Leren rijden met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Re: Leren rijden met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:08

ik vind het absoluut niet goed! meestal bewegen de benen alle kanten op en weten ze eigenlijk nit waar de sporen voor zijn. Om het paard naar voren te schoppen toch? :roll:

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 09:09

tita schreef:
Sporen gebruik je voor het verfijnen van de hulpen niet omdat je paard iets moet leren of omdat ie niet voorwaarts is, vaak wordt dit wel gedaan.

Maar goed in 80% van de sporen worden ook misbruikt

Klopt, ze snapt ze wel maar meestal ben ik niet duidelijk genoeg. Ze kent wijken al heel goed. Alleen ik steun dr soms niet perfect. Met een spoortje er heel zacht in doen lukt het iets beter en dat ben ik nu dus ook aan het afbouwen...Ze doet hem nou 6 van de 10 keer ook zonder spoortjes heel goed. :)

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 11:06

Linnettaaaa schreef:
@S_imonee; ik ook niet hoor, maar rijd wel met zweep om een beetje te steunen. Mijne die vind het namelijk zooo raar als ik geen zweep heb dat ik gaat steigeren en doen... Daarom heb ik de zweep vast maar meer niet. Maargoedik rijd nu al zo'n 9 jaar dus dat is wel wat anders als een beginner...

Ja, dat vind ik nog wel kunnen. ik reed met mijn pony ook wel met een zweepje, soms. Ze had soms dat extra hulpje nodig. maar ik heb nu een paard, zodra zij een zweep ziet... :\ nouuu, dat heb ik geweten :P dan laat ze je alle hoeken en gaten van de bak zien.
Ik weet niet waarom ze dat doet, maar een zweep vindt ze niet leuk :P maar ik heb het ook niet nodig.. :P

Okielove75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 14:20

Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, is mij altijd geleerd.

Heb je misschien een link naar het filmpje voor ons?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 16:29

Okielove75 schreef:
Sporen zijn om je hulpen te verfijnen, is mij altijd geleerd.

Heb je misschien een link naar het filmpje voor ons?

Ik heb echt geen idee hoe het heet ik zal t wel ff op youtube zoeken

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-11 16:30

ik kan het niet meer vinden sorry :P

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 17:58

Poiuytrewq schreef:
Ik ook met iedereen boven mij.

Pas omdoen als je ermee kan omgaan, en je benen stil kunt houden.
En als je ze niet eens nodig heb, sja waarom niet of waarom wel om, als je netjes zit doe je je paard er geen last mee.
:') (ik zie daarintegen liever sporen dan een zweep)

Waarom liever sporen dan een zweep, eigenlijk?
Ik vind een zweep (zolang je er geen rare dingen mee doet) veel vriendelijker dan een spoortje, en veel beter te doseren voor de gemiddelde ruiter.

Verder zijn sporen en zweep totaal niet vergelijkbaar qua doel, dus dat vind ik sowieso een rare vergelijking D:

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-11 20:35

Iemand die zijn benen niet onder controle kan houden waardoor het paard onbedoeld met de sporen aanraakt, kan gewoon nog niet met sporen rijden.

Maar wanneer je voet netjes parallel ligt met het paard (dus niet met de hakken al naar de buik gericht) en de onderbenen stil kunt laten liggen, dan zijn sporen heel geschikt.

Ik vind het voordeel van sporen boven de zweep, dat het directer werkt. Sporen zijn immers ter plaatse, de zweep niet. En met de zweep reageren heeft daarom meer tijd nodig, en met sporen kun je sneller reageren. Sneller = duidelijker. Duidelijk = eerlijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 08:49

Als je een goed ruiter wilt worden
moet je alles zonder sporen kunnen doen.
zelfs de gp oefeningen

het ligt altijd aan de ruiter, nooit aan het paard.
het gaat om de timing van je been.
voorkom dat je bij elke stap die je paard doet been geeft, dat stompt ze af op been.
Als je paard dus gaat op de manier je vraagt, ligt je been stil.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 13:53

Aleeneh schreef:
Poiuytrewq schreef:
Ik ook met iedereen boven mij.

Pas omdoen als je ermee kan omgaan, en je benen stil kunt houden.
En als je ze niet eens nodig heb, sja waarom niet of waarom wel om, als je netjes zit doe je je paard er geen last mee.
:') (ik zie daarintegen liever sporen dan een zweep)

Waarom liever sporen dan een zweep, eigenlijk?
Ik vind een zweep (zolang je er geen rare dingen mee doet) veel vriendelijker dan een spoortje, en veel beter te doseren voor de gemiddelde ruiter.

