Mick @ work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: Mick @ work

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 00:54

Tip voor meer balans: in draf 2 passen staan en 1x zitten. Maakt niet uit als paardlief dan als een krant loopt. Voeten verder naar achter en je balans zoeken, beugels langer maken werkt niet!!

Ibelia14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 13:30

Ik zou hem inderdaad ook meer ruimte geven voor (hoe meer jij "trekt", hoe meer tegendruk hij geeft en een paard wint altijd :D).
Overgangen rijden doe ik zelf ook veel met mijn paardje, om te voorkomen dat ze gaat hangen. Laatst veel stap en direct middendraf gedaan, daar werd ze lekker wakker van!
Je zegt zelf al dat het zadel niet helemaal passend is voor jou. Het viel mij inderdaad op dat je iets achterin het zadel zit.
Laatst hoorde ik iemand les geven en zij zei (met name ivm doorzitten): "Druk je buik in het zadel".
Klinkt misschien een beetje raar maar zo ontspan je je benen en ga je zitten.
En inderdaad zingen! Lekker ontspannen en blij te paard, dan wordt het paard vanzelf ontspannen. (Wat betreft balans, zoals Amaryllis al zei: van hand veranderen en blijven staan ipv doorzitten).Succes!

Beam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:58

Ik ben het met de mede bokkers eens wat betreft het trekken. Dan krijg je een touwtrek effect en een paard is altijd sterker. Hij kan ook gaan hangen doordat jij te strak vasthoud, jij houd constant de handrem erop en houd de voorwaartse drang tegen. Zodra hij nu een keer aan de kletter gaat heb jij totaal geen rem meer omdat je constant vasthoud. Probeer zelf te ontspannen en te werken met halve en hele ophoudingen. Probeer overgangen te rijden met je zit, dus van draf terug na stap is: doorzitten, lang en zwaar maken, benen aansluiten en ho stappen. Als hij hier de eerste keren niet op reageert kun je halve ophoudingen maken. Als jij veel overgangen gaat rijden op je zit, word je paard vanzelf lichter in je hand omdat jij dan ook niet meer trekt en zelf ontspant, hierdoor kan je paard ook ontspannen.

Succes ermee ;)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 17:18

Bedankt voor de tips.
Ik probeer al meer van voor te geven maar dat hij nog zo sterk is in zen mond dat herhaald elke dag opnieuw.
Gisteren ben ik van Mick afgevallen. Dus vandaag was ik nogal stijf en gespannen maar ik heb de teugels half lang gedaan bij mick en die was die wel heel ontspannen. Had men teugels niet helemaal lang zodat hij zen hoofd niet zelf droeg maar ook niet heel kort.
Maar de contact in zen mond voelde ik niet en hij liep wel laag. Dus hij droeg gewoon zen eigen hoofd vandaag.
Was ik wel heel blij om.

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:15

Hangen op t bit kan ook te maken hebben met je bid. Kan op de foto's niet goed zien wat je gebruikt maar is een idee om daar eens naar te kijken.
Wat betreft je beugels een beetje aan de korte kant maar je hebt ook erg lange benen (wouw dat ik die had). Denk dat je je bekken iets meer mag openen. Daardoor kom je iets meer recht op te zitten. Meer op je zit botjes en niet op je broekzakken en dan komen je onderbenen ook meer naar achter denk dat t dan wel mee zal vallen met de beugels. Suczeven :)

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:17

Ik heb niet het idee dat je beugels langer hoeven. :)
Maar als je je benen langer houd. Dat ze dan wel goed zitten.
Je trekt je been namelijk erg op :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 06:50

Ik snap echt niet dat mensen TS te kort vinden zitten? Ze heeft een aardige stoelzit wat aangeeft dat zij haar balans uit dr bovenbenen/knieen haalt in plaats van uit de beugels. De beugels zo laten (of korter maken) waarbij de focus wordt gelegd op het naar achter brengen van de voeten zal voor beter en meer resultaat geven.. Been there, done that.
Door de beugels langer te maken zal TS dr benen nog verder naar voren afsteken om uit het zadel te kunnen komen lijkt me.

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 07:04

Wat een mooi paard TS!

Mijn paard heeft ook een tijdje gehangen, ik heb dit eruit gekregen door heel veel korte, flitsende overgangen stap draf. Zodat ze niet eens de tijd krijgen om te gaan hangen.
Succes!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 16:46

idd werkt het beugels korter doen beter.
Ik heb eergister men beugels weer een gaatje korter gedaan en ik heb gelijk weer meer evenwicht.
Het hangen word ook weer minder maar vooral na het galopperen doet hij het.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:51

Om van het hangen af te komen, moet je veel overgangen maken,
Ook van bijv arbeidsdraf naar middendraf (enkele passen) even een ophouding maken, been en toe staan..
Zodra jij toestaat en hij erin wilt hangen weer een ophouding met been..
Dat die zijn kop maar zelf draagt ;)

xEmilieLx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 20:12

Je ziet het ook aan je houding als hij gaat trekken, op de eerste foto lijken je beugels eigenlijk veel korter heb je ze daarna langer gedaan? anders zou ik wel zeggen je beugels langer maar dan moet je paard eerst zijn eigen evenwicht vinden voordat jij helemaal uit balans erop zou gaan zitten. Misschien moet je hem gewoon met zo lang mogelijke teugels laten lopen en als het kan gewoon longeren zodat hij op zijn eigen benen gaat lopen. Daarna aan je eigen houding werken +:)+

Ayleen_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:33

Wat een leuk paard!
Wat mij heel erg helpt als mijn pony gaat hangen is dat ik goed voorwaarts ga rijden gewoon het gas erop!
Of halt houden en dan weer weg draven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:37

Movement schreef:
Bedankt voor de tips.
Ik probeer al meer van voor te geven maar dat hij nog zo sterk is in zen mond dat herhaald elke dag opnieuw.
Gisteren ben ik van Mick afgevallen. Dus vandaag was ik nogal stijf en gespannen maar ik heb de teugels half lang gedaan bij mick en die was die wel heel ontspannen. Had men teugels niet helemaal lang zodat hij zen hoofd niet zelf droeg maar ook niet heel kort.
Maar de contact in zen mond voelde ik niet en hij liep wel laag. Dus hij droeg gewoon zen eigen hoofd vandaag.
Was ik wel heel blij om.

je bedoelt zijn of z'n waarschijnlijk, Zen heeft een andere betekenis.

Contact met de mond móet je wel hebben nageeflijkheid bereik je doordat het paard de onderkaak tegen het bit legt en zo jouw hand opzoekt. Hij mag daarbij idd niet hangen. Mss is jet wijs een lesgeefmens op te zoeken die aandacht besteedt aan jouw houding en zit, want als jij niet goed zit, kan je paard niet goed lopen :)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:30