welke eisen aan instructie

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:41

Wat scum zegt, over lessen met meerdere combinaties, daar ben ik het helemaal mee eens.
Mijn stukjes slaan op privéles, omdat ik al heel lang niet meer in een groepsles heb gereden.

Liesbethje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:43

Het belangrijkste voor mij is dat ze mij en mijn pony snapt en ons vertrouwen geeft. Vooral dat laatste vind ik belangrijk aangezien mijn zelfvertrouwen nog weleens ver te zoeken is Boos! :

Ook vind ik het fijn als ze het in gewone duidelijke taal uitlegt en er vanuit gaat dat het rijden voor beide partijen fijn moet zijn.

Gelukkig heb ik een instructrice die ik echt geweldig vind, ze motiveert, zal je nooit laten denken dat je het niet kan en legt duidelijk uit waarom bepaalde dingen wel of niet moeten en hoe je iets kan verbeteren. Mijn instructrice heeft ook 2 keer op mijn pony gezeten omdat ze wilde weten of hij het echt niet kon of dat ik het verkeerd deed (natuurlijk was het laatste het geval Schijnheilig )

Ik en mijn pony zijn in iedergeval superblij met haar OK dan! en ik verheug me iedere week weer op het lessen omdat het dan altijd veel beter gaat als de rest van de week Schijnheilig en door haar ben ik dressuur echt geweldig gaan vinden.

Ik vond het niet erg dat ze eventjes op mijn pony heeft gereden, aangezien zij heel goed kon rijden en het heeft mij geholpen om de oefening toch goed aan te leren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:45

Als ik lesgeef ga ik er wel eens opzitten. Gewoon om het paard even door het punt te rijden wat op dat moment bij de lesser niet lukt. En dan toch het gevoel te geven hoe het wel lukt.

Vele mensen die lessen zijn stronteigenwijs namelijk, die denken bijv. dat ze de voorkant loslaten maar doen dat helemaal niet. Juist met dat soort kwestie's ga ik er even op, om ze te overtuigen dat het toch echt niet aan het paard ligt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:52

Bij mij is inderdaad ook mijn les het beste uurtje van de week. Ze laat me veel meer focussen dan als ik alleen aan het rijden ben. Haar eigen niveau is voor mij ook niet belangrijk, als ze mij maar verder helpt. Als haar stijl mij aan staat. En wat ik van mijn instructrice erg handig vind is dat ze bij mij op stal staat dus qua lestijden is altijd wel wat te regelen. En ze helpt me heel erg relativeren, aangezien ik naast Pablo ook nog ponies van andere rij die wat fijner zijn. Bij Pablo wil ik nog wel eens te vast gaan zitten. En zij helpt mij daar prima mee.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:52

Pipo schreef:
Als ik lesgeef ga ik er wel eens opzitten. Gewoon om het paard even door het punt te rijden wat op dat moment bij de lesser niet lukt. En dan toch het gevoel te geven hoe het wel lukt.

Vele mensen die lessen zijn stronteigenwijs namelijk, die denken bijv. dat ze de voorkant loslaten maar doen dat helemaal niet. Juist met dat soort kwestie's ga ik er even op, om ze te overtuigen dat het toch echt niet aan het paard ligt.

Schijnheilig Schijnheilig Schijnheilig Haha! Wie wij????

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:54

Scum schreef:
Ik vind dit belangrijk:

De instructeur mag wel in een hoek gaan staan. Iemand die midden in de bak staat kan niet goed zien wat de ruiters met hun buitenbeen doen.

Dan hoef je zeker nooit een volte te rijden aan de andere kant van de bak Knipoog

Ik vind het heel moeilijk om te bepalen wat goede instructie is. Het gevoel (maar die discussie is al eens eerder gevoerd) hoeft nl. niet hetzelfde te zijn als het gezicht.

Ik vind het belangrijk dat er een vertrouwensband is tussen instructie en leerling.
Verder hecht ik veel waarde aan inzet v.d. instructie, dus echt de aandacht op jou gericht en of ze je weten te motiveren.
Ik heb nu een ideale combi gevonden tussen motivatie en puntjes op de i.

