Leeftijd rechtrichten aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:33

idd pak mee waar je wat aan hebt, snap die tunnelvisie ook niet zo, met de jonkies kan je wat grondwerken, als ze rond de 2.5 zijn kan je af en toe de lange lijnen pakken (heb het niet over longeren met bijzet), zodat als je er met 3.5 opgaat ze alleen nog aan het gewicht en de beenhulp hoeven te wennen, paarden zijn dan een stuk braver en evenwichtiger omdat je ze niet overvalt, maar het door de tijd heen ernaar toe hebt gewerkt, ik rijd dressuur op de deurne manier, maar pik overal mn dingetjes mee, voor t losrijden bv de slingerlijntjes van AdB, verschilt per paard wat je gebruikt
Vroeger gebeurde dit overigens ookal al noemde men het toen anders, dan leerde je hem eerst voor de sleep te lopen door de rijbak, dan voor de kar en dan ging je erop, komt eigenlijk grotendeels overeen

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:36

Als mensen hier een vraag stellen omdat ze in de waan verkeren dat ze iets moeten gaan corrigeren en trainen dat normaal is voor een 3 jarige dan zet ik wel flinke vraagtekens bij 'overal je dingetjes van meepakken.'

Iemand heeft TS aangepraat dat haar paard training nodig heeft op dit punt (al was het maar indirect via info op internet oid) terwijl het volkomen normaal gedrag is voor een paard op die leeftijd. Ben ik de enige die dat kwalijk vindt?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:42

Equimotion schreef:
En waarom doen die paarden het allemaal verkeerd volgens jou? Omdat ze niet recht door de baan gaan?

Wat zouden de paarden volgens mij verkeerd doen? Doel je op het dragen met de rug ipv met de buikspieren?

Equimotion schreef:
Misschien moet je er even bij stil blijven staan dat rechtrichten een onderdeel van het Skala is en geen doel op zich. De definitie van rechtrichten is: de gelijkzijdige ontwikkeling van het paard. Daarin ligt het antwoord al besloten, het heeft helemaal niets te maken met de soort "meetkundige rechtheid" die Marijke de Jong er van maakt en het woord ontwikkeling geeft al aan dat het een proces is en niet iets dat je in 1 keer bereikt.

Uiteraard is het een onderdeel. Maar in mijn ogen is enigzins gelijke ontwikkeling en daarmee verminderen van de scheefheid wel iets noodzakelijks om moeilijkere oefeningen voor het paard plezierig te maken om uit te voeren. En daarbij is de kans groot dat het hierdoor ook voor de ruiter makkelijker wordt.

Equimotion schreef:
Getalenteerde paarden doen het allemaal een pietsie sneller maar die zijn ook op hun 8e GP klaar. Dat kan alleen maar omdat dat voortraject er goed in zit.

Getalenteerd op dit gebied zal mijn paard niet zijn (Tinker), ik denk niet dat dat te meten valt aan een gefokt sportpaard. En dat hoeft ook niet. Ik heb zelf (nog) niet de ambitie om de wedstrijdsport in te gaan, en zowel, dan zal het waarschijnlijk meer richting de endurance of cross gaan. Maar ik wil wel met een paard kunnen werken wat zichzelf (omdat ik "onnatuurlijke" dingen vragen waarbij er bepaalde grenzen wordt overgegaan) lichamelijk niet in de weg zit. Net als dat ik op zich (met mijn 60kg) haar niet in de weg wil zitten als ik erop zitten.

Rijden/werken aan de hand is overigens ook geen hoofdoel of hetgene waarvoor ik haar heb. Ik heb haar vooral om mijn maatje te zijn, en ook de fokkerij zal niet onaangeraakt blijven.

Equimotion schreef:
@Lot: als jij je paard gaat laten inbuigen en voltes laat maken belast je de gewrichten in de benen nogal. Daar heeft hij meer last van dan van het feit dat je erop gaat zitten (tenzij je 100+ kilo weegt) Daarom moet je dat niet doen met een jong paard. Hij heeft er ook niets aan want hij word er niet beter van.

Hoe kan je aantonen dat de belasting op de volte groter is dan als ik erop ga zitten (buiten mijn idee dat de buikspieren niet sterk genoeg zijn om), heb je het hier over een enkele grote volte of echt over het veelvoudig inbuigen op volte's 10m etc.? En in hoeverre is die belasting schadelijk als beide kanten tov elkaar in evenwicht zijn? Overigens zijn na de leeftijd van 2,5 de groeischijven bovenin de radius, de humerus, het schouderblad, de rug en de achterhand nog in ontwikkeling. In het voorbeen is alles verder nagenoeg al gesloten.

