Verkeerde zit...veel pijn!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:37

De tip 'draai je tenen naar binnen' is eigenlijk niet zo'n goede. De stand van je tenen heeft namelijk te maken met de stand van je heupgewricht en niet zozeer met je 'tenen' of je 'enkels.'
Je kunt dus wel je tenen met spanning naar binnen draaien maar dan klem je ook met je knieën en dat is nu net niet de bedoeling.
Hetzelfde geldt voor 'je benen naar achter'. Je kunt wel uit alle macht je benen naar achter willen persen maar als dat betekent dat je je bekken kantelt en dus met een holle rug op je paard zit is de ontspanning ook ver te zoeken en dat is natuurlijk vragen om pijn.

Als ik zo naar je foto's kijk kan ik me voorstellen dat je met rugpijn op je paard zit. Maar dat zit niet alleen in je rug, het probleem zit 'm in meer dingen: het drukken in je beugels (waardoor je jezelf in stoelzit drukt waardoor je dat weer wilt compenseren door een holle rug te trekken) is er nog een.
En zo zijn er meer dingen waar ik je graag bij zou helpen maar wat zo moeilijk uit te leggen is met een toetsenbord en een scherm.
Ik zou ook zeggen: neem les van iemand die weet hoe je een ontspannen houding (te paard en niet te paard) kunt hebben én houden.

Veel succes en ook complimenten dat je zo op zoek bent!

Edit: sinds mijn 14e kamp ik zelf ook met rugproblemen. Een goede houding is voor mij ook een must, anders kan ik niet meer lopen na het paardrijden.
Fysio, Ceasar, alles gedaan. Wat mij hielp en helpt is een manueel therapeut die alles op z'n tijd weer recht zet.
En Centered Riding!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:41

nee ben die pijn zat. kijk 3 jaar uit om eindelijk te kunnen rijden op mijn grote vriend en stap je er op en heb je mega pijn. niet echt wat ik 3 jaar geleden in gedachten had helaas.

@anyw ik pb je eventjes als je dat goed vind!

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:41

Zo'n haptonoom valt trouwens vaak onder je ziektekosten, ff nakijken dus.

Voor mij werkt het het beste door in en uit te ademen door de neus.
Dat uitademen geeft net dat tikje ontspanning in je schouders om ontspannen te blijven.
Als ik door mijn mond uitadem, ben ik sneller geneigd ook weer door de mond in te ademen, dus dan gaat die ontspanning weer weg.
Het is ff lastig om je daar op te concenteren, maar oefening baart kunst!
Ik wil niet zeggen dat het voor jou werkt, maar je weet maar nooit. ;)

TurdusMerula

Re: Verkeerde zit...veel pijn!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:44

Ademhaling is een hele belangrijke. :j
Maar ook hier: onderdeel van het geheel, het is de combinatie. :)

TS, waar woon je (ongeveer)?
(Evt. per pb)

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 20:47

ik woon in de buurt van enkhuizen ;)

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:44

Ik denk dat je al een stuk geholpen zult zijn met een veelzijdigheids zadel.
Als je veel last van je rug en liezen hebt met rijden en je been eigenlijk naar voren wil schieten heb je grote kans dat je spieren in je been te kort zijn om je been mooi te laten afhangen.
In jouw zadel heb je dan het probleem dat je achter op de lepel komt te zitten en dus niet meer mee kan komen in de beweging van je paard.
In dat geval helpt het om een zadel te nemen waar je je been de ruimte kunt geven om iets naar voren te komen. Dan kun je op je zitbeenknobbels blijven zitten. (nu kantel je je beken naar voren en kom je te veel op je voorkant te zitten.

