Haflinger geen verbetering met dressuurwerk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:03

xPenny schreef:
Ladygiroc schreef:
Heb je je zadel al eens na laten kijken?

Je springt in je openingspost een beetje van de hak op de tak :)
Hij blijft op de voorhand lopen en zodra jij los laat gaat ie aan de rit met je?
Wat ik er nu uit begrijp is dat jij je paard continue tegen houdt van voor, door die contante druk kan je paard niet over de rug komen en gaat hangen op je handen, in dit geval. Als jij je handen opent gaat ie aan de rit, dat is een logische reactie van hem want hij is zijn steun kwijt en dus ook zijn balans.

Je zult opnieuw moeten beginnen. Pak eerst het stuurloze-op-je-handen-hangen-probleem aan. Neem je teugels aan met een licht contact. Zodra jij vind dat hij te zwaar wordt geef je been. Laat je niet verleiden om hem te dragen tijdens het rijden. Als jullie dit onder de knie hebben, dus hij niet meer je handen induikt kun je verder gaan werken. Het probleem met het op de voorhand vallen wordt minder naar mate je verder komt in je training, maar hiervoor moet hij wel op eigen benen lopen en jij moet kunnen loslaten.

Dankjewel voor je informatie! ;)
Ga hem morgen eens rijden met losse teugels, en rijden totdat hij vanzelf terug komt.
Ook als hij in galop een ritje met me gaat maken?

En zodra hij rustiger is, ga ik van hem vragen.
Wil graag dat ik hem wat meer vooruit moet rijden, zodat ik hem van voor ook hogerop kan laten lopen.
Want vaak als ik nu wat vraag van hem, dan loopt hij op de voorhand en lijkt het alsof die erg hangt van voor.

Lieve meid, je bent er nog lang niet aan toe om je paard 'van voor hogerop' te laten lopen.
Ik zou persoonlijk de hele galop laten wachten tot je draf in orde is.
Zorg er eerst maar voor dat je kunt sturen, gas geven en remmen op jouw hulpen.

Wat andere aangeven om je teugels helemaal los te gooien en wachten tot ie terug komt zou mijn idee niet zijn. Ik heb er ook 1 die dan echt niet terug komt. Die gaat alleen maar harder en wordt niet moe.. ik zeg een lichte verbinding zonder er echt druk op te hebben. Als hij sneller wilt gaan draven of in de galop valt probeer je hem in 1e instantie terug te rijden met je zit, dus langzamer lichtrijden. Lukt dit niet zul je hem toch moeten ondersteunen met een ophouding, reageert hij daar niet op zet je hem helemaal stil, ho is ho!

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:08

Ladygiroc schreef:
Heb je je zadel al eens na laten kijken?

Je springt in je openingspost een beetje van de hak op de tak :)
Hij blijft op de voorhand lopen en zodra jij los laat gaat ie aan de rit met je?
Wat ik er nu uit begrijp is dat jij je paard continue tegen houdt van voor, door die contante druk kan je paard niet over de rug komen en gaat hangen op je handen, in dit geval. Als jij je handen opent gaat ie aan de rit, dat is een logische reactie van hem want hij is zijn steun kwijt en dus ook zijn balans.

Je zult opnieuw moeten beginnen. Pak eerst het stuurloze-op-je-handen-hangen-probleem aan. Neem je teugels aan met een licht contact. Zodra jij vind dat hij te zwaar wordt geef je been. Laat je niet verleiden om hem te dragen tijdens het rijden. Als jullie dit onder de knie hebben, dus hij niet meer je handen induikt kun je verder gaan werken. Het probleem met het op de voorhand vallen wordt minder naar mate je verder komt in je training, maar hiervoor moet hij wel op eigen benen lopen en jij moet kunnen loslaten.
Citaat:
Dankjewel voor je informatie! ;)
Ga hem morgen eens rijden met losse teugels, en rijden totdat hij vanzelf terug komt.
Ook als hij in galop een ritje met me gaat maken?

