Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Yamcha schreef:Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Dat is zó onlogisch.
Het werkt andersom. Als de ruiter ontspannen op het paard zit, meegaat in de beweging (zoals een danser meegaat in de bewegingen van zijn partner), en het paard voorwaarts gereden wordt op een vriendelijke manier, de handen van de ruiter zacht zijn en vriendelijk, en er wordt niet getrokken of geplukt, dan zal het paard de buikspieren willen aanspannen, de rug ontspannen, gaan dragen of nog wat stuwen, net hoe krachtig de achterhand is, en zelf met het hoofd naar beneden willen komen en de hand van de ruiter op gaan zoeken, omdat het met een bolle rug onmogelijk is het hoofd hoog te houden.
Maar: het is wél mogelijk om met een lage hoofdhouding de rug nog altijd weg te drukken. Het is echt belangrijk dat dit goed begrepen wordt, dat het andersom niet werkt. Als je het andersom probeert, krijg je alleen een valse knik bij de 3e wervel. De rug wordt niet losgemaakt bij de schoft en de lendenen, de buikspieren worden niet geactiveerd, en er gebeurt feitelijk niets.
. Soms is het zo oncomfortabel rijden (wat ja je krijgt rugpijn van zo'n harde rug dat helemaal wordt weggedrukt en waar je niet op kan doorzitten) dat ik me afvraag of het ooit wel goed komt.
Ik hoop hier in de toekomst natuurlijk wel verandering in te brengen, naarmate ik zelf fysio krijg enzo.
Alleen wil ik dus een soort 'gecontroleerde' rengalop creëren. Het zal dus trainen zijn en zoeken naar wat werkt voor ons. Bedankt alvast om je eigen ervaring even te delen!
Ben ik me ook ergens wel bewust van, maar het is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan hè.
haha.
Ik vind het altijd interessant om verschillende meningen te horen/lezen!
. Soms gaat het heel goed en heb ik haar super onder controle, maar soms is het een echte ramp. Stappen en draven is meestal geen probleem (alhoewel dat dit de laatste keer buiten ook niet lekker ging), galop is een ander verhaal... Ik heb overigens nooit beweerd dat het niet mijn eigen schuld is. Ik weet namelijk dat ik het mezelf een beetje heb aangedaan. Daar ben ik me dan ook bewust van. Ik ben al enige tijd bezig om haar rustig te krijgen in galop (zowel tijdens het bakwerk als tijdens een buitenrit), maar dat loopt dus niet van een leien dakje. Soms ben ik het zo beu dat ik zeg 'foert' en haar eens lekker laat gaan... Heel dom natuurlijk, want dan ben ik terug bij af. Dat wil ik dus ook niet meer doen haha. Maar zelf hou ik er van om eens lekker een sprintje te trekken. Nu nog een manier vinden om dit gecontroleerd te doen en voila, probleem opgelost
haha. Nee, ff serieus, goede begeleiding is zeker een must! Bovenstaand advies ga ik dus zeker wel opvolgen hoor!
En dat maakt het zo moeilijk... Mocht je iemand weten, dan mag je me gerust PB'en ofzo (geld trouwens voor iedereen, tips zijn altijd welkom via PB!).
