hoe paard beter op het been,voorwaartser krijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 16:49

tuurlijk ligt het ook rijtechnisch van mij dat hij wat lui is.

Afgesompt is hij altijd al een beetje geweest (hij is manege paard geweest, jaren geleden)

Het rijden hou ik ook afwisselend, zoals buitenrit, mennen, springen enz.

Ik neem jullie tips zeker mee als ik morgen ga rijden.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:50

Als ik zo hoor dat de instructeur met een zweep in de bak staat te zwaaien vrees ik van niet

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:50

Als het paard altijd heel rustig is tijdens het rijden "lui" dan kan dat ook in het paard zitten hoor.
Mijn paardje is ook niet heel voorwaarts, maar reageerd wel goed op de hulpen. Ik hoef niet heel de tijd te drijven, zal ze ook nooit sneller van gaan lopen, ze houd wel haar tempo constant.

Maar je moet wel consequent zijn en ook lekker veel figuren rijden, goed wakker houden.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:51

MaartPaard schreef:
Als ik zo hoor dat de instructeur met een zweep in de bak staat te zwaaien vrees ik van niet

wat een onzin, heb je Sjef wel eens les zien geven aan Anky?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:54

ja ook vréselijk

ik zal er verder niet meer op ingaan. Over verschillende methodes loopt al een topic.

Storm

Re: hoe paard beter op het been,voorwaartser krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:55

En daar is ze wel meerdere keren Olympisch kampioen mee geworden.
Er is niks mis met een zweepje erbij nemen als je in het midden staat.

Maar ik vraag me af wat jouw ervaring is?

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:57

We gaan wel erg off topic nu. Vraag van de TS wordt hier niet mee beantwoord.

Wat die OS betreft, er sjort een hoop in de regels van de FEI. Maar goed dit is gewoon een hele andere discussie en die is al gaande in zat andere topics. Ik heb mijn visie aan de TS duidelijk gemaakt zo.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 16:57

Ga maar eens lekker buiten rijden met je Haf en dan op de veilige rechte stukken hem even laten gaan!
Dat kan je ook in de bak doen, even lekker crossen..... natuurlijk zonder je teugels te gebruiken, maar alleen voor je been/stem.
Paard moet n.l ook naar voren DURVEN gaan en dat word heel vaak in de africhting vergeten omdat men controlle wil en nagevelijkheid!

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:24

MaartPaard schreef:

dit was maar eenmalig.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 17:26

aerdenhout1 schreef:
Ga maar eens lekker buiten rijden met je Haf en dan op de veilige rechte stukken hem even laten gaan!
Dat kan je ook in de bak doen, even lekker crossen..... natuurlijk zonder je teugels te gebruiken, maar alleen voor je been/stem.
Paard moet n.l ook naar voren DURVEN gaan en dat word heel vaak in de africhting vergeten omdat men controlle wil en nagevelijkheid!

dat doe ik zo vaak, maar tot nu toe niet echt het effect maar kan wel weer mee pakken :). en dan nog gaat die niet hard. helaas geen goede mogelijkheden om te kunnen galoperen buiten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 17:36

Dan eens in de bak zonder ruiter, dus los en met plastic zakje lekker op jagen?
natuurlijk wel als spelletje en niet uit boosheid, dus regelmatig naar je toe laten komen voor een aai of wat lekkers?
Mijn paarden en pony's gaan dan vaak compleet uit hun dak en weten ook dat het echt spel is!
Roep ik ze komen ze direct naar me toe, het moet dus geen angst spelletje worden.
Stel hij is dan wel lekker voorwaarts, zit het hoogst waar schijnlijk in jou rijkunst, dus je houd de rem er te veel op zeg maar.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:17

Wat ikzelf een effectieve methode vindt, maar zeker wel consequentie eist:

