Mijn paard rijden is uitgedraaid op een complete ramp...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Mijn paard rijden is uitgedraaid op een complete ramp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:23

Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?

Dat is zó onlogisch.
Het werkt andersom. Als de ruiter ontspannen op het paard zit, meegaat in de beweging (zoals een danser meegaat in de bewegingen van zijn partner), en het paard voorwaarts gereden wordt op een vriendelijke manier, de handen van de ruiter zacht zijn en vriendelijk, en er wordt niet getrokken of geplukt, dan zal het paard de buikspieren willen aanspannen, de rug ontspannen, gaan dragen of nog wat stuwen, net hoe krachtig de achterhand is, en zelf met het hoofd naar beneden willen komen en de hand van de ruiter op gaan zoeken, omdat het met een bolle rug onmogelijk is het hoofd hoog te houden.

Maar: het is wél mogelijk om met een lage hoofdhouding de rug nog altijd weg te drukken. Het is echt belangrijk dat dit goed begrepen wordt, dat het andersom niet werkt. Als je het andersom probeert, krijg je alleen een valse knik bij de 3e wervel. De rug wordt niet losgemaakt bij de schoft en de lendenen, de buikspieren worden niet geactiveerd, en er gebeurt feitelijk niets.

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:26

Hier een berichtje van de eigenaar van de moeder van je paard. Het is best herkenbaar wat je schrijft! Als mijn paard even de kans krijgt dan is ze niet aan het been (en tevens toch hard willen gaan, maar hard lopen is iets heel anders dan aan het been zijn), kop in de lucht en rug wegdrukken. Slofteugel heeft men mij ook geadviseerd, ik heb meteen duidelijk gemaakt dat dat nooit een oplossing is en mijn instructrice is het helemaal met me eens. Gelukkig doet ze dat nu nog maar zelden, maar ze doet het uiteraard precies op de momenten dat ik het even niet af kan werken, als ik last heb van mijn rug bijvoorbeeld, of moe ben, of van iets anders waardoor ik minder alert en minder zeker ben.
Als ik het moest doen, zou ik het zeker proberen met Mindfields. Ik heb zelf een hele goede instructrice gevonden gelukkig en het gaat heel erg goed, met hier en daar een terugval op het moment dat ik zelf een terugval heb.
Mindfields komt blijkbaar wel eens in je buurt, ik zou het zeker doen! Het is voor mij een van de heel weinigen waar ik vol vertrouwen in zou hebben. Mijn instructrice zit helaas te ver weg voor je, anders was zij ook zeker een optie voor je.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:35

@Ymcha: ik ben het wel met je eens. Maar de reden dat ik een tiedeman voorstel is omdat het een HULPMIDDEL kan zijn. Als je niks hebt om mee te beginnen zou de rest niet gaan volgen. Al zou met die tiedeman het koppie wel wat meer naar beneden gaan, en dat ze dan niet ontspannen is. Maar op den duur gaat ze echt wel ontspannen. Die ontspanning komt vanzelf. Ik rijd mijn draver ook met een tiedeman omdat hij in de winter zo ontzettend hard gaat dat er geen rem op zit. Die tiedeman helpt mijkn paard echt om te ontspannen en weer de rust te vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:43

Klopt niet helemaal.

Jíj zit er ontspannener op, omdat je weet dat je een rem hebt. Waardoor je wss beter meegaat met de beweging, en zachter in je handen bent. En dát helpt je paard te ontspannen, niet die thiedemann.
Zo jij het nu stelt, is het nog steeds van voor naar achter, kop naar beneden en dan ontspant ie wel, maar zo werkt het niet.

Het is net zo onzinnig om manegepaarden met beginners een bijzet om te knopen, voor goed ruggebruik. Er gaat geen paard de rug goed gebruiken met een bonkende ruiter erop......

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 12:58

Klopt. Maar stel ik rijd zonder tiedeman en mijn paard gaat hard heb ik nogsteeds het vertrouwen in hem. Ik ben en blijf ontspannen ookal gaat hij hard. Ik rijd 10 jaar dus ik kan altijd fout zitten ben net 17 dus als lk t niet juist heb vind ik het fijn als je het zegt (! ) Maar ik rijd ook regelmatig een 10 jarige fries dat nog zo groen als gras is. Als je zijn galop mee maakt zou je zegge dat hij bij wijzer van mee loopt op de renb aan maar bij een groen paard is de ontspanning ook belangrijk. Bij elk paard maar ik weet van mezelf dayt als ik een paard vertrouw dat ik ontspannen ben wat het dier ook doet. Het is gewoon bij mijn paard dat ik net iets meer te vertellen heb met een tiedeman. K ben al een paar x een uur met m bezig geweest om hem rustig te krijgen. (Bij wijzer van) maar nu het winter word is het soms gewoon niet te doen. Een draver is vrij pittig af en toe, dus het is dan fijn als je toch nog wat te vertellen hebt want zelfs tijdens het stappen is hij niet te houden... Ik ben geen ruiter die allemaal dingen gebruikt om mijn paard iets te dwingen. K doe bij mijn paard ook de tiedeman om maar niet vast. Op het moment dat ik merk dat ie loopt te stuiteren doe ik hem op het eerste gaatje. Ik zeg in dit topic enkel dat het kan helpen. Dat TS iets meer over haar paard kan vertellen. Want als de rust in het paard is terug gekeerd gaat het vanzelf ontspannen en nageven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:10

Ik snap wat je bedoelt, denk ik. Soms kan op de rem zetten idd rust geven, en dan kun je zelf weer nageeflijk rijden.

