Hoe doen die western ruiters dat toch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barendshoeve

Re: Hoe doen die western ruiters dat toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:41

Hey,

Lees hier ook weer de reactie, joh ga eens les nemen.
Daar ben ik het mee eens hoor, je krijgt dan toch gerichte goede adviezen
en iemand die je echt bezig ziet kan je veel beter helpen.
Zelf woon ik in Dinteloord en hik eigenlijk tegen het probleem aan dat een
westernles (aan Huis ) hier begint vanaf de 50 euro per uur.
En nu wil ik best geld uitgeven hoor aan goede les maar dat vind ik nogal wat.
Nu kan ik ook ergens op lokatie gaan lessen is wel iets goed koper maar de
reistijd heen is 50 min en terug ook. Heb 2 kinderen thuis dus heb daar gewoonweg
de tijd niet voor. Dus vandaar dat ik mezelf via Internet en boeken opweg probeer
te helpen. Maar mocht er iemand anders nog tips hebben voor een instructeur hier
in de buurt, graag!

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 12:54

in oud gastel wordt toch westernles gegeven?
Ik heb ook 2 kids,maar neem ook gewoon wat tijd voor mezelf hoor...bye bye...ff "mij tijd".
Via les, of leuke clinics leer je toch het meest...

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:00

Duhelo schreef:
Ariebren schreef:
Wel goed lezen wat ik schrijf.
Je stuurt je paardje alle kanten op, met stukjes rechtdoor.

Ariebren schreef:
Een hele belangrijke oefening voor ruiter en paard is.
Ga onder de man stappen, rechtuit, ga ineens naar links, ga naar rechts ga rechtuit.
Dit continu afwisselen en blijf minimaal 2 meter uit de hoefslag, liefst meer.
Loopt paardje goed ?
Ga dit in draf doen.
Heel veel rechtuit, naar links,rechts, maakt niet uit, afwisselen.
Hierdoor leert het paard zijn evenwicht te krijgen met die slingerende ruiter op zijn rug.En dan ben je echt wel een tijd bezig, eigenlijk de manier van warm rijden van een paard.
En met tijd, bedoel ik weken achter elkaar.
Zelf mijn western wedstrijd ruiter gebruikt die oefening elke keer wer voor de les en wedstrijd.

Door dit zinnetje maakte je het heel erg onduidelijk of je bedoelde dat het paard naar links en rechts moet, of enkel de ruiter en het paard rechtdoor moet.
Maargoed, los van dat feit, vind ik die methode niet zo ideaal voor het paard.
Resulteerd veel te vlug in een paard dat gewoon van links naar rechts getrokken wordt, en geen knoppen bijleert van evenwicht ...

Nu zie ik al aan diverse reacties dat de meeste ruiters totaal niet weten wat de teugel voering bij western is.
De buiten teugel wordt aangelegd.
Er wordt dus niet met de binnen teugel aan het bit getrokken.
En iemand nog nooit gehoord dat een paard bij rechtuit lopen ook recht loopt ?
Eigenlijk is deze oefening ook een standaard oefening bij de dressuur, alleen men heeft het dan over voltes rijden.
Ik ging ervan uit dat de meeste ruiters wel het basis principe van paard rijden onder de knie hebben.

Daarom gaf ik al aan, les geven op papier is niet te doen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:33

Ariebren schreef:
Nu zie ik al aan diverse reacties dat de meeste ruiters totaal niet weten wat de teugel voering bij western is.
De buiten teugel wordt aangelegd.
Er wordt dus niet met de binnen teugel aan het bit getrokken.
En iemand nog nooit gehoord dat een paard bij rechtuit lopen ook recht loopt ?
Eigenlijk is deze oefening ook een standaard oefening bij de dressuur, alleen men heeft het dan over voltes rijden.
Ik ging ervan uit dat de meeste ruiters wel het basis principe van paard rijden onder de knie hebben.

Daarom gaf ik al aan, les geven op papier is niet te doen.

Maar ts rijdt geen western, heeft ook geen westerngereden paard, dus de teugelvoering is hier zowiezo al niet van toepassing.
Daarnaas dat het naar links en rechts sturen in de western toch iets heftiger en vlotter gaat dan in de dressuur.
Vind dit dus, met hetgeen van uitleg dat je maar gegeven hebt, geen geschikte tip voor de TS ...

