Hoe krijg ik die ontspanning weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:26

Ik versta best dat het voor een leek moeilijk te begrijpen is, maar die zelfde leek vraagt nu om de moeilijke materie (hoe een paard correct te rijden) even uit te leggen via een geschreven tekstje in een forum.
Wat denk je nu zelf, lees even een paar dikke boeken betreffende hoe goed paard te rijden, denk je dan dat je het kan, nee idd je kan dit alleen maar leren door te rijden samen met een goede lesgever die je ziet rijden en die opmerkingen kan maken op je houding , zit, handen , hoe het paard loopt, kleine veranderingen, andere oefeningen even introduceren, ......... om tot een bepaald doel te kunnen komen is er soms een hele omweg aan schijnbaar heel apparte en onbenullige oefeningen aan te pas gekomen om uberhaupt tot de ware uitvoering ervan te kunnen geraken.
Dus net daarom is les nemen, privé les dus , de enig goede oplossing. vragen stellen via een forum is ook leuk en interesant, je kan er ook iets uit leren, maar je kan er niet door leren paardrijden.

NoaSky schreef:
Soow en nu in jip en janneke taal...

Ik zal wel dom zijn maar na 6x doorlezen snap ik nog maar de helft.. teveel vakjargon.
(Zelfde effect als ik over tomen en gelten ga praten haha).

Nee zonder dolle, ik denk dat we er wel wat mee kunnen maar dit is voor een leek niet te snappen..

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 21:40

aeolusnr1 schreef:
Ik versta best dat het voor een leek moeilijk te begrijpen is, maar die zelfde leek vraagt nu om de moeilijke materie (hoe een paard correct te rijden) even uit te leggen via een geschreven tekstje in een forum.
Wat denk je nu zelf, lees even een paar dikke boeken betreffende hoe goed paard te rijden, denk je dan dat je het kan, nee idd je kan dit alleen maar leren door te rijden samen met een goede lesgever die je ziet rijden en die opmerkingen kan maken op je houding , zit, handen , hoe het paard loopt, kleine veranderingen, andere oefeningen even introduceren, ......... om tot een bepaald doel te kunnen komen is er soms een hele omweg aan schijnbaar heel apparte en onbenullige oefeningen aan te pas gekomen om uberhaupt tot de ware uitvoering ervan te kunnen geraken.
Dus net daarom is les nemen, privé les dus , de enig goede oplossing. vragen stellen via een forum is ook leuk en interesant, je kan er ook iets uit leren, maar je kan er niet door leren paardrijden.

NoaSky schreef:
Soow en nu in jip en janneke taal...

Ik zal wel dom zijn maar na 6x doorlezen snap ik nog maar de helft.. teveel vakjargon.
(Zelfde effect als ik over tomen en gelten ga praten haha).

Nee zonder dolle, ik denk dat we er wel wat mee kunnen maar dit is voor een leek niet te snappen..

Vraag me af of dit aan Noasky is gericht aangezien je haar bericht quote, of ook aan mij?
In ieder geval: ik vraag hier TIPS via een topic, en krijg veel positieve reacties met adviezen waar ik wat aan heb. Ik HEB om de twee weken privé les maar helaas hebben we het niet allemaal zo goed voor elkaar dat we iedere week (of zelfs vaker per week) privéles kunnen nemen. Nogmaals: ik vraag om adviezen, niet om mij te leren rijden. Sorry als daar verwarring over is. Ik vind het persoonlijk fijn om verschillende meningen te horen over een bepaalde aanpak, in plaats van niet verder denken dan wat de instructrice zegt. Zo verbreed je je kennis en visie, is dat niet deels waar dit forum voor bedoeld is? Jammer dat je niet de moeite neemt om een tip te geven, maar een reactie geeft waarin je ervan uitgaat dat ik wel even denk te gaan leren rijden via een computerscherm.