Mag ik trouwens je een compliment geven voor je manier van discussiëren?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:13

Hihi bedankt. Ik wil gewoon veel leren. Dus als ik iets fout heb hoor ik dat gewoon graag. Maar ik reageer alleen op topics waarbij ik een soortgelijk iets heb mee gemaakt zegmaar. En er is altijd een kans dat iets niet werkt. Maar een probleem als dit is het proberen waard toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:19

Dan zeg ik het ook wel :)

Ik weet niet of het bij deze combinatie een oplossing is. Je móet dan wel handig genoeg zijn om daar vanuit het paard weer deftig nageeflijk te rijden, van achter naar voor.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:22

Dat is waar, maar als je het niet probeerd zou je het ook nooit weten. Werkt t niet weet je gouw genoeg dat dit niet de oplossing is. Je kan er altijd mee beginnen en je kan ook altijd zeggen dat het niet werkt! =D

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:26

Yamcha schreef:
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?

Dat is zó onlogisch.
Het werkt andersom. Als de ruiter ontspannen op het paard zit, meegaat in de beweging (zoals een danser meegaat in de bewegingen van zijn partner), en het paard voorwaarts gereden wordt op een vriendelijke manier, de handen van de ruiter zacht zijn en vriendelijk, en er wordt niet getrokken of geplukt, dan zal het paard de buikspieren willen aanspannen, de rug ontspannen, gaan dragen of nog wat stuwen, net hoe krachtig de achterhand is, en zelf met het hoofd naar beneden willen komen en de hand van de ruiter op gaan zoeken, omdat het met een bolle rug onmogelijk is het hoofd hoog te houden.

Maar: het is wél mogelijk om met een lage hoofdhouding de rug nog altijd weg te drukken. Het is echt belangrijk dat dit goed begrepen wordt, dat het andersom niet werkt. Als je het andersom probeert, krijg je alleen een valse knik bij de 3e wervel. De rug wordt niet losgemaakt bij de schoft en de lendenen, de buikspieren worden niet geactiveerd, en er gebeurt feitelijk niets.

hele nette omschrijving van wat ik eerder bedoelde met ademhalen en ZITTEN. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:28

coke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 13:42

TS is begrijp dat hij in het bos echt onhandelbaar is. Maar als ik goed lees was je motto "crossen in het bossen" vind ik het ook wel begrijpelijk want je hebt er zelf ingebracht. Ik had vroeger een paard waar ik ook altijd mee ging bos crossen en op den duur kon ik er ook niets meer mee beginnen want zo gauw hij 3 bomen had gezien dacht hij dat er weer bossen waren we gingen crossen. Ik heb het wel weer onder controle gekregen maar wel met goede begeleiding en veel geduld. Dus mijn advies is ga vooral niet meer in de bossen crossen maar alleen stappen en draven. En volg het bovengenoemde advies op. Succes

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 20:46

Als ik je verhaal lees, heb ik het gevoel dat ons verhaal hetzelfde is. Heeft geen zin alle gelijkenissen op te sommen, het is precies hetzelfde met mijn paard! Alleen heeft mijn paard een maand in opleiding gestaan bij een goede westerntrainer. Jammer genoeg kreeg ik te horen dat ik moest rekening houden met het feit dat mijn paard 'weinig potentie' heeft. Door zijn bouw, door het steeds terugvallen in het sterrenkijken, desondanks zware training. Bij ons heeft de vorige eigenaar er vooral mee gaan boscrossen, ik heb met heel veel moeite het er al meer uitgekregen, maar het is soms nog een gevecht.
Door ook een zwakke rug en problemen ben ik met hem naar de kliniek gegaan voor foto's. Alles bleek in orde, ik zou alleen echt een goed zadel moeten zoeken. Zo gebeurd: er is eentje op maat in de maak. Verder moet ik goed de rug trainen en achterhand door te longeren met de pessoa.
MAAR uit het verleden weet ik, net zoals jou paard dat de mijne tijdens het longeren zo ontspannen loopt en zodra ik erop kruip hij weer met z'n hoofd in de lucht hangt. Raar genoeg is er niks mis met zijn rug (hebben de foto's getoond). Je zou nu kunnen denken dat ik echt helemaal niet kan rijden, maar bij de drie verschillende mensen dat ermee aan de slag gaan: hetzelfde resultaat. Ik hoop enerzijds dat de zadel op maat een uitkomst zal bieden, maar vrees dat zodra ik met het longeren minder en terug begin te rijden ik weer vanaf 0 kan beginnen.
Wat helpt? Ik weet het ook niet :(. Soms is het zo oncomfortabel rijden (wat ja je krijgt rugpijn van zo'n harde rug dat helemaal wordt weggedrukt en waar je niet op kan doorzitten) dat ik me afvraag of het ooit wel goed komt.
Mocht je hoe dan ook de gouden tip krijgen, feel free om hem te delen met mij :)