Balans verkrijg in mijn ogen juist door rechtrichten en op eigen benen laten lopen (vrij laten van voren, alleen beperken in het versnellen ipv verruimen). Niet door het afdwingen met een bijzet. Pessoa vind ik sowieso een onding voor longeren. Immers als je stelling vraagt van voor trekt hij van achteren scheef. Maar longeren kan mijn paardje gewoon weg nog niet, daar begin ik voorlopig niet meer aan.

Ik ben niet engels, niet klassiek of hoe dan ook bezig, ik ben bezig op gevoel, die ik zoveel mogelijk bekritiseer en door feiten en ter discussie stellen met anderen.

Equimotion schreef:
Je moet niet met een 3 of 4 jarige dingen als inbuigen, schoudervoor, achterhand naar binnen plaatsen, etc gaan doen aan de hand en dat voor jezelf goedpraten dat het niet belastend is omdat je er niet op zit.

Dat het niet belastend is beweer ik niet, dat is namelijk gewoon niet zo. Het is anders belastend. In dit geval wil ik belasting van ruggengraat voorkomen, door er met deze leeftijd niet op te gaan zitten, en door er in een later stadium (en de vraag is dus, vanaf wanneer?) eerst aan de hand oa de buikspieren te trainen en een begin te maken met het rechtrichten voordat ik opstap.

Miepie77 schreef:
ze alleen nog aan het gewicht en de beenhulp hoeven te wennen, paarden zijn dan een stuk braver en evenwichtiger omdat je ze niet overvalt,

Je overvalt alleen de ruggengraat met een gewicht van laten we zeggen 70 kg, daar is hij niet op gemaakt, en een ruggengraat valt niet te trainen. Spieren (in dit geval de buikspieren) wel. Geestelijk zal het idd makkelijker zijn omdat de hulpen bekend zijn (immers kan je beenhulpen leren doseren adhv stemhulpen die wss al bekend zijn),maar lichamelijk blijft de klap net zo hard zolang je geen voorbereiding treft.

Equimotion schreef:
Iemand heeft TS aangepraat dat haar paard training nodig heeft op dit punt (al was het maar indirect via info op internet oid) terwijl het volkomen normaal gedrag is voor een paard op die leeftijd. Ben ik de enige die dat kwalijk vindt?

Niemand heeft me dat wijsgemaakt. Uit bovenstaande (mijn reactie op Miepie77) heb ik geconcludeerd dat de training van de buikspieren in mijn ogen essentieel is om een paard op een fijne manier een ruiter te dragen. Veelal zie ik mensen die weinig tot geen werk aan de hand hebben gedaan (op miss een beetje lange lijnen om het stuur aan te leren na) voordat ze opstappen, dus de training van de buikspieren begint pas als je er al op zit, daar klopt voor mij iets niet...

Het is zeker normaal gedrag voor deze leeftijd (voor elke leeftijd zolang er niks met een paard gedaan wordt), de vraag is alleen vanaf wanneer is het acceptabel er iets aan te gaan doen zonder dat er schade wordt aangericht tgv het werken met een paard wat nog in de groei is.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:48

Equimotion schreef:

Je bent niet de enige.
Ik vind het ook opmerkelijk dat er steeds weer een andere naam aan het dressuurrijden wordt gegeven.
Ik lees in dit topic alleen al verschillende stromingen zoals de Deurne manier, Antoine de Bodt manier, Marijke de Jong manier, engels rijden of klassiek rijden. In mijn ogen is er geen enkele manier de enige juiste manier. Al die genen die er een naam aan geven zijn mij te commercieel bezig. Goed paardrijden is luisteren naar je paard en op de juiste wijze communiceren met je paard. Instructeurs die hun eigen manier van lesgeven een naam geven zijn in mijn ogen niet echt integer maar willen slechts hun eigen zakken vullen.