Als je een braaf paard hebt zou ik eens proberen om op een dekje te gaan rijden. Ga gewoon ontspannen zitten en laat je meenemen door je paard. (Dit mag in het begin gewoon met een bolle rug.)
Daarna strek je je rug op door je armen op te tillen tot ze parallel aan de bodem zijn. Handen naast elkaar met de palm naar beneden, vingers gestrekt. Dan zit je rug in de optimale houding en zul je voelen dat je echt op je zitbeenknobbels komt te zitten en niet op je voorkant.
Zolang je rug in de goede opgestrekte positie is, is het voor je paard niet storend als je benen iets verder naar voren liggen. (mist je een ruim genoeg zadel hebt)
Veel mensen die de benen te ver naar voren plaatsen zitten met de rug te ver naar achter, waardoor je achter de beweging komt. Met een opgestrekte rug heb je daar geen last van.

Als je echt een medisch probleem hebt met je rug kan ik je aanraden om een paar lessen op een manege voor mensen met een beperking te nemen. Daar hebben ze ervaring met mensen met een scheve rug en goede tips en oefeningen om je goed te laten zitten zonder pijn.

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 21:56

je probleem is herkenbaar; had zelf erg veel last van i.d. mijn onderrug en lies, zo erg, dat ik bijna niet meer kon rijden, nauwelijks kon opstappen en mijn -ja hoor, jonge Fries, zat te belemmeren. Bij mij lag het toen voor een gedeelte aan het zadel (dressuurzadel met diepe zit en teveel wrong). Heb en tijd op een veelzijdigheidszadel gereden en toen werden
de klachten al stukken minder. Tevens ben ik een half jaar geleden op de sportschool begonnen met 2x per week naar de yoga/pilates combiles, allemaal rek-, strek-en krachtoefeningen. Al na twee weken voelde ik een grote verbetering. Inmiddels kan ik zonder pijn (!) rijden, stap weer als vanouds op mijn paard. De grote wrongen van mijn dressuurzadel heb ik laten vervangen door hele kleine en kan erin nu ook weer helemaal zonder klachten rijden. Als ik eens géén zin heb naar de sportschool te gaan, denk ik weer aan mijn paard en aan het rijden met pijn -als stok achter de deur;-) dus ik houd het lekker vol. Wie weet heb je d'r iets aan. Succes!

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-12 22:04

@ charona..dat is precies mijn verhaal haha. jeetje misschien moet ik daar dan idd wat mee doen en die lessen zijn idd goed om te rekken en te strekken. ik heb een jong paard die wel braaf is maar niet braaf genoeg om allemaal dingen en oefeningen op te doen. welke zadel heb jij gekozen voor jouw jonge fries?

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:05

Ik had ook een s bocht in mijn rug, maar ben hier aan geopereerd waardoor mijn rug nu helemaal vast staat. Ik heb/had er snel last van dat ik te ver voor over zit, en kan moeilijk mijn schouders recht houden.
Ik ben een tijdje bij een chiropractor geweest wat echt heel erg hielp. Ze kraakte mijn rug voor zover dat kon en daarnaast kreeg ik een soort fysio waarbij ik veel oefeningen met zo'n grote fitness bal moest doen.
Dit heeft echt heel erg geholpen. Voor die tijd heb ik ook mensendieck gehad, hier werken ze veel aan je houding (recht op staan, schouders naar achter etc) dit vond ik ook erg fijn en heeft ook goed geholpen.

Ook vind ik dat het erg aan het soort zadel ligt, in mijn dressuur zadel kan ik veel beter en netter zitten als in mijn spring zadel.

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:38

@barrelover: het was een echte zoektoch, hoor. Mijn madammeke ;-) is namelijk zeer rond en heeft nauwelijks schoft. Uiteindelijk heb ik een Massimo veelzijdigheid gekozen -kan trouwens nog 2 maten aangepast worden als de bespiering veranderd en is niet schikbarend duur. Belangrijk voor mij was juist een niet te diepe zit met weinig wrong zodat je niet door het zadel in een houding wordt gedwongen. nu rijd ik weer met mijn Sommer dressuurzadel, deze is echter zeker 1/2 zitmaat te groot, en met kleine, verplaatsbare wrongen. Ik ben er heilig van overtuigd, dat ik zonder gymmen met het vzh zadel met minder klachten had kunnen rijden, maar dat de belangrijkste verandering juist het gymmen was. bijkomend voordeel is, dat ik ook in het dagelijkse leven géén last meer van mijn rug heb.

