Rug bollen tijdens gebruik van elastiek

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 11:52

monasse schreef:
ik weet wel hoe alles werkt ik bedoelde alleen dat ik denk dat het niet alleen aan hem ligt, maar dat lijkt me logisch toch dat ik niet alleen hem de schuld geef?
xx

Je kan je paard zoiezo niet de schuld geven . Ik denk persoonlijk dat jij jou paard in een houding wil hebben waar hij niet in kan lopen omdat zijn spieren daar nog niet sterk genoeg wil zijn.

Een paard doet alles met een reden. Luister goed naar je paard inplaats van hem de schuld te geven :j

Saffira01

Re: Rug bollen tijdens gebruik van elastiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 12:23

Ik ben het er helemaal mee eens dat het ook met de houding van de ruiter te maken heeft, maar heb je jou paard zijn rug wel eens laten controleren? Buigt hij makkelijk naar links en rechts? Springt hij makkelijk in de goede galop aan? Of springt hij ook vaak verkeerd aan?

Ik ben benieuwd naar je antwoorden....

Groetjes Marjolein

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 14:26

@Saffira01.
Nee ik heb zyn rug niet laten controleren, misschien wel een slim idee om te doen.
Hij buigt wel heel goed, en springt 9 1/2 van de 10 keer goed aan.

@MaritAriel.
Het is niet zo dat hij persee in een bepaalde houding moet, het verustrerende is alleen dat hij bij zijn vorige eigenaar wel naar beneden liep en bij mij gewoon met zyn hoofd omhoog loopt.

xxx

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:04

monasse schreef:
@Saffira01.
Nee ik heb zyn rug niet laten controleren, misschien wel een slim idee om te doen.
Hij buigt wel heel goed, en springt 9 1/2 van de 10 keer goed aan.

@MaritAriel.
Het is niet zo dat hij persee in een bepaalde houding moet, het verustrerende is alleen dat hij bij zijn vorige eigenaar wel naar beneden liep en bij mij gewoon met zyn hoofd omhoog loopt.

xxx

Ja maar met het elastiek moet je dat wel . Als hij niet in een bepaalde houding hoeft te lopen is de elastiek dus ook nergens voor nodig :)

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:20

@MaritAriel.
Ik heb de elastieken eraan zodat hij met zijn hoofd niet te ver in de lucht kan lopen, niet dat hij gedwongen word aan de teugel te lopen, maar bedankt voor de tips.
xx

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:21

monasse schreef:
@MaritAriel.
Ik heb de elastieken eraan zodat hij met zijn hoofd niet te ver in de lucht kan lopen, niet dat hij gedwongen word aan de teugel te lopen, maar bedankt voor de tips.
xx

kan je beter een martigaal voor gebruiken :)

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:25

@MaritAriel.
Ja dat weet ik ik weet alleen niet hoe je een martigaal gebruikt en hoe hij om moet zitten?
xxxx

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:32

monasse schreef:
@MaritAriel.
Ja dat weet ik ik weet alleen niet hoe je een martigaal gebruikt en hoe hij om moet zitten?
xxxx

Martigaal is veel makkelijker dan elastiek . Je heb vast wel iemand in je omgeving die er wel mee om kan gaan , dan kan die hem goed om doen bij je pony . Als je elastiek niet goed zit rij je je paard kapot en dat gebeurd nogal snel met elastiek , dat ie niet goed zit .

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 15:34

@MaritAriel.
Ik heb wel een martigaal, maar als ik doe om doe dan hangt hij heel los en dan kan hij zijn hoofd precies op de zelfde manier omhoog doen als dat hij doet zonder martigaal, zit hij dan te los?
xxx

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:23

monasse schreef:
@MaritAriel.
Ik heb wel een martigaal, maar als ik doe om doe dan hangt hij heel los en dan kan hij zijn hoofd precies op de zelfde manier omhoog doen als dat hij doet zonder martigaal, zit hij dan te los?
xxx

Hij heeft natuurlijk wel wat ruimte nodig om met zijn neusje vooruit kunnen steken maar zo hoog als op deze foto moet de martigaal tegen gaan:

Afbeelding

en op deze hoogte mag ie wel lopen, en als ie op deze hoogte loopt met zijn hoofd mag hij ook geen druk voelen van de martigaal:

Afbeelding

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:25

@MaritAriel.
Mijn pony loopt net zo hoog als de eerste foto, vaak nog wel iets hoger, want hij doet zijn neus ook nog erbij in de lucht.
xxx

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:27

nou dan zit je martigaal dus te los!

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:28

@MaritAriel.
O zo nou met martegaal zit hij zoals de eerste foto.
Zonder hoger.
Dacht dat je het anders bedoelde hihi.
xxxx

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:34

Afbeelding

Zo heb ik mijn martingaal altijd . Ze kan dan geen sterrenkijken (dus met der hoofd heel hoog) maar wel lekker met haar neusje er uit , zodat ze niet in een gedwongen houding hoeft te lopen . Bij de elastiek moet dat wel . Daarom raad ik je voortaan aan met martingaal te rijden . Dat is veel beter voor je paard :)!

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:36

@MaritAriel.
ik ga nooit meer elastieken gebruiken want dat leverd alleen maar ellende op.
dankje voor je hulp heb er echt super veel aan gehad.
xxxx

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:38

monasse schreef:
@MaritAriel.
ik ga nooit meer elastieken gebruiken want dat leverd alleen maar ellende op.
dankje voor je hulp heb er echt super veel aan gehad.
xxxx

Super meid +:)+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:41

Hoi Monasse, ik mis nog wat informatie.
Je paard loopt dus graag sterren te kijken.
Is ingereden met teugels zijn stuur, benen zijn gas.
Met elastiek longeren bolt hij wel netjes zijn rug.
Je bent 2 wkn bezig met overgangen rijden.
Je bent 2 dagen bezig met kijken of je hem omlaag kan rijden, zodat hij zijn rug bolt.