Caily

Re: Leeftijd rechtrichten aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:53

Ik ben niet volgens de Marijke de Jong manier. Alleen kwam ik via haar site op het onderwerp, vandaar.
Juist doordat ik niet wil denken binnen een bepaald hokje vind ik het moeilijk om les te nemen, want hoe ga ik ooit iemand vinden die precies aansluit bij mijn ideeën, of die iig goed onderbouwd eruit kan praten :Y)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:55

_Lot schreef:
Ik ben niet volgens de Marijke de Jong manier. Alleen kwam ik via haar site op het onderwerp, vandaar.
Juist doordat ik niet wil denken binnen een bepaald hokje vind ik het moeilijk om les te nemen, want hoe ga ik ooit iemand vinden die precies aansluit bij mijn ideeën, of die iig goed onderbouwd eruit kan praten :Y)

Ga eens bij een les kijken van een instructeur of rij een proefles.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 12:57

Voorlopig is mijn jonkie nog maar 2,5 en neem ik helemaal geen les. Misschien over een half jaartje voor het werken aan de hand. Ik heb ook een bijrijdpaardje, maar dat is echt voor de leuk. De eigenaresse doet er zelf ook zat mee, het is geen paardje om mee te lessen etc. voor mij. Gewoon een lekkere weidepony wat zo'n 3 a 4 keer per week meer naar buiten mag onder de man.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:13

Equimotion schreef:
@Rhys: ik zie het in mijn omgeving teveel fout gaan en mensen langdurig gaan zitten klooien met zo'n jong dier. Tegen de tijd dat ze er dan op gaan zitten komen ze al niet meer aan rijden toe. Je moet niet met een 3 of 4 jarige dingen als inbuigen, schoudervoor, achterhand naar binnen plaatsen, etc gaan doen aan de hand en dat voor jezelf goedpraten dat het niet belastend is omdat je er niet op zit.

Ik ken prof stallen waar ze jonge paarden in de periode januari - maart als 2,5 jarige zadelmak maken en ze daarna nog weer een vol seizoen de groep ingaan het land op. Ik zeg dus niet dat je pertinent niet moet werken met een 2,5 jarige. Maar je moet dat met beleid doen, kort werken, lage belasting, lange lijnen.

Alles goed en wel, maar ik vraag me af wat meer belastend is: op 2,5 jarige aan de lange teugel op een volte stappen of zadelmak maken en daarna nog een zomer wegzetten.
Ook als je zadelmak maakt ontkom je niet aan voltes rijden, en de meesten zullen ook gelongeerd worden. Komt bij dat een jong paard in zo'n periode nogal overdonderd wordt (helemaal op de meeste prof. stallen), daarvan kun je ook zeggen dat het lichamelijk en geestelijk de nodige gevolgen kán hebben.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:22

Zadelmak maken betekent niet veel meer dan een paard zo ver krijgen dat hij een ruiter accepteert in 3 gangen. Daar hoef je weinig voor te longeren, en onder man rijd je alleen maar rechtuit in sessies van een minuut of 15-20. Ik weet wel zeker dat dat over een periode van 6 tot 8 weken veel minder belastend is dan werken aan de hand waarbij je een paard laat inbuigen en overstappen.

De belasting zit hem in de manier waarop je hem z'n werk laat doen, hoe hij z'n lijf gebruikt. Dat in combinatie met de duur van de training. Het werk dat Tita omschrijft past niet bij een paard van die leeftijd/opleidingsniveau. Lengtebuiging komt pas aan bod als het paard sterk genoeg geworden is om zichzelf te dragen. Oefenen op lengtebuiging heeft weinig zin als het paard nog niet in staat is om te kunnen sporen, en om recht in een spoor te kunnen gaan heeft hij een bepaalde mate van gedragenheid nodig die je niet kunt verwachten van de gemiddelde 3 jarige die een paar maanden zadelmak is. Training die daar op gericht is voegt dus niets toe aan het opleiden van zo'n paard.

Ik citeer even uit de bokt wiki:
Citaat:
Het eerste stadium is de gewenningsfase, de fase dat een jong, groen paard moet leren wennen aan het ruitergewicht op zijn rug en daarin zijn evenwicht moet zien te vinden. In die eerste fase staan de takt en Losgelassenheit centraal. Losgelassenheit is een Duits begrip dat neerkomt op ontspannen (losgelatenheid).

In het tweede stadium van de scholing heeft het paard al een horizontaal evenwicht onder de ruiter bereikt en is het streven er op gericht het achterbeengebruik te stimuleren en het horizontale evenwicht nog meer te bevestigen. In de gemiddelde twee jaar staan de aanleuning en de Schwung op de voorgrond.