Verder vind ik het wel belangrijk dat een instructeur ook eens voelt wat jij voelt, dus wel een keer erop.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 14:54

Pipo schreef:

Dat bedoelde ik dus ook, dan kan ze me echt laten zien wat ik fout doe, ipv het 20 keer te zeggen. Ik moet het dan toch echt eerst zien, vaak, voordat bij mij het kwartje valt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 15:06

Wat ik heel erg belangrijk is dat er een 'klik' is tussen de instructrice, het paard en de amazone/ruiter.

Ik moet het gevoel hebben dat ze er helemaal voor gaat met mij en mijn paard. Een 'juf' die echt met 2 vingers in de neus staat les te geven in de hoek van de bak en absoluut niet gemotiveerd is, kan opstappen.

Daarbij wil ik ook graag een stuk enthousiastme zien bij de 'juf'. Niet dat flauwe toontje van 'aaaaaaaaaaaaaardig' maar wanneer het goed gaat een lekker stuk enthousiastme. Blijkbaar motioveert dat mij heel erg goed Haha! (het tegenovergestelde is dan ook wel dat ik flink op mijn lazer moet hebben als het niet goed gaat Knipoog )

Ik heb net een nieuwe 'juf' (Young Rider) en daar ben ik heeeeeeeeeeeeel blij mee!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:41

In mijn lessen stap ik ook een enkele keer op het paard. Het is vaak duidelijker als je een keer laat zien wat je bedoelt dan dat je het vertelt. Dan heb ik het voornamelijk over paarden die nog niet zo lekker nageven, dan kun je als amazone of ruiter lang worstelen. Als de instructeur of -trice het paard er eens lekker doorheen rijdt, wordt het voor de amazone ook gemakkelijker en kan die ook goed voelen waar je naar toe werkt.

Als het nageven beter gaat, stap ik er bijna nooit meer op, aangezien de aanwijzingen dan vaak beter begrepen worden. Zeker als je iemand wat langer lesgeeft, ga je elkaar steeds beter begrijpen en worden de lessen steeds effectiever. Er is niets zo leuk als de vooruitgang van een leerling te zien!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 08:13

najah, ze hoeft niet perse op mijn paard te stappen vind ik. Eerst had ik les van een uhm vrij stevig persoon (om het maar zo te zeggen) en het zou een beetje zielig zijn geweest als die op mijn schriele ponytje zou gaan zitten Haha!
Verder vind ik wel dat een instructrice moet weten wat ze zegt (dus bijv door rijervaring) ik had eerst een instructrice gehad en die vroeg aan iemand die bij mij in de les reed... 'hoe moet je wijken, hoe zat dat ook alweer' tsssss dan vind ik dus echt dat je geen les kunt geven! en betrokkenheid vind ik ook wel een belangrijk punt.
en ik vind het ook belangrijk dat als jij iets niet wilt... (ik noem maar wat hoor, stel je durft niet te galoperen) dat ze/hij dat moet respecteren.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:40

Mijn instructrice kan niet meer op mijn paard stappen omdat ze MS heeft. Ze is niet snel genoeg meer in haar bewegingen om mijn paard te rijden.

Ik vind het het belangrijkst dat een instructeur een gevoel over kan brengen. De mijne kan dat heel goed. Ook betrapt ze me vaak op dingen waar ik me niet meer bewust van ben. Ik neem bijvoorbeeld snel teveel druk op mijn rechterteugel en dat ziet zij direct. Ook is ze heel streng op mijn houding. Met een goede houding kan je immers veel beter inwerken.