Wil graag dat ik hem wat meer vooruit moet rijden, zodat ik hem van voor ook hogerop kan laten lopen.
Want vaak als ik nu wat vraag van hem, dan loopt hij op de voorhand en lijkt het alsof die erg hangt van voor.

Citaat:
Lieve meid, je bent er nog lang niet aan toe om je paard 'van voor hogerop' te laten lopen.
Ik zou persoonlijk de hele galop laten wachten tot je draf in orde is.
Zorg er eerst maar voor dat je kunt sturen, gas geven en remmen op jouw hulpen.

Wat andere aangeven om je teugels helemaal los te gooien en wachten tot ie terug komt zou mijn idee niet zijn. Ik heb er ook 1 die dan echt niet terug komt. Die gaat alleen maar harder en wordt niet moe.. ik zeg een lichte verbinding zonder er echt druk op te hebben. Als hij sneller wilt gaan draven of in de galop valt probeer je hem in 1e instantie terug te rijden met je zit, dus langzamer lichtrijden. Lukt dit niet zul je hem toch moeten ondersteunen met een ophouding, reageert hij daar niet op zet je hem helemaal stil, ho is ho!

Nee dat zeker niet! En ik gallopeer zeker al 5 maanden niet meer met hem!
Maar dat is juist mijn probleem. Hij komt niet terug op mijn zit, en lichter lichtrijden luistert hij ook niet naar.
Dit staat ook al vermeld in mijn startbericht. En zodra ik een ophouding maak, de volgende lange zijde gaat hij er weer vandoor. Of als ik een figuur maak, denkt hij ook sneller te kunnen zijn.
En dit gaat al een jaar zo bezig. Echt vooruitgang zie ik hier niet in...

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:11

Dan gaat er iets niet goed :) maar dat wist je natuurlijk al.

Zonder het te zien kunnen wij natuurlijk niet zeggen of dit een rijtechnisch probleem is of een medisch :)

Hoe loopt hij aan de longeerlijn? Schiet hij er dan ook steeds vandoor?
edit, ligt je zadel wel goed?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:13

Ladygiroc schreef:
Dan gaat er iets niet goed :) maar dat wist je natuurlijk al.

Zonder het te zien kunnen wij natuurlijk niet zeggen of dit een rijtechnisch probleem is of een medisch :)

Hoe loopt hij aan de longeerlijn? Schiet hij er dan ook steeds vandoor?
edit, ligt je zadel wel goed?

Jep...
En galop zit daar een stuk makkelijker in vind ik dan dat hij onder de man in galop loopt, misschien moeilijk balans? En dat hij daardoor harder gaat om meer de balans te vinden?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:14

eridinges schreef:
menpaard? :o?

vaak zijn hafjes geliefde "menpaardjes" voor mensen die effe de zondagochtend gaan gaan rijden, en voor de rest niks. Veel van die paardjes (of toch diegene die ik al tegengekomen ben) worden vrij strak gereden en dressuurmatig niet gewerkt voor de kar. als je zoeentje dan onder het zadel steekt zonder goede voorbereidingen en/of kennis, krijg je de symptomen van de TS :D

Sorry hoor dit is echt regelrechte bull..
Ik ben een haflingerliefhebber en ik ken echt niemand die dit doet?
Dit is echt een voorbeeld van snel even je oordeel klaar leggen.
[/quote]
Lezen is ook een kunst?
ik zeg dat hafjes VAAK geliefde paarden zijn voor de zondagsmenners (maw: voor mensen die eigenlijk niet veel van paarden kennen, maar eenmaal per week hun paard voor de kar knopen, nooit leren mennnen hebben, en een toertje gaan rijden, amateurs dus)
Paarden die ALTIJD zo gereden worden en NOOIT dressuurmatig gewerkt worden voor de kar, krijgen dezelfde symptomen als het paard van de ts, als ze onder het zadel geknald worden, zonder dat ze goed voorbereid waren, en zonder dat er een goede rijvaardigheid is van de ruiter.
ik zeg dus niet dat ALLE menpaarden zo zijn, ik zeg dat ik het al eerder gezien heb bij paarden die van bij een amateurmenner komen.
nou goed?