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 16:38

Britt schreef:
Probeer eens Centered Riding, ontwikkeld door een ruiter met rugklachten en werkt vanuit houding en zit. Als de ruiter niet goed zit kan het paard nooit goed lopen :)

Zoals Britt aangeeft, probeer Centered Riding eens. Ik ben daar ook een grote voorstander van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 17:24

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-02-23 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:52

Bedankt weer voor de vele antwoorden. Mijn excuses voor het wat latere reageren, maar ik heb het nogal druk momenteel met werk én studies. En omdat ik mijn tijd wil nemen om uitgebreid te antwoorden, is het er dus nog niet eerder van gekomen.

@ Marigold, mijn paard reageert idd gevoelig op mijn zit. Ik probeer er dan ook op te letten dat ik niet te verkrampt ga zitten. Tijdens het rijden heb ik helemaal geen last van mijn rug, enige probleem is dat ik dus (licht) voorover gebogen zit en moeite heb met het kantelen van mijn bekken. Maar ik ga mezelf ook niet forceren in een 'nette dressuurhouding', juist om niet krampachtig te gaan zitten. Ik probeer dus, in de mate van het mogelijke voor mij, zo ontspannen mogelijk op mijn paard te zitten. Als ik echter gewezen word op mijn houding, wil ik 'netjes' gaan zitten, maar dan ga ik dus verkrampen en ja, dan gaat mijn paard meestal harder lopen... Dus voorlopig let ik maar even niet op mijn houding ;) Ik hoop hier in de toekomst natuurlijk wel verandering in te brengen, naarmate ik zelf fysio krijg enzo.
Momenteel probeer ik mijn paard ook te trainen via grondwerk en longeren (met pessoa). Dit om haar toch de juiste spieren te laten ontwikkelen, zonder belasting van de ruiter. Ik hoop dat dit haar, maar ook mij zal helpen tijdens het rijden :)
En goede begeleiding is zeker een must! We zijn er dan ook mee bezig.
Verder zie ik mijn paard doodgraag en krijg ik wel vaker te horen dat we een 'leuke combinatie' zijn. Het is een kwestie van trainen en doorzetten, denk ik. Ik wil haar namelijk niet opgeven...

@ Apple, ik denk dat mijn paard ook af en toe eens nood heeft aan een goede rengalop... Ik ook trouwens, haha, ff lekker 'uitwaaien' ;) Alleen wil ik dus een soort 'gecontroleerde' rengalop creëren. Het zal dus trainen zijn en zoeken naar wat werkt voor ons. Bedankt alvast om je eigen ervaring even te delen!

@ krishu, bedankt voor je reactie. Ik werk momenteel liever niet met touwtjes en dergelijke. Zoals Yamcha al zei, een paard 'dwingen' om zijn hoofd olaag te brengen en te houden, lijkt me niet echt correct... Al zal jouw lesgever hier vast wel een goede reden voor hebben hoor. Maar ik ga liever niet zelf experimenteren zonder de juiste begeleiding.
Ik heb eigenlijk wel het volste vertrouwen in mijn paard. Alleen heb ik dat niet echt in mezelf en ga ik dus aan alles twijfelen (toch als het over mijn paard gaat haha, andere paarden geen probleem). Er is dus meer werk aan mij, dan aan mijn paard haha ;)

@ Pinda_Dipje, als ik nu eens een ruiter zou vinden waar ik het volste vertrouwen in heb, dan deed ik dat. Ik ken wel genoeg ruiters en sommige zijn ook erg goed, maar ze hebben zelf nog net niet de ervaring die ik zoek. Of ze staan te dicht bij me (vriendschap) en dan heb ik dat ook liever niet, om geen ongewenste spanningen te veroorzaken. Niet makkelijk dus haha.
Ik blijf gewoon rustig verder zoeken, komt wel in orde!

@ LoveUggs. Ik heb een tijdje terug eens longeles (zitles) gekregen op mijn eigen paard. Daar kreeg ik de opmerking dat ik eigenlijk best goed zit (tot mijn grote verbazing). Alleen als ik over mezelf begon en zei 'ik kan dit en dat niet', dan ging ik plots veel slechter zitten en mijn paard ook veel minder soepel lopen. Kortom, het zit tussen mijn 2 oren blijkbaar haha := Ben ik me ook ergens wel bewust van, maar het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hè.
Slof werd me aangeraden omdat, tja, waarom eigenlijk? Goeie vraag. Volgens lesgeefster zou dit mij helpen om correcter te reageren, omdat mijn paard zichzelf tegen de borst stoot, bij wijze van spreke. Hoe dan ook, de slof heb ik er ondertussen al lang afgehaald en nog net niet verbrand ;) haha.