Trouwens ben ik ook voorheen in behandeling van een fysio en osteopaath geweest, de verbetering was echter, ivm het "spiergeheugen" van zeer korte duur.

charona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:39

DeHP schreef:
Als je veel last van je rug en liezen hebt met rijden en je been eigenlijk naar voren wil schieten heb je grote kans dat je spieren in je been te kort zijn om je been mooi te laten afhangen.

yep, is ook mijn ervaring... daarom: gymmen!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:42

Voor je voeten: Dikke elastieken vastmaken aan je beugelriem en een singelstoot zodat je ze neit meer kunt verplaatsen! En de tip die ik al vaker op Bokt heb rondgestrooid: 2x staan en 1x zitten tijdens het lichtrijden om meer balans op je voeten te krijgen ipv je benen. Je zult dan merken dat je voeten automatisch naar achter gaan (ofja, moeten) om die balans te krijgen!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:49

Je beugelriemen vastmaken zoals hierboven wordt gezegd is symptoombestrijding, daar los je niets mee op.
Ik vind dat Anyw1 hele wijze dingen heeft gezegd.

Als ik jou was zou ik Centered Riding-les nemen, kan best zijn dat er een wereld voor je open gaat! Zodat je straks weer pijnloos kunt rijden.

Als je een beetje Duits leest heb ik nog wel een goede boekentip voor je: Das Bewegungsgefühl des Reiters van Eckart Meyners. Kijk ook eens op Youtube voor een aantal interessante filmpjes met deze man.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:05

Als ik de foto's van jou op je zadel zie kan ik begrijpen dat je je been naar voren legt. Dit zadel helpt jou niet met een juiste houding. Wellicht ligt het dus wel goed op je paard, maar geeft het jou niet de steun die je door je lichamelijke beperkingen nodig hebt. Ik zou kijken of je bij een goede zadelpasser meerder zadels kan proberen, zodat je een zadel kan vinden wat voor je paard, maar ook zeker voor jou goed zit.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 14:14

ik ben idd niet van de elastieken, dat is een hulpmiddel dat de pijn niet weg haalt. ik zit inderdaag serieus na te denken over een ander zadel. mensen misschien een tip hiervoor? ik heb nog geen dik paard hij heeft een kleine schoft en ik heb inch 17,5.
zijn er mensen met goede ervaringen met een bepaald zadel of enig idee wat mij zou passen?

bedankt trouwens voor al jullie tips!

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:18

Ik heb met kraken geen goede ervaringen, maar dit verschilt wellicht per persoon. Ik heb me meerdere keren laten kraken, bij mij kostte het nooit veel moeite en het deed ook geen pijn. Maar het termijn van mijn behoefte aan kraken werd steeds korter eerst was het 1 keer in het half jaar daarna 1 keer in de 3 maanden na een tijdje had ik het idee dat ik wel iedere week/ 2 dagen gekraakt kon worden. Mijn fysio heeft geadviseer dit echt afgeraden omdat kraken helemaal niet zo goed is. Ik volg nu voor een ander probleem bloedzuigertherapie in zaandam. Je zou is op de site kunnen kijken. Maar daar werken ze ook aan de klachten van me rug en tot nu loopt alles op schema.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 14:32

bloedzuigertherapie klinkt wel eng. is dat ook echt met die beestjes? werd jouw behoefte aan kraken korter door de stof die vrijkomt tussen de wervels door het kraken?
misschien moet ik dan inderdaad naar de manual therapeut maar ik vond yoga ook een goed idee!