Verder zijn sporen en zweep totaal niet vergelijkbaar qua doel, dus dat vind ik sowieso een rare vergelijking D:

Ben kort want ik zit op mijn mobiel

Sporen kun je makkelijk gebruiken zonder dat je je paard stoort (aanleuning).
Als je er mee kunt rijden ben je je paard niet tot last dus kun je ze gwn omhouden ookal gebruik je ze niet.
Plus dat je je paard fijner kunt corrigeren als hij bv niet aan het been is

Met vriendelijkheid heeft dat niets te maken, want als jou spoortje onvriendelijk is ligt dat niet aan de spoor maar aan jou..
Ik rijd zelf zonder beide btw. Niet nodig :D

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 14:44

ik vind het zielig voor de pony omdat bdeginners vaak hun benen niet stil houden of hard been geven

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:00

Ik vind dat je helemaal niet met sporen moet rijden en zeker niet als beginner! Ik vind dat je jezelf moet leren lichte hulpen aan je paard te geven (en je benen moet stilhouden als je geen hulp geeft). Dan blijft je paard licht op het been en sporen hebben dan in mijn ogen geen toegevoegde waarde. Als je paard niet reageert op je hulp kun je hem altijd bijtikken met een zweepje om duidelijk te maken dat je een hulp gaf en dat je graag reactie wil.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:11

Sporen horen gewoon aan een (lederen) laars te zitten, anders is het zo kaal het maakt niet uit of je de sporen voor kleine hulpen gebruik of om naar voren te prikken. :P
Sommige mensen denken echt zo zelf rijd ik ook met sporen maar gebruik ze vrijwel niet, soms is kuit genoeg, wanneer hij echt niet luistert heb ik mijn spoortje.

lisannevosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 17:14

later je moet eerst leren je benen (een beetje) te gebruiken

anncor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 18:31

Bontjee waarom horen sporen aan een laars te zitten? Wie zegt dat?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:18

Vroeguh, mocht je pas in de L2 , met sporen rijden.
in de B en L1 was het verboden!

je moet toch je paard die 2 simpele proeven gewoon zonder sporen kunnen rijden?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:24

nombrado schreef:
Als je een goed ruiter wilt worden
moet je alles zonder sporen kunnen doen.
zelfs de gp oefeningen

het ligt altijd aan de ruiter, nooit aan het paard.
het gaat om de timing van je been.
voorkom dat je bij elke stap die je paard doet been geeft, dat stompt ze af op been.
Als je paard dus gaat op de manier je vraagt, ligt je been stil.

Niet eens.

Want er zijn paarden die gewoon het niet zoeken om te reageren op het been. Ze zijn van nature niet voorwaarts en zullen elke keer dat je er op gaat zitten opnieuw overtuigd moeten worden dat ze toch écht moeten reageren op het been moeten reageren. Ook als je aandrijft op het goede moment.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:48

Langcara schreef:
Niet eens.

Want er zijn paarden die gewoon het niet zoeken om te reageren op het been. Ze zijn van nature niet voorwaarts en zullen elke keer dat je er op gaat zitten opnieuw overtuigd moeten worden dat ze toch écht moeten reageren op het been moeten reageren. Ook als je aandrijft op het goede moment.

dat ligt dan écht aan de ruiterbeen en niet aan het paard.
ik stap op elk paard en ze reageren allemaal op been. (zonder spoor)
hoe kan dat dan?
als een paard een vlieg al voelt kriebelen, dan moet een been geen probleem zijn
het is eerder andersom, dat ze zo afgestompt (afsluiten) voor been, dat dit ontstaat.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 20:51

nombrado schreef:
dat ligt dan écht aan de ruiterbeen en niet aan het paard.
ik stap op elk paard en ze reageren allemaal op been. (zonder spoor)
hoe kan dat dan?
als een paard een vlieg al voelt kriebelen, dan moet een been geen probleem zijn
het is eerder andersom, dat ze zo afgestompt (afsluiten) voor been, dat dit ontstaat.

Ik weet het niet. De paarden die ik van 0 af heb ingereden hadden dat euvel niet zo. Maar er zijn nu eenmaal paarden die bij iedereen reageren en er zijn paarden die je altijd moet overtuigen. En hoe die beleerd zijn weet ik niet, maar als ik er op kom te rijden, dan leer ik het ze op mijn manier. En ik kan het wel verbeteren (en dan zal een andere het wel weer verkloten achteraf en dan baal ik), maar ik kan een karakter niet veranderen. Als ik nog eens een sloom paard tref zal ik jou bellen want ik wil dat wel eens zien gebeuren hoe jij zo'n paard zonder spoor dan toch actief krijgt.