@ Yamcha, ik ben het met je eens wat je schrijft. Ontspanning verkrijg je door van achter naar voren te rijden. Eigenlijk is me dit tijdens mijn westernlessen ook goed duidelijk geworden. Pas dan is mijn paard iets of wat 'lekkerder' gaan lopen. Ze kan heus wel ontspannen, alleen galop en buiten is dus een probleem... Maar ik voel het echt wel wanneer ze ontspant, ze zit dan als een zeteltje! Daarom dat ik haar ook niet wil 'dwingen' in een houding. Ze moet gewoon leren lopen op haar eigen benen...

@ LoveUggs en Yamcha, ik vond het alvast leerrijk dat jullie wat zijn uitgeweken over het gebruik van hulpteugels en correct ruggebruik e.d. :) Ik vind het altijd interessant om verschillende meningen te horen/lezen!

@ Bregje, het zit dus een beetje in de familie... Dat belooft... Haha! Goede instructie is zeker een must, ik ben er dan ook mee bezig :D

@ coke, goh compleet onhandelbaar zou ik haar nu niet noemen. Eerder overenthousiast en haar eigen ding willen doen waardoor ze precies vergeet dat ik er ook nog ben :x. Soms gaat het heel goed en heb ik haar super onder controle, maar soms is het een echte ramp. Stappen en draven is meestal geen probleem (alhoewel dat dit de laatste keer buiten ook niet lekker ging), galop is een ander verhaal... Ik heb overigens nooit beweerd dat het niet mijn eigen schuld is. Ik weet namelijk dat ik het mezelf een beetje heb aangedaan. Daar ben ik me dan ook bewust van. Ik ben al enige tijd bezig om haar rustig te krijgen in galop (zowel tijdens het bakwerk als tijdens een buitenrit), maar dat loopt dus niet van een leien dakje. Soms ben ik het zo beu dat ik zeg 'foert' en haar eens lekker laat gaan... Heel dom natuurlijk, want dan ben ik terug bij af. Dat wil ik dus ook niet meer doen haha. Maar zelf hou ik er van om eens lekker een sprintje te trekken. Nu nog een manier vinden om dit gecontroleerd te doen en voila, probleem opgelost ;) haha. Nee, ff serieus, goede begeleiding is zeker een must! Bovenstaand advies ga ik dus zeker wel opvolgen hoor!

@ amouroke, wat vervelend dat je met dezelfde situatie zit! Ik vind het zelf vreselijk om mijn paard zo 'gespannen' onder mij te hebben, wetende dat ze het perfect doet aan de longe. Dan ga ik echt enorm aan mezelf twijfelen, maar nog meer aan de gezondheid van mijn paard. Maar ik denk dat ik echt niet meer kan doen dan wat ik al gedaan heb voor haar (osteopaat, thermografisch onderzoek, zadelpasser, etc). Het enige wat ik nog overweeg, is een op maat gemaakt zadel. Maar dan moet ik echt nog even sparen en eens een richting kiezen die ik uit wil. Dressuur of western? Of eerder endurance en buitenrijden? Een goede basis moet er gewoon in, das een feit.
Loopt die van jou altijd te sterrenkijken als je rijdt, of loopt hij soms ook lekker ontspannen? Mijn paard kan namelijk best wel lekker lopen, maar dus niet constant...
Ik ga alvast aan de slag met grondwerk en af en toe eens lekker ontspannen rijden in de piste of buiten. Zolang ik veel stap en af en toe eens draaf, lukt dat meestal wel, galopperen is echter uit den boze, dan wordt het een gevecht, zowel buiten als in de bak.
Als ik de gouden tip krijg, laat ik je dat zeker weten! En verder ben je welkom om het topic te volgen :)

@ YOURLOVER, ik wil héél graag Centered Riding proberen, maar helaas niemand in de buurt te vinden die hier les in geeft ;( En dat maakt het zo moeilijk... Mocht je iemand weten, dan mag je me gerust PB'en ofzo (geld trouwens voor iedereen, tips zijn altijd welkom via PB!).