Wanneer je voorwaartse beenhulp(en) geeft, moet je paard voorwaarts gaan. Doet hij dit niet? Geef hem een schop, vertoont hij nog niet de gewilde reactie? Geef hem een tik. Dit zeer consequent blijven volhouden, en een tik hoeft ook niet zachtjes in deze zin. Hij moet doorhebben dat voorwaarts voorwaarts is, en niet anders. En gelijk het oké vinden als hij voorwaarts gaat: in volle galop er vandoor gaan op een behoorlijke tik, is wel een goede reactie. Dat kun je later weer wat nuanceren, maar eerst is het belangrijk: voorwaarts is voorwaarts. Punt. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:23

Als hij stilvalt in de overgang naar stap denk ik eigenlijk dat het aan je lichaamsgebruik ligt.
Zoek eens een instructeur die op gewichtshulpen gefocussed is dan kan er een wereld voor je opengaan.
Hier op stal kocht laatst ook iemand een pony die niet aan het been was, maar die kan ze wel rijden op haar bovenlichaam. Lichaam 'openen' pony voorwaards, diep uitademen en pony staat stil.
Been wil niet werken op dat dier, dat geeft hem een sta-reflex.
Misschien dat ook eens proberen?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 19:33

ik deed altijd, gewoon been--> geen reactie?
2x snel achter elkaar been---> geen ractie?
schop--> geen reactie?
z'n schop onder zijn hol dat hij niet weet waar hij heen moet vliegen.
dan moet ie wel echt naar voren gaan, anders geef je heb nog een schop na,
ik heb nooit met zweep gereden maar die kun je er nog bij pakken

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 21:14

[quote="nicky_rilana"]ik deed altijd, gewoon been--> geen reactie?
schop--> geen reactie?
ik heb nooit met zweep gereden maar die kun je er nog bij pakken[/qud

als ik zonder zweep ga rijden, komt helemaal die haflingerkop erop, en na 20 minuten reageert die helemala niet meer.

kortom het is gewoon zelf iets rijtechnische, Ik probeer hem ook niet op de rem te rijden, maar zodra i meer me hand open, gaat hij hangen, of trekt hij de teugels uit me handen, dan moet ik hem weer meer voorwaarts drijven. Maar hij reageert dan niet, en dan ben ik hem kwijt. haha.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 21:20

als hij gaat hangen is een teken dat jij hem waarschijnlijk te lang vast houd, maar als je je hand opend en hij gaat hangen, maak dat een ophouding dat hij weer nageeft. en als je hem niet voorwaarts krijgt, dan doe je wat ik hier voor heb gezegt.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 09:25

plutolover schreef:
nicky_rilana schreef:
ik deed altijd, gewoon been--> geen reactie?
schop--> geen reactie?
ik heb nooit met zweep gereden maar die kun je er nog bij pakken

als ik zonder zweep ga rijden, komt helemaal die haflingerkop erop, en na 20 minuten reageert die helemala niet meer.

kortom het is gewoon zelf iets rijtechnische, Ik probeer hem ook niet op de rem te rijden, maar zodra i meer me hand open, gaat hij hangen, of trekt hij de teugels uit me handen, dan moet ik hem weer meer voorwaarts drijven. Maar hij reageert dan niet, en dan ben ik hem kwijt. haha.

Je hebt echt een flink rijtechnisch probleem hoor. Ga alsjeblieft op zoek naar een goede instructeur..

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:49

Is je pony alleen sloom met rijden,
Of is hij ook sloom met longeren, ?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:52

Consequent zijn en blijven oefenen :D Die van mij kon eerst nog geen rondje draven (5 jaar terug) lui was zijn middle name maar nu sjouwt ie toch aardig rond :+

Been = voorwaarts en probeer niet onnodig te drijven. Stil zitten en reactie krijgen op been. Maar het is niet iets wat je in een uurtje op lost. Ik moet iedere keer als ik er op stap even consequent zijn, anders heb ik de dag er na er last van dat hij weer ontzettend lui is.