Wat is mis is, hoe lang is het paard onder het zadel?
Is hij net zadelmak en nog niet echt doorgereden, of het andere uiterste al jaren op de verkeerde manier gereden?
Dat maakt ook wel wat uit voor de adviezen.

Zou toch gaan voor het met spoed zoeken van goede instructie, die je dit kan leren zonder hulpteugels.
Want als ik het zo lees, wil je het eigenlijk wel netjes aanpakken, maar mis je gewoon de hulp
van iemand die je wat tips kan geven, die echt passend zijn voor jou en jouw paard.

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:44

@Sjolvir.
Hij is op zyn 5de ingereden en is nu 7.
Hy kan de basis zeg maar wel, maar nog niet zo heel veel.
Ik denk dat hy by zyn vorige baasje wel verkeerd gereden is.
het is trouwens anderss om 2 nu bijna 3 weken bezig met naar beneden te rijden.
maar nu 3 dagen om zo veek mogelijk figuren te rijden.
xxx

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:49

Ik denk na al deze berichten dat je heeeeel snel op zoek moet naar een goede instructeur/trice!
Als het paard net zo loopt, of zelfs nog erger dan op de eerste foto, dan mankeerd er wel een en ander aan en ga je het met hulpteugels waarschijnlijk alleen maar erger maken.
Een martingaal is sowieso niet een goede optie, omdat de meeste paarden die zo lopen zich daar heel mooi op vast kunnen zetten!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:51

@Monasse, bedankt voor de info.

Jammer dat hij nooit fijn gereden is, was hij toen je hem kocht al zo lastig?
(geen idee hoe lang je hem hebt)
Als hij al die tijd anders gereden is, gaat het je echt wel heel wat tijd kosten om hem om te scholen.
Hij moet leren je hand te vertrouwen en dan te durven zakken.
Maar als hij echt loopt te sterrenkijken heb je eerst nog een ander probleem, inderdaad op te lossen met overgangen en figuren rijden.

Lastig hoor, als ze al zo lang in een bepaalde houding gereden zijn.
Bovendien moet je je af vragen of het alleen verkeerd gereden zijn is,
of meer dan dat, dus dat het een andere reden heeft dat hij zo loopt.

Zou toch gaan voor goede instr. zonder komen de meeste mensen nergens, zeker niet als er problemen zijn.

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:52

@aerdenhout1.
oke, het vervelende is dus dat als ik alle teugel geef dat hij dan zijn hele hals strekt maar als ik maar een heel klein stukje zyn teugels aan raak dan gaat hy met zyn hoofd in de lucht en dat is het m nou juist.
xxx

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 16:53

@Sjolvir.
ja hy is ook best wel snel bang dus ik zat er eerst ook aan te denken dat hy misschien mishandeld is vroeger.
xxx

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 16:59

En daarom heeft je pony een probleem en dat is alleen op te lossen als je iemand naast je hebt staan die ZIET wat jij doet en wat het paard doet en daar dan direct op in kan spelen!
Al de goed bedoelde adviezen hier op bokt hebben geen zin als je de combinatie niet ziet rijden!
Hulpteugels helpen alleen als je weet hoe je ze moet gebruiken en wat je moet voelen ALS je ze gebruikt!
Een hulp teugel is geen dwang middel n.l
Dan kan je er een slof aan gaan hangen en zeg ik hier tegen jou, trek die maar lekker strak aan en dan loopt je paard met zijn hoofd naar beneden! Maar dan vererger je meestal ( lees ALTIJD!) het probleem en lost het niet op, dan is dus de hulp teugel een dwang middel geworden en ik hoop dat je dat toch niet wil?
Dus nogmaals les nemen en dan echt van iemand waarvan je zeker weet dat hij of zij weet waar hij of zij mee bezig is, dus geen 14 jarige die een grote bek en mooi praatje heeft, maar een volwassen paardenmens!!!

Oeps wat een verhaal!

monasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 17:01

@aerdenhout1
was dat over di e14jarige over my?
ik geef je ook helemaal gelijk dat ik een instructeur/trice moet zoeken maar hier in de ongeving zyn echt geen goed lesgevers.
xxx

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 17:02

Vrees toch echt dat je ergens goede instr. vandaan moet halen, want je paard en jij moeten nog heel wat leren.
Is niet erg, maar is zo op bokt niet uit te leggen.
Bovendien kan zo'n instr. als ie goed is ook wel zien of het puur rijtechnisch probleem is, of dat het paard eventueel wat mankeerd.

Hals strekken is niet hetzelfde als jij wilt met rug bollen, zoals je het omschrijft.
Bij hals strekken geef je wel de teugels, maar je houdt altijd contact, moet ook, het is niet losgooien.
Hou je contact met hals strekken? En als je hem laat zakken, rij je hem dan naar beneden, dus langzaam op jouw voor waarden laten zakken. (geen teugels weggeven)
En blijven rijden.

Als hij terwijl je hem vraagt omlaat te gaan en je komt aan zijn teugels, zijn hoofd verder de lucht in wil steken, geef je been.
Want je rijdt een paard naar beneden, hij moet leren dat hij omlaag moet.
Als hij dat nooit geleerd heeft, moet hij dat eerst leren en dat gaat tijd kosten.

Waar is jouw omgeving?
En heb je eventueel ouders die wel met jou en je paard met de trailer ergens heen willen?
Zal vast daar wel ergens goede lesgever te vinden zijn.

Maar via internet wel heel rottig uit te leggen, aangezien niemand hier kan zien wat hij en jij precies doen.