Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vegs (Stravinsky x Ferro) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:33

Dankjewel Japeloup, en dankjewel Blijheid voor de tips!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:40

Nog even voor de duidelijkheid ik zeg niet dat je eerst perfect moet kunnen zitten om aan het paard bepaalde dingen moet kunnen vragen.
Maar als je niet genoeg voelt wat er onder je gebeurt en je niet bij machte bent om je spieren te laten doen wat je hoofd wil, vind ik het niet slim om "aan het paard" te gaan zitten. Nageven ja dat willen we allemaal, maar hoe kan een paard ontspannen in nek en kaak als jou armen niet de juiste spanning en ontspanning hebben. Dan zeg ik blijf er nu nog maar even vanaf en krijg eerst controle over je eigen lijf.

Blijheid, ik zeg ook zo vaak tegen d'r dat ze naar de horizon moet blijven kijken. Maar die stomme oude gewoonte he, blijft gewoon lastig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:44

@Japeloup: Ik herken de fout omdat ik hem zelf ook maak, dus ik weet hoe lastig het is. Tegenwoordig heb ik mijn hoofd wel recht, maar m'n ogen dwalen toch nogal eens af naar beneden :o
Paardrijden is echt moeilijk, alle delen van je lijf op de goede (ont)spanning houden en dan nog voor elkaar zien te krijgen dat je paard dat ook doet, pffft :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:12

Echt heel moeilijk :j

Maar ik wil gewoon niet meer bang zijn, en geen spanning hebben.......

Dit is ook weer een drempel die ik over moet, en deze is best hoog, voor mij ook emotioneel weer heftig.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 17:58

+:)+ je doet het top tot nu toe. Groei rustig mee met Vegs. die begeleidt je prima in je vertrouwen.

Spanning in lijf weet ik alles van... dramatisch om dat af te leren. Bij jou is het angst...dat lijkt me nog lastiger dan wat het bij mij is... controle _-:( .
Maar als ik deze foto's zie gaat het iig rustig en lief. Geen geruk en gepluk en dat is fijn... voor jou en voor Vegs. Eerst maar het vertrouwen en ontspannenheid zien te vinden samen, dan komt de rest er rustig aan wel bij.

<<) mijn suus heeft ook prachtige oren!! kijk er graag naar tijdens het rijden :roll:

Danmaarzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:07

Weer zo'n heerlijk strav-koppie! Ze lijken ook allemaal op elkaar!

Ik vind dat je op de goede weg bent. Heb het grotendeels allemaal gelezen (commentaar) en ook wat je instructeur zei.
Eigenlijk is al het commentaar al gegeven.. Handen dichter bij elkaar (misschien komt het omdat je nu nog bezig bent met het inrijden en je eigen vertrouwen te winnen hoor), Benen niet afsteken. Zelf trots blijven zitten. En let er op dat ze niet over die buitenschouder wegvalt! Verder vindt ik dat ze redelijk ontspannen loopt. Foto's zijn nu eenmaal momentopnames.

Ga zo door! +:)+

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:35

Jo Yamcha, respect voor je topic! En hoe herkenbaar! Ik ben ook een angsthaas (na een paar valpartijen, én ik ben ook nog een controlefreak |( ) en als ik erg gespannen ben kan ik ook echt niet 'voelen' en kan Tov niet ontspannen.
Het zal idd zo zijn dat je aan twee dingen kunt werken, ruiter en paard, maar bij zulke extremen ;) als bij jou en mij, kan een paard echt niet ontspannen, laat staan nageeflijk lopen door de spanning die wij doorgeven. Ontspanning van de ruiter is een voorwaarde voor de ontspanning van het paard. Pas als ik na een minuut of tien een beetje begin te ontspannen zakt Tov, en gaat ze beter lopen. Dat is niet om te draaien volgens mij. Pas wannneer dat basis vertrouwen er is, dan kan je verder kijken. Het is idd zoals Japeloup zegt:

Citaat:
Nageven ja dat willen we allemaal, maar hoe kan een paard ontspannen in nek en kaak als jou armen niet de juiste spanning en ontspanning hebben. Dan zeg ik blijf er nu nog maar even vanaf en krijg eerst controle over je eigen lijf.

