Paard staakt en steigert op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Paard staakt en steigert op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 00:49

Toen ik op vakantie was op de Veluwe deed ze het niet :)
Uitstaprondjes maak ik altijd al buiten. Maar elke keer is het weer gedonder. Gelukkig zijn daar de wegen heel rustig dus ik wacht altijd net zo lang tot ze erlangs gaat... maar zij houdt niet van wachten en dreigt door. Vaak komen er mensen op me aflopen om te vragen of het wel goed gaat :')

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:53

mijn paard heeft wel erg last van verlatingsangst,kan niet alleen op stal of in de wei staan. maar dat heeft tijdens het rijden nooit gespeeld, niet thuis of op manege en ook niet op wedstrijd :) hij was wel altijd erg kijkerig op wedstrijd, ben zelf ook niet echt een super onspannen persoontje,dus het is ook wisselwerking tussen hem en mij natuurlijk :o ook ik had alleen op buitenrit probelemen met hem, meestal reed ik alleen. als het andere paard niet wil, gaat mijn paard soms ook meedoen ook al was hij zelf eigenlijk eerst niet bang <<)

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 00:56

mmh niet makkelijk, maar zou je dan niet eerder om kunnen draaien, op jou commando, zodat ze dus geen 'nare ervaring' krijgt. Ik ben zelf ook nogal van schiet op en stel je eigen niet zo aan maar vaak werkt het averechts. Ik hoop dat iemand met een goede oplossing komt. Misschien kan je oneindig met een groep mee 100 keer hetzelfde rondje rijden, als het lukt als koploper, zodat je paard vertrouwen krijgt in dat rondje? Of heeft ze daar geen problemen mee?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 00:58

Ze is geen echte koploper, ze duikt het liefst een beetje achter een ander paard. Op de terugweg wel hoor :P. En in een totaal onbekende omgeving ook.
Vaak, als ik nergens heen hoef, draai ik om zodra ze het even braaf heeft gedaan. Maar altijd op mijn commando.

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:00

Mijne heeft totaal geen verlatings angst, zet haar als eerste op een wei en haal dr als laatst binnen en ze is gelukkig! Als ze maar te eten heeft.

Denk dat 1000x hetzelfde rondje niet echt effect heeft, tenzij het echt steeds bij het zelfde punt is. Bij die van mij weet ik het nooit (kan dus ook zomaar niet zijn), maar ik stap altijd eerst aan de hand naar het bos toe en dan merk ik al of ze aan het dralen is of niet. Volgens mij als ze hengstig is is het ook erger.

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:11

Ontzettend vervelend, ik hoop dat iemand nog met 'de oplossing' komt, want lekker relaxet buiten rijden is toch wel heerlijk! Probeer zo lang mogelijk vol te houden maar niet ten koste van alles want dat is het niet waard!
Succes dames, ik ga slapen;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:25

tis dus gewoon een eigenwijze bok, en dat krijg je er lastig uit maar, ik raad je wel aan dan maar even niet buiten te rijden als ze zo gevaarlijk doet en verder uit zoeken wat je kan doen

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:32

Als je niet naar buiten gaat kun je het ook nooit leren en veilig krijgen. Ik ga het wel weer proberen maar mijn paard staat aan het bos, dat scheelt wel wat, ik hoef geen drukke weg over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 01:45

Mijn eerste paard deed dit ook. Op een dag verhuisde ik met hem naar een stal waar je zo vanaf het erf tussen de weilandjes door het bos in kon, ik was zo blij als een kind dat ik fijn met hem naar buiten zou kunnen. Enfin, op een goede dag ging ik tussen de weilanden door naar het bospad, maar bij het laatste dammetje wilde meneer niet meer. Gelukkig kende ik hem al langer dan vandaag en wist ik dat het er alleen maar om ging dat het onbekend was (en daar heus een beetje stress om had). Uren heb ik daar gestaan op dat kruispuntje en we hebben de mafste capriolen uitgehaald, hij om niet het bos in te hoeven en ik omdat ik juist wel het bos in wilde.

Mijn tip is om je paard te respecteren voor zover de situatie dat toelaat en hoever dat is weet alleen jij. Neem een dag heel erg de tijd en blijf daar gewoon op dat punt staan. Vraag af en toe eens aan of hij wil voorwaarts wil en blijf zoveel mogelijk ontspannen bij elk stapje vooruit. Op een goed moment gaat het erom wie het meeste geduld heeft en het helpt als jij dat bent.

