appuyeren?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shinchan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:11

Waarom zou het slecht zijn? Als je voldoende voorwaarts bent in het wijken dan scharen de benen mooi voor elkaar langs en rek je bepaalde spiergroepen op. Dus ik denk niet dat het slecht is.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 21:50

dus het is meer een rekoefening dan een spieroefening, itt het appuyeren?

bounty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-03 23:21

bij wijken worden idd de spieren korter en het is dus heel belangrijk dat je ze daarna weer strekt oftewel altijd na het wijken even een middendrafje. verder is het waar dat elke dressuuroefening een gehoorzaamheids oefening is. maar bij wijken kan je in 1 keer zien of het paard gehoorzaamt aan je been of niet. als het wijkt is het het wel en anders niet (thats it zo simpel) wijken is dus geen zijgang maar alleen een oefening om te kijken of het paard goed aan het been staat.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 08:18

ponyzotje schreef:
alle dressuuroefeningen zijn gehoorzaamheidsoefeningen Haha!

is wijken dan niet 'slecht' voor een paard? als hij geen lengtebuiging heeft opzij lopen?

Ja, oké je hebt gelijk, maar wijken heeft verder geen waarde, het is alleen als controle of je paard opzij gaat voor het been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 09:51

Een zeer belangrijke controle.
Want een paard wat goed reageert op eenzijdige been hulpen is recht te richten, anders niet.
En rechtrichten is imo een van het belangrijkste van paardrijden

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 10:18

De reden dat wijken geen zijgang is en appuyeren wel is omdat er geen lengtebuiging gevraagd wordt bij wijken.

Bij SB, appuyeren en travers wordt er wel lengtebuiging gevraagd en daarom vallen deze oefeningen wel onder de zijgangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 11:40

Wijken voor de kuit is een losmakende, gymnastiserende oefening en appuyeren is een verzamelende oefening. Tijdens je "training" kun je je paard al veel eerder laten wijken dan appuyeren, vanwege de manier waarop de oefeningen het lichaam van het paard bewerken. Om dezelfde reden wordt het een eerder gevraagd in het africhtingstraject dan het ander en daarom staat het op een andere plek in het dressuurboekje.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 12:22

k snap et. Haha! bedankt

Irre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-03 22:10

Om een appuyement te rijden maak je een wending naar de lange zijde van de bak en je vraagt je paard om een schouder binnenwaarts. In plaats van dat je dit doorzet plaats je je buitenbeen achter de singel. Zo duw je als het ware de achterhand van je paard dwars, totdat deze bijna op een lijn staat met zijn schouders. Met je buitenbeen spoor je nu achter de singel je paard aan om zijwaarts te gaan, Met je binnenbeen spoor je hem aan om voorwaarts te gaan (op de singel). Met je buitenteugel regel je de buiging van je paard. Je binnenteugel zet je iets open zodat je je paard uitnodigt om voor en zijwaarts te gaan.
Je paard moet in een appuyement om je binnenbeen blijven buigen zodat ie buigt in de richting waar ie heen gaat.

pff... snappen we het nog? Ik ben zelf inmiddels de draad kwijt geloof ik, hahaha

JollyJumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:20

Ik had nog nooit een appuyement gereden in mijn leven en afgelopen dinsdag in de les voor het eerst gedaan. Ik snapte nl. ook nooit iets van al die uitleg. Ben meer een praktijkmens denk ik. Maar nu vroeg ik mijn instructeur gewoon om het eens duidelijk in de praktijk uit te leggen. En eigenlijk was het niet eens zo moeilijk. In het begin is het even wennen, vooral als je het wilt vergelijken met wijken. Maar als je het eenmaal door hebt is het niet zo moeilijk. Nou heb ik misschien wel makkelijk praten, mijn paard kent al die oefeneningen natuurlijk al, dus voor mij is het gewoon heel makkelijk. Als hij het niet goed doet, ligt het aan mij... Haha! . Maar volgens mijn lesgeefmeneer ging het heel netjes. Zo oefenen wij ook alvast de keertwending om de achterhand, ik rijd tenslotte al L1 ... Haha! .
Tja, ik vind het gewoon leuk om al die nieuwe dingen te leren, dus doen we dat af en toe gewoon even, anders word het zo saai vind ik. Het heeft ook voordelen om een goed 'leerpaard' te hebben. *LOL*

animals

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 09:58

lessen wil nog wel eens want dan heeft hij/zij wel hulpen aan wat je moet doen en niet moet doen OK dan!

Ctal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 14:28

JollyJumper schreef:
Ik had nog nooit een appuyement gereden in mijn leven en afgelopen dinsdag in de les voor het eerst gedaan. Ik snapte nl. ook nooit iets van al die uitleg. Ben meer een praktijkmens denk ik. Maar nu vroeg ik mijn instructeur gewoon om het eens duidelijk in de praktijk uit te leggen. En eigenlijk was het niet eens zo moeilijk. In het begin is het even wennen, vooral als je het wilt vergelijken met wijken. Maar als je het eenmaal door hebt is het niet zo moeilijk. Nou heb ik misschien wel makkelijk praten, mijn paard kent al die oefeneningen natuurlijk al, dus voor mij is het gewoon heel makkelijk. Als hij het niet goed doet, ligt het aan mij... Haha! . Maar volgens mijn lesgeefmeneer ging het heel netjes. Zo oefenen wij ook alvast de keertwending om de achterhand, ik rijd tenslotte al L1 ... Haha! .
Tja, ik vind het gewoon leuk om al die nieuwe dingen te leren, dus doen we dat af en toe gewoon even, anders word het zo saai vind ik. Het heeft ook voordelen om een goed 'leerpaard' te hebben. *LOL*

hehe toen ik voor de eerste keer ging appuyeren i.d les kwam ik er echt niet uit.Mn instructrice had ook niet gezegd wat we gingen doen maar welke hulpen ik moest geven.Haha najah na 2 maanden kwam er eindelijk een beetje normaal appuyement uit.Maar mn pony heeft er dan ook nog moeite mee Haha!
En ik rijd ook pas L1, maar het is ook leuk om zulke dingen te doen als je r al aan toe bent.Maar dan enkel onder begeiding Lachen