Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ElinaSK

Re: Paard zit links vast door rechtsom rondjes in box te lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 19:46

Ja, de enige oplossing die ik zo kan verzinnen is het openlaten van de staldeur :P ze kan niet weg oid .. en ze kan ook gewoon met andere paarden communiceren over de staldeuren heen en dan kan ze in de paddock / op stal wanneer ze wil .. ( alleen zal ze voornamelijk het hooi gaan opeten denk ik -.-' )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:47

Dan zorg je dat ze niet bij dat hooi kan.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 19:49

Moet ik even creatief zijn :P , maar dat is wel een lastig iets.. want ze maakt het plastic gewoon kapot -.-' . maar goed het hooi kan altijd verplaats worden .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:51

Verplaatsen of iets voor zetten..maar kan je de tussen rekken er niet uit halen? Als ze dan naast haar maatje staat zonder rekken, zal dat een heel stuk schelen...dan kunnen ze naast elkaar staan, elkaar aanraken en ik voer op koude dagen 5 keer en anders 4 keer per dag... en dat scheelt ook een hoop, als je dat kan regelen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 19:56

Nouja de tussenwand is er door haar maatje bijna uitgetrapt :P ze kunnen elkaar gewoon over die wand heen aanraken etc . en dus ook gewoon contact maken.. ze kan zelfs met haar hoofd naar buiten , want er zit enkel en alleen een deur voor zonder bovending ( hoe dat ook mag heten ) die dicht kan ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 19:59

Ik kan mij er geen voorstelling van maken. :D Maar soms kan je stallen zo simpel veranderen waardoor ze paardvriendelijk worden. Mijn paarden staan in een 3hoek bij elkaar doordat de muren borsthoogte zijn...dan zie je echt dat ze een kudde zijn en bij elkaar willen zijn...

Alleen omdat ik vind dat ze allemaal hun eigen portie eten verdienen en lekker kunnen liggen daar en wanneer ze willen hebben ze een eigen plek..maar een gevangenis met tralies daar moet ik niet aan denken....

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 17:36

Hier staan ze ook zonder tralies oid bij elkaar :P .

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 17:43

Wat je nog zou kunnen proberen is van box te veranderen.
Dat kan n.l een wereld van verschil maken naast wie ze staan.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-11 19:15

al gedaan :P , helpt niet.... helaas.. ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:06

Hoe oud is het paard?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:12

Misschien is het raar maar ik heb liever wat modder dan zolang in de stal.
Zeker als je paard zulk gedrag ontwikkeld heeft en dus duidelijk niet comfortabel in die stal staat.

Voetjes kan je droog houden, preventief behandelen tegen mok.. Ze kunnen best ergens tegen.
Of kijken dat je een stukje uitloop hebt, een stuk betegeld of weet ik wat. (Snap dat dat vaak niet mogelijk is hoor.)
Ik snap wel dat de modder niet ideaal is of fijn voor het paard, maar voor mij zou dat een betere optie zijn dan wat er nu gebeurt :j

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:16

toch maar buiten zetten hoor en proberen het gedrag te doorbreken

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:27

misschien een oogklepje rechts?kan ze niet zien waar ze heen draait.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 23:32

pippie schreef:

? :')

pippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:30

NeverGiveUp schreef:
pippie schreef:

? :')

>;) Toevallig ken ik iemand die dat heeft gedaan...en doordat ze niet ziet waar ze heen draait kan het wezen dat ze blijft staan,kun je wel om lachen maar het zal maar helpen......

loveswhisper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:36

[/quote]

? :')[/quote]

>;) Toevallig ken ik iemand die dat heeft gedaan...en doordat ze niet ziet waar ze heen draait kan het wezen dat ze blijft staan,kun je wel om lachen maar het zal maar helpen......[/quote]
\

Ja heb het zelf ook gedaan t werkt wel

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:07

NeverGiveUp schreef:
Ik snap wel dat de modder niet ideaal is of fijn voor het paard, maar voor mij zou dat een betere optie zijn dan wat er nu gebeurt :j

Hierbij moet ik me absoluut aansluiten. Heb zelf ook niets beters te bieden dan een modderwei. Maar liever dat, dan de hele tijd binnen staan. Mijn merrie stormt 's ochtends opgelucht de stal uit. Blij dat ze er uit kan. Ze is absoluut geen stalpaard en toen ik haar kocht was ze een wever in de ergste vorm, en een luchtzuiger. Dat luchtzuigen doet ze nog als ze de kans krijgt.