Ditzelfde ritueel speelde zich jaren later nogmaals af op een dijk bij een andere stal. Kennelijk was zijn alarm voor 'te ver van stal' af gegaan en wilde hij niet verder. Het werd een uitermate vermoeiende toestand op een smal dijkje naast een diepe rivier. Het is ooit gelukt om hem langs een bepaald huis te krijgen totdat de jeugdige bewoners een paar ritten later met een bal tegen het hek aan het schoppen waren,toen was de maat vol bij mijn paard. Ik ben omgedraaid en terug gegaan, dan maar niet buiten uitstappen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 02:02

Sheran schreef:
Midgie: ik denk heus niet dat hij het doet om mij te pesten. Mijn vraag was dan ook: waarom doet hij dit? Vanuit het natuurlijke instinct kom ik op: bij de kudde blijven, in de vertrouwde omgeving blijven. Oplossing: zorg dat het paard jou vertrouwt en als leider ziet.
Maar nu komt het: hoe? :+. In de bak: geen enkel probleem. Wedstrijdterrein: geen enkel probleem. Eigenlijk is helemaal niets een probleem, behalve er buiten op zitten. Hoe zou jij dan zeggen dat ik dit aan moet pakken? :)

Kun jij jezelf nog herinneren waar en wanneer ze voor de eerste keer in de staak ging en wat jij toen hebt gedaan? Kan goed zijn dat als ze je overdonderd heeft met haar reactie dat jij misschien een te late reactie hebt gegeven en als je een slim paard hebt, dan onhoudt ze dat en gaat ze de keer erop wederom proberen of ze je te snel af kan zijn. Ik denk dat het onbewust aangeleerd gedrag is en dat zul je moeten doorbreken. De vraag is: ten koste van wat? Ik zou het er ook niet voor over hebben om te verongelukken op deze manier. En ik zou er dus voor kiezen om ofwel een andere, zeer vlugge, handige en consequente ervaren ruiter ermee op pad te sturen ofwel lekker met een stalgenoot gaan buiten rijden.
Ik bedoel: als het geen noodzaak is om alleen naar buiten te gaan dan zou ik mijn nek er niet aan wagen. En wil je toch graag buiten rijden en ze gedraagt zich beter met een ander paard erbij, dan maak je toch lekker een afspraak met een stal/buurtgenoot om samen te gaan?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 03:15

Heb je wel eens geprobeerd met je paard buiten te lopen en elke keer stoppen als het goed gaat en omdraaien en dat elke keer een beetje oprekken.

Eerste keer 3 meter weg en weer terug, dan 6 en dan weer terug. bij wijze van. Niet doorgaan tot het weer fout gaat, dan bouw je een patroon in.

Of thv zadel lopen naast je paard en kijken of ze dan durft? dan heeft ze wel steun van jou op de grond, maar moet ze toch voor op.

Snap je?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 07:17

Staken en steigeren zijn voor mij erg herkenbaar. Heb in het verleden al in het prikkeldraad gelegen, in de sloot, vol met mijn schouder tegen een boom geklapt. Slaan en voorwaarts drijven daar ga je het niet mee winnen. Bij Norton wil het wel eens helpen om hem om te draaien stukje achterwaarts te gaan en dan weer voorwaarts of hem gewoon een kwartier stil te laten staan (achterwaarts en stilstaan daar heeft hij een hekel aan). Idd er naast lopen doe(moet) ik ook regelmatig. Tegenwoordig helpt het al ik aan het einde van het pad naar stal pas opstap dan blijft hij wel doorlopen en ik heb tegenwoordig snoepjes/brokjes bij me als hij in de staak gaat sluit hij zich namelijk helemaal af en leeft in zijn eigen wereldje met een snoepje kan hem daar dan zonder geweld uithalen. Misschien bij jouw paard ook het proberen waard.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 08:02

Jeetje wat lastig zeg!
Wat gebeurd er als je niets doet op het punt van staken? Dus paard gaat stil staan, en jij geeft geen enkele reactie. Gaat ze dan nog steigeren?

En anders kan ik alleen bedenken iemand mee te vragen. Dat die er naast gaat lopen. En dan elke keer een stukje verder van het paard weg gaat lopen. En dit uitbouwen. Maar dan moet je wel een zeer gewillig slachtoffer hebben ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 08:11

Veel paarden willen niet alleen weg en het is wel onzekerheid, tot wellicht een beetje angst.

Op de terug weg weten ze dat ze naar huis gaan, dan gaan ze vaak ook sneller.

Ga met iemand anders naar buiten, anders zul je nog een lange weg hebben te gaan.

