Welke gang laat dit paard zien? (link)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 09:56

oei te snel gekeken het is inderdaad tolt (heb zelf een vijfganger dus had het gelijk moeten zien maar had het geluid uitgezet en dacht in een flits telgang)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:11

Dit is inderdaad een viertakt, in de volksmond ook wel tölt genoemd. Elk ras heeft daar weer zijn varianten van maar in de basis is de volgorde in beenzetting hetzelfde.

Singlefooter is gewoon een verzamelstamboek/verzamelnaam voor paarden met een viertaktgang.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 10:16

Dit kan onmogelijk tolt zijn aangezien dit geen ijslander is ;). Het is waarschijnlijk eerder speeding rack of running walk, afhankelijk van of het een singlefooter/ tennesse walking of racking horse is, en dat heeft niet exact de zelfde takt als tolt. Als ik het goed heb begepen destijds van een paar eigenaren ligt de rack en de running walk iets meer richting een telgang dan wij bij ijslanders willen zien in tolt. Het is wel de zelfde beenzetting als tolt maar het laterale moment mag bij rack langer zijn dan het diagonale moment terwijl bij tolt het laterale en diagonale moment exact even lang moeten zijn, anders spreken we van laterale tolt (zwijn) of diagonale tolt (draftolt). Waarom zou dit overigens telgang zijn puur omdat het snel gaat? Ken ijslanders die tot middengalop tempo prima en taktzuiver tolten.

Wat ik ook niet begrijp is waarom die man zover achter over hangt en zijn handen zo ongelovelijk hoog heeft, maar dat zal er misschien voor de show bij horen.

@Stefje: Als ijslanderkenner zal ik je vertellen dat je gewoon normaal rechtop moet blijven zitten in tolt. Dat achterover gehang is nergens voor nodig en je komt ook niet van nature zo te zitten. Of er is iets mis met je zadel geweest op dat paard ;).

Raudkas

Re: Welke gang laat dit paard zien? (link)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 15:48

Wat @junor zegt klopt inderdaad!
Dat acherover hangen, is iets voor de show. Mensen die gewoon Single footers rijden zitten gewoon rechtop ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:04

Haha lijkt net roadrunner! Geef mij maar gewoon een drafje :P

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 16:14

Ik heb er geen verstand van, maar het lijkt mij ongelooflijk vermoeiend voor de paarden. Ik hou het bij gewone draf :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:53

Dit is een tennessee walker in Runningwalk.
http://www.youtube.com/watch?v=4JBa8n_tN1U

Er zit ook nog een leuke uitleg bij het filmpje.
Typisch van de walker is zijn hoofd schudden, het ja knikken. Eigenlijk wat onze HTK paarden doen alleen dan sneller.
De shows met walkers op klompen zijn idioot en pure dierenmishandeling.

Paard van TS is zeker weten geen TW.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:56

Cowgirl schreef:
Dit is een tennessee walker in Runningwalk.
http://www.youtube.com/watch?v=4JBa8n_tN1U

Er zit ook nog een leuke uitleg bij het filmpje.
Typisch van de walker is zijn hoofd schudden, het ja knikken. Eigenlijk wat onze HTK paarden doen alleen dan sneller.
De shows met walkers op klompen zijn idioot en pure dierenmishandeling.

Paard van TS is zeker weten geen TW.

Het paard uit de OP is niet van mij hoor!! dat mocht ik willen :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:57

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:59

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:03

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:07

Wat een bijzondere bitten gebruiken die amerikanen trouwens, heel lange en rechte shanks constant horizontaal (is dat omdat er constant fikse druk op staat of zijn ze zo ontworpen??).. Heel anders dan bij regulier western rijden. Iemand enig idee wat het idee is achter deze bitten??

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:15

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:48

Weet jij wat er achter die bitten zit? ik vindt toch opvallend dat er op veel van die filmpjes echt heftige shnkbitjes gebruikt worden waarbij fiks wat druk op de tuegels lijkt te staan.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:41

Hmm dat ben ik niet met je eens dat een tolt en rack het zelfde zijn. Er is vrij recent een onderzoek gedaan dat tolt een hele bijzonder gang is (niet te vergelijken met welke gang dan ook), normaal heb je de running en de flying gaits in de tolt zit daar tussen in iets wat tot voorkort eigenlijk niet mogelijk werd gehouden. Zal het onderzoek moeten zoeken om uit te vinden hoe dat ook alweer precies zit. Wat ik heb begrepen van mensen met echt racking horses ligt de rack iets dichter naar telgang dan wij onze tolt wensen. Bij tolt is het moment dus diagonaal en lateraal precies het zelfde terwijl, zo heb ik begrepen, bij een racking horse het laterale moment iets langer mag zijn.