Keertje lekker gassen buiten is ook fijn, of even in de bak flink gas geven en dan stil blijven zitten totdat ze vanzelf terug komen. Wordt ie dan weer traag: dan weer been.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:59

Ander iets..
Wat voor bit heeft je paard bijvoorbeeld? Paard wat ik rijd wil niet lopen op een dubbel gebroken.
Hang er een ongebroken in en ze loopt als een trein.
Weet je zeker dat je zadel 100% ligt en niet ergens knelt? (En heb je dat laten checken?)
Is het gebit zeker in orde? Wel eens bitloos getest?

En dan, heb je wel eens geprobeert je paard helemaal los te gooien aan de voorkant?
Teugels los, gas en rem erop zetten. Rem is overigens je zit, loslaten die handel.
Geen reactie op been is een tik, als je paard dan reageert zou het kunnen zijn dat je paard van voren belemmert wordt waardoor hij/zij niet naar voren wil.

En loopt je paard aan de longeerlijn wel door?
Als je paard daar gewoon doorloopt ligt het gewoon ergens aan.
Bijvoorbeeld zadel, gebit, nek/rug, bit, ruiter die niet meewerkt...

Wat ik zelf doe als mijn paard niet lekker aan het been is is alles los gooien en heel veel schakelen.
Voorwaards, dan terugnemen tot bijna stap en weer weg..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-11 15:34

heb vandaaag gereden.

Het ging iets beter. Alleen t probleem is, ik moet echt een flinke schop en tik geven. Heb vele overgangen gereden. Met galop heb ik even gas gegeven, van voren los en gaan. Nadeel daarvan als ik hem weer terug neem, dan loopt die als een giraff en, kost het me moeite om hem naar beneden te rijden. Ook drukt hij dan zijn rug weg, en zijn rug is niet echt bepaald sterk.

zijn zadel is in orde. pas nog gecontroleerd, zijn gebit trouwens ook.

Ik rij met een myler bit (wel 1 die op wedstrijden gereden kan worden). Maar dan ook als ik gewoon draaf en van voren niks vraagt, is hij niet lekker voorwaarts op het been.

Met longeren is hij wel gewoon voorwaarts.

als ik een wedstrijd rijd (helaas niet vaak) dan kan die in eens goed showen..

Kayleigh95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:43

kortom het is gewoon zelf iets rijtechnische, Ik probeer hem ook niet op de rem te rijden, maar zodra i meer me hand open, gaat hij hangen, of trekt hij de teugels uit me handen, dan moet ik hem weer meer voorwaarts drijven. Maar hij reageert dan niet, en dan ben ik hem kwijt. haha.[/quote]

Je hebt echt een flink rijtechnisch probleem hoor. Ga alsjeblieft op zoek naar een goede instructeur..[/quote]

Fijn dat jouw manier heeft gewerkt bij jou paard, maar ik denk dat je je even moet bedenken dat niet elk paard hetzelfde is en
dus ook niet altijd 1 manier de goede is. Is precies als met mensen soms helpt het om iemand goed aan te pakken en soms helpt het
om het rustig te vragen aan iemand.

En tuurlijk moet je altijd het probleem eerst bij jezelf zoeken ipv bij je paard maar dat beteknt niet dat alle kleine probleempes een reactie zijn van jou gedrag. Zelf vind ik zoals al meerde keren is gezegd het consuqente van been, geen reactie? tik, het beste.
Maar bij jou reacties krijg ik een beetje het gevoel alsof een andere manier als die van jouhelemaal fout is en anderen zonder nadenken ons paard vooruit schoppen en slaan, terwijl ik denk dat iedereen van te voren daar goed over nadenkt en niet zomaar lukraak zit te schoppen. En vind het ook een beetje
raar dat je iemand die je nog nooit hebt zien rijden gelijk verteld dat die een rijtechnish probleem heeft alleen maar omdat die op een andere
manier rijd als jij.

