Jo Yamcha, respect voor je topic! En hoe herkenbaar! Ik ben ook een angsthaas (na een paar valpartijen, én ik ben ook nog een controlefreak
) en als ik erg gespannen ben kan ik ook echt niet 'voelen' en kan Tov niet ontspannen.
Het zal idd zo zijn dat je aan twee dingen kunt werken, ruiter en paard, maar bij zulke extremen
als bij jou en mij, kan een paard echt niet ontspannen, laat staan nageeflijk lopen door de spanning die wij doorgeven. Ontspanning van de ruiter is een voorwaarde voor de ontspanning van het paard. Pas als ik na een minuut of tien een beetje begin te ontspannen zakt Tov, en gaat ze beter lopen. Dat is niet om te draaien volgens mij. Pas wannneer dat basis vertrouwen er is, dan kan je verder kijken. Het is idd zoals Japeloup zegt:
Citaat:
Nageven ja dat willen we allemaal, maar hoe kan een paard ontspannen in nek en kaak als jou armen niet de juiste spanning en ontspanning hebben. Dan zeg ik blijf er nu nog maar even vanaf en krijg eerst controle over je eigen lijf.
Dus idd het commentaar zal op zijn plaats zijn van handen, benen en houding, maar wetend waar je vandaan komt, en op wat voor manier; chapeau en zo doorgaan