De bitten, althans de ijslandese kandara, is vaker scherper als je de shanks naar beneden ziet. Dat bit kan ja afstellen doormiddel van de kinketting en als ze dus naar beneden hangen en je ziet aangenomen teugels zijn ze vast gezet en is de hefboomwerking mega! Als je de aangenomen teugels ziet en de scharen bewegen mee is het veel vriendelijker. Oke nog steeds geen bit wat ik elke jandoedel in zijn handen zou geven, maar toch niet zo erg als men het soms wil laten lijken.

Een graapig weetje over het verschil in beweging/ruimte tussen de paso en de ijslander is simpel het doel dat ze hadden en waarmee ze dus gefokt zijn. De ijslander is gefokt om in hoog tempo heel zeker op de voeten te staan en snel lange afstanden af te leggen. De paso werd gebruikt in oa de hooglanden om bijvoorbeeld theeplantage te bekijken en natuurlijk de bijbehorende slaven, tja dan kan je niet in rentempo tolt voorbij ;). Dan is een langzaam lopend paard wat heel veel show geeft veel geschikter om de show te stelen.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:50

jonur schreef:
Dit kan onmogelijk tolt zijn aangezien dit geen ijslander is ;). Het is waarschijnlijk eerder speeding rack of running walk, afhankelijk van of het een singlefooter/ tennesse walking of racking horse is, en dat heeft niet exact de zelfde takt als tolt. Als ik het goed heb begepen destijds van een paar eigenaren ligt de rack en de running walk iets meer richting een telgang dan wij bij ijslanders willen zien in tolt. Het is wel de zelfde beenzetting als tolt maar het laterale moment mag bij rack langer zijn dan het diagonale moment terwijl bij tolt het laterale en diagonale moment exact even lang moeten zijn, anders spreken we van laterale tolt (zwijn) of diagonale tolt (draftolt). Waarom zou dit overigens telgang zijn puur omdat het snel gaat? Ken ijslanders die tot middengalop tempo prima en taktzuiver tolten.

Wat ik ook niet begrijp is waarom die man zover achter over hangt en zijn handen zo ongelovelijk hoog heeft, maar dat zal er misschien voor de show bij horen.

@Stefje: Als ijslanderkenner zal ik je vertellen dat je gewoon normaal rechtop moet blijven zitten in tolt. Dat achterover gehang is nergens voor nodig en je komt ook niet van nature zo te zitten. Of er is iets mis met je zadel geweest op dat paard ;).

Afgaand op je eerste zin... een ander paard dan een Ijslander kan niet tölten?
Zijn genoeg andere rassen die kunnen tölten, met name een grote groep dravers heeft hier aanleg voor en kan een tactzuivere tölt laten zien.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:54

het is tölt (viertakt), maar het ziet er naar mijn gevoel een beetje uit alsof het een telgang had moeten zijn (tweetakt lateraal). Wel knap trouwens dat dat paard op dit tempo kan tölten, heel mooi

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:59

Je noemt het tolt omdat het er veel op lijkt, maar ik ken volgens mij tot nu toe geen ras die precies het zelfde kan als tolt. Net zoals dat een ijslander geen paso fino, paso corto of walk kan lopen. Heb nog nooit een toltende draver gezien, al weet ik wel dat ze bestaan. Zou het eens moeten zien om een oordeel te kunnen geven over of het precies het zelfde is als tolt.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:01

Het is wat mijn instructeur destijds bij ijslanders pass (telgang) looking tolt noemt. Het is nog wel 4 takt maar lijkt op telgang en is dus niet 100% zuiver en zal op wedstrijden dus ook lager scoren. Elke gang van de verschillende gangenpaarden heeft iets bijzonders en in basis lijken ze op elkaar omdat er vaak 1/2 voeten aan de grond is en geen zweef moment, maar de de uitvoering en de gewenste vorm is anders. Bij ijslanders moet het diagonale moment precies zolang zijn als het laterale moment en mag er altijd maar 1 of 2 benen aan de grond zijn, pas dan is het tolt. Al is er discussie bij ijslanders of het extreem verzamelde langzaam tempo tolt waar je bij vertraging op film soms 2 benen en 1 teen aan de grond ziet. Bij een racking horse is/mag, is mij vertelt door amerikanen, het laterale moment langer zijn dan het diagonale moment. Over de andere gangenpaarden weet ik te weinig om precies z'n vergelijking te maken maar volgens mij zit er ook z'n verschil tussen de paso fino en de tolt, al zou het alleen al in de lengte en ruimte van de passen zijn.
Laatst bijgewerkt door jonur op 13-01-12 09:05, in het totaal 1 keer bewerkt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:04

