frisheid verminderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Langcara

Re: frisheid verminderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:26

Wat je kunt doen tegen stalmoed:
- paard veel naar buiten doen zodat hij zijn energie ook op zijn eigen manier kwijt kan
- niet meer dan een kilo aan krachtvoer per dag geven, in plaats daarvan veel ruwvoer
- gewoon effe 5 minuten longeren voordat je erop gaat. Als hij wil bokken, dan laat hem maar lekker bokken. Dat is een bui die overgaat en daarna kun je er gewoon op. Dat is jeugdigheid, joligheid, of gewoon van de kou. De spieren opwarmen duurt nu wat langer en lukt in de stap nu niet zo goed.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 19:49

@ TS: Ja dus? dat hij zadelmak is. Dat was die vnam ij ook toen ik hem in Augustus kocht.
Stemhulpen zitten er zo in, als je conseqent bent :).
Heb ik met mijn 3,5jarige ook erg profijt van!
Daarom zei ook ; veel "spannende" dingen met hem doen, zorgen ervoor dat het helemaal nit zo spannend is en zal hij vanzelf minder fris reageren.
Logisch dat hij nu alles nog leuk vind en intressant :).

@ Lancara; Alleen biks verminderen als hij er echt heel druk van word, hij heeft natuurlijk wel wat energie nodig met het beleren,doorrijden..

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 20:18

Romanoff schreef:
@ Lancara; Alleen biks verminderen als hij er echt heel druk van word, hij heeft natuurlijk wel wat energie nodig met het beleren,doorrijden..

Afgaande op het verhaal van de ts heeft hij energie zat. En dat is nu op dit moment nog niet zo praktisch.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:45

Romanoff schreef:
Mijn paard is aan de longe ook af en toe een boefje met bokken en rare sprongen.
Ohz is hij liever lui als moe :)

Maar ik zou zeker even de stemhulpen er goed in stampen bij hem ;) Daar heb je ohz zeer veel profijt van!
Niet te vaak longeren, is erg geestdodend voor die jonge paarden.
Klik hem los in de bak en ga met hem "spelen" hij zal grenzen gaan opzoeken en jij moet aangeven wat wel en niet mag ;).
laat hem wennen aan klapperende zweepjes, dicht klappende deur, wapperende lintjes ed ed!
Zodra alle "spannende" dingen niet zo spannend meer zijn, zal hij vanzelf rustiger worden.

Succes!

Bedankt voor de tips!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:46

antje_vip schreef:
Het paard is net zadelmak, kent dus nog niet alle hulpen. Dan vind ik het niet zo gek dat hij nerveus is.. Een zadelmak paard is heel iets anders dan een ingereden paard he..

Dat weet ik, ik vind het ook niet gek, wou alleen graag wat tips!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:48

aerdenhout1 schreef:
Je kent het paard net een week, misschien even wat langer de tijd nemen om het paard te leren kennen voor je er op gaat zitten?? Longeren is de eerste stap lijkt mij. Anders denk ik dat de eigenaar de persoon is aan wie je moet vragen wat en hoeveel je mag doen met het paard.

Ja dat ga ik ook doen, met longeren ben ik al bezig, ging vandaag al een stuk rustiger!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:50

max66 schreef:
riagr schreef:
Verder kan het natuurlijk zo zijn dat dit paard aan de longe heel veel drukker/brutaler is dan onder de man ( mijn merrie was er zo eentje) maar dan nog; Jouw veiligheid moet wel voorop staan!

Mij merrie was er ook zo 1. Toen ik haar voor het eerst ging rijden had ze het jaar daarvoor stilgestaan. Eerst gelongeerd, ging goed. Daarna ik erop aan de longe. Paard wilde zo graag lopen en werd totaal gefrusteerd dat ze aan de longe zat. Hierdoor ging ze bokken. Toen we de longe eraf haalde ging het een stuk beter want ze kon haar ei kwijt, ik heb haar flink laten lopen toen....

Rustig aan beginnen zou ik zeggen, fijn dat je wel begeleiding hebt (je moeder en zoon van eigenaar)

Dat is inderdaad fijn, heb je toch net even iets meer zekerheid en vanaf de kant kun je meestal beter zien wat er nou precies fout gaat!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:51

Langcara schreef:
- paard veel naar buiten doen zodat hij zijn energie ook op zijn eigen manier kwijt kan
- niet meer dan een kilo aan krachtvoer per dag geven, in plaats daarvan veel ruwvoer
- gewoon effe 5 minuten longeren voordat je erop gaat. Als hij wil bokken, dan laat hem maar lekker bokken. Dat is een bui die overgaat en daarna kun je er gewoon op. Dat is jeugdigheid, joligheid, of gewoon van de kou. De spieren opwarmen duurt nu wat langer en lukt in de stap nu niet zo goed.

Dankjewel voor de tips!

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:53

Romanoff schreef:
@ TS: Ja dus? dat hij zadelmak is. Dat was die vnam ij ook toen ik hem in Augustus kocht.
Stemhulpen zitten er zo in, als je conseqent bent :).
Heb ik met mijn 3,5jarige ook erg profijt van!
Daarom zei ook ; veel "spannende" dingen met hem doen, zorgen ervoor dat het helemaal nit zo spannend is en zal hij vanzelf minder fris reageren.
Logisch dat hij nu alles nog leuk vind en intressant :).

Ik denk dat het niet echt aan het biks ligt, maar 'spannende' dingen met hem doen is inderdaad een goed idee, laatst had ik de lange zweep in de bak gezet met een stuk plastic eraan, hij stond al te rennen in de stal en met zn neusgaten wijd, maar toen hij eenmaal in de bak een paar rondjes had geracet was het enge er wel weer af en kwam hij gewoon naar me toe terwijl ik met de zweep stond!

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:56

kimdegroot schreef:
Langcara schreef:

Dankjewel voor de tips!

Graag gedaan. Zo heb ik het geleerd toen ik bij een handelaar jonge paarden zadelmak maakte en inreed. Ook al doe je de nodige voorbereidingen, dan nog kunnen paarden stalmoed hebben voordat je er op klimt. GEwoon efkes longeren, niet te lang want dan groeit het uithoudingsvermogen maar en daar heb je nog helemaal niets aan bij een paard dat nog niet volledig is ingereden. Je moet het paard ook niet moe willen maken. Je wilt alleen maar dat het teveel aan frisheid kwijt raakt.

kimdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 22:59

Langcara schreef:
Graag gedaan. Zo heb ik het geleerd toen ik bij een handelaar jonge paarden zadelmak maakte en inreed. Ook al doe je de nodige voorbereidingen, dan nog kunnen paarden stalmoed hebben voordat je er op klimt. GEwoon efkes longeren, niet te lang want dan groeit het uithoudingsvermogen maar en daar heb je nog helemaal niets aan bij een paard dat nog niet volledig is ingereden. Je moet het paard ook niet moe willen maken. Je wilt alleen maar dat het teveel aan frisheid kwijt raakt.

Dat is inderdaad de bedoeling, hij hoeft niet moe en nat te zijn, alleen net dat tikie kalmer!