@ TS: je paard kun je niet rustiger krijgen door even een trekje te geven, je moet zo veel mogelijkvan die mond afblijven, en ALS je contact hebt, moet je een licht constant contact hebben ,waar je met grammetjes druk kunt inwerken.
ik zeg het nogmaals:
losgooien van voor, en blijven op je zit terug rijden tot je het gewenste tempo hebt, niet in die mond zitten ;)
Laat hem maar snel lopen als die dat wil, maar blijf hem terug te rijden door trager licht te rijden. de volhouder wint, je hoeft alleen maar te wachten.
dus rustig en diep zitten, je niet bang laten maken, licht contact of zelfs los vanvoor, en rij maar rondjes en cirkels in draf, iets trager lichtrijden dan zijn tempo, zodra hij jouw tempo aanneemt, gewoon terug meegaan (dat is het wegnemen van de druk) als hij weer versnelt, terug zwaarder en trager gaan zitten.
dit is niet iets dat in 2 X opgelost is, hier gaat er weken en maanden overgaan.
maar als je vastneemt vanvoor, dan creeer je een bommetje, en vroeg of laat ontploft die

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:16

En daarom moet je ook op zoek naar iemand die hier verstand van heeft! Het is echt niet in 2 weken gebeurd. Dit vergt heel veel geduld en veel tijd. En als je een ophouding maakt en hij komt amper terug dan zul je echt wat strenger moeten zijn, want ho is ho! En als hij het op de volgende lange zijde weer doet doe je weer hetzelfde. Ook al ben je een half uur zo bezig dat geeft niet. Je pony snapt er geen bal van, maar de eerste stap is controle.

En hogerin rijden ben je nog lang niet aan toe. Dan moet hij verzameld kunnen zijn en 3 goede gangen hebben. Je kan nu niet eens een B proef rijden dus hier zou ik nog niet eens aan denken als ik jou was.
Laatst bijgewerkt door eridinges op 06-12-11 18:18, in het totaal 1 keer bewerkt

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:17

Duhelo schreef:
eridinges schreef:
menpaard? :o?

vaak zijn hafjes geliefde "menpaardjes" voor mensen die effe de zondagochtend gaan gaan rijden, en voor de rest niks. Veel van die paardjes (of toch diegene die ik al tegengekomen ben) worden vrij strak gereden en dressuurmatig niet gewerkt voor de kar. als je zoeentje dan onder het zadel steekt zonder goede voorbereidingen en/of kennis, krijg je de symptomen van de TS :D

Sorry hoor dit is echt regelrechte bull..
Ik ben een haflingerliefhebber en ik ken echt niemand die dit doet?
Dit is echt een voorbeeld van snel even je oordeel klaar leggen.

Lezen is ook een kunst?
ik zeg dat hafjes VAAK geliefde paarden zijn voor de zondagsmenners (maw: voor mensen die eigenlijk niet veel van paarden kennen, maar eenmaal per week hun paard voor de kar knopen, nooit leren mennnen hebben, en een toertje gaan rijden, amateurs dus)
Paarden die ALTIJD zo gereden worden en NOOIT dressuurmatig gewerkt worden voor de kar, krijgen dezelfde symptomen als het paard van de ts, als ze onder het zadel geknald worden, zonder dat ze goed voorbereid waren, en zonder dat er een goede rijvaardigheid is van de ruiter.
ik zeg dus niet dat ALLE menpaarden zo zijn, ik zeg dat ik het al eerder gezien heb bij paarden die van bij een amateurmenner komen.
nou goed?

