Paardje weigert te stoppen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:44

Peetstap schreef:
MiReRe schreef:
Al was de les vandaag wat drukker, dus ook moeilijker om alleen te stoppen qua kudde-effect.

Je stopt toch niet midden op de hoefslag tussen iedereen in ? :(:) , met een stukje volte haal je em er effe tussenuit en dan houd ie halt op je combi stem / knie en "zwaar" zitten.
Loopt ie toch onder je door dan geef je em van voren een stoppie met weer dezelfde volgorde: combi stem / knie en "zwaar" zitten.
Zijn voor eigen paard wel subtielere dingen te verzinnen, maar dit kent elke managepaard.

Hahaha :) nee, duhhh, natuurlijk stop ik niet gewoon op de hoefslag tussen iedereen in. Ik rij niet zo goed, maar zo erg is het nou ook weer niet.
En het halthouden lukte uiteindelijk wél een paar keer, maar na veelvuldiger en toch welwater zwaarder vragen dan op mijn verzorgpaard. Ik vond het moeilijker, dat is net wat anders dan dat het totaal mislukte.

Johnie

Re: Paardje weigert te stoppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:55

Wat mijn instructrice altijd zegt is: Doorzitten, benen aanzuigen, kruis aantrekken en maak je lang en zwaar :)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:02

oke hier snap ik iets even niet ik rijd ook m2 startgerechtig dressuur maar ook als wil ik hem verzameld houden laat ik de druk van mijn benen wegvallen en vraag hem door mijzelf lang en zwaar te maken te stoppen daar zit geen beenhulp verder bij in mishien ben ik gek maar ik ken niemand die met beenhulp en vragen te stoppen het paard verzameld tot stilstand brengt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:05

rowanda schreef:
oke hier snap ik iets even niet ik rijd ook m2 startgerechtig dressuur maar ook als wil ik hem verzameld houden laat ik de druk van mijn benen wegvallen en vraag hem door mijzelf lang en zwaar te maken te stoppen daar zit geen beenhulp verder bij in mishien ben ik gek maar ik ken niemand die met beenhulp en vragen te stoppen het paard verzameld tot stilstand brengt.
Hier hebben we het over manege nivo :)
Whalla: http://dressuurinfo.nl/halthouden.html het hogere nivo en dan komt de hele en halve ophouding weer om het hoekje meekijken.
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 11-01-12 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:22

haha oke dat had ik nog niet begrepen ,

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:26

rowanda schreef:
haha oke dat had ik nog niet begrepen ,
Misschien niet verkeerd om hier uit te leggen hoe jij het halthouden hebt aangeleerd op startnivo ?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:29

En wat als je zachtjes aandraaft en meteen weer gaat stappen, en die overgang een paar keer gaat rijden...

Zo kun jij hem wat eerder terugnemen, maak jezelf lang, ga dieper in je zadel zitten en je kan evt. ook hoooo roepen (op de normale toon haha).

Die van mij dendert ook nog wel eens goed door maar vaak na 1x op haar plaats te hebben gezet is dit over.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:35

Als je je bovenbenen hard aanknijpt, kan je je rug niet loslaten-dus niet zwaarder worden. Laat dat knijpen eens achterwege en laat je onderrug eens goed los. Helemaal uitademen als je je rug los probeert te laten.
Teugeldruk: tellen als volgt: eenentwintig los, oppakken als ie nog niet stopt en weer herhalen. Maar na elke seconde weer loslaten. Staat ie stil ook meteen hand ontspannen. Succes

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:43

hoe ik het halthouden geleerd heb,
ik moest eerst zorgen dat ik goed contact met het paard had dus overgangen rijden is belangrijk,stap,draf,stap,draf etc.
daarna als ik dat gevoel onder controle had kon ik gaan halthouden nouja dat moest ik ook proberen.
door mijn benen lang te maken (niet naar voren drukken net achter de singel/op de singel) bekken kantelen en zwaar maken en lichtjes contact met het bit en je paard gaat stil staan.

dit is hoe ik het geleerd heb van mij instructrice.

hoop dat het helpt.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:57

rowanda schreef:
hoe ik het halthouden geleerd heb,
ik moest eerst zorgen dat ik goed contact met het paard had dus overgangen rijden is belangrijk,stap,draf,stap,draf etc.
daarna als ik dat gevoel onder controle had kon ik gaan halthouden nouja dat moest ik ook proberen.
door mijn benen lang te maken (niet naar voren drukken net achter de singel/op de singel) bekken kantelen en zwaar maken en lichtjes contact met het bit en je paard gaat stil staan.

dit is hoe ik het geleerd heb van mij instructrice.

hoop dat het helpt.
thanks :) we gaan dit ook es proberen, op de manege proefkonijntjes of die ervoor te porren zijn.
geef je geen ophoudingen er vlak voor ??

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:08

op het moment dat je je zit verzwaard om halt te houden maak je tegelijkertijd ene kleine korte ophouding de rest doe je echt met je zit

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:11

ik heb juist geleerd dat je je niet zwaar moet maken als je gaat halthouden, maar juist licht.
eigenlijk moet je gewoon stoppen met meebewegen met je zit, ik heb toen eerst ook nog een eeuwigheid door de bak gestapt tot mijn paard het doorhad, maar zodra ik nu helemaal stil ga zitten, en hem dus in de weg zit omdat ik niet meer meebeweeg, dan stopt hij ook gelijk.
als je zwaarder gaat zitten druk je jezelf in het zadel, en druk je dus de ruggengraat omlaag, waardoor automatisch zijn hoofd omhoog gaat, dat is wat ik heb geleerd ;)

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:38

maar met zwaar maken bedoel ik niet dat je jezelf in het zadel drukt zoals ik eerder bescheef kantel je je bekken ik heb namelijk geleerd dat als je paard tegengewicht geeft zal hij langzamer gaan en maak je lichte zal hij versnellen of vooruitgaan met de kanteling en beenhulp.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:42

volgens mij komt het een beetje overheen, maar noemen we het anders :+ het is ook wel een beetje vaag en lastig allemaal. maar mijn paard gaat echt niet harder als ik lichter ga zitten. bekken kantelen doe ik eigenlijk altijd, anders zit ik niet fijn en kan ik niet goed meekomen in zijn bewegingen, ik denk dat jouw tegengewicht hetzelfde is als wat ik 'niet meebewegen' noem. denk ik.

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:45

dat kan idd iedereen gebruikt weer andere termen en ik vind het ook best lastig uit te leggen.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 01:22

Vandaag weer manegeles gehad op hetzelfde paardje als vorige week. Halthouden ging vandaag echt een stuk beter!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:42

MiReRe schreef:
Vandaag weer manegeles gehad op hetzelfde paardje als vorige week. Halthouden ging vandaag echt een stuk beter!

Nou vertel wat doe je anders ? :)