Continue prikken met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annette1990

Re: Continue prikken met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:04

Ik weet het niet ik heb volgens mij ooit 1 keer met sporen gereden vroeger op een vervelend manege paard maar k vind het helemaal niks.. denk dat ik dat echt zou moeten leren mocht het ooit nodig zijn want ik ben bang dat ik te hard prik..

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:27

Ik heb nog nooit met sporen gereden en ben het ook niet echt van plan.
Ik snap natuurlijk wel dat ze dienen om de hulpen te verfijnen, maar bijna bij alle filmpjes van dressuurproeven die ik hier zie op Bokt, zitten de ruiters continue te prikken met hun sporen :=
Zelfs mensen die een of ander kampioenschap hadden gewonnen.
Zegt de jury hier niks van? Of ligt het gewoon aan mij?

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 18:07

Ik rij soms met sporen maar niet om me pony te leeg te prikken maar voor de zijgangen.
Maar sowieso moet je pas met sporen beginnen als je een stille been hebt.
Ik zie veel mensen die sporen gebruiken omdat die pony te langzaam gaat. Maar als jij gewoon je pony
op je zit kan rijden, dan is je pony straks niet dood aan het been.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 18:56

Ik ben er helemaal tegen, maar als je het niet verkeerd gebruikt, kan het er mee door. Maar als je zo van die kinderen hebt die dat super hard stampen in de buik van hun paard.. :/

alovejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:27

Ik snap niet zo goed waarom jonge ruiters met sporen rijden die moeten toch leren om met de benen te rijden. Ik vind dat je beter een tikje op de kont kan geven met een zweep dan de hele tijd lopen te porren in de buik.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:32

Vind dat inderdaad ontzettend hinderlijk :n Zeker bij Western ligt de focus op dat je paard op eigen benen loopt, dus aandrijven --> paard blijft in tempo lopen waarop jij stopte met drijven. En nog zie ik dan soms mensen bij elke stap prikken. En dan niet tijdens een oefening maar gewoon bij het lopen op de hoefslag...

En de persoon die ik nu in gedachten heb werd op die manege gezien als één van de beste ruiters. Nou ja, ik kan me er niet zo goed in vinden..
Ik zie op mijn manege niet zoveel mensen met sporen rijden :) Hoop maar dat er bij ons wel goed op geïnstrueerd wordt..

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:35

xTitanic schreef:
Ik ben er helemaal tegen, maar als je het niet verkeerd gebruikt, kan het er mee door. Maar als je zo van die kinderen hebt die dat super hard stampen in de buik van hun paard.. :/

Niet alleen kinderen helaas.. het paard dat ik op de manege rijd wordt ook door iemand anders gereden die sporen gebruikt maar op een verkeerde manier. Het paard kreeg eerst kale plekken, nu heeft ze er helemaal doorheen geprikt :(

Versace1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:40

Het rijden van sporen is bedoelt om je hulpen. te verfijnen bij bepaalde oefeningen die je rijd.
Ruiters of amazones die continu het paard. met de sporen loopt te prikken. die hebben geen goede beenligging.
Ik vind dat je met sporen hoort te rijden. als je van je zelf een goede beenligging hebt.
Anders loop je het paard continu te prikken. met je sporen om niks.

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:41

Ik heb ook nog nooit met sporen gereden, ben ook echt niet pro. kben ooit eens naar een paardenshow geweest en in 1 vd 'acts' moesten andalousiërs een capriole doen (met de ruiter erop). ééntje wou dit niet direct doen en die ruiter heeft dat paard letterlijk tot bloeden toe zitten doorstekken met z'n sporen, écht verschrikkelijk om te zien.. het paard heeft et uiteindelijk wel gedaan, die man mag fier zijn.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:50

Dat is dus ook de reden waarom ik voorlopig ook niet meer met spoortjes rijd, puur omdat ik vind dat mijn
onderbenen veel te veel wiebelen. Het rare is alleen dat mijn benen van voor naar achteren gaan, wat op het
eerste gezicht lijkt alsof ik continu een beenhulp geef, maar ondertussen raak ik de buik nauwelijks aan.
Maar dat is nog geen reden om niet te werken aan mijn wiebel benen, ik stoor me ook altijd aan wedstrijdruiters
die veel wiebelen (en soms ook nog extremer dan mij en met mega sporen aan hun hakken),
dus dan ga ik er ook van uit dat dat andersom ook bij zo is, iemand nog tips ? }>

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:01

Wiebelende benen hoeft niet te betekenen dat je er steeds in prikt.
Bepalender is de ligging van je voet: parallel met het paard, of steken je tenen als richtingsaanwijzers naar buiten? Want in geval van het laatste, prik je inderdaad steeds met je sporen.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 22:09

Hier in de regio krijgt een prikker (niet te verwarren met een wapperaar :+ ) ook regelmatig een voldoende voor effect van de hulpen. Snap ik geen snars van. Lijkt mij een van de weinige dingen waar subjectiviteit een minder grote rol speelt in de jurysport... Mits het paard bij iedere prik opstijgt of voorwaarts schiet, dan issie wel weer errug goed aan de hulpen!

Anna_n1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 01:07

Dit vraag ik me vaak ook af hoor.... Ruiters die (onbedoeld) met hun benen zwabberen en het paard bij elke pas tikken. Of nog erger, ruiters die heel regelmatig hun hakken optrekken om bedoeld met het spoor aan te drijven. En tot mijn grote verbazing zie je dit zeker niet alleen niet in de B-klasse. Ik denk eerlijk gezegd dat juryleden hier best wat meer op mogen letten.

Mon__Amie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 17:37

Iets waar ik me ontzettend aan ken ergeren, of je houdt je benen stil of je gaat niet met sporen rijden.
Uiteindelijk heb je dan alleen maar een paard dat dood is voor de hulpen, zonde.

Maaiike94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:20

Op manege's waar ze van die hele slome pony's hebben, moeten lesklanten soms wel de hele tijd been geven.
Als ze dan later een eigen paard kopen doen ze dat gewoon door, omdat ze nooit geleerd hebben hun been stil te houden.
Het word dan bijna altijd door de instructeurs veroorzaakt, want die laten het toe dat hun lesklanten ze de hele tijd aansporen. Die moeten hun lesklanten juist leren hoe ze de pony's aan het been krijgen.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:06

Ik rijd ook altijd met sporen, maar mijn benen komen wel een stuk onder mijn merrie uit, dus perrongeluk drijven kan ik haast niet.
De reden dat ik met sporen rijd is dat voordat ik haar reed mét sporen ze amper reageerde op mijn been, zweep was ze doodsbang voor en spoortje waren toen,
de ideale oplossing.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:57

Ik vertikte t altijd met sporen te rijden maar sinds vorig jaar mn eigen paard toch met gaan rijden wat dat betreft heb ik n stille beenligging en als ik n keer teveel met mn sporen prik krijg ik t wel te weten van paardlief :)
Kan nu toch iets makkelijker de oefeningen inzetten zonder dat ik overdreven met mn been hoef te gaan doen. Voorwaarts is die zat dus daarvoor alles behalve nodig zoals bij ieder zo zou moeten zijn :)

En zo nu en dan als er alleen basis word getraind wil ik mn spoortjes wel eens aflaten om als t ware te 'controleren'

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:12

Ik rij ook met sporen, omdat ik met mijn sterke beenspieren (nott :') ) mn paard niet vooruit krijg haha. en zweep rij k ook mee. maar net dat beetje extra met mn sporen. Ik moet gewoon opletten dat ik mn hakken niet optrek :o

indraXpolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:44

Zielig !