@ TS: je paard kun je niet rustiger krijgen door even een trekje te geven, je moet zo veel mogelijkvan die mond afblijven, en ALS je contact hebt, moet je een licht constant contact hebben ,waar je met grammetjes druk kunt inwerken.
ik zeg het nogmaals:
losgooien van voor, en blijven op je zit terug rijden tot je het gewenste tempo hebt, niet in die mond zitten ;)
Laat hem maar snel lopen als die dat wil, maar blijf hem terug te rijden door trager licht te rijden. de volhouder wint, je hoeft alleen maar te wachten.
dus rustig en diep zitten, je niet bang laten maken, licht contact of zelfs los vanvoor, en rij maar rondjes en cirkels in draf, iets trager lichtrijden dan zijn tempo, zodra hij jouw tempo aanneemt, gewoon terug meegaan (dat is het wegnemen van de druk) als hij weer versnelt, terug zwaarder en trager gaan zitten.
dit is niet iets dat in 2 X opgelost is, hier gaat er weken en maanden overgaan.
maar als je vastneemt vanvoor, dan creeer je een bommetje, en vroeg of laat ontploft die[/quote]
Dus als hij wegrent, gewoon laten rennen.
Kan ik hem dan beter op een volte zetten? Of gewoon negeren en verder rijden als ik bijv op de lange zijde op dat moment zit?

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:19

eridinges schreef:
En daarom moet je ook op zoek naar iemand die hier verstand van heeft! Het is echt niet in 2 weken gebeurd. Dit vergt heel veel geduld en veel tijd. En als je een ophouding maakt en hij komt amper terug dan zul je echt wat strenger moeten zijn, want ho is ho! En als hij het op de volgende lange zijde weer doet doe je weer hetzelfde. Ook al ben je een half uur zo bezig dat geeft niet. Je pony snapt er geen bal van, maar de eerste stap is controle.

En hogerin rijden ben je nog lang niet aan toe. Dan moet hij verzameld kunnen zijn en 3 goede gangen hebben. Je kan nu niet eens een B proef rijden dus hier zou ik nog niet eens aan denken als ik jou was.

Ik zeg ook niet dat ik dit meteen wil doen???
Ik bedoel hiermee, dat dit mijn streefdoel is, zodra hij de basis fatsoendelijk onder de knie heeft na een 1 of 1,5 jaar!!!

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:23

Nou ik ken ze niet, maar dat zal wel aan mij liggen, maar goed laten we onze mening maar voor ons houden.

Ts waarom reageer je zo aanvallend?? Ik kan zo een berichtje van je qouten waarin je zegt dat wanneer hij losser wordt dat je hem probeerd hogerop te rijden. Zie hieronder..
We proberen je alleen maar te helpen, maar goed dit topic heeft sowieso weinig zin, want je moet gaan lessen bij iemand die je een oplossing kan bieden.

En dat op de voorhand lopen is omdat hij geen balans heeft en niet aan het been is.

Maar goed ik wens je succes en hoop dat je eruit komt met een goede instructeur

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:26

eridinges schreef:
Nou ik ken ze niet, maar dat zal wel aan mij liggen, maar goed laten we onze mening maar voor ons houden.

Ts waarom reageer je zo aanvallend?? Ik kan zo een berichtje van je qouten waarin je zegt dat wanneer hij losser wordt dat je hem probeerd hogerop te rijden. Zie hieronder..
We proberen je alleen maar te helpen, maar goed dit topic heeft sowieso weinig zin, want je moet gaan lessen bij iemand die je een oplossing kan bieden.

En dat op de voorhand lopen is omdat hij geen balans heeft en niet aan het been is.

Sorry, maar weet even niet meer welke informatie goed is.
De een zegt geen teugels losgooien en de ander zegt als hij sneller gaat en niet reageert op zit etc een trekje geven van ho is ho?

