Noon @ wedstrijd L1

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Candeletta

Re: Noon @ wedstrijd L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:05

mijn paardje kan ook helemaal gespannen worden, en dan krijg ik dr nergens meer langs.. maar ik heb nu ongeveer een techniek ontwikkeld, waardoor ik de proef heel goed doorkom..
ik kom altijd in de draf binnen, en rijd dr eigenlijk wat te achter de loodlijn..
de draf - omdat ze dan weinig tijd heeft om na te denken of iets nu egt eng is.. (desnoods ga ik in de galop)
achter de loodlijn - ze kan dan minder makkelijk dr hoofd omhoog doen en gaan kijken.. dan is de bak dus ook al minder eng.. :)

maar voor mn andere paardje moet ik gwn rustig in de stap binnenkomen, zodat hij alles eens ff op zijn gemakje kan bekijken..

dus als ik jou was, zou ik deze twee methodes ff proberen, en dan kijken wat het best voor die van jou werkt..
alvast veel suc6!

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 11:47

hej hej.. heb je vaak zien rijden op wedstrijden.. en je paardje is best wel heftig ,,.. misschien zweepje weg en je teugels wat langer?.. in 1e opzicht zou ik jou probleem op die manier oplossen... want hij kropt inderdaad heel erg op waardoor het totaal plaatje heel gedwongen lijkt.. terwijl het eigenlijk niet zo is.. en als ie wat meer gaat lopen probeer dan met je zit terug te rijden...
owjah en over ijzers.. mijn paar dhet mijn vorige hoefsmid bill tamminga gemept, en koos wou haar niet meer bekappen maar heb nu Thijs... gehad en die is heeel rustig en heeft mijn paard zelfs beslaan, terwijl ze omdat niemand haar kon bekappen 8 maand niet bekapt is geweest
Laatst bijgewerkt door Coby op 30-12-11 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: 2 posten samengevoegd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 12:01

Dank je voor je reactie, maar zweepje weg en teugels langer, is mijn normale rijstijl thuis.. en zo was ie in het begin ook in de wedstrijden, echter is dat helemaal geen doen. Dan komen we 3 stappen de rijbaan binnen en staan we stil, en dan ook echt stil. Dit paard blokkeert namelijk in de ring en verzet geen stap meer. Heeft me al tig afgebroken proeven opgeleverd omdat het dan gewoon niet uit te rijden is. Vandaar de zweep dus. Ik rij zonder sporen en gebruik de zweep alleen wanneer nodig (bij blokkade dus).

Opgekropt, ja ik weet het, maar dat is haar spanning nog steeds. Als de teugels meer op lengte komen, volgt ze de hand niet en gaat ze er achter hangen, met als gevolg contactverlies en idiote schrik/spring/verzet acties. Let wel, dit is alleen op wedstrijden en vreemd terrein (binnenbakken) het geval, thuis loopt ze prima op lengte en vlucht ze ook niet. Tis zeker ook een stukje karakter van dit dametje, want ze heeft een ijzersterk willetje er op zitten, al van veulen af aan. Maar dat mag ik ook graag aan haar hoor :).

Dit is echt iets waar ze gewoon doorheen moet, steeds weer meenemen, steeds weer die ring in totdat ze zich leert te ontspannen daarin. Hoe vervelend voor mij soms ook want ik heb de L1 echt wel gezien nu pff haha. Das ook wel het jammere omdat ze thuis gewoon al veel verder is dan L1, maar het komt er vaak niet uit in de proefjes (soms ook wel).

6 januari komt onze hoefsmid en dan ga ik met hem overleggen hoe we het gaan doen met de ijzers straks in maart, want linksom of rechtsom, ze komt op ijzers punt uit. Ik ken mn paardje en ik weet gewoon dat ze buiten veel beter loopt.

Bart_UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:20

Leuke combinatie. Vooral foto 3 is mooi. Wat t contact betreft, probeer veel oppakken and loslaten van de teugels. Kijken of je haar neus op de grond van de bak kan krijgen. Heel goed voor ontspanning and een teken dat je goed werkt als ze t contact zo mee neemt. Als ze dat niet wil heeft ze nog niet voldoende van achteren gewerkt. Overgangen werken hier heel goed bij!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-12 20:07

Dank je voor je reactie! Daar kan ik echt iets mee. Ik ga ermee aan de slag. Dit zijn ook dingen die ik bij een eerder paard in de lessen gebruikte maar die wat in de vergetelheid zijn geraakt. :)

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:58

Ik ben je wel eens tegen gekomen op wedstrijd en vind echt dat je een gaaf paard hebt!!!