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:45

euh...sturen op je buitenteugel zal een paard toch moeten leren,mijn 3-jarige rij ik gewoon op 2 teugels.Ik geef met mijn buitenteugel aan dat ik bv naar links wil,geef haar even de kans en neem dan mijn binnenteugel erbij,zo leert ze geleidelijk op de buitenteugel af te wenden.Ik denk dat een paard dat omgeschoolt wordt ook zo benaderd meot worden.Hij dient te leren wat de bedoeling is.Het grootste verschil tussen dressuur en western is misschien wel dat wij eht paard eerst de kans geven en een fout laten maken,waarna we de fout consequent corrigeren.In de dressuur ben je meer bezig met het voorkomen van fouten...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 20:06

catalyst1 schreef:
euh...sturen op je buitenteugel zal een paard toch moeten leren,mijn 3-jarige rij ik gewoon op 2 teugels.Ik geef met mijn buitenteugel aan dat ik bv naar links wil,geef haar even de kans en neem dan mijn binnenteugel erbij,zo leert ze geleidelijk op de buitenteugel af te wenden.Ik denk dat een paard dat omgeschoolt wordt ook zo benaderd meot worden.Hij dient te leren wat de bedoeling is.Het grootste verschil tussen dressuur en western is misschien wel dat wij eht paard eerst de kans geven en een fout laten maken,waarna we de fout consequent corrigeren.In de dressuur ben je meer bezig met het voorkomen van fouten...

Maar de ts wil toch niet omscholen naar western? ze vraagt simpelweg hoe westernruiters die hoofdhouding van het paard zover krijgen.
en ts geeft ook aan dat het paard nog niet op eigen benen loopt, dus zal die wss ook nog niet correct opp de buitenteugel kunnen wenden, IMO is het dn geen zon goede tip om paardlief maar korte wendingen van links naar rechts te laten maken... toch?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:07

Juist, door al die deskundigheid die ik hier in bovenstaande 3 antwoorden lees, zie ik nu pas in dat ik een heel verkeerd beeld heb van echt western rijden.
Of te wel totaal geen verstand heb van paard rijden.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:21

Ik heb ook een engelse volbloed en ik had hetzelfde probleem. Nu rij ik met quarters en heb een paint gekocht. Je moet eerst eens zo een paard hebben gereden om het verschil te voelen van temperament en karakter. Mijn volbloed kan ook niet ontspannen of heel moeilijk, een quarter is de rust zelf en loopt het best met zijn hoofd naar beneden en lossere teugels.
Waar ik westernles volg rijden ze de paarden wel met een scherp bit in, daarna wordt overgegaan naar een zachter bit. Zo leren ze respect te hebben voor het bit en dan kan je overgaan naar lossere teugels. ze moeten het ook eerst wel leren. Mijn volbloed heb ik ingereden met een superzacht bit en hij nam het gewoon tussen zijn tanden en was ervandoor met mij. Ik ben geen onervaren ruiter maar hij was bijzonder moeilijk om in te rijden. Met quarter heb je dat niet, de meeste zijn eerder lui.
Ik denk dat je nooit van een volbloed mag verwachten wat je van een quarter verwacht. De reiners zijn ook soms wel bommetjes maar de meeste zijn nogal lui.
Aan de foto's te zien is het helemaal niet slecht wat je met je volbloed kan, maar dat kort beginnen lopen en trippelen ken ik helemaal.

Volgens mij ligt het grotendeels aan het verschil van temperament.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 22:23

Ik moet zeggen dat ik dit een interessante discussie vind zo... :)
Er komen ook genoeg tips voorbij om balans te oefenen, super!
Iedereen heeft zo zijn eigen ideëen en adviezen over hoe je teugel hulpen/ contact/ handelingen geeft en doet... Ik merk in mezelf een zelfde discussie... :)

Hoe ik moet zitten heb ik wel door na al die jaren paardhobbelen... Maar die stomme teugels...haha...
Ik merk dat het een gevoelig paardje is die zelfs op druk tegen zijn hals reageert...

( stelt niks voor, onderstaande foto, een keer geprobeerd in het voorjaar)

Met mn hand tegen zijn hals om over een diagonaal van hand te veranderen
Afbeelding
(stijve hark...haha..) volte...
Afbeelding

Dus hij reageert wel op buitenteugel ( meer de druk tegen hals dan de druk in zijn mond).
gecombineerd met beenhulpen en zit...