Mijn streefdoel is dat ja.
Zodra hij rustiger is, en dus goed te rijden is met de basis, wil ik mijn streefddoel rustiger aantrainen bij hem.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:29

En daarom rijd iedereen anders..
Niet iedereen rijdt hetzelfde, maar een instructeur kan je wel goed helpen op dit gebied.

Je wilde toch al deze tips en adviezen niet in de praktijk gaan brengen zonder iemand aan de zijlijn?

Succes!

geerke

Re: Haflinger geen verbetering met dressuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:35

heb je een filmpje van hoe je rijdt?
Zonder iets hebben te zien kan ik hier echt geen zinnig woord over zeggen hoor.
Misschien is hij scheef,misschien kun jij wel niet rijden...kan vanalles zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:35

xPenny schreef:
eridinges schreef:

Sorry, maar weet even niet meer welke informatie goed is.
De een zegt geen teugels losgooien en de ander zegt als hij sneller gaat en niet reageert op zit etc een trekje geven van ho is ho?

Mijn streefdoel is dat ja.
Zodra hij rustiger is, en dus goed te rijden is met de basis, wil ik mijn streefddoel rustiger aantrainen bij hem.

feit is: met losser gooien kun je niet veel verkeerd doen, met in zijn bek te trekken wel .
zoek een goede instructeur!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:36

Zowel losgooien als teugels vasthouden is geen van beide correct.
Je moet wel verbinding houden, die kan heel licht zijn, maar is niet hetzelfde als losgooien.

Zou toch echt ergens leuke instr. opduikelen, dat kan zo heerlijk verhelderend zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:46

Sjolvir schreef:
Zowel losgooien als teugels vasthouden is geen van beide correct.
Je moet wel verbinding houden, die kan heel licht zijn, maar is niet hetzelfde als losgooien.

Zou toch echt ergens leuke instr. opduikelen, dat kan zo heerlijk verhelderend zijn.

ik heb een tijdje een friesje gereden die ook compleet verreden was. scheef, keihard in de mond, enige dat ze kon was rennen, rennen, en nog maar rennen.
die was altijd met de rem erop gereden. zodra je contact nam, ging de klik erop en ging ze gaan rennen.
die heb ik de eerste twee maanden simpelweg zonder contact rondgedraafd, tot ik kon overgangen rijden stap-draf, arbeidsdraf-voorwaartsere draf, en ze naar beneden kwam met hoofd en hals.(voorheen was ze druk bezig sterren te zoeken)

na een maand liep ze al meer op mijn tempo, na twee maanden kwam ze naar beneden, dan heb ik licht contact gezocht, tot hetgeen ze accepteerde, en zo opgebouwd.
na enkele maanden kon ik ze redelijk netjes, nageeflijk rondrijden, terwijl ze 9 op de 10 netjes bij mij bleef, en niet ging rennen
(al heb ik wel heel hard moeten werken aan de galop, om ook daar de rust in te houden!)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:48

geerke schreef:

Toen we hem pas hadden liep hij ook scheef aan de longeerlijn, want hij gaf op de rechterhand altijd stelling heel erg naar buiten. Door dit losser gereden te zijn en veel stelling en schouderbinnenwaarts te vragen is dit wel opgelost.

Bokkers ben even naar de manege kijken, dus reageer weer vanavond of morgen!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:49

Ik zou zeggen leer los te laten, je kunt daar ontzettend veel mee oplossen. En nee dat wil niet zeggen teugels helemaal losgooien. Maar zeer licht contact houden met de mond, en laat maar lopen, wordt vanzelf moe en dan ga je werken aan het terug nemen op zit. Kost wat tijd maar met trekken ga je dit volgens mij echt niet oplossen, paard wordt er alleen maar stugger van.
Als je het wat eng vindt om los te laten ga dan meer werken aan de longeer lijn, leer je paard de stemcommando's aan.

