Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Daar wordt ie vást heel veel beter van 
Equimotion schreef:@Joolien: He ja, ik zou een paard dat al slecht wil nageven en op de hand gaat hangen vooral nog even lang en laag gaan rijdenDaar wordt ie vást heel veel beter van
Eigenlijk ben ik het wel met BettyBel eens, dit is iets dat je in rijtechnische zin op moet lossen. Een ander bit, of een hulpteugel kan daarbij een middel zijn om je doel te bereiken, maar het is nooit dé oplossing. Ik heb persoonlijk ook nog nooit meegemaakt dat een paard bij een ander bit zich ineens totáal anders ging gedragen. Geef je eerlijk gezegd op een briefje dat als je een week doorrijdt met dit nieuwe bit je straks weer tegen dezelfde problemen aanloopt.
Als je paard makkelijk gaat hangen, houd hem dan wat meer bovenin in probeer hem daarin in het voorwaarts rijden iets ronder te krijgen, tot voorbij het punt waar hij zich vast blijft houden. Daarin ga je dan veel schakelen in je tempo. Elke keer dat hij vastpakt rijd je op naar voor, maar je maakt hem ook ronder (niet lager!) want hij mag daar niet alleen maar in je hand gaan hangen. Pas als hij volledig nageeflijk is rijd je actief (met een ophouding) weer terug in je tempo (hij mag dus niet uit zichzelf langzamer gaan)
Dit is een heel gevoelsmatig stukje van het rijden waar je hulp vanaf de grond bij nodig hebt.
. Les nemen in longeren/aan de hand werken is -sorry dat ik dat zeg maar ik ben liever eerlijk- niet echt aan de orde. zie eerdere berichten.
. Het is eerder een samenloop van problemen (wat logisch is in de paardrijkunde
) inesje15 schreef:De vraag is hoe het komt dat die Pessoa plots dat effect heeft waar ik zolang al naar opzoek was met mijn standaardbitje.
amayziah schreef:Het pessoa bit is één van de heftigste en scherpste bitten. Het is echt zwaar geschut wat je in de mond hangt en wat jij "bedient".
Dus jouw paard reageert enkel en alleen op pijninwerking.
Wil je dat?
Of wil je dusdanig goed leren rijden met je zit en houding dat je geen pijninwerking nodig hebt om een bepaalde hoofd-hals-houding te verkrijgen? Want dat laatste is namelijk een gevolg van goed rijden, géén uitgangspunt.
Ik kan me dan ook helemaal vinden in de berichten van BettyBel.
inesje15 schreef:amayziah schreef:Het pessoa bit is één van de heftigste en scherpste bitten. Het is echt zwaar geschut wat je in de mond hangt en wat jij "bedient".
Dus jouw paard reageert enkel en alleen op pijninwerking.
Wil je dat?
Of wil je dusdanig goed leren rijden met je zit en houding dat je geen pijninwerking nodig hebt om een bepaalde hoofd-hals-houding te verkrijgen? Want dat laatste is namelijk een gevolg van goed rijden, géén uitgangspunt.
Ik kan me dan ook helemaal vinden in de berichten van BettyBel.
Op zo'n opmerking antwoord ik niet hoor
Geryon schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar is het pessoabit enkelgebroken of dubbelgebroken?
Ik heb een nieuw paard, maar die deed altijd dat hoofd laag en rond. Zo was ze altijd gereden, maar dan had ik niks in mijn hand, geen goede contactteugel. De vorige eigenaar reed nou eenmaal met een erg los contact. Ze bleef maar zo laag lopen, ondanks dat ze er van achter zo goed bij was enz. Ik reed met een dubbelgebroken bit. Dubbelgebroken is vaak dunner dan de meeste enkelgebroken bitten. Ik heb toen een ander bitje uitgeprobeerd. Een enkelgebroken dik zwaar bit. Hier loopt ze perfect op! Ze durft nu mijn hand gewoon goed aan te nemen en ik rijd met een goede contactteugel.
Ik ben dus van mening dat een ander bit wél een goede oplossing is.
inesje15 schreef:Geryon schreef:Ik heb niet het hele topic gelezen, maar is het pessoabit enkelgebroken of dubbelgebroken?
Ik heb een nieuw paard, maar die deed altijd dat hoofd laag en rond. Zo was ze altijd gereden, maar dan had ik niks in mijn hand, geen goede contactteugel. De vorige eigenaar reed nou eenmaal met een erg los contact. Ze bleef maar zo laag lopen, ondanks dat ze er van achter zo goed bij was enz. Ik reed met een dubbelgebroken bit. Dubbelgebroken is vaak dunner dan de meeste enkelgebroken bitten. Ik heb toen een ander bitje uitgeprobeerd. Een enkelgebroken dik zwaar bit. Hier loopt ze perfect op! Ze durft nu mijn hand gewoon goed aan te nemen en ik rijd met een goede contactteugel.
Ik ben dus van mening dat een ander bit wél een goede oplossing is.
Het Pessoabit dat ik gebruikt heb was een enkelgebroken, ongeveer even dik. Ik heb nu geen goede pessoa liggen, dus ik gebruik het ook niet op dit moment.