paard heel erg gevoelig in de mond

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marion71

Re: paard heel erg gevoelig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:17

Ik zou nog ff niet rijden als ze nog zo'n last van d'r mond heeft. En anders mss toch bitloos (ook niet echt mijn ding, de hulpen zijn zo groot). Ik ben niet zo van het oplossen met allerlei bitjes, tenzij het niet anders kan.

Heb je ook les? Om je houding te verbeteren, heb je echt goede instructie nodig. Mss zit je te weinig in balans, waardoor je dat in je handen compenseert. Of rijdt je teveel met hand en te weinig met zit en been. Met alleen handen stilhouden ben je er vaak niet. Het is vaak een combinatie van factoren of een gevolg daarvan. Je kunt veel beter je geld uitgeven aan goede privéles dan allerlei nieuwe spullen die het probleem zelf niet aanpakken. 'k vind het trouwens wel super en heel eerlijk dat je zo naar jezelf durft te kijken en dat ook schrijft.

hafjelinger

Re: paard heel erg gevoelig in de mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 14:22

Ik heb ook een KWPN'er met een moeilijke mond. Elk jaar komt de tandarts en hij heeft een bit met een lichte tongboog en zeem er omheen. Het is wel een menpaard, dus dat bit is natuurlijk anders dan het bit van jouw paard.
Wat bij mijn paard heel erg scheelde is het bit hoger hangen, zoadat het bijna lijkt of hij lacht. Probeer dat eens.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 15:16

hafjelinger schreef:
Ik heb ook een KWPN'er met een moeilijke mond. Elk jaar komt de tandarts en hij heeft een bit met een lichte tongboog en zeem er omheen. Het is wel een menpaard, dus dat bit is natuurlijk anders dan het bit van jouw paard.
Wat bij mijn paard heel erg scheelde is het bit hoger hangen, zoadat het bijna lijkt of hij lacht. Probeer dat eens.

oke mijn bit hangt ook heel erg los eigenlijk zodat je net een rimpel ziet eigelijk. ga het proberen!

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 15:55

Nadat bij mijn paard de haken waren verwijderd heb ik effe met halster gereden.
Ze had door dat de mond geirriteerd was een hangend rooster.
Hierdoor zit het bit ook anders.

Overgins kan schudden ook spierpijn zijn....
Als een paard gewend is anders te lopen en daarna weer een andere training krijgt moeten de spieren ook weer anders werken.

bernleeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 13:27

Je zei ook dat ze weinig gereden is?
Dus goed zadelmak?
Tuurlijk kunnen de tanden een grote rol spelen.
Maar vergeet ook niet dat dit een manier kan zijn om onder het werk uit te komen, omdat ze dingen moeilijk vindt.
Door geduld en herhaling kom je een heel eind...

Als je haar goed rijdt, wat je zo te lezen doet, dan rij je haar over haar rug...
Dat kan zeer doen omdat je haar nu echt traint.
Zorg ervoor dat je constant druk hebt op je buitenteugel en binnen teugel blijf je mee vragen en ontspannen.
Probeer haar voor te zijn, dat ze daar blijft, komt ze dan toch omhoog, dan mag je best de druk iets verzwaren zodat ze tegen je hand aan loopt. Maar dan moet je wel direct weer ontspannen wanneer ze nageeft.

_nathalie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 20:29

rubber of plastic bitje proberen misshien?