Om even terug te komen op het topic, als ik jou was zou ik gewoon doorgaan met been geven als die terug valt enz. Dat je dan flink moet schoppen is niet leuk maar na een tijdje kan je je hulpen verfijnen dan hoef je niet meer zo te schoppen, en kan je zelfs meer met stemhulpen gaan rijden. Wat bij mij veel heeft geholpen is kleine spoortjes om doen, kan je beter bij zn buik (teminste dat is 1 van de redenen waarom ik er mee rij) en als je been geeft is ie meestal toch iets alerter, vind ik.
Succes!

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 18:53

Je bent echt appels met peren aan het vergelijken. Ze schopt al lukraak zoals je kunt lezen en heeft tot nog toe niks opgeleverd. Er is door onze grootmeesters van vroeger heel wat grondregels vastgesteld wat betreft de dressuur. Dat zijn basis regels en els voor elk paard!! Dit hoort behoorlijk tot de basis wat TS hier beschrijft. Het is toch niet gek dat dat beestje als een giraffe loopt? Omdat hij nooit zijn rug heeft leren ontspannen is hij zo gevoelig op z'n rug, kan daardoor nooit vwnw gaan. Zolang hij dat niet kan zal hij ook nooit aan het been worden. Theoretische en voornamelijk biomechanische kennis is helaas een groot gebrek bij vele ruiters. Het is aan jullie de keus of jullie dat geloven of niet. Doe wat je ermee wilt maar dit probleem is niet meer een tik of schop op te lossen, dit ligt dieper..

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 22:06

tsja sommige paarden steken nu eenmaal de zogenaamde middel vinger op, tegen het zweepje of been.
Ik heb er ook zo 1 staan. Ik vind het dan ook erg om te lezen dat de ruiter dan er definitie het paard heeft afgestompt voor het been.
Mijn merrie is van nature flegmatiek. Altijd al geweest. Totaal niet onder de indruk van been of zweep. Sterker nog ik kan met een heel tuinstel de bak in slingeren. Daar gaat ze echt niet harder van lopen hoor.
Bij het inrijden stond ze het liefste stil in de bak. Niet vooruit te branden. Protest op het been, dus gewoon oren in de nek en zwiepen met dr staart.

Inmiddels gat het veel beter. Het zal nooit de snelste van stal worden. Maar ze loopt nu gewoon door zoals ik het wil.
Ik rij heel veel korte tempowisselingen, van net iets onder haar tempo tot echt naar voren rijden. En dan niet 2 passen maar echt langere stukken. Ze mag daarin niet vanzelf terug vallen in tempo, maar pas als ik dat wil.
Ik bereik dit door middel van kort been geven (zoals mijn intructrice zegt, haast elektrisch been geven hele korte schokjes.) Daarnaast reageert mijn paard nu eenmaal beter op stem als op hulpen. Dus ik combineer mijn beenhulpen met stemgeluiden. Ook het aanspringen in galop doet ze nu gewoon in een keer. Als ik het maar combineer met mijn stem. Daar is ze heel gevoelig voor. Verder loopt ze overigens gewoon netjes nagevig en lekker los in haar lijf.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 23:00

als je nu eens met je zweep op de plaats waar je je benen hebt liggen tikt.

voorbeeld je wilt aandraven,
netjes en rustig been geven. geen reactie?
met een kort zweepje tik je op de plek waar normaal je been ligt.

geen reactie?
gewoon eens hard tikken!!

reactie?
been stil en belonen.

va;t hij weer terug? been eraan
geen reactie? harde tik met zweep waar je normaal je been hebt liggen!

edit, het klinkt alsof jou paard op vreemd terrein wel erg leuk loopt! het kan natuurlijk ook verveling zijn. wissel je wel genoef af? buiten, longeren, bak rijden, springen, grondwerk, wandelen enzovooort?