Je zou het kunnen opbouwen, steeds een klein beetje langer en steeds het zelfde rondje...tot het een gewoonte wordt.

Zo heb ik het met mijn paard opgebouwd, het eerste jaar was ik puur bezig hem te laten wennen...en ik begon met eerst in de bak en dan nog 10 minuten naar buiten, zelfde rondje, uitbreiden met steeds een klein stukje er bij en dan trok hij al weer richting huis...

Ik ben verhuist, ga ik nu met trailer weer zijn bekende uitrijgebied in, heb ik mijn handen vol...vorig jaar na jaaaarren buiten te hebben gereden weer na ongeveer 2 jaar in zijn natuurgebied....een stuiterrit van hier tot ginder, en in een duindigtvaart terug naar auto....kompleet bezweet paard....had toen ook het gevoel dat ik hem er geen plezier mee deed.

Zou het dus weer helemaal moeten opbouwen.

Ik heb 10!jaar met hem bijna dagelijks buitenritten gemaakt en voornamelijk alleen...want zijn tempo lag altijd te hoog voor de andere paarden...dus alleen was altijd de prettigste optie.

Ik ga met pelham, ongebroken, 2 teugels, met gebroken bitje, ga ik het niet bemannen.....

Heb een super braaf paard, loopt achter mij aan zonder halster, als ik roep komt hij, buitenrit alleen is andere koek....is toch angst. Het kudde instinct is dan te groot....wees voorzichtig, want je kunt makkelijk verongelukken...blijf naar je paard luisteren....en sluit compromissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 10:50

Om de moed erin te houden: toen mijn paard eenmaal over zijn koudwatervrees heen was hebben we nog heel erg veel fijne ritjes gemaakt. Hij was eigenlijk vrij vlot over zijn probleem heen, na een paar keer liep hij al met zijn oortjes naar voren het pad af.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 12:25

Bedankt voor de reacties allemaal! :)

Over de eerste keer moet ik even goed nadenken... ik weet wel dat de eerste keren buitenrijden geen probleem waren. Het is volgens mij begonnen toen ze op deze stal kwam te staan. Misschien heeft ze het er te gezellig? Ze wilde toen niet meer van het erf af (wat ze nu wel doet) en ging de hele heenweg in staking.

Lovely, wat een stomme kinderen :(:) was je net zo ver... ik probeer altijd ook echt de tijd te nemen. Ik blijf gewoon staan, maar zij heeft er geen zin in, zij wil gewoon weg dus blijft ze draaien en uiteindelijk draaien we zo weer terug naar waar we begonnen :+. En dan begint alles weer van voren af aan.

Ik heb 1 stalgenootje, maar het lukt ons nooit om een gezamenlijk buitenritmoment te vinden (ik woon op kamers). We proberen al een half jaar een keer naar de holterberg te gaan... :P. Misschien maar eens een oproepje op bokt zetten.

Maritje: aan de hand doet ze niks, dan krijg ik haar overal langs en is er geen probleem. Ook naast het zadel geen probleem (ze trekt me wel eens op de skeelers :P)

Norton: afleiding meenemen is misschien wel een goed idee :). Stilstaan lukt nauwelijks, dat is meer 'hups hups draai steiger'.

Wendy_komen: als ik haar terugdraai steigert ze. Als ik niks doe draait ze zich om en draaft ze rustig naar stal. daarom kan ik ook altijd een einde aan de gevaarlijke situatie maken door gewoon om te draaien, gelukkig (als er een trekker aankomt ofzo)

Russel: mijn paard is niet zozeer druk buiten en volgens mij geniet ze er ook van. Vanaf 2:30 zie je ons in dit filmpje buitenrijden, eerst gefilmd door mij erop en daarna door mijn vader. http://www.youtube.com/watch?v=pFjKU8Vyyog . Geen enkel probleem, zoals je ziet. Maar dit is niet bij huis, dit was in een natuurgebied waar ze toen een weekje stond. Een pelham heb ik wel en heb ik ook wel eens in, maar bij mij maakt het niet zo gek veel uit of ik hem wel of niet in heb, want ze gaat er niet vandoor. Van teveel druk in haar mond komt ze alleen maar in protest.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 13:51

Oh, daar had mijn merrie ook een handje van, alleen heeft ze volgens mij nog nooit gesteigerd in d'r hele leven :+ (Zij ging dus stilstaan en achteruit lopen)

