Wel val ik steeds terug naar voren, maar der zaten al fijne stukken tussen :)
scheelde ook dat paardjes vandaag goed meewerkten :)

Haha gelukkig, want ik typte een beetje met haast :P
Misschien een idee om een elastiekje om te doen als hij zo lastig is? Dan kan jij mooi aan je zit werken, maak het vooral zo makkelijk voor jezelf als kan.

Pippaa

Re: rechtop zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:09

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik hoorde laatst dat wanneer je zadel te ver achterover helt, je dit probeert te compenseren door naar voren te gaan zitten. Misschien kan dit het zijn. Succes in ieder geval :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:25

het is vooral dat ze aan het begin altijd erg hard wil, heb eerst daar heel erg op gelet en steeds teruggenomen wanneer ze onder me uit liep. uiteindelijk bleef ze netjes bij me en ben vooral toen op m'n houding gaan letten :)
Ik denk dat het wel goed gaat komen :)

Op jitske kon ik alleen m'n benen niet stil houden :') maar dat zal ook nog even duren denk ik aangezien dat waarschijnlijk gewoon wennen is. Ik rijd haar inmiddels pas 1 a 2 weken namelijk, had dit eerst op ted ook.
dus dat zal ook wel loslopen

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:58

Dat had ik ook met paarden die hoog opgooien, ik ving de "klappen" van het doorzitten op door met m'n benen de gaan bewegen. Een dagje goed mee bezig geweest, en écht op m'n kont gaan zitten, rechtop en het probleem was weg :j

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:39

voor je gevoel je buikspieren gebruiken om rechtop te blijven zitten, ipv met je rug

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 10:47

Ik doe dit ook, vind het een vreselijk gezicht bij mezelf. Ik kijk tijdens het rijden naar beneden en dan ga je vanzelf ook naar voren zitten. Eigenlijk moet je met capsones op je paard gaan zitten. Kin omhoog, schouders naar achteren en dan moet het al een stuk beter gaan.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 13:06

naar beneden kijken is ook een groot probleem indd :')

vanmiddag weer even kijken hoe het gaat :)

Angeline1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:04

Ik heb ook wel eens problemen met rechtop zitten. Soms vraag ik dan of iemand mee wil kijken en als ik dan voorover ga zitten dan er dan wordt gezegd rechtop zitten. Als iemand dat maar vaak genoeg zegt ga je vanzelf rechtop zitten. Bij mij helpt het wel :)

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 19:40

Ik heb helaas de laatste 2 dagen niet kunnen rijden vanwege bevroren bak.
Heb nu meer foto's binnengekregen van afgelopen donderdag en het valt me inderdaad op, zoals iemand hier al zij, dat ik vrij ver achterin in het zadel zit.

Iemand hier enig idee hoe ik dat op kan lossen?

zal zo nog even foto's plaatsen

edit: foto's toegevoegd:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lauke op 18-01-12 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:52

Lauke schreef:
Ik heb helaas de laatste 2 dagen niet kunnen rijden vanwege bevroren bak.
Heb nu meer foto's binnengekregen van afgelopen donderdag en het valt me inderdaad op, zoals iemand hier al zij, dat ik vrij ver achterin in het zadel zit.

Iemand hier enig idee hoe ik dat op kan lossen?

zal zo nog even foto's plaatsen

Probeer je bekken wat meer naar voren te kantelen en op het diepste gedeelte van je zadel gaan zitten en niet op de lepel. En goed je bovenbenen ontspannen (Lees, wel aanspannen maar niet gespannen) zodat je ook ècht kan zitten.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 08:51

Ik denk dat zonder beugels rijden je verder gaat helpen. En wat bij mij geholpen heeft is een instructeur er bij zetten die constant bleef zeggen wel rechtop zitten, je moet wel trots op je paard zitten enzo. O één tip die me net nog te binnen schiet probeer tijdens het rijden te denken aan je schouders. Die mag je meer naar achter/rechtop doen. Je hebt ze nu heel erg voor over en naar beneden hangen. En meestal als je je schouders rechtop 'zet' en naar achter beweeg je automatische de onderkant van je rug en je kruis naar voren waardoor je misschien door deze aanpassing al rechterop gaat zitten. En wat daarnaast een vertekend beeld geeft is dat je steeds naar je paard kijkt. Maar ik denk dat als je aan je schouders werkt dat je dan al een eind op weg bent. Succes

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 12:54

Bedankt voor de tips! dat van m'n schouders viel me inderdaad ook op!
en ik ben een muntjeszoeker :') Ik ga der op letten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:03

Ik heb precies hetzelfde probleem Zit ook ver achterin mn zadel en kieper naar voren. Daarbij heb ik ook een wat bolle bibs en een iet wat holle rug.. Ellende Maar zodra ik mn schouders iets naar achter druk wordt het al beter maar vaak hou ik dat maar een paar seconden vol en verval ik gelijk weer in mn oude patroon... Zeker als mn paard erg voorwaards is :j

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 13:35

Ik ga mee met bovenstaande tips en wil graag een toevoeging doen. Zodra je vooruit kijkt en kijkt waar je heen rijdt, dan ga je vanzelf al iets rechter zitten. Je mag natuurlijk af en toe wel naar beneden kijken, maar hiervoor hoef je niet je hoofd helemaal naar beneden te brengen. Probeer het maar eens uit. :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:49

Op één of andere manier denk ik een soort van spanning in jouw lichaam/ beenspieren te zien, zou dat er niet mee te maken kunnen hebben dat je wat verder achter in je zadel zit? Dan zou je door het achterin je zadel zitten kunnen compenseren door voorover te zitten, omdat je anders misschien geen evenwicht kan bewaren.

Unoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 14:04

Als je op bent gestapt, 2 benen voor het zadel leggen, even beetje ''schuiven'' met je kont en dat is de plek waar je kont hoort te zitten. Probeer dat dan te zoeken als je aan het draven bent. Voel je het niet? Weer terug naar de stap en weer proberen.

In de stap kan je ook gewoon eens met je ogen dicht zitten en dan proberen te voelen welk been naar voren gaat en welke daarna etc. Dat maakt je bewust van je zit, dit kan je ook doen in de draf met het doorzitten door dan ook gewoon jezelf bewust te maken van je zit en te gaan voelen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 14:09

super bedankt voor alle tips! ik zal het meenemen, helaas is de bak weer eens te nat, dus zal nog even geduld moeten hebben :) Ik ga der zeker mee aan de slag!

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:13

Ik heb/had precies hetzelfde als jou met rijden, bij mij is het inmiddels grotendeels opgelost gelukkig.

Waar ik het meest baat bij had was mijn bekken kantelen, je buikspieren iets aanspannen en goed je schouders naar achteren doen en je kin iets om hoog. Als ik mijn pony niet lekker rond heb lopen kan ik automatisch niet meer lekker zitten dus misschien is oefenen aan de longe met een bijzet eraan wel slim, als ik haar eenmaal aan het lopen heb dan kan ik heerlijk zitten en dan ziet het er gelijk veel fijner uit.

Ook doe ik regelmatig even een half uurtje zonder beugels rijden, ook lichtrijden, gewoon je beugels eraf doen en je been op de goede plek houden. Hierdoor ga je naar mijn idee ook automatisch ontspannener zitten en kan je makkelijker je bovenlijf netjes recht houden.

Heel veel succes ermee :j

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:20

je moet een hele week iemand langs de kant van de bak zetten die de hele tijd zegt dat je rechter/meer achterover moet zitten.. op den duur ga je het voelen, en ook ga je er steeds vaker aan denken :)
op den duur kan je het dan helemaal zelf :D

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 21:34

Candeletta schreef:
je moet een hele week iemand langs de kant van de bak zetten die de hele tijd zegt dat je rechter/meer achterover moet zitten.. op den duur ga je het voelen, en ook ga je er steeds vaker aan denken :)

Moet iemand daar ook zin in hebben _O- denk niet dat ik het voor elkaar krijg :+

bedankt voor alle tips!

Candeletta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:49

Lauke schreef:
Candeletta schreef:

Moet iemand daar ook zin in hebben _O- denk niet dat ik het voor elkaar krijg :+

bedankt voor alle tips!

dan zo vaak mogelijk iemand die er de hele tijd op let :0
je kan ook een bandje inspreken met om de 2 minuten "rechtop zitten". :P

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 22:49

Twee uitspraken die mij enorm hebben geholpen (sorry als het een beetje vaag klinkt):

- Je moet zo op je paard zitten dat mocht hij zomaar opeens verdwijnen, dan toch zal je stevig op beide voeten landen en niet uit balans zijn. Ik kan niet helemaal uitleggen hoe ik deze opmerking ervaar, maar ik merk wel dat als ik hier aan denk tijdens het rijden ik automatisch 'langer' ga zitten.

- Je moet het gevoel hebben dat er een touwtje bovenop je hoofd/cap zit die naar boven trekt. Als je dat gevoel een beetje kunt inbeelden zul je net als bij de vorige opmerking langer/rechter gaan zitten.

Succes met het 'voelen' ;)

FHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 00:10

Ik heb niet alle berichten gelezen, maar als je zadel niet in balans ligt, is het onmogelijk om rechtop te zitten.
Weet je zeker dat je zadel goed ligt?

annehuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 07:11

ik reed zelf altijd met een holle rus, dat is ondertussen al wel wat beter, maar ik moet er nog steeds op letten, misschien kun je als je door hembt hoe het voelt om in stap recht te zitten, iemand vragen om mee te gaan en kijken en er wat van zeggen als je naar voren gaat zitten, dan let je er steeds op en dan word het misschien beter.
bij mij is er toen een vriendin mee gegaan en telkens als ik fout zat zei ze er wat van, daar heb ik zelf wel veel aan gehad, of misschien les, of heb je al les? als je al les hebt vraag dan gewoon aan je instructeur om er extra op te letten

LINDY_1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 09:04

ik zelf zat ook voorover. nou hielp het mij om een zadel te nemen met diepe zit. waardoor ik rechter op ging zitten. maar sinds ik mijn rug gebroken had en verplicht was om op het begin te rijden met een bodyprotector. ben ik helemaal rechtop gaan zitten. en sinds dien zit ik dus goed. wie weet is dat een oplossing voor je probleempje. is wel niet idiaal om met een bodyprotector te rijden vond het zelf maar niks dat ding. maar heeft me enorm geholpen.! en is nog veilig ook;)