We gaan een andere stal bouwen, een zonder boxen, maar waar de paarden in groepsverband gehouden kunnen worden en waar ze zelf in en uit kunnen lopen. Daar zal zo'n paard zich pas echt gelukkig voelen.

Maar ook de fysio heeft gezegd dat ze liever de paarden een dag in de modder zien staan, dan altijd op stal en slechts een paar uurtjes er uit.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 10:52

Het paard is 4,5 :P .

Ik wil zelf niks liever dan het gedrag doorbreken, want ook met rijden heeft ze sterk de neiging om " rondjes " te gaan lopen.. ze loopt liever heel klein door de bak heen dan dat ze de hele bak mee neemt.. hier werken wij overigens al aan onder begeleiding van een instructeur.

Het buiten zetten ik zou wensen dat ze echt altijd naar buiten kon, maar het probleem.. ze ziet blubber en dan denkt ze nehh ik ga die paddock echt niet in :P dus dan moet je net zo lang doordrammen totdat ze echt een mega sprong neemt en erin gaat.. Maar tussen de stallen is wel een verhard iets , dus het idee om misschien gewoon haar staldeur open te laten ( het zijn toch buitenstallen) is misschien wel de meest realistische oplossing.

Wat ik alleen niet snap is dat ze vant zomer echt elke dag buiten stond (24/7).. en zodra ze op stal staat gaat ze rond lopen. Het is op het moment misschien ook wel een combinatie van te veel energie ( te weinig beweging ) en verveling/ een gewoonte. Want ik ken haar nog maar sinds augustus en ze vertelden mij dat ze dit gedrag al heel lang vertoond. Ik ben daarom ook bang dat ze nooit meer zal stoppen met die rondjes op stal...

We proberen haar er zo veel mogelijk uit te laten, maar als er niks te zien is dan heeft ze het na een tijd gezien , kan je het draadje open laten en dan denderd ze gewoon weer lekker haar stal in .... en als je de staldeur open laat gaat ze ook echt de paddock niet meer in...

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 14:49

Het is gewoon geen stalpaard. Ze zal daar nooit kunnen aarden. Die merrie van mij ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:09

Wat een vreemd gedrag, heb ik nog nooit meegemaakt, ook onder rijden???

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:13

Niet op de hoefslag kunnen krijgen maar in het midden van de bak rijden komt eigenlijk neer op heel erg naar binnen vallen.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 15:14

dan doet ze niet hetzelfde als op stal , maar ik merk dat ze het fijner vind om bijvoorbeeld steeds een volte te lopen , dan de hele bak door te lopen .. Ze snijdt ook graag stukjes af, maar ze is nog erg jong en is nog erg op zoek naar haar evenwicht natuurlijk en op sommige momenten moet ik gewoon beter ondersteunen .

Maar de begeleiding die we momenteel hebben helpt heel erg bij het met haar op de hoefslag houden , dus dat zie ik wel opgelost worden :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 15:58

pippie schreef:
>;) Toevallig ken ik iemand die dat heeft gedaan...en doordat ze niet ziet waar ze heen draait kan het wezen dat ze blijft staan,kun je wel om lachen maar het zal maar helpen......

Ja het werkt vast wel maar het is geen goede oplossing.. Je paard draait geen rondjes meer maar voelt zich nog even ellendig als daarvoor in de stal, dat bedoel ik.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 16:10

NeverGiveUp schreef:
pippie schreef:

Ja het werkt vast wel maar het is geen goede oplossing.. Je paard draait geen rondjes meer maar voelt zich nog even ellendig als daarvoor in de stal, dat bedoel ik.

ik ben het met je eens :) ik ga haar ook geen dingen omhangen, omdat ze daarniet gelukkiger van wordt... en ze toch wel een manier vind om hem af te krijgen.
ik denk dat ik opt moment maar het beste de staldeur open kan laten , zodat ze in en uit kan wanneer ze wil ( zowel in de paddock als in stal )..

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:12

Oh dat klinkt goed! :D