@ Annett1990, heb ik iets verkeerd gezegd? Ik apprecieer je hulp namelijk wel hoor! Bij deze mijn excuses als dat niet bleek uit mijn antwoord. Ben er me overigens wel van bewust dat het me veel tijd en geduld zal kosten... Laat dat nu net iets zijn waar ik het moeilijk mee heb :o haha. Maar bon, daar zal ik me overheen moeten zetten, als ik ooit met mijn paardje lekker ontspannen en correct wil rijden. Goede training voor mij alvast ;)

Verder moet ik nog even kwijt dat ik zondag nog eens met mijn paard heb gereden in de bak, ik kon het niet laten :o Normaal rijd ik in de wei, omdat onze piste momenteel echt te zwaar ligt. Maar door de regen was de wei om in te verzuipen en lag de bak iets of wat degelijk. Ik reed met een nieuw hoofdstel (met Mexicaanse neusriem, die zeker niet te vast zat) en martingaal (die volgens mij net iets te groot is en weinig effect heeft, maar ja, het zit tussen de 2 oren zeker? haha). Ik heb veel gestapt en oefeningen gereden in stap (zoals voltes, lengtebuiging, halthouden, etc) en een beetje in draf. Ze liep in 1 woord, heerlijk! Echt waar, ik heb genoten, genoten zoals ik al weken niet meer heb gedaan. Lag het nu aan de bak, het hoofdstel, de martingaal of gewoon aan mezelf (ik had zoiets van, ik ga gewoon lekker ontspannen nu, en even niet denken aan 'echt dressuur' rijden), ik weet het niet, maar het was wel zalig. Ik heb wel niet gegaloppeerd, piste is daar te zwaar en te klein voor en het leek me gewoon geen goed idee. Die galop brengt toch alleen maar spanning teweeg...
Als ik nu op deze manier nog les kan krijgen, dan heb ik er het volste vertrouwen in, dat het wel goed komt met ons!

Ik heb trouwens wat foto's en filmpjes van ons rijden (een aantal recent, andere iets ouder). Heeft het nut om er hier een aantal van te posten? Anders wil ik dat wel proberen hoor...

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 09:38

Heyzz,

Ik heb zelf ook zo,n paardje gehad! Ik kon er niet veel mee. Hij was regelmatig kreupel, dus toen zijn we naar de Paardenkraker in Ruinerwold gegaan. Hij gaf ons een middeltje mee en dat moesten we hem 2x per dag geven. Heeft alleen niet geholpen. Op het laatst mocht ik alleen nog maar 8-jes rijden in stap aan de lange teugel, dus toen was het ook niet leuk meer. Ook dat hielp niet en het werd alleen maar slechter...........
Uiteindelijk zijn we naar de dierenarts gegaan en die heeft gezegd dat hij Spat heeft, erg jammer, want dat betekende dat ik nooit meer op hem rijden mocht. Dus toen is hij naar Brabant verhuisd en daar is hij nog lang en gelukkig!
Groetjes!

witteRaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:33

Citaat:
@ amouroke, wat vervelend dat je met dezelfde situatie zit! Ik vind het zelf vreselijk om mijn paard zo 'gespannen' onder mij te hebben, wetende dat ze het perfect doet aan de longe. Dan ga ik echt enorm aan mezelf twijfelen, maar nog meer aan de gezondheid van mijn paard. Maar ik denk dat ik echt niet meer kan doen dan wat ik al gedaan heb voor haar (osteopaat, thermografisch onderzoek, zadelpasser, etc). Het enige wat ik nog overweeg, is een op maat gemaakt zadel. Maar dan moet ik echt nog even sparen en eens een richting kiezen die ik uit wil. Dressuur of western? Of eerder endurance en buitenrijden? Een goede basis moet er gewoon in, das een feit.
Loopt die van jou altijd te sterrenkijken als je rijdt, of loopt hij soms ook lekker ontspannen? Mijn paard kan namelijk best wel lekker lopen, maar dus niet constant...
Ik ga alvast aan de slag met grondwerk en af en toe eens lekker ontspannen rijden in de piste of buiten. Zolang ik veel stap en af en toe eens draaf, lukt dat meestal wel, galopperen is echter uit den boze, dan wordt het een gevecht, zowel buiten als in de bak.
Als ik de gouden tip krijg, laat ik je dat zeker weten! En verder ben je welkom om het topic te volgen :)

Ik ben ook aan het twijfelen of het dan niet aan mij ligt? Zo bizar dat hij zo rustig loopt aan de longe en dan als ik erop ga hij plots zo gespannen is. Ti's te zeggen, in stap ontspant hij wel makkelijk. Maar zodra ik draf of galop vraag ik is hij vertrokken voor sterrenkijken tot ik er weer afga of in stap terug neem. Ik heb ook al alles geprobeerd: osteopaat, DA, bloedonderzoek, hij is helemaal binnenste buiten gekeerd, niets te zien op foto's,... Mijn laatste stap was dan ook een zadel op maat. Dat wordt nu gemaakt, ik heb gekozen voor een westernzadel. Is een dure investering maar ik hoop de juiste. Boomloos ging voor hem ook totaal niet. Eind januari, begin februari kan ik het zadel verwachten. Ik ben benieuwd hoe het dan zal zijn. Is voor mij ook een vraag want zolang ik geen deftig zadel heb kruip ik er niet op. Zou wel een domper zijn als hij het met zijn op maat gemaakt zadel NOG heeft. Dan zou ik wel enorm teleurgesteld zijn omdat hij nu ongeveer mijn laatste hoop is. (heb niet meer gereden met hem sinds midden augustus.. :( ).
Ik kan ook niet echt ontspannen met hem rijden. In de piste is hij zo hard als een plank en op buitenritjes houdt hij van snel gaan. In groep resulteerd dat dat ik hem continu moet bijhouden of dat hij op kop wilt lopen en liefst met nog 10 tot 20m afstand met de rest. Is niet dat hij geen respect heeft voor mij, absoluut niet, maar ontspannen rijden heeft er voor ons de afgelopen 2 jaar niet veel ingezeten..