aeolusnr1

Re: Hoe krijg ik die ontspanning weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 21:58

Mijn antwoord was uiteraard ook aan jou gericht alsook aan noasky, maar was niet negatief bedoelt , zeker niet. Ik weet ik ben nogal kort af in mijn antwoorden, en idd ieder doet zeker zijn best, en als je al privélesjes neemt tjaaa das heel goed uiteraard.
Maar tis bijna onmogelijk alle tips zomaar te gaan opnoemen, wij zien jou en je paard ook niet rijden hé, spanning in het paard heeft een oorzaak, en het is dan aan de ruiter maar zeker ook aan de lesgever om dingen aan te brengen en te laten uitvoeren en dan te zien of er verbetering merkbaar is, dit wordt dan nog verschillende malen aangepast om zo naar het eindresultaat te leiden, hopelijk toch.
Meestal zijn laterale buigoefeningen, de ideale manier om tot ontspanning te komen, dit kan in stilstand alsook in beweging.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 22:14

Oke dat is fijn om te horen. Je reactie kwam op mij nogal aanvallend over, alsof ik een klein kind ben met het zoveelste 'hoe laat ik mijn paard aan de teugel lopen-topic'. Ik probeer hier echter een serieuze vraag te stellen. Ik snap wel wat je bedoeld, vandaar dat ik ook aangaf foto's te gaan maken en dit te plaatsen in een HAW-topic. Bedankt voor deze reactie

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:56

even ter verduidelijking dan:
tempo= stap, draf, galop, arbeidstempo.
tempi = de gangen binnen een tempo, dus verzameld, midden, en uitgestrekt.
Arret = een opwaardse halve ophouding.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 17:49

Bedankt Moll

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:06

Moll schreef:
Arret = een opwaardse halve ophouding.

Voor zover mijn kennis van frans klassiek reikt is een halve ophouding een demi-arret en halthouden een arret.

Mijn insziens kunnen we het het beste bij bekend Nederlandse woorden houden :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:21

Arrêtte= opheffen, ophouding,

mij geleerd zijnd halve ophouding in een opwaardse beweging.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 11:23

We zijn nu weer een paar dagen verder en ik merk echt verbetering. Door het sterk zijn in de mond niet op te lossen met extra druk, maar door los te laten en meer ontspannen in de hand te zijn merk ik dat hij ook gaat ontspannen. Ik heb nu ook absoluut geen last meer van mijn armen tijdens het rijden, en ik krijg de indruk dat hij het ook veel fijner vind. Het gaat natuurlijk nog niet helemaal geweldig, maar ik ben al heel blij met deze vooruitgang.

Nog steeds versnelt hij af en toe een paar passen of maakt een raar sprongetje alsof hij ergens van schrikt. Probeer dit nu op te lossen door zit en stemgeluid, en mijn handen zoveel mogelijk op dezelfde plek te houden. Hier zit ook al verbetering in.

Punt waar we wel nog echt aandacht moeten besteden is het tempo. Hij mag een stuk actiever worden voor mijn been, probeer dat nu op te lossen door heel veel overgangen te rijden. Als hij niet snel genoeg reageert krijgt hij een tikje. Tijdens de les werken we hier ook veel aan. Als zijn achterhand actiever word, gaat hij aan de voorkant ook beter lopen.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:15

Leuk om te horen :j

Aan het been kan je met hetzelfde principe oplossen. Jij bepaald het tempo, komt hij onder die grens geef je been, en volgt er geen reactie geef je een tik. Schiet hij dan voorruit, toch belonen, hij gaf een voorwaartse reactie, daarna vang je rustig op tot het goede tempo.
Als hij reageert en in het door jou bepaalde tempo loopt laat jij je been mooi los langs zijn lijf hangen. Beloon met je stem of een klopje, maar de grootste beloning is de ontspanning die jij teruggeeft door geen onnodige hulpen te geven. Met tempowisselingen en overgangen oefen je zijn reactievermogen dus heel goede oefening :j

Misschien vind je deze clinic van Anky ook wel interessant, gaat zowel over nageeflijkheid en aanleuning als over tempocontrole, het zijn 3 delen:

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:16

Das LDR.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:18

Ja dat wordt er ook in uitgelegd ja....