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:34

Volgens mij ben je teveel bezig met het perfecte plaatje. Borst vooruit, schouders naar achteren, hakken uitdrukken, tenen naar binnen draaien. En dat ook nog eens met een S-bocht in je rug, en op een nog smal wiebelig jong paard met een zadel dat je paard waarschijnlijk wel goed past, maar jou met je lange benen, niet. Dat vergt allemaal ontzettend veel inspanningen, waardoor je rug- en liespijn niet minder worden.
Ik denk dat je erbij gebaat zou zijn eerst lekker te zitten en te ontspannen. Dat gaat waarschijnlijk - heel spijtig - nog even niet gebeuren op je eigen jonge friesje (leuk paard trouwens).
Heb je iemand in de buurt met een paard met makkelijke, vlakke gangen, waar je - b.v. onder leiding van een centered riding instructrice of haptonoom - een paar weken rustig aan een ontspannen zit en je spieren kunt werken?

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 14:36

nee helaas heb ik dat niet. maar ik ben eigenlijk zelf totaal niet bezig met het perfecte plaatje maar wel met de juiste zit. dat voor mijn paard goed is en voor mij. of dat er nou uit ziet of voorlopig ff niet kan ik niet wakker van liggen. ik hoef voorlopig nog geen wedstrijd te rijden haha.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:43

Geen idee waardoor dat kwam dat die behoefte steeds groter werd. Iedere keer als ik kwam was het ook gewoon nodig, ik kwam niet voor niets. De behandeling van nu is inderdaad met echte bloedzuigers, maar naar 5 jaar pijn vanaf je 17de wil je alles wel proberen. Ik had al zware medicatie, een tens (stroomapparaatje), lymfedrynage, manueel therapie, fysiotherapie, aantal weken in revalidatiecentrum. En dan ging het een tijdje beter en na paar weken 3 keer zo hard achteruit. Deze behandeling heb ik gekregen van mijn trainer. Een lesklantje van hem was zwaar ten val gekomen en uiteindelijk grotendeels in een rolstoel beland. Nu, twee a drie jaar later rijdt ze weer twee ster! Voor mij was dat reden genoeg om het te proberen want ik kon niets meer, niet langer dan 10 staan of lopen (dan word je leventje al heel klein), 24 uur per dag pijn. In diverse ziekenhuizen (Amphia, Erasmus) zeiden ze dat ik er mee moest leren leven er was nog wel een operatie mogelijk en anders kon ik altijd nog me benen amputeren. Nouja niet echt het antwoord waar je naar op zoek bent als je aan het begin van je leven staat. Ik heb nu 15 behandelingen gehad en ik kan mijn eigen paard weer longeren en met hem wandelen. Voor mij een hele grote vooruitgang!
De arts verwacht dat ik voor 70% zal herstellen maar nooit meer helemaal omdat mijn lijf daar een te zware klap voor heeft gehad. Maar vaak kan ze wel alles herstellen, informeer er in ieder geval naar. Het is echt betrouwbaar! Zij is de enigste arts in heel de Benelux die deze behandeling aanbiedt, en ik ben absoluut niet een persoon dat ik overal in geloof maar ik kan gewoon niet ontkennen dat het werkt!

Mariindaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 14:43

Ik ben bekend met dit verhaal. Ook ongelyke benen met als gevolg een S-vorm ruggenwervel. Erg lang mee door blyven lopen, uiteindelyk kon ik niet langer dan een paar uurtjes op myn benen staan, of ik ging al kapot van de pyn. Laat staan bukken of tillen... Ben hiermee naar de huisarts gegaan, die heeft me doorverwezen, heb een zooltje laten maken, en ruim een jaar Cesartherapie gehad. Kon in het begin niet meer ryden, naderhand ben ik het langzaam weer op gaan pakken, maar moest er goed rekening mee houden dat ik mn buikspieren aangespannen hield! Hier heb ik enorm veel baad by gehad! De spieren onder de buikspieren (die je dus niet ziet, als in blokjesbuik ofzo) zyn daarby getraind, en die trekken myn rug recht. Klinkt heel raar allemaal, maar ik heb er echt baad by gehad! Als ik nu af en toe weer last kryg van mn rug, doe ik gewoon weer een tydje die oefeningen, het werkt echt!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 15:45