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-11 13:55

Hoi TS, heb niet direct tips voor je, maar je verhaal is wel herkenbaar en ik kan je wel vertellen hoe wij in de les bezig zijn, mss. zijn sommige dingen ook voor jou bruikbaar.

Ik ben begin november begonnen met een nieuw paard. Fantastisch beest, ben superblij met haar, maar in tegenstelling tot mijn vorige (nu gepensioneerde) paard is zij erg onzeker. Ze is extreem gericht op de ruiter. Ze heeft mijn vertrouwen/overwicht/leiding hard nodig, anders loopt ze a) niet goed door b) niet tactmatig/-zuiver, c) niet over de rug en d) wordt ze onnodig rillerig en gespannen (laat zich dan snel afleiden en ziet ineeens dingen om van te schrikken). Het slechtste wat ik dus kan doen is twijfelen, onzeker zijn en daardoor te weinig echt eraan RIJDEN. Zoals mijn instructrice dan zegt: "je zit niet op een ei!" Waarmee ze bedoelt: niet zo voorzichtig, neem leiding, ga RIJDEN. En dat is precies waar wel mijn probleem nog zit. Zeker nadat ik een paar weken terug hard ben gevallen, span ik mezelf nu snel op als er iets dreigt te gebeuren. En die spanning merkt zij, waardoor ontspannen, los door het lijf lopen (met nageeflijkheid als gevolg, niet als oorzaak!) niet lukt.

Mss. heb je iets aan de dingen die ik in mijn lessen moet doen:
- Áltijd ondersteuning blijven bieden met been. Ook als ze te fel of rillerig reageert op been, been niet afsteken. Paard moet er maar aan wennen dat been er is en iets doet. Niet per se drijven, maar wel ondersteunen.
- Stemhulpen ook onder het zadel gebruiken, die werken immers aan de longe en pessoa feilloos (dat gaat bij ons ook heel erg goed, net als bij jou). Zorgen dat je bij iedere stemhulp ook been en (indien nodig) een ophouding geeft. Als het goed is, gaat paard de signalen combineren.
- Als ze onder me vandaan loopt en haar rug wegdrukt, hoofd in de lucht en lijf als een plank, in eerste instantie 'normaal' rijtechnisch oplossen (ophouding, been, evt. volte indraaien, proberen wat naar binnen te stellen). Maar als het niet wil, als zij in de stress schiet (of ik!) niet door blijven prutsen, niet het gevecht aangaan. Simpel even halthouden. Bewuste diepe ademhaling, bij uitblazen mijn schouders ontspannen, even rollen met mn schouders, nek los, paard in het halthouden laten nageven en dan zo simpel mogelijk weer wegstappen.
- Indien het juist bij de overgangen draf-stap een probleem is om paard door haar rug te houden (bij mij komt ze juist in de overgangen terug snel/sterk omhoog, trekt ze haar rug hol) dan wat langer blijven lichtrijden dan je normaal zou doen, bijna vanuit het lichtrijden overgang willen rijden naar de stap, langzamer lichtrijden en pas 1, 2 passen voor je gaat stappen héél voorzichtig gaan zitten. Komt paard toch omhoog: been, weer wegrijden, weer proberen.

Qua oefeningen doen we vooral véél. Slangenvoltes 3 en 4 bogen, gebroken lijnen 1 of 2 per lange zijde, kleine voltes naar links en rechts vanuit de AC-lijn en dan met pasje wijken tussendoor, pasje terug en pasje verruimen... vooral bezig blijven om de spanning eraf te halen, bij haar en bij mij.

Ben benieuwd hoe je verhaal verder gaat, of je evt. toch beslist om haar in training te zetten ofzo? Of als Mindfields bevalt, even een paar weken veel les? Ik rij sinds ik gevallen ben even niet zonder begeleiding, omdat ik mijn eigen fouten eruit wil halen. Dus ik heb nu 3, 4 x per week een uur les. Financieel niet fijn, maar wel nodig. Succes!

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:49

Heb je al eens aan de klassieke dressuur gedacht? Ik herken dit verhaal wel. Ik had ook zo'n situatie met mijn pony, alleen was het nog wel iets minder 'erg' dan bij jou denk ik.. Ik ben toen in aanraking gekomen met de klassieke dressuur en zo zijn we begonnen met het grondwerk en later met het rijden volgens deze methode. De achterhand en rug van mijn pony zijn zo echt een stuk verbeterd en onze band is ook nog eens een stuk sterker geworden. Zou alleen dan wel opzoek gaan naar echt goede begeleiding, dat is wel heel belangrijk :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:55

ik zou zeker wat beeldmateriaal plaatsen, dan krijg je vak al goede tips!

