15de keer onder het zadel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Re: 15de keer onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:08

Er vanuitgaande dat je hem 3x in de week rijdt.. Dan ben je dus al 5 weken bezig laat staan dat je hem nog moet leren longeren, de hulpen moet leren etc. Dus je bent rond 2 jaar begonnen...
Bah.. Is het nou zo moeilijk om in het belang van het dier een jaartje te wachten? Koop dan een paard waar alle knoppen al opzitten als je dat geduld niet hebt. :n

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:12

Die van mij is 4,5 en daar is net 8 keer op gezeten. Hij is erg groot en volop aan het groeien en heeft die tijd gewoon nodig. Tuurlijk had ik hem vorig jaar ook zadelmak kunnen maken. Maar of hij dan over drie jaar nog gezond is en heel? Kan er alleen maar dingen mee kapot maken dus daarom heb ik gewacht. En ohja het kriebelde enorm!! om er op te gaan want het is een heel talentvol dier. Maar dat is hij nu nog steeds. Ik snap die haast niet.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:22

Mijn ervaring is dat als je te jong zijn(dat is voor mij 3/3,5) dat ze het niet zo snel oppakken dan wanneer ze al wat ouder zijn..Wat is in vredesnaam de reden dat je zo vroeg begint,je loopt dan echt het risico dat je paard lichamelijk en mentaal kapot gaat!?Ik begin pas met 4,5 eerder zijn ze er in mijn ogen meestal niet aan toe..

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:50

Meid, meid, meid..
Denk na wat je doet. Zo'n jong paardje staat op het punt om verpest te worden! Als je nog een jaartje geduld hebt, kan je een pracht van een beestje onder je kont hebben. Dus denk goed na, waar je nu mee bezig bent. Ook nog een opmerking, rij alsjeblieft met een cap op als je niet te barsten wil vallen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 10:59

Ik vind dit ronduit egoïstisch en dierenmishandeling. Er word niet voor niks pas vanaf 3 jaar een advies gegeven om dan je paardje in te rijden. Als je zo'n geduld hebt, wat in je profiel staat, waarom kruip je er dan al zo vroeg op? Dit paardje gaat gewoon kapot, zowel lichamelijk als geestelijk.
En aangezien je in je openingspost verteld dat je niet wilt discussiëren over de jonge leeftijd van het paard, waarom plaats je dan in hemelsnaam een topic?

Ik blijf erbij dat ik het egoïstisch vind dat je er zo vroeg mee begint.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:05

Jammer dat TS niet reageert!
Je hebt een ontzettend leuk paardje en ben erg benieuwd naar de reden waarom je zo vroeg begint met het inrijden van het paard (aangezien hij letterlijk nog maar 2 jaar is). Heb je haast? is het paard uiteindelijk toch voor de verkoop?

Ook zou ik je aanraden om meer aan je houding en zit te gaan werken. Je ploft constant in het zadel (goed te zien in galop) en je hebt geen onafhankelijke zit. Niet echt een goeie combinatie met een (heel) jong paard.

Je cap moet je echt helemaal zelf weten. Nu is ie braaf, maar er hoeft maar iets te gebeuren en je ligt eraf. Heb zelf mijn jonge paard ingereden en spreek helaas uit ervaring.

Ook vraag ik mij dan af wat voor instructrice/instructeur je hebt.. Vind dit nou niet echt tonen dat er met veel verstand wordt omgegaan met een paard.

Nogmaals.. Doe ermee wat je ermee wilt doen, bedenk wel dat de kortste weg niet altijd het beste is voor jou en je paard.

edit: overigens lees ik in de post van TS dat ze op zoek is naar een opfok adres waar hij na een aantal maanden doorrijden weer een tijdje heen kan gaan. Dat vind ik wel positief om te lezen. Ik zou hem overigens dan lekker t/m minimaal zijn 3,5 jaar in de opfok laten staan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 11:12

mika11 schreef:
Een braaf paard, zo te zien!
Je handen zijn onder andere wel een aandachtspunt.

Wat is de reden dat hij nu al onder het zadel is dan?

Hij stond in de opfok maar die man ging failliet. Ik moest hem per direct gaan halen anders was hij weg. Midden in het seizoen een hengst plaatsen gaat niet (wel geprobeerd!), dus kwam hij op stal. Ik ben rustig met hem begonnen en hij pakte alles zo goed op dat ik besloten heb hem nu al zadelmak te maken en in maart/april mag hij terug de wei in. Zodoende.
Hij is van maart dus hij is echt al bijna 3. Het heeft ook niet mijn voorkeur, maar soms lopen dingen anders he.

Iedereen voor het gewone commentaar op mijn rijden. Bedankt, daar heb ik tenminste wat aan.

Everytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:23

Maart duurt nog wel even. Ik vind dit echt egoistisch, puur voor jezelf doe je dit!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:29

Ik kan even niet goed rijmen waarom hij per se zadelmak/ingereden zou moeten zijn omdat hij toevallig eerder uit de opfok moest komen? Je zegt zelf "het heeft niet mijn voorkeur", waarom dan wel doen? Overigens is hij niet bijna 3 als hij van maart is, ook nog eens rekening houdend dat je reeds weken bezig bent.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:35

erg jammer vooral omdat je er al begin november opzat :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 11:53

Het is toch jouw paard, dus jouw voorkeur of je hem al zadelmak maakt? Ik vind je jezelf een beetje tegenspreken: Ik heb geduld, maar ik maak hem veel te vroeg zadelmak en hij pakte dingen zo goed op dat ik ben begonnen, het heeft niet mijn voorkeur maar soms lopen dingen anders...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:05

Dit topic gaat op slot, wel om de volgende reden:

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even de charter van RT-HAW aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Op RT-HAW dien je open te staan voor de commentaar die je krijgt, het is dus niet de bedoeling om aan te geven ergens geen commentaar op te willen.

Daarbij voldoet de openingspost niet om de volgende reden: je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.