Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Equimotion schreef:En waarom doen die paarden het allemaal verkeerd volgens jou? Omdat ze niet recht door de baan gaan?
Equimotion schreef:Misschien moet je er even bij stil blijven staan dat rechtrichten een onderdeel van het Skala is en geen doel op zich. De definitie van rechtrichten is: de gelijkzijdige ontwikkeling van het paard. Daarin ligt het antwoord al besloten, het heeft helemaal niets te maken met de soort "meetkundige rechtheid" die Marijke de Jong er van maakt en het woord ontwikkeling geeft al aan dat het een proces is en niet iets dat je in 1 keer bereikt.
Equimotion schreef:Getalenteerde paarden doen het allemaal een pietsie sneller maar die zijn ook op hun 8e GP klaar. Dat kan alleen maar omdat dat voortraject er goed in zit.
Equimotion schreef:@Lot: als jij je paard gaat laten inbuigen en voltes laat maken belast je de gewrichten in de benen nogal. Daar heeft hij meer last van dan van het feit dat je erop gaat zitten (tenzij je 100+ kilo weegt) Daarom moet je dat niet doen met een jong paard. Hij heeft er ook niets aan want hij word er niet beter van.
Equimotion schreef:Je moet niet met een 3 of 4 jarige dingen als inbuigen, schoudervoor, achterhand naar binnen plaatsen, etc gaan doen aan de hand en dat voor jezelf goedpraten dat het niet belastend is omdat je er niet op zit.
Miepie77 schreef:ze alleen nog aan het gewicht en de beenhulp hoeven te wennen, paarden zijn dan een stuk braver en evenwichtiger omdat je ze niet overvalt,
Equimotion schreef:Iemand heeft TS aangepraat dat haar paard training nodig heeft op dit punt (al was het maar indirect via info op internet oid) terwijl het volkomen normaal gedrag is voor een paard op die leeftijd. Ben ik de enige die dat kwalijk vindt?
Equimotion schreef:Iemand heeft TS aangepraat dat haar paard training nodig heeft op dit punt (al was het maar indirect via info op internet oid) terwijl het volkomen normaal gedrag is voor een paard op die leeftijd. Ben ik de enige die dat kwalijk vindt?
_Lot schreef:Ik ben niet volgens de Marijke de Jong manier. Alleen kwam ik via haar site op het onderwerp, vandaar.
Juist doordat ik niet wil denken binnen een bepaald hokje vind ik het moeilijk om les te nemen, want hoe ga ik ooit iemand vinden die precies aansluit bij mijn ideeën, of die iig goed onderbouwd eruit kan praten
Equimotion schreef:@Rhys: ik zie het in mijn omgeving teveel fout gaan en mensen langdurig gaan zitten klooien met zo'n jong dier. Tegen de tijd dat ze er dan op gaan zitten komen ze al niet meer aan rijden toe. Je moet niet met een 3 of 4 jarige dingen als inbuigen, schoudervoor, achterhand naar binnen plaatsen, etc gaan doen aan de hand en dat voor jezelf goedpraten dat het niet belastend is omdat je er niet op zit.
Ik ken prof stallen waar ze jonge paarden in de periode januari - maart als 2,5 jarige zadelmak maken en ze daarna nog weer een vol seizoen de groep ingaan het land op. Ik zeg dus niet dat je pertinent niet moet werken met een 2,5 jarige. Maar je moet dat met beleid doen, kort werken, lage belasting, lange lijnen.
Citaat:Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).
In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.
De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

Nu is mij duidelijk dat het geen zin heeft recht te gaan richten, dat zolang ze groeit (en dat is dus niet tot 3 of 4, maar tot zeker 6 jaar) ze vanzelf wel weer scheef wordt, al zal ik het blijven trainen. Wil ik er voor die tijd mee gaan rijden dan zal ik dus hooguit wat spieren kunnen trainen die het dragen van een ruiter makkelijker maken, meer niet. Buiten de geestelijke uitdaging, en bewustwording van het spiergebruik, om uiteraard (beide vind ik haar nu nog te jong voor) heeft het geen zin. Ik weet zelf trouwens inmiddels ruim te stoppen voordat mijn paardje haar concentratie verliest. Sowieso ga ik alleen met haar bezig als het rustig is, dus als er geen andere mensen/paarden bezig zijn. Veel afwisselen met momenten van ontspanning, ff een simpele grondwerkoefening of gewoon een knuffel/hapje snaaien werkt ook erg fijn.