Het is meer dat ik niet zeker ben over mijn teugel hulpen/ contact bij dit paard en dat ik merk dat een lange lage houding hem het meeste ontspannen en ervoor zorgen dat hij het beste beweegt ( hij loopt niet meer zo kort voor, als een kruiwagentje, maar ook in de lengte buiging lijkt hij makkelijker te bewegen)...

En die lange lage houding ken ik enkel binnen de western sport... vandaar mijn vraag...

Bedankt!
Ik lees gretig verder... :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:25

Ariebren schreef:
Juist, door al die deskundigheid die ik hier in bovenstaande 3 antwoorden lees, zie ik nu pas in dat ik een heel verkeerd beeld heb van echt western rijden.
Of te wel totaal geen verstand heb van paard rijden.

interpreteren is ook een vak apart? ik zeg toch nergens dat je geen verstand hebt van paarden? ik insinueer dit ook nergens? Ik geef gewoon aan dat je eerste post ietwat karig was met uitleg, en dat IK PERSOONLIJK het in dit geval geen zon goede tip vind, simpelweg omdat TS engels rijdt, en niet van plan is om over te schakelen naar het westernrijden, dat het paard nog niet op eigen benen loopt, én dat het paard daardoor ook waarschijnlijk nog niet helemaal op de buitenteugel loopt.
als je die factoren optelt zie je toch ook wel dat het geen zon goed plan is dat iedereen maar eventjes zijn paard van links naar rechts gaat lopen trekken zonder dat ze weten waarmee ze bezig zijn omdat ze dit ooit eens ergens gelezen hebben op een forum en verkeerd geinterpreteerd hebben?
Ik bedoel maar: iets meer onderbouwen/uitleg geven kan nooit geen kwaad.
Maar leg mij aub geen woorden in de mond, ik zal nooit van iemand zeggen dat ze geen verstand hebben van paardrijden, als ik die persoon in kwestie niet ken!

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:31

Nog een kleine aanvulling van deze leek op paard rijden.
Ook de bouw van een paard is heel belangrijk in de hoofdhouding van het paard.
Een paard met een korte dikke hals zal zijn hals en hoofd niet makkelijk naar beneden krijgen.
Geeft niet, ook dat paard kan in de western leuk meedoen.

Maar dit verhaal,
http://www.easpstamboek.nl/files/Totilas.pdf

Geeft aan hoe belangrijk de bouw van een paard is om goed te kunnen presteren in de sport.
En dit geld voor dressuur, aangespannen, enz, en ook de western.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:33

rhian schreef:
Ik moet zeggen dat ik dit een interessante discussie vind zo... :)
Er komen ook genoeg tips voorbij om balans te oefenen, super!
Iedereen heeft zo zijn eigen ideëen en adviezen over hoe je teugel hulpen/ contact/ handelingen geeft en doet... Ik merk in mezelf een zelfde discussie... :)

Hoe ik moet zitten heb ik wel door na al die jaren paardhobbelen... Maar die stomme teugels...haha...
Ik merk dat het een gevoelig paardje is die zelfs op druk tegen zijn hals reageert...

( stelt niks voor, onderstaande foto, een keer geprobeerd in het voorjaar)

Dus hij reageert wel op buitenteugel ( meer de druk tegen hals dan de druk in zijn mond).
gecombineerd met beenhulpen en zit...

Het is meer dat ik niet zeker ben over mijn teugel hulpen/ contact bij dit paard en dat ik merk dat een lange lage houding hem het meeste ontspannen en ervoor zorgen dat hij het beste beweegt ( hij loopt niet meer zo kort voor, als een kruiwagentje, maar ook in de lengte buiging lijkt hij makkelijker te bewegen)...

En die lange lage houding ken ik enkel binnen de western sport... vandaar mijn vraag...