Ook raad ik je aan om de galop eerst achterwege te laten, totdat de stap en daarna draf goed bevestigd zijn.

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 15:57

Ik blijf even meeleen hier.
Komen bekende dingen voorbij.
Ts succes

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 22:43

Zo, nog eens een antwoord van mij. Sorry, heb het momenteel erg druk met werk en mijn studies... In januari zijn het examens en ik heb nog wel wat (erm heel veel) werk :o. Dan komen die feestdagen er nog eens bij ook, drukke tijden! Maar ja, dat zal voor iedereen wel zijn met deze periode, denk ik.

@ Kamal_Nadiah, owh, wat jammer om te horen van je paardje. Maareuh... klinkt wel niet echt hoopgevend voor mij en mijn paard hè := haha. Mijn paard is tot hier toe nog niet 'echt' kreupel geweest... Onregelmatig lopen kwam wel eens voor tijdens de opwarming, maar dat is ondertussen ook al een tijd geleden *hout vasthouden dat het zo blijft*. Dat is trouwens de reden dat ik ben begonnen met thermografische onderzoeken, die onregelmatigheid. Ik wou weten waar het vandaan kwam en zeker zijn dat het niks te ernstig was. Tot hier toe valt dat allemaal goed mee en moet ik juist met mijn paard aan de slag om een eventueel risico op kissing spines zoveel mogelijk te vermijden. Sinds ik begonnen ben met die onderzoeken heb ik niks meer gemerkt van onregelmatigheid en dat hoop ik zo te houden ook!
In ieder geval, mocht blijken dat mijn paard lichamelijk iets mankeert en ik best niet meer rijd, dan mag ze wel gewoon lekker bij me blijven. Er is zoveel meer dan rijden... Ik zie haar te graag om haar zomaar op te geven. Eigenlijk zie ik mijn paard gewoon te graag en duf ik haar niet 'aanpakken' :x Kan goed zijn dat daar 'ons' (lees: mijn) probleem zit hoor ;) Maar wel fijn dat je paardje nu gelukkig is in Brabant!

@ amourke, vreselijk hè, al die twijfels over jezelf. In stap kan mijn paard ook heerlijk ontspannen, in draf soms al komt de spanning er al gauw in en galop, tja :x
Ik heb trouwens ook al tig zadels uitgeprobeerd, waaronder ook boomloos... En ook dat werd helemaal niks dus. Mijn paard heeft ook niet de meest makkelijke rug om een passend zadel voor te vinden, denk ik. Ze lijkt vrij lang in de rug, maar wat blijkt? Ze is juist erg kort in het draagvlak voor de ruiter. Daarbij schuift élk zadel naar achteren (en ja, ik leg het ver genoeg naar achteren) en komt dus 'verkeerd' te liggen. Mijn paard heeft een lange elleboog en erg stuwende schouder (of zoiets), zeker met westernzadels geeft dat problemen. Mijn dressuurzadel blijft beter op de plek liggen, maar ik heb het gevoel dat dit zadel toch ook niet optimaal is, ook al zegt de zadelpasser dat het ok is. Ergens wil ik wel graag (weer) western gaan rijden, dus ja... Ga toch echt eens een keuze moeten maken!
Heb je al eens proberen rijden met een (goede!) bareback-pad? Ik heb dat eens geprobeerd... Op zich heel goed voor mijn zit en als ik mijn paard 'niks' vraag, loopt ze ook gewoon in een normaal tempo en vrij ontspannen, maar dus niet zoals het 'plaatje' het wenst. Soms denk ik er aan om gewoon even lekker bareback te gaan rijden met een goede bareback-pad om mijn eigen evenwicht en zit te verbeteren in de hoop dat hier ergens het 'probleem' zit en dat ik het zo kan oplossen. Gewoon lekker zitten, ontspannen én genieten, dat wil ik!
Kan me wel voorstellen dat je heel veel hoop vestigt op dat zadel... Hopelijk is dat hét waar jullie nood aan hebben!
Loopt je paardje bij iedereen zo gespannen? Anders is het mss een evenwicht/zit/spannings probleem bij jezelf? Ik denk dat dit namelijk wel een deel van mijn probleem is... Te graag willen presteren en dat resulteert dan in het tegenovergestelde natuurlijk, gespannen ik = gespannen paard. En dat is me wel al vaker opgevallen, als ik op mezelf let en niet zozeer op mijn paard, gaat mijn paard meestal wel vrij ontspannen lopen. Tot ik weer ga 'werken' natuurlijk. Dan is het hoofd in de lucht en gaan met de banaan *zucht* Ik vrees dat ik en mijn paard gewoon terug moeten naar het begin en vooral de 'rust' weer vinden.
Op buitenrit kan ik niet eens voorop rijden, want dan gaat mijn paard zo hard en gaat de hele groep aan de kletter:o Bij wijze van spreke hè, dit gebeurt niet echt natuurlijk, maar ik bedoel gewoon dan niemand dan echt blij is met me, begrijpelijk maar ik vind het niet fijn ;( . En ik probeer haar echt wel tegen te houden! En dat lukt meestal ook wel, maar dat eindigt altijd in zo een gevecht, dat er helemaal niks meer aan is voor mij noch voor mijn paard. Achterop gaat meestal goed, maar dat moet ik 'onderhouden'. Laatste keer op buitenrit was toen ik dit poste en toen reed ik achterop en tja... Dat was dus ook allesbehalve ontspannen zoals je wel kan lezen. Nochtans ging dit een tijdje terug wel goed :? . Ik denk dus ook dat ik er meer routine in moet steken. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...
Aan de hand kan ik met mijn paard lezen en schrijven bij wijze van spreken. Dan loopt ze perfect naast of achter me, stopt ze wanneer ik stop, gaat ze achteruit op mijn signaal, etc. Gebrek aan respect is het dus ook niet, lijkt me. Gebrek aan duidelijkheid als ik OP mijn paard zit, tja, ik denk dat ik het misschien meer in die richting moet gaan zoeken. Als ik dat zeg, voel ik mij zo een beginner hè en dat terwijl ik echt alle soorten paarden heb gereden. Geef me een ander paard en ik kan er waarschijnlijk wel mee weg rijden, maar met mijn eigen paard... *zucht* Zo 'bang' om iets verkeerd te doen, dat ik eigenlijk niks meer doe... Je paard té graag zien, is duidelijk ook niet gezond hè ;)

