Benutzername schreef:Ik ben sinds kort bezig met mijn kalfje zadelmak te maken.
Maar ik zit nog met enkele probleempjes..
Ze kan echt heel koppig zijn en zonder zweepje (bamboestokje eigelijk) luistert ze niet echt bijster,
haar zadel valt altijd in haar hals als ze bokt omdat ze geen schoft heeft,
en hoe moet dat later met een bit? Bitloos rijden of toch met bit?
Nu het kouder wordt wil ze niet altijd buiten, hoe kan ik dan blijven oefenen?
Ik heb geen idee of een koe zadelmak maken op dezelfde manier kan als een paard,
maar ik hoop echt dat het lukt, want ik krijg geen paard..
Kan iemand helpen?
Laat al die verwende ponymeiden maar zeuren, een eigen pony is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd.
Maar, een kalfje mak maken kost echt meer tijd dan een pony hoor; voordeel alleen is wel dat een kalf / koe eerder volgroeid is dan een pony, ongeveer met 2 tot 2 1/2 jaar. Je kunt prima beginnen met leiden, ook als het buiten koud is, maar omdat een kalf koppiger en denk ik dommer is is dat behoorlijk lastig en bijna niet te doen alleen.
Kalfje groeit tegenwoordig (en vroeger ook trouwens) heel anders op dan een veulen, mak maken is alleen maar een voordeel voor later met insemineren, kalven en melken. Zadel gaat echt nog niet lukken, misschien als hij straks een bredere rug heeft!
Ergens op internet moet een filmpje staan van een meisje dat springt met een koe, wel met zadel dan trouwens! Met heel veel geduld moet dat lukken hoor!