Bedankt!
Ik lees gretig verder... :)

Maar ik denk dat je wel een punt aahaalt, die wel van belang kan zijn.
nl: je zegt dat hij met langere teugel ontspannender loopt, en minder gaat krabbelen in het voorbeen.échter, is een langere teugel daarom niet per definitie zachter dan een kortere, het is niet omdat je teugel korter is, dat die daarom hard wordt.
Ik zou daarom ook verder werken naar wél met contact kunnen rijden, want geen enkel paard zou moeten bang worden voor een beetje contact in de mond (is er mss een achterliggende oorzaak? pijn in de mond, rug, slechte behandeling vroeger?)
Ik heb een tijdje een friesje gereden, dat altijd met de handrem erop gereden was.
resultaat: zodra het paardje druk voelde in de mond, ging die hals erop, kaak vast, en begon ze al krabbelend tempo te maken. ik heb heel veel zonder stuur rondgevlogen.
Hier was het wél de oplossing om ze in eerste instantie gewoon vanvoor los te gooien. de eerste twee maand heb ik niks ander gedaan dan gewoon hoefslag gestapt en gedraafd aan een lange teugel, tot ze ontspande. in het begin zette ze zo regelmatig aan, maar probeerde ik niks te veranderen, gewoon haar uit te zitten, en te wachten tot ze zelf weer in draf kwam.
toen dit goed ging, ben ik begonnen met héééél licht contact te nemen, zodra het koppie terug omhoog kwam, heb ik alles losgegooid en een stap terug genomen. na een tijdje kon ik wel contact hebben (maar dit was dan maar enkele grammen per hand!) en ben ik begonnen met grote cirkels en tempowisselingen. net zolang tot ze haar hoofd zakte en daar ook effectief bleef.
toen was het gewoon een kwestie van iet meer contact te nemen, en een hulp te koppelen aan het laatste stukje "afknikken" zeg maar. maar toen waren we wel ruim een jaar verder :D
hier heb ik dus wel terug gewerkt naar het contact nemen, omdat je dit imo wel moet kunnen doen, een paard moet contact accepteren, en uiteindelijk zoals gewenst reageren (dus simpelweg gezegd: contact nemen (druk) is afbuigen (wijken) )

catalyst1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 07:19

@ariebren: Tja,gelukkig heb ik ook geen verstand van western rijden ..heb een showsmarte quarter gekocht,die alleen maar mijn zijn hoofd in de lucht liep en hard ging en ben nu toch niet gans onverdienstelijk in de sport.Ben nu mijn 3-jarige aan het trainen.
@duhelo...ben het eens met je hoor.ik zou eerst ook veel rechte lijen gaan rijden,zodat hij op eigen benen leert lopn en zijn hoofd laat zakken en dan pas aan het stuur gaan werken.

Barendshoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:22

Waar in Oud-Gastel?
Want ken enkel Rijgershof maar hoor daar niet zulke goede dingen over.
En In Bergen op Zoom heb je er ook een maar de verhalen die over die man
de ronte gaan zijn helemaal te eng voor woorden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:48

Barendshoeve schreef:
Waar in Oud-Gastel?
Want ken enkel Rijgershof maar hoor daar niet zulke goede dingen over.
En In Bergen op Zoom heb je er ook een maar de verhalen die over die man
de ronte gaan zijn helemaal te eng voor woorden.

De reigershof heeft geen western insrtuctie meer.
Bergen op Zoom, apart verhaal.
Maar de western lessen daar zijn super goed voor mensen die moeite hebben met les krijgen.

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:58

Duhelo schreef:
Ik heb een tijdje een friesje gereden, dat altijd met de handrem erop gereden was.
resultaat: zodra het paardje druk voelde in de mond, ging die hals erop, kaak vast, en begon ze al krabbelend tempo te maken. ik heb heel veel zonder stuur rondgevlogen.
Hier was het wél de oplossing om ze in eerste instantie gewoon vanvoor los te gooien. de eerste twee maand heb ik niks ander gedaan dan gewoon hoefslag gestapt en gedraafd aan een lange teugel, tot ze ontspande. in het begin zette ze zo regelmatig aan, maar probeerde ik niks te veranderen, gewoon haar uit te zitten, en te wachten tot ze zelf weer in draf kwam.
toen dit goed ging, ben ik begonnen met héééél licht contact te nemen, zodra het koppie terug omhoog kwam, heb ik alles losgegooid en een stap terug genomen. na een tijdje kon ik wel contact hebben (maar dit was dan maar enkele grammen per hand!) en ben ik begonnen met grote cirkels en tempowisselingen. net zolang tot ze haar hoofd zakte en daar ook effectief bleef.
toen was het gewoon een kwestie van iet meer contact te nemen, en een hulp te koppelen aan het laatste stukje "afknikken" zeg maar. maar toen waren we wel ruim een jaar verder :D
hier heb ik dus wel terug gewerkt naar het contact nemen, omdat je dit imo wel moet kunnen doen, een paard moet contact accepteren, en uiteindelijk zoals gewenst reageren (dus simpelweg gezegd: contact nemen (druk) is afbuigen (wijken) )