En ik weet dat het al meerdere keren gevraagd is maar heb je geen filmpje? Maakt veel meer duidelijk.
Maar naast dit alles raad ook ik je aan iemand in je omgeving te zoeken die jouw gericht kan helpen of laat je paard her opleiden door een goede ruiter en pak hem daarna met begeleiding van de zelfde persoon weer op. Ik denk dat een handige ruiter dit paard zo weer op de juiste weg heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:50

Dit probleem heb ik tot voor kort ook gehad. Erg vervelend en vooral frustrerend! Vriendin van me was ook van mening gewoon los te moeten laten en mijn haf gewoon te laten lopen. Voor mij werkte dit dus niet: na anderhalf uur als een idioot rondjes rennen had mevrouw nog steeds energie voor 10.

Hoe heb ik dit op gelost? Ten eerste moet ik even zeggen dat ik een westernruiter ben, dus zal het volgende voor sommigen wat krom klinken. Voor mij werkte het in ieder geval :)
Mijn haf moest leren om op mij te wachten. Wanneer ze te snel liep, pakte ik mijn teugels hoog en naar voren op (niet naar achteren, want mylady zet haar hals op en dan wordt het touwtrekken, dat verlies je). Wanneer ze dan netjes onder me liep, meteen loslaten. De eerste keren ging ze meteen weer harder lopen, dus weer handen naar voren en omhoog; na een paar keren hebben ze echt wel door wat de bedoeling is. Vergeet niet je been eraan te houden, als je draaft moet je wel blijven draven.

Hoop dat je hier wat aan hebt. als er dingen onduidelijk zijn hoor ik dat natuurlijk graag.

Snoompje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:52

xPenny schreef:
geerke schreef:

Toen we hem pas hadden liep hij ook scheef aan de longeerlijn, want hij gaf op de rechterhand altijd stelling heel erg naar buiten. Door dit losser gereden te zijn en veel stelling en schouderbinnenwaarts te vragen is dit wel opgelost.

Bokkers ben even naar de manege kijken, dus reageer weer vanavond of morgen!

schouderbinnenwaarts om een paard recht te krijgen?
Weer wat geleerd! :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:04

Snoompje schreef:
Dit probleem heb ik tot voor kort ook gehad. Erg vervelend en vooral frustrerend! Vriendin van me was ook van mening gewoon los te moeten laten en mijn haf gewoon te laten lopen. Voor mij werkte dit dus niet: na anderhalf uur als een idioot rondjes rennen had mevrouw nog steeds energie voor 10.

Hoe heb ik dit op gelost? Ten eerste moet ik even zeggen dat ik een westernruiter ben, dus zal het volgende voor sommigen wat krom klinken. Voor mij werkte het in ieder geval :)
Mijn haf moest leren om op mij te wachten. Wanneer ze te snel liep, pakte ik mijn teugels hoog en naar voren op (niet naar achteren, want mylady zet haar hals op en dan wordt het touwtrekken, dat verlies je). Wanneer ze dan netjes onder me liep, meteen loslaten. De eerste keren ging ze meteen weer harder lopen, dus weer handen naar voren en omhoog; na een paar keren hebben ze echt wel door wat de bedoeling is. Vergeet niet je been eraan te houden, als je draaft moet je wel blijven draven.

Hoop dat je hier wat aan hebt. als er dingen onduidelijk zijn hoor ik dat natuurlijk graag.

Snoompje.

Klinkt nu niet echt als een vriendelijke methode.
Hoog en naar voren, klinkt alsof je het paard van voor op wil tillen. Lijkt me niet geheel prettig voor een paard en logisch dat ze dan wel willen "luisteren".

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 19:07

Tigra_ schreef:
Snoompje schreef:

Snoompje.