Op het moment dat ze in tempo terug gaan denken ze 'achterwaarts'. Als jij dus been geeft zullen ze sneller 'achterwaarts' gaan (wat tempo verlagen betekent als je nog vooruit gaat). Paard heeft dan nog steeds de 'achterwaarts' knop aan, dus bij een tik snapt het paard niet waar hij heen moet, dus gaat omhoog.
Je moet dus wachten tot ze vanzelf die knop uitzetten en weer op de 'vooruit' modus gaan. (Vaak gaan paarden met gespannen spieren stilstaan, zodra al deze spieren weer ontspannen zijn is het paard ontvankelijk voor LICHTE voorwaartse hulpen)
Dus tenzij je achteruit wilt, géén been geven!
Wil ze linksom omdraaien, draai jij haar gewoon nog een half rondje door (ipv blokkeren, linksom lopen is ook voorwaarts, moedig dat aan!)
Let er op dat je je teugels niet te strak houdt, paard moet zich nergens tegengehouden voelen om voorwaarts te gaan. (Dus zelf ook ontspannen en netjes zitten)

En dan is het een kwestie van de komende keren alleen op vrije dagen buiten gaan rijden :+ Gewoon volhouden, paard moet ZELF naar voren gaan. Niet afstappen, niet boos worden en geen horloge omdoen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:17

Maar dan snap je niet wat ik bedoel, jouw merrie wil op een gegeven moment niet verder, die wil terug naar de kudde, dat is het kudde instinct en dat kan gevaarlijk worden. Dat mijn paard wel druk is, is dan een andere insteek, die heeft gelukkig nooit gesteigert..want dat vind ik echt gevaarlijk..mijn paard probeerde aan de kletter te gaan.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 18:28

Wat ik hieraan deed was het volgende:
Zelf heel rustig zitten, benen errond, handen beetje naar voren zodat het heel erg duidelijk is wat jij wilt. Stemgebruik kan zeker ook. Laat haar maar vervelend doen, vanaf dat ze 1 pasje naar voren zet (lees: al is het maar dat ze neerkomt van steigeren en om haar evenwicht niet te verliezen 1 pasje naar voren maakt) dan beloon je haar. Dit wilt zeggen dat je je benen wegdoet en haar beloond met stem/klopje.
Ze moet echt die klik gaan maken dat het goed is om naar voren te gaan, dat ze dan steun krijgt van jou, en bekrachtigende stem die haar zelfzekerder maakt.

Achteruitgaan : benen errond (lees: niet als een gek gaan slaan enzo, maakt je paard alleen agressiever lees ik dus niet doen). En teugels naar voren, eventueel geklak met tong.
Stilstaan: aanmoedigen, niet belonen
1 of meerdere stapjes: belonen!

Mijn paardje draaide 180°, nam bit vast en was WEG :) Ik heb mijn tijd genomen, alleen op buitenrit gegaan, 3x/week. En meneer wist dat wanneer hij bang was, hij erheen moest gaan van mij. Uiteindelijk was hij een keertje bang van een rode zandberg met stukken baksteen erin en hij schrikt, kijkt en wandelt er bovenop! _O- Ondanks dat hij bang was wist hij dat hij beloond zou worden en dat hij erheen zou moeten.

Ben even later met hem eventing gaan rijden en hij schrok nooit :) Vertrouwen geven aan je paard, laat zien dat als JIJ zegt dat het veilig is, dat het effectief veilig is. Rustige en duidelijke lichaamstaal gebruiken. het vergt wel wat tijd maar ik heb dit consequent toegepast en ben er heel erg blij mee!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 21:10

@Russel: had je het tegen mij of tegen Sassol?

mallodie: Ik ga morgen weer op buitenrit (mijn vader gaat op de fiets mee) en zal je tips proberen :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:20

Ik heb dit probleem ook aan het begin van routes die we niet zo vaak rijden en vanaf waar ze de kudde heel lang nog een tijdlang goed kan zien.

Echt doodeng. Ze loopt gewoon achteruit een sloot in, tegen prikkeldraad aan, etc. }:0 Nu rijd ik daar de eerste kilometer gewoon zo ver mogelijk vandaan waar dat kan. Slaan en boos worden werkt echt averrechts, komt ze alleen maar meer van omhoog en ze let ook niet op waar ze loopt..
Ik zit alleen maar stil en begrens de kant waar ze heen draait. Dan houd ik mijn handen zoveel mogelijk ontspannen en haar hoofd in de goede richting. Wacht even tot ik iets van ontspanning voel bij d'r en dan loopt ze vaak zelf alweer verder de goede kant uit. Eventueel lichtjes been geven.

