Spoortjes, wat vinden jullie?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: Spoortjes, wat vinden jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 11:00

-> RT-P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 13:00

ik denk dat je aan het probleem moet werken van het terugvallen naar de draf als je in galop zit, maar niet met sporen, redenen zijn hier al genoemd (zijn voor verfijnen van hulpen, niet om voorwaarts mee te prikken).
Luistert ie niet naar je been? Tikje met zweep! Kijk ook eens naar je zit, misschien valt ie daardoor wel terug?

Ik ben trouwens sowieso anti-spoor en erger me eraan dat je bijna iedereen met een eigen paard met sporen ziet rijden (terwijl dit dan vaak echt niet de betere ruiters zijn hoor) en imo worden de sporen 9 van de 10 keer gebruikt om het paard voorwaarts te krijgen.
Laatst een meisje van 6 met sporen om op haar pony. Ik moet zeggen dat ze haar benen wel keurig stil hield, maar ik dacht: "weg met die sporen!"

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:21

ik heb er een tijdje mee gereden, vooral omdat ik ze zelf goed voelde (ze klemde nogal :+ ) en ik dan mijn benen perfect stilhield omdat ik absoluut mijn paard niet wilde prikken. toen heb ik ze een tijdje niet meer omgedaan (kreeg er blauwe enkels van).
een jaartje later reed mijn bijrijder toevallig met sporen, en ik reed met haar laarzen (die van mij waren even bij de maker) waar die dus aan zaten. En tja, dan ga je toch een beetje uitproberen, en aangezien deze niet zo klemden lette ik er al snel niet meer op, en lagen mijn benen al lang niet meer zo stil. En ja de zijgangen gingen een stuk soepeler, maar na een tijdje merkte ik dat hij er een beetje nijdig op reageerde, en toen ik er eens goed over nadacht besloot ik eigenlijk dat ik ze nog helemaal niet nodig heb. ik rijd nu alweer geruime tijd spoorloos, en soms komt die neiging om ze uit de kast te pakken als hij even niet precies zo snel opzij gaat als ik wil, maar dan bedenk ik dat het toch mijn schuld is dat mijn paard niet genoeg reageert op een kuithulp.
wat ik ook zo raar vind... die sporen zitten best laag, als je echt daadwerkelijk wil 'prikken' zul je toch je hak helemaal op moeten trekken (niet dat ik dat van plan ben hoor :P , en ook niet dat ik een klein paardje heb)

ik zou ze lekker in de kast leggen en flink en consequent gaan oefenen op de reactie op jouw been.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 16:08

dankjewel voor jullie tips?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:34

Net als één van mijn voorgangers ben ik ook tegen het gebruik van sporen, omdat de meeste ruiters geen stille benen hebben en onbewust voortdurend met hun hakken/sporen in de buik van een paard prikken/schuren. Meestal zijn het degenen die het hardst roepen dat zij het niet doen. :P
Mijn idee is dat het de kunst is om met zo min mogelijk hulpmiddelen iets te bereiken, want waarom lukt het zoveel mensen wel zonder (lees: ook met "moeilijke" paarden)? Het willen gebruiken van sporen/hulpmiddelen zit hem denk ik in het ongeduld van de ruiter: men wil te snel dat iets gebeurt en dat gaat gewoon niet met levende have. En negen van de tien keer krijgt het paard de zwarte piet toebedeeld, terwijl de ruiter onduidelijk is. Een goede instructeur kan je verder helpen! ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 23:36

Ik rijd met sporen ja := Paard reageert nog steeds, gebruik ze soms om hem voorwaarts te HOUDEN ja, als hij niet op kuit reageert krijgt hij spoor, omdat ik zonder zweep rijd.
Ik ben geen topruiter die zijn benen minimaal beweegt maar ik raak hem niet bij iedere pas.
Sporen zijn idd niet voor voorwaarts rijden, maar mijn pony blijft voorwaarts als ik sporen aan heb, dan valt hij niet zo snel terug in tempo, niet omdat ik dan veel met mun sporen doe, maar omdat hij dan actiever is.

Jilzet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 09:14

eigenares van mijn verzorgpaard gebruikt ze ook.. voor de hulpen te verfijnen idd. ik ga ze een keer meenemen.

Roos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 09:22

Caaroo schreef:
Zou ze lekker laten liggen, spoortjes zijn inderdaad bedoeld om de hulpen te verfijnen, niet om je paard vooruit te krijgen - dan went hij eraan en ben je nog verder van huis. Ik heb zelf een tijdje met spoortjes gereden toen ik m'n paard leerde wijken, maar veel succes had het niet, rijd nu ook weer zonder en haal ze pas weer uit de kast als ik ze écht nodig heb. :) Paardje heeft een cursus 'aan het been' gehad haha, en die loopt nu super.

Mee eens, ik zou geen sporen nemen om hem meer voorwaarts te rijden, daar zijn sporen niet voor en verpest je je paard alleen maar. ;)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:45

De beste manier om te testen of je correct met spoortjes kan rijden, is ermee rijden op een zeer sensibel paard, dan merk je snel genoeg of je wel een stabiel genoege beenligging hebt ;)
Verder ben ik het wel met de rest eens: sporen zijn niet bedoeld om meer voorwaarts te rijden, als hij op kuit niet correct reageert, zal dat niet verbeteren met sporen: je hebt dan immers een pijnprikkel nodig om je paard te doen versnellen en zo werkt het niet.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 17:16

Zolang jij je benen goed stil ken houden eb onafhankelijk ken zitten en met je kuit aandrijft vind ik het kunnen.
Maar als je je benen niet stil ken houden of met je hakken aandrijft zoals je vaak ziet, lekker aflaten
Ook zou ik ze niet dragen bij een onervaren paard, gewoonweg omdat die dat dan nog niet nodig hebben.