Hoog en naar voren, klinkt alsof je het paard van voor op wil tillen. Lijkt me niet geheel prettig voor een paard en logisch dat ze dan wel willen "luisteren".

ik kan me ergens wel vinden in die methode (mits je paard niet bang is van het bit) omdat je idd het gevecht verliest bij het trekken naar achter.
de hand omhoog en naar voor brengen zorgt eigenlijk gewoon voor een ophouding, al is die mss niet zo subtiel :+ , bij het reageren is de druk dan ook direct weg.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:40

Als hij wilt rennen, prima. Maar dan mag hij pas terugkomen als jij het zegt en niet eerder. Dan is het spelletje op ten duur ook helemaal niet leuk meer en kan je fatsoenlijk aan het werk (:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 20:59

Duhelo schreef:
Tigra_ schreef:

ik kan me ergens wel vinden in die methode (mits je paard niet bang is van het bit) omdat je idd het gevecht verliest bij het trekken naar achter.
de hand omhoog en naar voor brengen zorgt eigenlijk gewoon voor een ophouding, al is die mss niet zo subtiel :+ , bij het reageren is de druk dan ook direct weg.

Ieder z'n ding natuurlijk.
Maar ik ga toch gewoon voor de "normale" manier en dat is loslaten en laat maar lopen. Al loopt die 3 uur. Stopt vanzelf wel een keer.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:06

Tigra_ schreef:
Duhelo schreef:

Maar ik ga toch gewoon voor de "normale" manier en dat is loslaten en laat maar lopen. Al loopt die 3 uur. Stopt vanzelf wel een keer.

jup, dat prefereer ik ook, maar hangt af van paard tot paard.
in het geval van de ts zou ik zeker ook voor de loslaat manier kiezen.
als ik mijn eigen merrie rij ga ik eerder een ophouding geven, daar zij gewoon weet wat er verwacht wordt, en ze het gewoon een leuk spelletje vind om mij te plagen :D
maar die laat ik in haar actieve periode (lees: geschoren in de winter) het eerste halfuur ook een heel stuk losser en voorwaartser lopen, gewoon een goed vlot tempo, ergste energie er wat uit, heeeel licht contact met de mond, en eenmaal ze aangeeft te willen werken, wordt ze opgepakt en aan het werk gezet.
Zolang ze rennen, als je ze dan oppakt gaan ze zich enkel maar opkroppen, en dan krijg je het gevolg dat, zodra je ze een paar mm ruimte geeft, ze als een ongeleid projectiel rondhossen.en dat is nou niet de bedoeling :D

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:22

Duhelo schreef:
Tigra_ schreef:

jup, dat prefereer ik ook, maar hangt af van paard tot paard.
in het geval van de ts zou ik zeker ook voor de loslaat manier kiezen.
als ik mijn eigen merrie rij ga ik eerder een ophouding geven, daar zij gewoon weet wat er verwacht wordt, en ze het gewoon een leuk spelletje vind om mij te plagen :D
maar die laat ik in haar actieve periode (lees: geschoren in de winter) het eerste halfuur ook een heel stuk losser en voorwaartser lopen, gewoon een goed vlot tempo, ergste energie er wat uit, heeeel licht contact met de mond, en eenmaal ze aangeeft te willen werken, wordt ze opgepakt en aan het werk gezet.
Zolang ze rennen, als je ze dan oppakt gaan ze zich enkel maar opkroppen, en dan krijg je het gevolg dat, zodra je ze een paar mm ruimte geeft, ze als een ongeleid projectiel rondhossen.en dat is nou niet de bedoeling :D

Het hangt zeker van paard tot paard af.
Dit is misschien een "laatste" redmiddel voor een paard waar geen grip meer op is, maar ik vermoed zomaar dat als je er een zeer goede ruiter op dit paard van ts zet het probleem zo verholpen is. Lef en op het juiste moment reageren is vele malen belangrijker dan de kracht die je moet uit oefenen.
Dus misschien niet zo'n slechte methode maar dan alleen voor ervaren mensen die weten dat er geen andere uitweg is en ik vindt persoonlijk dat zulke dingen niet zomaar lukraak geadviseerd moeten worden. Maar goed dat ben ik. Nadeel van internet soms hé. Maar goed.