Dus idd het commentaar zal op zijn plaats zijn van handen, benen en houding, maar wetend waar je vandaan komt, en op wat voor manier; chapeau en zo doorgaan *\o/*

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:42

Wat een prachtig paard heb je :j
En ik wilde even laten weten dat ik het super vind gezien jouw spanningsprobleem dat je deze foto's durft te plaatsen.
Rijtechnisch commentaar heb je al voldoende gehad, ik wil je nog als tip meegeven aangezien het HAW is om te proberen je bovenbenen iets meer naar binnen te draaien, dan is het makkelijker om je onderbeen af te laten hangen en kun je ook makkelijker inwerken met je kuit en zit je gelijk een stuk rechter. Daardoor kun je bepaalde spiergroepen makkelijker ontspannen, ook in je bovenlijf.

En ik weet niet of het een idee is maar je zou kunnen overwegen je instructrice af en toe te laten rijden op het moment dat je les hebt, bijvoorbeeld de ene week rij je zelf en de andere week rijdt je instructrice. Op die manier is het misschien mogelijk je paard wat sneller op te leiden zodat jij daar weer de vruchten van kan plukken in het werken aan jezelf. Als je instructrice daar voor open zou staan natuurlijk.

Een vriendin van me doet het ook zo en zij heeft daar met haar paard, dus zij samen eigenlijk, heel veel profijt van en ze gaan samen met sprongen vooruit omdat paard nu bepaalde dingen makkelijker oppakt omdat die veel losser en soepeler in zijn lijf is geworden waardoor vriendin ook veel makkelijker en ontspannender kan zitten.

Veel plezier nog met je mooie dier :D

DKStablesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:45

wat grappig, die foto in het water.
Als tip wil ik je meegeven dat je mag proberen om een knik in je ellebogen te houden. Nu strek je je arm, waardoor je sneller op een verkeerde manier druk uitoefent op de mond van je paard.
Het is de bedoeling dat de lijn van de mond van het paard naar jouw elleboog niet onderbroken wordt. Dus handen meer dragen, knik in je elleboog en je handen niet 'te' ver uit elkaar.
Probeer eens om je bovenarm naast je lichaam te houden, dus gelijk aan je zij?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 20:25

Veggie :D Kijk es hoe mooi jullie zijn samen, ziet er om te beginnen al verzorgd uit. En 't is zo'n leuke merrie, knap hoor zoals je zomaar even op dat paard klimt, het lijkt me absoluut niet de makkelijkste +:)+ Die eerste foto heb ik trouwens niet gemaakt :P

Het naar voren zitten lijkt mij ook dat je dat misschien doet omdat ze nog niet zo lang onder het zadel is en dat je haar daarmee wat ontlast. Is dan inderdaad wel moeilijker om je bovenarmen netjes langs je lichaam te houden, dat zal vast beter worden als je rechterop gaat zitten :) Misschien ook even een zadelmaker raadplegen, de beugelriemophanging lijkt me wat te ver naar voren voor jou en dan ga je kukelen.

Ben heel benieuwd hoe 't over een paar maanden met jullie gaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:28

Dank jullie wel, wat zijn de bokkertjes toch lief :+:

Hestejente, je mag het allemaal bijhouden als je wilt.

Maikeltje, dank je wel. Gewoon fijn commentaar.

Bedankt voor de tips, ik neem alles mee, en ik kijk wat ik ermee kan doen :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:30

Is goed hoor :j Leuk! Hoef je ook heel niet zenuwachtig voor te zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 21:34

Meis, heel Bokt mag het weten: vond onze meeting gister geweldig en ik ben blij met je! :D

VALINSKY

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:20

erg leuk paard, belofte voor de toekomst !

We hebben op bokt een topic voor stravinsky nakomelingen, ik weet niet of je die al gevonden hebt ? zie onderstaande link !