Heel soms heb ik pech en gebeurt het na een paar kilometer alsnog, maar dan kunnen we eigenlijk altijd wel gelijk weer verder.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 21:24

Het is wel belangrijk dat je blijft doorzetten. Je paard gaat het misschien niet van de eerste keer 'snappen' maar hopelijk aan het einde van je rit dat het al ietsje beter gaat! Maak het onderscheid heel groot; SNEL die benen weg als ze stilstaan en stopt met vervelend doen en DIRECT belonen als ze iets (lees; zelfs iets miniscuul dat in de goede richting is) goed doet!
Ik ben benieuwd hoe het gaat.. Het zou een taal moeten zijn die paarden begrijpen :D

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 14:34

Hallo!
Ik kan met je mee praten!

Toen ik 3 jaar geleden een 3 jarige kreeg, had ik precies hetzelfde probleem. Ik was zelf nog maar 12 jaar, en het paard was erg braaf maar op buitenritten een draak.
Omdat mijn vader het altijd heel erg belangrijk heeft gevonden dat ik veel buitenritten rijd (ter ontspanning) koopt hij altijd verkeersmakke dieren.

Maar goed, het probleem. Een steigerende en stakend paard.
Mijn paard ging altijd halverwege de rit uit zichzelf naar huis. Draaide zich om, en reesde met mij erop naar huis. Keer op keer (altijd alleen)
Tot ik het zo zat was! 't paard draaide om, en ik hing met heel mn gewicht aan de andere teugel. ( ik zou de juiste kant op) Paard steigerde en kwam zo hard met zijn hoofd tegen een boom aan, dat hij gewoon schudde met zn hoofd. Hierna nooit meer problemen gehad.

Je moet het gewoon zoooo zat zijn, dat je uiteindelijk geen gevaren meer ziet. Dan maar achterover.. Je zult dit echt een keer moeten overwinnen. Ik weet hoe lastig het is, maar succes!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:04

Het zijn meestal draken streken, niet altijd natuurlijk.
En er zijn veel paarden waar je het met rust en belonen kan oplossen.
Ik had een paardje wat ik reed die dit gedrag ook vertoonde, steigeren en staken op de heenweg.
Dat steigeren vond ik best indrukwekkend dus probeerde het ook op een rustige manier, niet in die staak modus terecht te komen.
Maar het werd alleen maar erger.
Tot op een gegeven moment mijn instructeur samen met mij een ritje ging maken.
Hij met zijn eigen paard.
Ik voorop en hij bekeek het gedrag eens en zei, wie is hier nu de baas, jij of het paard.
Tja, het paard.
Toen hebben we gewisseld.
Op het moment dat mijn paard de rem er op zette heeft hij hem 2 klappen met de zweep op zijn kont gegeven en ging hij in galop vooruit.
Goed beloond.
Elke keer als hij het probeerd kreeg hij er een en zo is het afgeleerd, voorwaarts is voorwaarts.
Het is nog wel eens zo dat hij iets spannends ziet of zomaar omdraait en mij te snel af is.
Maar dan draai ik hem met een tik zo snel mogelijk weer om en geef hem er een op zijn kont.
Voorwaarts, maakt niet uit op dat moment of dat in stap of draf is.
Galop doet hij eigenlijk niet meer.
Maar ik weet ook dat ik dit bij een paard dat zo hoog steigert dat hij achterover dreigt te vallen niet zou durven.
Ik heb het gedurfd omdat ik zag dat het bij mijn instructeur goed ging.
Het paard leert nu dat hij doormoet en er niks ergs gebeurt en beloond wordt.
Heel veel succes gewenst.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:00

@Rixt: ik vrees dat ik nooit op dat punt kom dat ongelukken me niets meer kunnen schelen. Mijn eigen leven is me nog altijd liever dan een paard dat ergens niet langs wil. Wel dapper dat jij het durfde.

@Grace: als mijn instructeur het eerst zou doen zou ik inderdaad ook wel durven, maar ik wil toch niet proefondervindelijk kijken hoe hij reageert, gezien de geschiedenis. Misschien ben ik een watje maar ik blijf graag heel en geen buitenrit is me een ongeluk waard. Wat fijn dat het bij jou zo goed gekomen is :)

Vandaag ben ik een rondje wezen stappen met mijn paard en een ander paard. De mijne grotendeels voorop. Ze hadden wel echt steun aan elkaar en ze heeft niet één keer gesteigerd. Morgen proberen we het weer alleen, tenzij iemand hierop reageert: :P
[EA-RVG] Buitenrijmaatje omg. Holten/Deventer/Holterberg