Maar bij sommige paarden heb je in het bos nou eenmaal iets nodig wat duidelijker ( en dan zeg ik dus expres niet "scherper"!) en anders inwerkt.
Buiten gebruiken wij daarom eigenlijk altijd een shank of een stang en trens; hangt van het paard af.
Mijn oude paard deed het buiten heel goed op een hackamore, maar bij mijn Arabier werkte dat echt niet en daar gebruikte ik dan dus een shank voor.
Het is dus even uittesten, van de paarden die we nu hebben heeft de 1 echt een shank nodig buiten, als die eenmaal "enthousiast" wordt is een trens geen optie meer.
Een, ongebroken, pelham met 2 teugels is een prima optie, die zijn duidelijker dan de gebroken versies . Inderdaad geen koppelriempjes gebruiken, dat is zinloos. Je kan overigens veel beter naar een duidelijker werkend bit grijpen dan maar aan je trens blijven trekken; dat is veel oneerlijker en pijnlijker, voor jezelf en voor je paard en uiteindelijk levensgevaarlijk.
Een martingaal helpt hier ook niet; mijn oude paard kon ook, met zijn kin op zijn borst ( bij wijze van spreke
) flink doordrammen en alsnog heel hard galoperen
Of de rijkunst hier eindigt is de vraag; sommige paarden worden zo heet buiten dat de adrenaline het overneemt en dan heb je ( rijkunstig gezien
) iets nodig was anders inwerkt. Het is in mijn ogen meer rijkunstig verantwoord om dan dus dat duidelijkere bit te gebruiken dan maar aan die trens te blijven sjorren
) . Ik ben begonnen aan de pinto-ranch, doorgereden naar aanwijs (lag inderdaad wel behoorlijk modderig en diep) daar de baan over en daar enkele paden gevolgd, die er naar omstandigheden heel goed bij lagen. Daar dan misreden en teruggekeerd naar Aanwijs en dan terug naar de manege via de paden die langs de huizen lopen. Die lagen mooi droog eigenlijk. Enkel het eerste stuk vond ik eigenlijk te slecht liggen.... maar ik ben dan ook de sluipwegen rond ruddervoorde/zwevezele/torhout gewoon. Die liggen ook nooit super goed.