En ja spanning.. Lastig.. Probeer zelf iig meer ontspannen te zitten, zoals het lijkt ziet het er uit alsof jij ook heel gespannen erop zit. Logisch natuurlijk als je weet dat je paard het liefst alle kanten op wil behalve de goede!! Veel kilometers maken denk ik binnen en ben benieuwd hoe ze het buiten zou doen! Die L2 zit er best in, maar dan moet die spanning er wel meer uit.. Mijn pony vind elke nieuwe binnenbak ook weer doodeng, maar nu ik steeds vaker op wedstrijd ben geweest, weet ik er wel beter mee om te gaan en verpest dat niet altijd meer onze proef. Hoop dat dit ook de oplossing voor jou is om veel kilometers te maken!

Trouwens wat betreft verdoven, mijn pony had ik ook verdoofd met scheren, maar die haalde dus wel mooi constant uit met de achterbenen, terwijl die echt nooit trapt!! Verdoven is dus geen garantie dat ze niet trapt.

kandell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:03

Leuk paard, mooie combi. Zorg dat je af en toe wat meer lengte in de hals brengt.
Lastig als je paard zo gespannen is. Ik zou eens overwegen om af en toe eens in een binnenbak te gaan trainen i.p.v. wedstrijden.
Dan heb je een compleet andere situatie en kun je eens kijken wat je paard dan doet, en dan kun je misschien ook eens verder uitdagen dan je in een proef zou doen.
Zorg m.b.t. je houding dat je iets achterover blijft. Je duikt af en toe wat naar voren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 12:58

Krijg je op je protocollen veel commentaar over impuls? Als ik zo de foto's zie vind ik dat beeld (zeer) aardig is, maar ik denk dat schort aan net dat beetje impuls (wat dan ook de 'mindere' middengangen verklaard. Paardje zou verder misschien hier en daar net dat beetje lengte nog mogen hebben. Voor de L1 vind ik het er verder netjes uit zien, maar als het probleem inderdaad aan impuls ligt redt je het in de L2 ook niet. (los van de spanning dan) :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 19:56

Naath86, dank je voor de reactie en leuk om eens iets te horen van mensen die ons ook echt hebben gezien! ik ben eerlijk gezegd helemaal niet gespannen :D. Toen ik net met haar begon in de weds wel, omdat ik er daarvoor 5 jaar uit was geweest, maar dat is helemaal weg. Ik verwacht er niet te veel van en rij gewoon. Hoefsmid is trouwens geweest en we hebben overlegd dat hij het zonder verdoving wil gaan proberen! Goed nieuws dus. We beginnen dan achter. Als dat klaar is, dan is voor geen probleem. Daar ben ik al wel heel blij mee, dus buitenseizoen here we come!

kandell dank je voor je reactie. Het probleem "voorover" is nu hopenlijk voorbij. Dit was enigszins te wijten aan mij in een te klein zadel (kijk maar eens goed naar de foto's). Inmiddels hebben we een nieuw zadel, die groter is, en ik hoop daar beter recht op in te kunnen zitten :D. We gaan zo nu en dan wel naar een binnenbak om te rijden, maar echt vaak niet eerlijk gezegd. Gewoon blijven doorgaan ermee. Ook de tips van Bart_UK kan ik goed gebruiken, ook op vreemd terrein daarbij.

Sammie, ook jij bedankt voor de reactie. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit commentaar gehad over de impuls. Het is altijd 6 of 7. Wil niet zeggen dat ze niet wat meer op achter zou mogen, maar ik denk voor L1 is het wel voldoende. Het punt waarop we altijd "afgestraft" worden si "het ontspannen, rechtgerichte paard" dat puntje telt 2x en is altijd een 5 omdat er dus te weinig ontspanning is helaas.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 21:54

Dat laatste klopt niet helemaal.. Rijvaardigheid en het effect van de hulpen telt 2 x!!

Heb je binnenkort nog weer wedstrijd?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:19

Naath86 je had gelijk, rijvaardigheid en effect van de hulpen was het onderdeel dat ik bedoelde. Daar staat ook altijd "spanning" bij als commentaar. Daardoor is op sommige punten te weinig effect van de hulpen te zien. Jammer, want het punt telt dus ook nog 2x.