@ EsterW, bedankt voor je reactie en de tips! Deze ga ik zeker in mijn achterhoofd houden.
Mijn paard in training zetten gaat mijn paard mss wel helpen, maar mij niet... Ik ben dus meer op zoek naar goede begeleiding die mijn paard maar zéker ook mij traint! We moeten er gewoon samen aan werken en dan zie ik dat nog wel goed komen. Alleen is het dus een kwestie van goede begeleiding vinden hè.
Helaas kan het aanbod van Mindfields door onvoorziene omstandigheden niet doorgaan ;( Zeer jammer natuurlijk, want ik had dat zeker zien zitten! Maar ik begrijp het wel. Het is nu dus even zoeken naar iemand anders, die samen met mij en mijn paard helemaal terug gaat naar de basis :)

@ fientje80, klassieke dressuur is al meermaals in me opgekomen :) Beginnen met grondwerk en verder doortrainen onder zadel, dat is eigenlijk wat ik zoek! Na mijn examens (vanaf februari dus) ben ik dan ook van plan om me hier verder in te verdiepen. Alles hangt een beetje af van het vinden van een goede lesgever :) Ik heb héél misschien iemand op het oog, maar dan moet ik vervoer hebben voor mijn paard want die persoon komt niet aan huis. Ook daar ben ik mee bezig, maar nu dus even niet door omstandigheden. Na deze drukke periode, ben ik wel van plan er helemaal voor te gaan!

@ opisop_shop, ik zal mijn beeldmateriaal eens verzamelen en proberen binnenkort eens te posten. Helaas heb ik het erg druk nu en nieuw beeldmateriaal is dan ook niet voorhanden. Misschien daar eerst maar eens voor zorgen ;) Na mijn examens, kan niet alles tegelijk haha.

@ Hawai, dank je wel :)
Momenteel ligt het rijden even stil door jawel mijn werk, de feestdagen en mijn studies. Maar zodra dat allemaal achter de rug is, zou ik graag routine steken in mij en mijn paard. Plannen is helaas nooit mijn sterke kant geweest, dus dat gaat een echte opgave worden maar ja, je bent nooit te oud om te leren zeker? Haha!

Ik hou jullie allemaal op de hoogte. Maar eerst zal ik me moeten concentreren op mijn examens. Hoe graag ik ook paardrijd en met mijn paard aan de slag ga, momenteel is dat even 'minder belangrijk'. Al moet ik toegeven, ik zou veel liever met mijn paard aan de slag gaan dan te moeten studeren hoor ;) haha.
Nogmaals, bedankt allemaal voor de reacties en de tips! Hier kan ik echt wel wat mee :)

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:03

-Toevallig ken ikLiesbeth al 6,5 jaar ze is een geweldige ruiter en instructrice ik zou naar haar luisteren ze weet wat ze zegt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:07

Yamcha schreef:
Mindfields schreef:
Ik ben daar wel eens in de buurt en zou je hiermee kunnen helpen als je wil.

Dat zou ik aannemen, TS.
Ik zat al te piekeren over een goed lesgeefmens voor je, en zij is super!!!

Hier sluit ik me bij aan!