De derde fase van de scholing van een paard is de moeilijkste. In deze fase moet de draagkracht worden ontwikkeld. Het paard moet zijn evenwicht van een horizontaal evenwicht gaan verplaatsen naar een evenwicht op de achterhand. Bij deze fase van de scholing horen de begrippen recht richten en verzamelen.

http://www.bokt.nl/wiki/Skala_der_Ausbildung

Je slaat dus een heel aantal essentiele stappen in de opleiding van het jonge paard over als je je 3-jarige recht gaat richten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:53

Skala_der_Ausbildung is de Deurne methode, maar dat wil nog niet zeggen dat er geen andere volgordes/methodes mogelijk zijn, zolang je maar alle punten aanpakt, er leiden meer wegen naar Rome, bij de Orun zijn ze hier ook nogal star in, met de tijd zijn er ontwikkelingen geweest, we leiden ze niet meer op als 100 jaar geleden inmiddels, gelukkig maar
vb Bij de lippizaners in Oostenrijk word er eerst minimaal 2 jaar naast gelopen, met werk aan de hand, totdat het paard alle oefeningen beheerst. Pas dan gaan die topruiters erop.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:03

Je moet het Skala los zien van een "methode", het is namelijk de theorie achter de methode. Op welke wijze je er uitvoering aan geeft kan verschillen, maar de weg blijft hetzelfde.
Met die paarden die op de grond worden opgeleid (Weyden is daar ook een voorbeeld van) worden dezelfde stappen doorlopen.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 18:45

Ik ga Weyden eens na zoeken :j
Wat je zegt, paarden die aan de grond worden opgeleid krijgen dezelfde stappen, dan vraag ik me af, die hele balans met ruitergewicht valt weg, waardoor het in mijn ogen een stukje makkelijker/minder moeilijk wordt voor het dier. Je zou dan in theorie veel sneller bij gedeelte drie zijn?

Toch heb ik ook mijn twijfels bij deze manier van werken. Immers is het voor een rechtgericht paard makkelijker zijn balans te vinden? Het klinkt mij een beetje in de oren als de omgekeerde wereld eigenlijk :o

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:44

lees mijn opmerking over gedragenheid nog maar eens door. Er valt niks recht te richten aan een paard dat nog niet enigzins tot dragen kan komen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:01

:n Het is werkelijk ronduit bizar dat '3 jarige' en 'rechtrichten' in één adem genoemd worden!
Hoe verziek ik mijn jonge dier :(:)

Equimotion: Ik kan niets anders zeggen dan dat ik het volledig met je eens ben!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:11

Ts, ik ben met 3 jaar begonnen aan de lange teugel aan het stalhalster.
Als ik dat 10-15 minuten deed was ze helemaal op. Met rechtrichten had dat niets te maken trouwens. Enkel halthouden, stap en een beetje draf.
Ik heb er met inrijden heel veel profijt van maar onderschat de (mentale) inspanning niet.
Stop ruim voordat je verzet krijgt.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:16

rechtrichten aan de hand kun je prima al spelenderwijs aan een 2,5 jarige vragen puur om hem al wat te leren en hem kennis te laten maken , met 3, 3,5 kun je daar meer van gaan vragen aan de hand , lvo aan de hand in stap en draf, draf aan de longe in lvo , door je voorbereiding kan je paard dan korrekt in balans en rechtgericht en met gebruik van de juiste spieren op de volte lopen in lvo. als hij sterk genoeg is ga je dit ook licht onder de man doen met veel pauzes van rechtuit rijden en vwnw . een solide basis voor een gezond paarden leven!

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:17

Ik vind 2,5 iets te jong om te gaan rechtrichten, longeren of anderszins in cirkels en spierbelastend met het paard bezig te zijn. Als je graag iets wil doen ga dan langs de weg wandelen en verkeersmak maken, daar heb je later veel meer profijt van dan nu al trainen. Paard is nu nog volop aan het groeien en de groeischijven moeten nog sluiten etc.

Mijn instructrice werkt ook veel aan de hand en het is super, maar ook best zwaar voor het paard. Wel goed om er mee te beginnen voor het inrijden trouwens om alvast wat spieren en balans te verkrijgen zoals Tita doet. Maar dan heb je het over aan de hand werken vanaf 3,5 en dan met 4 jaar inrijden bijvoorbeeld.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:21

Ik was van plan met mijn jonkie op drie jarige leeftijd te gaan beginnen met werk aan de hand (zo noemen wij het). Maar helaas is hij niet thuis, dus kon ik ook nog niet met hem beginnen.. Maar vind het niet erg dat wanneer hij thuis komt ik begin als hij wat ouder is.. Maar ik denk zelf dat je daar mooi mee kan beginnen als ze 3 zijn, en dan na een jaartje zijn ze mooi in balans en lichamelijk goed voorbereid op werk onder het zadel. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 22:23

Een bijkomend probleem is dat geen enkel paard symmetrisch groeit.
Het is heel normaal dat een paard in de groei de ene maand niet goed naar rechts kan en de volgende maand ineens niet naar links. Als je tegen die ongelijkheid gaat trainen doe je geheid schade aan de banden en gewrichten. Hetzelfde met draagkracht. Als de achterkant aan het groeien is kan je gewoon geen dragen verwachten, dat is funest.

