Tja wat is genoeg en wat is goed? Ik weet niet of jij er goed of genoeg mee bezig bent. Ik zie een paard dat erg strak in zijn rug is en losheid mist.
Ik heb er ook bij gezet dat dit nog lang niet perfect is en er hoeft ook nog lang geen M gereden te worden dus daar hoef ik mij niet druk over te maken. Ik heb zelf namelijk nog niet eens ooit B gestart.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar je ambities liggen. Maar je schreef zelf al dat dit paard L2 startgerechtigd is en dat je zelf ook wedstrijden wilt gaan rijden en serieus bezig bent. Ik denk dat een gezond paard minstens tot het Z moet kunnen halen. Helaas zie je in de wedstrijdpraktijk heel veel ruiters stranden in het M. Er is ook nog een grapje dat de klasse L zou staan voor levenslang en dat grapjes is ook op de realiteit gebaseerd.
Als ik dit plaatje bekijk dan ziet het er leuk uit voor de L, maar de aansluiting naar de klasse M ga je echt missen als je zo blijft rijden als je nu doet. Maar misschien zit ik er wel helemaal naast, of vind jij L rijden al goed genoeg, dat mag natuurlijk ook.
Tuurlijk mogen zulke posts ook geplaatst worden, geen probleem zelfs, alleen kan ik hier niet zo veel mee. Wat voor oefeningen zou jij dan rijden? Aangezien ik tempowisselingen en de andere dingen die jij opnoemt regelmatig meepak. Ik rijd haar pas 4 maanden en dit is eigenlijk het eerste paard waar ik echt serieus mee aan de slag (wil) ga(an) dus voor mij is het ook nog even aftasten natuurlijk.

De kunst van het tempowisselingen rijden is om je paard voorwaarts en nageeflijk te houden. Als je 'm laat traag laat worden en je weet niet wat het is om een paard nageeflijk te rijden dan mis je de essentie van de oefening en rij je hem strak [dat zie ik hier op je fotoos]. Hoe je dat precies moet uitvoeren dat leer je van je trainer [mits die verstand van zaken heeft en kan beoordelen of een paard voorwaarts en nageeflijk is]. Een andere oefening is het rijden van voltes waarin je speelt met meer/minder stelling en ook contrastelling. En zo zijn er nog veel meer oefeningen op te noemen, maar die moet je wel correct uitvoeren en daar heb je een trainer bij nodig.
Ik vind jullie samen heel aansprekend om naar te kijken en jullie zijn een combi met mogelijkheden. Maar de manier waarop je nu rijdt daar ga je snel op vastlopen, want als ik eerlijk ben dan is dit precies het plaatje dat sommige jury-leden geweldig vinden in de klasse B. Maar je komt er alleen geen stap verder mee.
Vandaag echt heerlijk gereden en ze liet vandaag ook netjes los en was fijn te rijden dus hopelijk is er dan verbetering (en hopelijk ook in mijn houding!) te zien. Het grote nadeel is eigenlijk gewoon dat er geen spiegels hangen daar, waardoor ik ook niet op mijn eigen houding kan letten. Want zodra d'r een spiegel in de bak hangt ga ik zelf beter zitten omdat ik dan natuurlijk kan zien wat ik doe en omdat je er dan mee geconfronteerd wordt. Maargoed, dat mag geen excuus zijn en ik ben d'r ook echt mee bezig!