barrelover schreef:
ja ik heb een foto waarin ik gewoon nog in stap zit. dit is wel de eerste paar minuten dus dan zit ik nog redelijk. met draven gaat alles alle kanten op. ik heb een jong paard en merk dat ik hem belemmer en dus door mijn zit hem verkeerde hulpen geef. alles is dus mijn fout.
bij mijn fysio moet ik oefeningen doen en die doe ik ook elke dag sochtends en savonds thuis. ook probeer ik op mijn zit te letten. schouders naar achter, borst vooruit. bekken kantelen en buikspieren aanspannen. zodra ik alleen aan het rijden ben kakt het allemaal weer in door die vervelende rugpijn.

Afbeelding

Afbeelding

moet wel zeggen...voor ik rijles had ik ook al pijn in mijn rug etc. als dat al weg is zou dat zoveel schelen.

@franka boomloos heb ik ook geprobeerd dat is het western/endurance zadel zon circle y zadel dit zorgt er wel voor dat het iets minder is maar nogsteeds waardeloos. tevens wiebel ik dan helemaal met mijn benen dat dus weer mijn paard belemmerd...

heel gedoe en dilemma dus en idd alles vanuit mijn onderrug.

Deze foto is heel verhelderend. TS, ik vermoed dat jij vrij lang bent? (lange benen hebt)

Grootste probleem in jou houding is je stoelzit. En zo op de foto is eigenlijk al vrij goed te zien dat de beugelophanging van je zadel te ver naar voren zit. (een beugel + riemen moeten bijna helemaal recht naar beneden hangen, zonder dat jij je kuitspieren daarvoor moet doorspannen) Zou jij op de juiste plek gaan zitten dan steken je knieën waarschijnlijk over de wrong heen.
Om dat te compenseren ga je verder naar achteren zitten en zit je achterop je zadel. Het deel van het zadel wat daar niet voor gemaakt is. Dat loopt namelijk te rond om echt op te zitten. Gevolg dat je rug elke keer gedwongen word in een hollere houding.

Met een ander zadel ga je veel oplossen. Maar... niet alles in 1x. Je lichaam heeft namelijk deze gewoonte ontwikkeld, het zal hem dus net zo veel energie kosten om het af te leren als dat het heeft gekost om aan te leren.
Overigens, laat je voor een zadel goed adviseren. Het kan ook nog zo zijn dat de 'twist' van je zadel bv te breed uitvalt, waardoor je anders gaat zitten.

barrelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 16:00

@ veulen84 heee dat is wel verhelderend. dus echt op op zoek naar een ander zadel inderdaad. ik heb niet echt hele lange benen naa rmijn idee maar als ik zo op de foto kijk dan valt mij het ook op dat het er zo uit ziet. en inderdaad als ik dan meer in het zadel zou zitten komt mijn knie boven de wrong uit.
ik heb net mijn bijrijdster al gemaild dat het een zoektocht gaat worden naar een ander zadel.
waarschijnlijk dan een veelzijdigheidszadel.

iemand tips welk zadel iets zou kunnen zijn?

misssurprise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:08

Ik heb ook een holle rug omdat ik nooit deftig op een paard gezeten heb (nooit goed aangeleerd). Je moet proberen je rug te bollen en na 6 x rijden ga je voelen hoe je rug zich begint te bollen. Echt prettig ruggevoel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:11

Veelzijdigheidszadels hebben als voordeel dat er veel ruimte is voor knieen. Maar zelf heb ik een dressuurzadel met een vlakke zit. En ik zou nooit meer iets anders willen. (Hou er ook geen rugpijn meer aan over)

Type zadel hangt natuurlijk van je budget af. Je kan het zo gek maken als je wil. Gewoon een zadelpasser laten komen met een breed assortiment vind ik zelf het fijnst.