Opvoedend werk en het aanleten van stemhulpen e.d vind ik niets mis mee, maar verwacht geen rechtrichten. Dat is oneerlijk voor een paard dat er niets aan kan doen dat links en rechts, voor en achter niet even snel groeien.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 04:20

Toch weer wat leven hier :)
Om te beginnen, je hebt rechtrichten en rechtrichten. Rechtrichten is niet iets wat je in een week/maand/jaar gedaan hebt. Als je het mij vraagt kan het een paardenleven lang duren. Mijn vraag was wanneer bokt vindt je een begin kan maken, uiteraard begin je rustig aan en simpel en bouw je in acceptabel tempo op naar regelmatige oefening en moeilijkere oefeningen.

Sizzle, jij zegt hier iets waar ik zelf nog niet zo over na had gedacht maar waar je wel helemaal gelijk in hebt :j Nu is mij duidelijk dat het geen zin heeft recht te gaan richten, dat zolang ze groeit (en dat is dus niet tot 3 of 4, maar tot zeker 6 jaar) ze vanzelf wel weer scheef wordt, al zal ik het blijven trainen. Wil ik er voor die tijd mee gaan rijden dan zal ik dus hooguit wat spieren kunnen trainen die het dragen van een ruiter makkelijker maken, meer niet. Buiten de geestelijke uitdaging, en bewustwording van het spiergebruik, om uiteraard (beide vind ik haar nu nog te jong voor) heeft het geen zin. Ik weet zelf trouwens inmiddels ruim te stoppen voordat mijn paardje haar concentratie verliest. Sowieso ga ik alleen met haar bezig als het rustig is, dus als er geen andere mensen/paarden bezig zijn. Veel afwisselen met momenten van ontspanning, ff een simpele grondwerkoefening of gewoon een knuffel/hapje snaaien werkt ook erg fijn.

Waves, veel wandelen en nog tal van andere dingen doe ik ook met haar, hoe meer afwisseling hoe leuker we het beiden vinden. Zolang er op het moment zelf maar structuur zit in wat we doen. Ik vraag me af waarom je 2,5 te jong vindt en 3,5 niet mbt de groei(schijven) (geestelijk is een ander verhaal)? Van de 14 (?) plekken in het paardenlichaam waar groeischijven voorkomen sluiten ze tussen de leeftijd van 2,5 en 3,5 maar op 4 plaatsen (op 6 plaatsen zijn ze al gesloten, op 4 plaatsen (waaronder heel de ruggengraat!) moeten ze nog sluiten. ) Nu zijn uiteraard niet alle plekken even zwaar belast, maar om eerlijk te zijn vind ik het verschil in groei(schijven) tussen 2,5 en 3,5 niet in verhouding staan met de arbeid.

Carmen, ik hoop dat je snel met Alvaro aan de slag kan gaan :(:)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 07:32

@ Sizzle jouw theorie gaat ook niet helemaal op en want dan zou je dus nooit met een jong paard kunnen werken.
Aangezien paarden groeien tot ong 7-8 jaar en veel 3-4 sommige 5 jaar nog overbouwd zijn.

Je traint je paard gedurende jaren ondanks ze groeit daarmee zorg je juist voor dat de spieren die te kort zijn langer worden. Je kunt niks aan het botstructuur doen maar wel werken aan spiergroei en balans

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 08:49

Ik vind nogal een verschil zitten tussen een paard dat nog aan alle kanten een pup is met 2-3 jaar en een paard in zijn laatste ontwikkelingsfase. Als een paard van 5-6 nog enorm overbouwd is heb ik er een hard hoofd in dat het nog bijtrekt.
Uiteindelijk moet ieder voor zichzelf bepalen wat men verantwoord vind.
Ik stap er met 3,5 jaar ook tegen de gemiddelde bokt regels al op.