Het is dus zo, als ik het goed begrijp dat ieder ras een eigen doel heeft qua combinatie telgang-tolt? Bij de en moet het wat lateraler zijn dan bij de andere? Is dit eigenlijk te trainen? Ik heb wel eens gelezen dat een vrij laterale tolt bij een ijslander sweinen wordt genoemd en eruit te trainen is? Dan zou het er ook in te trainen moeten zijn lijkt me?

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:05

Het spijt me jonur, maar je begaat een fout. Niet alleen ijslanders kunnen tölten. Het is mogelijk om elk paard dat aan te leren.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:12

Ja klopt dat is er in te trainen net zoals je een schoudervoor, travers en ga zo maar door leert. Je gaat een bepaald moment lateraal/diagonaal verlengen of breken door je gewicht te verplaatsen of het paard gewichten om de benen te hangen, dan breek je middelpunt vliedende effect. Dat werkt vooral goed bij laterale paarden. Als ze dan het goede doen beloon je ze door middel van ontspanning. Het lastige is dat niet alles voor elk paard werkt ;).

Je hebt een laterale tolt wat je nog wel eens zit bij jonge 5 gangers en het echte sweinen wat feitelijk een te langzame telgang is waarbij het paard de rug vast zet en zeer stijf wordt, absoluut niet wenselijk! Dat kan je inderdaad veranderen door balkjes draven, achterhand sterk maken, flink voorwaarts rijden, flink door galoperen, tolten op de volte. Vooral dat laatste denken veel mensen waarom dat nou? Maar ga jij maar eens op je handen en knieen zitten en til dan links voor en achter op en buig naar links, nou dan val je om! Juist door dat omvallen leert het paard om naar iets anders te zoeken. Op het moment dat ze dat dan doen beloon je uitvoering en stop je even en pak je het daarna weer op. Kan maanden en maanden training in zitten en het is iets waar je altijd aan moet blijven werken.

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:26

jonur schreef:
Je noemt het tolt omdat het er veel op lijkt, maar ik ken volgens mij tot nu toe geen ras die precies het zelfde kan als tolt. Net zoals dat een ijslander geen paso fino, paso corto of walk kan lopen. Heb nog nooit een toltende draver gezien, al weet ik wel dat ze bestaan. Zou het eens moeten zien om een oordeel te kunnen geven over of het precies het zelfde is als tolt.

Elk ras is anders, bij elk ras zal de draf ook net een fractie anders zijn dan bij het andere ras gewoon omdat ze net een beetje anders in elkaar zitten. Dit met de tölt net hetzelfde, een draver zal niet precies zo tölten als een Ijslander en andersom. Maar beide keren is het wel een tölt.

http://www.gangpferde-vierhaus.de/

Hier staat meer informatie over töltende dravers. Zal vanmiddag even een filmpje zoeken.

jonur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:36

Tolt is tolt als het paard in 4 takt loopt met een precies gelijk moment in de laterale en diagionale, anders spreekt me simpel weg niet van tolt. Dan spreekt hoogstens van laterale tolt of draftolt, maar waarom is er dan een paso fino, paso corte, rack, speed racking als alles toch tolt is. Er is een wezelijk verschil in de eisen die we aan die paarden stellen en de wijze waarop ze de gang gewenst moeten tonen. Als tegen een amerikaan zegt dat zijn racking horses een prachtige tolt heeft zal hij je ook vertellen dat het paard niet tolt maar speeding rack loopt.

Voor draf is er ongetwijfeld ook een soortgelijke omschrijving en ja het ziet er anders uit bij een shetlander, kpwn, shire, ijslander en ga maar door maar de lengte van de verschillende momenten in de gang hoort niet te verschillen.

Als ik de foto's zo bekijken zijn er inderdaad dravers die precies zo kunnen tolten als een ijslander, met precies de correcte lengte in de diagonale en laterale. LEUK :D!

Assenderp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:06

zo dat gaat wel keihard.. haha leuk om dit te volgen heb hier helemaal geen verstand van.