puber vind alles "eng"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 11:55

mariska32 schreef:
Joolien schreef:
Waarom denken mensen dat paarden ook puberen? :')

omdat het kan misschien?????

Deze fase, vanaf een jaar of 4 tot een jaar of 12 is de leerfase, je kunt dat vergelijken met de "pubertijd", ze worden volwassen en zoeken hun grenzen, en weg nog in het leven, echt puberen is het niet, maar het hangt wel samen met volwassen worden na het "kind" zijn.

Ik zou nog eens goed kijken of je zelf niet de oorzaak bent TS, een strakke buitenteugel of juist een terugwerkende binnenhand in de bochten?

Blackbinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:00

Zijn niet alleen friezen die dat doen hoor! Mijn bonte heeft ook last van bakkabouters. En als de geluid maken (de kabouters) is het nog veel enger. Geluiden van buiten de bak die je wel hoort en niet ziet....zooo eng.
Ook heeft meneer de aangename gewoonte om soms met uitstappen met lang teugeltje opeens als een haas ervandoor te gaan. Denk omdat hij dan tijd heeft al het enge weer te horen en zien of zoiets. Heel vervelend, want je zou bijna geen lange teugel meer durven geven. Daar zou ik nog wel een oplossing voor willen weten (dus als iemand die heeft :o ).
Met rijden zelf ga ik idd niet focussen op het 'enge' maar ben echt met de figuren en tempowisselingen bezig. Zodra ik merk dat de aandacht naar de geluiden of de enge hoek gaat rij ik weer een figuur of tempowisseling.
Heb mezelf echt wel af moeten leren niet op het enge te focussen, maar nu ik het zo doe gaat het gelijk 100 x beter.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 12:06

zelf niet fiepen, gas erop, bezig houden die hap en kilometers maken :7

paard is jong en heeft leiding en zekerheid van de ruiter nodig, zodra ze wat meer zekerheid & bezigheid van de ruiter krijgen
en wat kilometers samen op de teller hebben, komt het vertrouwen vanzelf, je zal zien dat je paard minder of niet meer schrikt :)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:25

Joolien schreef:
Max_en_Max schreef:
misschien raar, maar hij doet het goed als je er naast loopt, dus waarom niet 1 persoon erop en 1 erlangs lopen?

verder tips zijn hierboven enz.. al genoemd succes :)

Ga jij ff iemand elke keer mee laten rennen?! :')

het is juist de bedoeling dat hij niet gaat rennen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 13:43

Max_en_Max schreef:
Joolien schreef:
Ga jij ff iemand elke keer mee laten rennen?! :')

Ik bedoel dat je dan elke keer als je gaat rijden iemand erbij moet hebben? Want als je het op deze manier probeert af te leren is dat niet handig, wnat dan heb je bij elke keer schrikken iemand nodig.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:05

Max_en_Max schreef:
Joolien schreef:

Ik bedoel dat je dan elke keer als je gaat rijden iemand erbij moet hebben? Want als je het op deze manier probeert af te leren is dat niet handig, wnat dan heb je bij elke keer schrikken iemand nodig.

helemaal gelijk in :7

bethje31

Re: puber vind alles "eng"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:25

Hier ook een jong Friesje...4.5 pas.
Ze is een redelijk dappere dodo zolang er andere paarden bij zijn maar soms buiten, vooral als ze alleen is, vindt ze veel dingen eng. Stronken, fietsen, lichtplekken in bos, fietspadstrepen en het geluid van motorfietsen. Als ze iets eng vindt dan zet ik haar aan het werk...teugeltje eraan, stelling vragen en dan eigenlijk laten wegkijken van wat ze eng vindt. Als ik niet ingrijp dat zet ze haar nek erop, doet ze haar hoofdje de lucht in, oren en ogen op steeltjes en als ze echt heel nerveus is, probeert ze zo snel mogelijk naar huis te galopperen. Maar zolang ik haar afleid en aan het werk houdt dan gaat ze eigenlijk overal langs..Belangrijk is bij haar dat ik haar naar beneden rij en dat ze bezig is. Zodra ze bij enge dingen teveel tijd krijgt om zelf te denken dan steekt ze haar hoofd in de lucht, op zijn Fries, en vertrekt ze en dan is ze bijna niet te houden ook.
Soms gaat ze ook wel eens stil staan en staren naar iets engs. Dan gebruik ik een andere tactiek omdat ze dan niet de neiging heeft om ervandoor te gaan...dan krijgt ze wat meer teugel en geef ik haar veel been zodat ze weet dat ze er veilig langs kan...dan gaat ze er bijna altijd langs, luid briesend dat wel.
In de bak laatste stond er muziek aan voor carrousel...dat vond ze heel eng...toen heb ik haar gewoon aan het werk gezet...dus aan de teugel en lekker veel figuren gereden...toen was het na een paar rondjes over..
Dus aan het werk zetten..

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:39

Mijn paardje is al 16, maar ik ging een keer rijden toen de hondenclub in de bak ernaast bezig was (ik dacht dat het wel zou lukken a.g.z. hij normaal echt heel rustig). Ik was samen aan het rijden met een hele rustige Quarter Horse, die er niks van aantrok, maar mijn Nash begon helemaal gek te doen daar. Vooral als honden door de tunnen heen rende en je een zoef geluid hoorde. Ik ging dus achter de Quarter aan en nadat we er een aantal keer langsgingen, durfde hij weer. Toen we een uur hadden gestapt was hij helemaal bezweet van angst en omdat we er toen gewoon zonder gepiep langskonden ben ik maar gestopt met rijden.

Sindsdien is hij altijd een beetje bang als er vreemde dingen in de bak staan. Laatst stond er bijvoorbeeld een ''enge'' stoel. Of toen het vorige week begon te hagelen schoot meneer me ook een aantal meters vooruit. Wat ik dan doe is:
- Ook al springt hij achteruit en rent weg, gewoon zelf rustig relaxed in het zadel blijven zitten;
- Rustig tegen hem praten;
- Hem er eens vanuit stilstand naar laten kijken;
- Er eens hard langs gaan in draf of galop.

Als dat allemaal niet werkt vraag ik iemand anders erlangs te lopen, of als er ook iemand te paard in de bak is er langs te rijden. Vaak ik Nash ook rustiger als er andere paarden instaan.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.