Danique__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:00

ik vind dat sporen meer voor de wat verdere ruiters zijn.
beginnende ruiters weten meestal nog niet hoe ze hun hakken etc moeten uitdrukken en kan het paard/pony onnodig in de war brengen zonder dat ze het beseffen.
ook niet elk paard heb sporen nodig de ene reageert nou eenmaal beter op hulpen dan de ander.
en als je voor het eerst met sporen rij zorg dan dat iemand je begeleid en je helpt die zelf al vrij lang met sporen rijd en die je dus het gebruik kan uitleggen.

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:02

Spreek jij dan over manege-paarden Langcara? of althans paarden die door meerdere mensen worden gereden? Een paard dat door meerdere mensen word gereden word sowieso wat meer ''afgestompt'' omdat geen enkel mens gelijk is en iedereen anders rijd.... dan vind ik het juist heel slecht om een spoor toe te passen... het is daarbij geen middel om je paard (meer) voorwaarst mee te maken.

Dus om ontopic te blijven... sporen zijn voor ruiters met een stilliggend been.. die de hulpen willen verfijnen en die veel meer ''knopjes'' gebruiken... beginners hoor daar naar mijn mening niet bij.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-11 21:10

Horse321 schreef:
Spreek jij dan over manege-paarden Langcara? of althans paarden die door meerdere mensen worden gereden? Een paard dat door meerdere mensen word gereden word sowieso wat meer ''afgestompt'' omdat geen enkel mens gelijk is en iedereen anders rijd.... dan vind ik het juist heel slecht om een spoor toe te passen... het is daarbij geen middel om je paard (meer) voorwaarst mee te maken.

Dus om ontopic te blijven... sporen zijn voor ruiters met een stilliggend been.. die de hulpen willen verfijnen en die veel meer ''knopjes'' gebruiken... beginners hoor daar naar mijn mening niet bij.

Niet meer over manegepaarden. Die tijd ligt ver achter mij.
Maar ik ben een paar jaar terug begonnen met het rijden van iemand z'n fries. Dat paard had een slechte conditie, en was lui. Toen de conditie verbeterde werd hij wel iets minder lui. Maar ik moest hem altijd overtuigen om te reageren op mijn been. Elke keer op nieuw.
Met andere paarden hoef ik dat niet. Ik heb dat paard aardig op orde gekregen, op fijne subtiele hulpen. Maar toen ging ik over naar een jong onervaren paard en kwam er op dat andere paard een onervaren ruiter op te rijden. Die maakte alles weer ongedaan.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:31

Je hebt mijn avatar gestolen.

Sporen moet je pas aan beginnen als je weet waarvoor ze dienen, en wanneer je je benen goed stil kunt houden.

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:34

Aleeneh schreef:
...waar zou een beginner sporen voor nodig hebben?

ik vind sowieso dat je INPRINCIEPE gewoon zonder sporen moet kunnen rijden en al helemaal beginners moet je geen sporen aan trekken. Ik bedoel de mensen die dressuur rijden op hoog niveau daar natuurlijk niet mee en als het bij uitstek nodig is dan heb ik er geen moeite mee maar ben er gewoon niet zo een voorstanders van

Annika__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 18:48

Ik ben van mening dat er pas met sporen gereden mag worden als de ruiter zijn of haar benen goed stil kan houden, en de spoor alleen gebruikt op het moment dat hij iets duidelijker zijn beenhulp wil aangeven. Is de spoor niet nodig, hangt hij aan de laars en prikt in de lucht.
Beginners kunnen hun benen niet stil houden, dat bestaat gewoon niet. Ze zijn nog teveel bezig met het vinden van hun balans. Daarom vind ik dat een beginner nooit mer sporen zou mogen rijden.

anncor schreef:
Bontjee waarom horen sporen aan een laars te zitten? Wie zegt dat?

Volgens mij bedoelt Bontjee dat er mensen zijn die dat denken, niet dat zij dat zelf denkt.

Bontjee schreef:
''Sporen horen gewoon aan een (lederen) laars te zitten, anders is het zo kaal het maakt niet uit of je de sporen voor kleine hulpen gebruik of om naar voren te prikken. :P ''
Sommige mensen denken echt zo..