Ik vind het ook belangrijk dat iemand heel streng voor je is, maar dat diegene als het goed gaat dat ook laat blijken. Ik maakte een keer een overgang van galop naar draf en mijn pony werd helemaal stoer in die overgang. De achterhand zakte, ze werd drie keer groter en liep echt te showen. Riep mijn instructrice: "Oh wat mooi, net Bonfire!"
Dat is nou leuk Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:43

Suleika schreef:
en ik vind het ook belangrijk dat als jij iets niet wilt... (ik noem maar wat hoor, stel je durft niet te galoperen) dat ze/hij dat moet respecteren.

Ik vind het juist wel prettig als ze me gewoon voor het blok zet en me wel zover krijgt dat ik het doe (mits verantwoord natuurlijk)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 17:29

Samsam"]
[quote="Suleika schreef:

Ik vind het juist wel prettig als ze me gewoon voor het blok zet en me wel zover krijgt dat ik het doe (mits verantwoord natuurlijk)
[/quote]
Maar dat verschilt heel erg per persoon natuurlijk. Als ik iets niet durf bv moet ik het gewoon niet doen en als mn instructrice dan zou proberen me 'pushen' zal ik daar heel onzeker van voelen. Terwijl een ander hier misschien wat meer aanmoediging voor nodig heeft.

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:33

hm ik vind het belangrijk dat de instructrice/teur niet midden in de bak gaat staan maar juist in de hoek zit/staat. vandaar heeft ze nou eenmaal het beste overzicht, kan ze de hele bak overzien. en als het eventueel echt nodig is kan ze altijd nog naar het midden lopen:D verder moet ze alles goed uitleggen niet zomaar wat termen door de bak gooien maar ook uitleggen wat ze er mee bedoelt. verder vind ik dat ze niet boos moet worden als iets me niet lukt maar het nog een keer uitlegt. desnoods me even halt laat houden of het voordoen en uitleggen waarom iets zo is. als je natuurlijk gewoon niet doet wat ze zegt is het terecht dat ze boos wordt. ze moet het ook zeggen als het goed gaat dat werkt motiverend! gelukkig heb ik zo'n instructrice Haha!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:58

Ik vind dat een instructeur verstand van zaken moet hebben, geduld moet hebben en een combinatie(zowel ruiter als paard) naar waarde moet kunnen inschatten. Bovendien moet ik vertrouwen hebben in de persoon. Zelf geef ik redelijk veel instructie, en elke combinatie is weer anders. Een standaard les bestaat in mijn ogen niet. Ik pas dus de les aan aan de combinatie. Voor mij zijn verschillende aspecten van belang om te weten. Dat zijn oa. de gechiedenis van het paard(vvoor zover dat mogelijk is), het karakter( dat schat ik voor een groot deel zelf al in), de eventuele problemen van het paard, de eventuele knelpunten tijdens het rijden en ik probeer de manier waarop im moet communiceren uit te voegelen. Dus elke les is echt weer anders. Soms ga ik er inderdaad wel eens op, dat kan om 2 redenen zijn. De eesrte reden is als ik een aanwijzing heb gegeven en ik zie niet het resultaat wat ik in gedachte had
probeer ik het nog eens over te brengen op een andere manier(uiteraard met de uitelg waarom). Zie ik dan nog niet het resultaat en het is niet duidelijk waar het ligt, dan stap ik er soms even zelf op. Dan weet je het vaak direct waardoor je dus nog gerichter kan lesgeven. De andere reden is al eerder genoemd, als een paard erg vervelend is. Vaak kan je als instructeur zo'n dier er net even doorrijden waardoor de rest van de les voorspoediger verloopt en plezieriger. Ik vind dat helemaal niet erg om te doen maar ik doe het niet zo snel want dan is voor mij de uitdaging voor mijn gevoel iets minder. Gelukkig heb ik het ook nog maar weinig hoeven doen, maar ik vind niet dat je als je het wel doet, in zo'n geval dat je per definitie niet een goed instructeur bent. Als je het vaak moet doen, dan kan je je afvragen of de instructeur minder deskundig is als je wel gedacht had. Het belangrijkste vind ik voor mezelf dat ik de mensen blijf motiveren door ze aan te moedigen en te complimenteren en niet iedere keer te roepen wat ze niet goed doen. Dat schaadt het zelfvertrouwen en ontneemt mensen het plezier, bovendien schieten ze er niets mee op. Nee, persoonlijk geef ik liever oplossingen daar kunnen ze tenminste verder mee!!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 07:52