Yep, zo ben ik nu ook bezig... alles super relaxed... :) Ik bedoel ook niet met 'langer en lager' aan de teugel dat ik geen contact met hem wil/ kan hebben... ik bouw het op, net zoals ik dat heb gedaan met de beenhulpen... Die kon hij eerst ook niet verdragen.. Nu is hij zelfs een beeje lui geworden op de beenhulp.. :o

ik vroeg me alleen af of western ruiters teugelulpen anders geven dan dressuur ruiters omdat de positie van het hoofd van het paard over het algemeen lager en langer is... en ik tot nu toe merk dat Elec hier ook goed op lijkt te reageren ( zoals eerder omschreven ontspant hij meer, maakt hij ruimere passen, etc).

Wat ik toe nu toe heb gelezen is dat western ruiters in principe gebruik maken van de zelfde elementen als dressuur ruiters namelijk licht contact, zonder druk, op de buitenteugel rijden, de teugels aan de hals leggen voor begrenzing van de buitenkant wanneer figuren worden gereden... Ook het principe van verzameling werd aangehaald door zowel dressuur als western ruiter wat het best bereikt kan worden door veel overgangen te rijden ( om een actief achterbeen te krijgen) maar ook om het 'dragen' te bevorderen... ( hoop dat ik me een beetje duidelijk verwoord hierin).

Mooi om deze overeenkomsten zo eens op te sommen ( vergeet ik iets, vul aan!!!).

Oja, paard heeft trouwens niets aan de mond ( is APK gekeurd ;) )
ik denk echt een kwestie van oefenen en leren zichzelf op een juiste mnaier te bewegen onder de ruiter ( oja, en niet te vergeten, ik leer ook nog genoeg bij hierin hoor... :j )

Maar we doen het rustig aan, niks forceren... het moet vooral leuk blijven en zolang hij er beter van wordt ben ik tevreden...

Ik kan niet wachten tot onze vaste instructrice weer een lesje komt geven... ( zal zijn wanneer de bak weer enigzins zonder zwembandjes te betreden is...)

Bedankt voor jullie tijd en moeite in alle berichten en jullie heldere uitleg!

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 22:04

vancky2005 schreef:
Ik heb ook een engelse volbloed en ik had hetzelfde probleem. Nu rij ik met quarters en heb een paint gekocht. Je moet eerst eens zo een paard hebben gereden om het verschil te voelen van temperament en karakter. Mijn volbloed kan ook niet ontspannen of heel moeilijk, een quarter is de rust zelf en loopt het best met zijn hoofd naar beneden en lossere teugels.
Mijn volbloed heb ik ingereden met een superzacht bit en hij nam het gewoon tussen zijn tanden en was ervandoor met mij. Ik ben geen onervaren ruiter maar hij was bijzonder moeilijk om in te rijden.
Ik denk dat je nooit van een volbloed mag verwachten wat je van een quarter verwacht. Aan de foto's te zien is het helemaal niet slecht wat je met je volbloed kan, maar dat kort beginnen lopen en trippelen ken ik helemaal.

Volgens mij ligt het grotendeels aan het verschil van temperament.

typisch he... :)
Ja, makkelijk is hij ook niet.. Maar wel ontzettend eerlijk en lief als je hem op een rustige mnaier iets vraagt... Je krijgt echt ontzettend veel van hem terug... Ik denk dat engels volbloeden gewoon ontzettend gevoelige paarden zijn ( althans deze pikt alles op...) wat heel veel voordelen heeft, maar ook een nadeel/ uitdaging kan zijn... Ik denk ook dat niet iedereen qua karakter weg komt met een volbloed... Zo geeft zijn vrouwtje aan echte angst te hebben op hem... Zij schrikt nogal snel, hij ook dus dat versterkt elkaar nog eens extra...

Ik verwacht niks van dit ventje... Ik vraag hem tot nu toe alleen maar, en ik vind het heerlijk om met hem bezig te zijn... :) het is een echte spiegel... :j