haha. Maar bon, daar zal ik me overheen moeten zetten, als ik ooit met mijn paardje lekker ontspannen en correct wil rijden. Goede training voor mij alvast 
Normaal rijd ik in de wei, omdat onze piste momenteel echt te zwaar ligt. Maar door de regen was de wei om in te verzuipen en lag de bak iets of wat degelijk. Ik reed met een nieuw hoofdstel (met Mexicaanse neusriem, die zeker niet te vast zat) en martingaal (die volgens mij net iets te groot is en weinig effect heeft, maar ja, het zit tussen de 2 oren zeker? haha). Ik heb veel gestapt en oefeningen gereden in stap (zoals voltes, lengtebuiging, halthouden, etc) en een beetje in draf. Ze liep in 1 woord, heerlijk! Echt waar, ik heb genoten, genoten zoals ik al weken niet meer heb gedaan. Lag het nu aan de bak, het hoofdstel, de martingaal of gewoon aan mezelf (ik had zoiets van, ik ga gewoon lekker ontspannen nu, en even niet denken aan 'echt dressuur' rijden), ik weet het niet, maar het was wel zalig. Ik heb wel niet gegaloppeerd, piste is daar te zwaar en te klein voor en het leek me gewoon geen goed idee. Die galop brengt toch alleen maar spanning teweeg... Citaat:@ amouroke, wat vervelend dat je met dezelfde situatie zit! Ik vind het zelf vreselijk om mijn paard zo 'gespannen' onder mij te hebben, wetende dat ze het perfect doet aan de longe. Dan ga ik echt enorm aan mezelf twijfelen, maar nog meer aan de gezondheid van mijn paard. Maar ik denk dat ik echt niet meer kan doen dan wat ik al gedaan heb voor haar (osteopaat, thermografisch onderzoek, zadelpasser, etc). Het enige wat ik nog overweeg, is een op maat gemaakt zadel. Maar dan moet ik echt nog even sparen en eens een richting kiezen die ik uit wil. Dressuur of western? Of eerder endurance en buitenrijden? Een goede basis moet er gewoon in, das een feit.
Loopt die van jou altijd te sterrenkijken als je rijdt, of loopt hij soms ook lekker ontspannen? Mijn paard kan namelijk best wel lekker lopen, maar dus niet constant...
Ik ga alvast aan de slag met grondwerk en af en toe eens lekker ontspannen rijden in de piste of buiten. Zolang ik veel stap en af en toe eens draaf, lukt dat meestal wel, galopperen is echter uit den boze, dan wordt het een gevecht, zowel buiten als in de bak.
Als ik de gouden tip krijg, laat ik je dat zeker weten! En verder ben je welkom om het topic te volgen
).
. Dan komen die feestdagen er nog eens bij ook, drukke tijden! Maar ja, dat zal voor iedereen wel zijn met deze periode, denk ik.
haha. Mijn paard is tot hier toe nog niet 'echt' kreupel geweest... Onregelmatig lopen kwam wel eens voor tijdens de opwarming, maar dat is ondertussen ook al een tijd geleden *hout vasthouden dat het zo blijft*. Dat is trouwens de reden dat ik ben begonnen met thermografische onderzoeken, die onregelmatigheid. Ik wou weten waar het vandaan kwam en zeker zijn dat het niks te ernstig was. Tot hier toe valt dat allemaal goed mee en moet ik juist met mijn paard aan de slag om een eventueel risico op kissing spines zoveel mogelijk te vermijden. Sinds ik begonnen ben met die onderzoeken heb ik niks meer gemerkt van onregelmatigheid en dat hoop ik zo te houden ook!
Kan goed zijn dat daar 'ons' (lees: mijn) probleem zit hoor
Maar wel fijn dat je paardje nu gelukkig is in Brabant!
. En ik probeer haar echt wel tegen te houden! En dat lukt meestal ook wel, maar dat eindigt altijd in zo een gevecht, dat er helemaal niks meer aan is voor mij noch voor mijn paard. Achterop gaat meestal goed, maar dat moet ik 'onderhouden'. Laatste keer op buitenrit was toen ik dit poste en toen reed ik achterop en tja... Dat was dus ook allesbehalve ontspannen zoals je wel kan lezen. Nochtans ging dit een tijdje terug wel goed
. Ik denk dus ook dat ik er meer routine in moet steken. Alleen is dat makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk...
Zeer jammer natuurlijk, want ik had dat zeker zien zitten! Maar ik begrijp het wel. Het is nu dus even zoeken naar iemand anders, die samen met mij en mijn paard helemaal terug gaat naar de basis
Beginnen met grondwerk en verder doortrainen onder zadel, dat is eigenlijk wat ik zoek! Na mijn examens (vanaf februari dus) ben ik dan ook van plan om me hier verder in te verdiepen. Alles hangt een beetje af van het vinden van een goede lesgever
Ik heb héél misschien iemand op het oog, maar dan moet ik vervoer hebben voor mijn paard want die persoon komt niet aan huis. Ook daar ben ik mee bezig, maar nu dus even niet door omstandigheden. Na deze drukke periode, ben ik wel van plan er helemaal voor te gaan!
Na mijn examens, kan niet alles tegelijk haha.
haha.