Aqua8horse schreef:
Dat zijn oa. de gechiedenis van het paard(vvoor zover dat mogelijk is),

In wat voor opzicht is dat van invloed op de manier van lesgeven?
Je ziet een combinatie en weet wat je er aan moet verbeteren, dus ik vraag me dan af wat de geschiedenis van dat paard er mee te maken heeft.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 11:26

Jippie schreef:
Ik wil ook niet dat hij/zij op mijn paard gaat zitten. Iemand die capabel is kan zelf wel beoordelen hoe een paard aanvoelt zonder er op te zitten. Verder neem ik les om zelf problemen op te leren lossen. Ik zie er echt het nut niet van in om een ander op mijn paard te laten rijden tenzij je echt helemaal vast zit natuurlijk.

Hier ben ik het ook HELEMAAL niet mee eens!!!! Mijn instructrice wil graag eerst even aanvoelen hoe hij loopt en dan kan ze pas optimale aanwijzingen geven!! En dat is helemaal niet omdat ze niet capabel is ofzo. Ze kan echt véél dingen gedaan krijgen die ik en de andere lesklanten niet kunnen! Ook kan ze me laten aanvoelen hoe het moet worden.

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:25

Jippie schreef:
Een instructeur of instructrice moet me ingewone 'Jip en Janneke' taal kunnen duidelijk maken wat de bedoeling is. Ik erger me kapot aan van die isntructrices die een hele lading wollige uitspraken hebben. De mooiste die ik ooit hoorde was: laat hem lekker 4-kant stappen Verward .

Ik wil ook niet dat hij/zij op mijn paard gaat zitten. Iemand die capabel is kan zelf wel beoordelen hoe een paard aanvoelt zonder er op te zitten. Verder neem ik les om zelf problemen op te leren lossen. Ik zie er echt het nut niet van in om een ander op mijn paard te laten rijden tenzij je echt helemaal vast zit natuurlijk.

Het beste uur in de week moet je les zijn . Ik krijg mijn paard zelf nooit zo aan het lopen als met mijn instructrice. Door haar aanwijzingen weet ze ons altijd naar een hoger niveau te tillen en dat is echt kikken!! Daarom ben ik ook zo verslaafd aan de lessen Lachen. Maar dat is wel het kenmerk van goed les!

Hier sluit ik me volledig bij aan met de aanvulling: ik moet het gevoel hebben dat degen die mij lesgeeft er 100 x meer verstand van heeft dan ik, zodat ik diegene blind kan vertrouwen en ook het positieve effect van mijn lessen merk (de vooruitgang dus). Zodra ik merk dat hij/zij me niets nieuws meer te vertellen heeft en ik het vertrouwen in zijn/haar kunde verlies, wordt het tijd om verder te kijken!

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 07:17

Het vertrouwen moet er zijn in de instructie, dat is voor mij heel duidelijk. Dat een paard op een les vaak beter loopt is het logische gevolg van deskundige instructie. Toch blijf ik van mening dat het ook logisch dat een intructeur soms het paard gevoeld moet hebben om nog fijner en subtieler de hulpen te kunnen overbrengen. Het gaat hier dan vaak om paarden met een probleem. In zo,n geval is het uitermate handig en deskundig als de instructeur erop wil of soms durft te stappen. Daar zit wel degelijk kundigheid in, denk ik

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 10:12

Je moet ook zeker achter 'de methode' staan van je instructie, want als ik les heb dan sta ik overal gewoon voor open, en dan behaal je het juiste resultaat.
Mijn instructie moet deskundig zijn, verstand hebben en ervaring.
De dingen duidelijk uit kunnen leggen, en het paard + ruiter duidelijk verbeteren, dus dat er, ook al duurt het lang, vooruitgang inzit.