[HK] STRAVINSKY XX vertel eens.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:21

Leuk, zal.me er melden, maar ben geen fanatieke HK poster hoor. Dank je wel! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:55

Ik wil iedereen graag bedanken voor de tips en de leuke complimenten over mijn lieve, mooie meid. Ik ben dol op haar. En dit, en de lieve pb's, een aanbieding om een keer op een leuk westernpaard te mogen zitten, en gewoon alle steun is een onwijze stimulans om door te gaan, om beter te leren rijden, en ik hou jullie op de hoogte. De cam vind en vond ik heel spannend, en daar wordt het ook erger van, ik vergeet dan alles...... maar dat is dan een leuke uitdaging! :D

Thanks!!!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:04

Tis echt een knap paard! Ik zie indd ook dat je een branderig gevoel onder je oksels hebt(armen wijd) en soms wat jeuk op je bovenbeen(armen te laag en recht om natuurlijk te kunnen krabben op je bovenbeen, lijkt me duidelijk :D )

Ik ben het met een aantal reacties eens, dat je zelf ook niet kunt zitten op een paard wat de rug niet gebruikt, voelen lukt dan ook niet. Ik denk dat als je eerst alleen in stap eens aan het nageven gaat werken, in alle rust gewoon simpel voelen voelen voelen en leren reageren op de juiste manier, steeds weer, zodat je reactie en je gevoel steeds sneller en fijner wordt, als je daarvan uit dan eens een keertje aandraaft en hetzelfde blijft doen, dat je dan al een heel verschil hebt. Misschien hou je dat dan maar een paar passen vol, maar die paar passen zijn winst, want die waren met goed ruggebruik. Zo kun je dat steeds verder uitbouwen. Het paard draaft dan namelijk ook vanuit ontspanning aan en leert hiervan heel snel wat fijner is. Zo klim je steeds een stukje verder in het proces.

Komt vast goed hoor, het is gewoon heel moeilijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:12

Dank je wel voor je tips :)

Meer spaghetti worden :D en minder jeuk :D

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:12

Echt een leuk paard. Maar ik snap niet zo goed waarom iemand die, zoals je door je instructrice omschreven wordt, onzeker is, te weinig controle over haar lichaam, en nog echt geen goede houding heeft, ervoor kiest om zo'n jong paard te rijden. Zou je niet beter af zijn met een wat ouder leerpaard?

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:13

8 jaar is toch niet echt een jong paard.... Wel groen onder het zadel, niet qua leeftijd ;-)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:16

Je hebt gelijk. Ik heb niet goed gelezen. Maar mijn punt blijft dat ik de combinatie niet zo goed vind. Ruiter is onzeker, houding nog niet in orde. En daar wordt allemaal hard aan gewerkt +:)+ . Maar feit blijft dat een groen paard, een onvoldoende kundige ruiter op z'n rug heeft. Ik denk dat beide beter af zouden zijn met een andere combinatie. Al was het maar dat de ruiter voorlopig aan zichzelf gaat werken op een wat stabieler leerpaard.
Laatst bijgewerkt door Anoeska op 29-12-11 12:47, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:45

haai yamcha. leuk paard, lekker bezig. de tip van mindfields sluit ik me bij aan. kleine stukjes in stap gaan opzoeken. en wat anouska zegt is helemaal waar maar het is gewoon soms niet anders,en moet je het doen met wat je hebt,zolang dat onder een goede en regelmatige begeleiding gaat zal het wel goed komen. de weg zal wel langer zijn maar zolang je dat er voor over hebt... wel zoveel mogelijk ook op ander paarden proberen te blijven rijden ;) dus als je kenissen hebt met brave paarden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:57

Dat is zeker iets wat ik ga proberen, wel zoveel mogelijk met de juf erbij, anders schiet het nog niet op :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:04

@ Yamcha volgens mij heb jij aardig wat volgers en mensen die jou aardig vinden.
Je hebt zelf redelijk vaak gezouten commentaar die rechtvaardig is, en ik vind het commentaar hier eerlijk gezegd behoorlijk "lief"

Zou iemand anders deze foto's plaatsen dan zou die persoon veel meer commentaar krijgen.

Ik train volgens mij zelfde methode als jij en heb ook een heel groen paard onder mijn kont, maar toch je houding is een van de belangrijkste punten om mee te beginnen.
Spanning angst is vervelend maar een houding dat tegenwerkt, zal niet in je voordeel zijn.

Ik heb met Door kilometers gestapt...om haar naar een bepaald punt te krijgen. Daar vanuit proberen we nu haar vwnw in draf te laten gaan.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:07

Op een goed leerpaard zal je houding en zit snel genoeg verbeteren. Succes TS!