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 18:19

Kelly_ann schreef:
Ja dat wordt er ook in uitgelegd ja....

Jep word je niet vrolijk van. Bahhhhhhh

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 20:19

Het begin van het filmpje is zeker leerzaam :) haar LDR methode vind ik iets minder. Denk wel dat het goed is om zeker op dat niveau met verschillende houdingen te trainen, maar met de neus op de borst vind ik er niet echt fijn uitzien. Ze zegt trouwens dat ze graag haar stem gebruikt als hulp (ik ook), maar op wedstrijd krijg je daar toch minpunten voor?

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:59

Hierbij 2 foto's van ongeveer een week geleden.
De andere foto's zijn helaas bijna allemaal te wazig geworden, maar deze twee geven misschien nog een redelijk beeld van hoe het nu gaat.

Tijdens het rijden loopt hij lekker ontspannen, hij is niet meer sterk in zijn mond doordat ik nu zachter in mijn handen ben. Af en toe geef ik nog wel teveel druk, maar dit gaat steeds beter. Hij loopt wel nog steeds in 1 houding. Zoals Anky al aangaf in het filmpje: de ruiter moet het paard in verschillende houdingen kunnen laten lopen (al gaat Anky daar wat ver in). Als ik hem in een andere houding wil laten lopen gaat hij hangen omdat hij dit niet fijn vind. De spieren in zijn hals zitten wat vast, en daardoor loopt hij in 1 houding die hem bevalt. Het duurt denk ik nog wel even voordat die spieren weer soepeler worden, hij is natuurlijk ook al 21 en heeft een tijdje stilgestaan.

Afbeelding
Afbeelding

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:24

Ik weet niet hoe je zit met vervoer maar in april hebben wij onze nieuwe lokatie, mischien is het een optie om eens met je ponny te komen lessen, zo kan ik je leren hoe je kan variëren met hoofd/hals houding, en zonder dat hij wil gaan hangen

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:36

Ik heb wel een trailer die ik mag gebruiken. Waar is jullie nieuwe locatie?

Denk dat het wel belangrijk is dat ik eerst de spieren in zijn hals ga loswerken, voordat ik ga variëren met hoofd/hals houding? De ontspanning is er nu, maar hij is nog niet soepel genoeg in zijn hals om andere houdingen aan te nemen. Volgens mijn instructrice moet ik dit eerst oplossen met rijden, maar misschien dat longeren met een bijzet ook een optie is zoals Kelly_ann aangaf?

hippocampe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:02

Waarschijnlijk maak je je hand te sterk, en eenmaal aangeleerd, is dit heel moeilijk af te leren.
Veel tempowisselingen rijden en het paard goed voor je been krijgen wil al veel helpen om
het paard lichter op de hand te krijgen. Verder nooit je hand sterk maken, maar met je been
het paard van je hand proberen te zetten.

i_risss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 00:20

Nog bedankt voor je reactie :)
Ik heb inmiddels de sperriem en de neusriem van het hoofdstel gehaald, zodat ik meteen aan zijn reactie zie of ik te sterk ben in mijn handen. Op deze manier kan ik mezelf goed controleren.

We rijden natuurlijk nog niet op topniveau, maar dat hoeft ook niet. Onze samenwerking is ècht verbeterd: ik laat hem meer los, en hij leert steeds beter om te gaan met de ruimte die ik hem geef. Hij gaat nu meer zelf op zoek naar mijn hand, en ik merk dat we allebei beter ontspannen door deze manier van rijden.

Ik ben echt tevreden met deze vooruitgang, en we oefenen lekker verder!