Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:13

Omdat ik meer verschillende paarden rij, en veel trainingspaarden binnen krijg, gedragstraining, zadelmak maken waarbij de paarden aan een ongelijke bijzet hebben gelopen etc. Voel je wat de ruiter of begeleider van te voren heeft aangericht. Zeker met de trainingspaarden waarbij de ruiter of amazone zichzelf is tegen gekomen, merk je het verschil. Zo rij ik een paard, voor iemand die vertelde me toen der oude oude amazone dit paard reed zag het er bijna perfeckt uit. Ik ging erop zitten en kon dit paard niet fatsoenlijk narijden, op een lichte teugeldruk kwam mevrouw omhoog of reageerde totaal niet op het been, of gooide zich met het vollegewicht in de teugels om onder het werk uit te komen. DIt diertje zat ook zo vast.. Vertoonde veel vluchtgedrag, terwijl er medisch niks maar dan ook niks aan de hand was.. Helaas, lopen alle paarden die ik van een klant binnekrijg en die zijn gereden door deze amazone zo.. Pure angst voor het bit, en ook voor de ruiterhand. Heb deze paarden nu 4 maanden in training, en we beginnen vooruitgang te boeken, de paarden lopen recht tussen 2 benen, accepteren lengtebuiging, en komen niet meer tegen het been (in de volksmond bekent als tegen de hand).

Ik heb geen goed woord over om een paard op volle druk te rijden, zeker die jonge dieren accepteren dat gewoon niet. Ruiters moeten een gelijkmatige lichte verbinding hebben met de mond, wel op gelijk contact.. Maar een paard die zwaar tegen of op de hand loopt? No way.. Vaak een teken dat het paard niet aan het been is of tegen het been in komt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:20

Mijn paard heeft nog wel eens moeite om zichzelf te dragen.
Ik heb een hekel aan die dagen. :Y)
Ze duikt in mn hand en ik moet er echt flink aan rijden om haar wat losser voorin te krijgen.
Wanneer ik mijn hand naar voren steek houdt ze het óf even vol óf ze duikt helemaal naar beneden.
Heel lastig want het dragen moet toch wel getraind worden.
Het rijden ziet er op zulke dagen absoluut niet uit zoals ik het wil zien, en ik baal ook vaak als een stekker.

Maar geef mij geen instructeur die dan zegt dat het er goed uiziet, dat geloof ik niet en die kan meteen vetrekken. :+

Aieshja

Re: Je ziet het steeds vaker: op druk rijden, waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:24

Ik denk dat dit vaak gebeurt omdat sommige mensen de basis overslaan en voor het beeld rijden ipv de harmonie met het paard.

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:26

Tja, waarom? geen idee. Ik doe het ook..helaas. Voor iedereen gaat roepen..ik krijg les, en we werken er hard aan, maar ik vind het wel moeilijk. Geeft niet we komen er wel.
Wij denken dat ik mijn houding toch heb overgehouden aan de manege lessen. ( goed of fout geleerd of aangeleerd, maakt ook even niet uit)
Ik merk nu wel heel duidelijk, dat als ik correct zit (en sjeeminee paardrijden is echt best wel moeilijk hoor ;-) ) en paard goed aan mijn been heb, dus goed voorwaarts is, ik van voor wel mag "opvangen" maar nog belangrijker "meegaan en loslaten" dat ik wel degelijk het verschil voel in ontspanning van mijn paard. en wbt controlle..tja een betere controlle dan daar gaat hem niet worden, op het moment dat ik mijn paardje echt lekker voorwaarts en ontspannen heb..kom maar op met die M proeven..ik rij ze er zo uit..voor het gevoel dan hoor hahaha..
Maar nog steeds zit ik helaas soms te vechten, waarom geen idee, het ligt echt aan mij..maar ik heb het in elk geval niet 1-2-3 afgeleerd...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:30

Paardrijden is ook best lastig ;)
Zeker omdat je soms niet moet ingaan op wat je lichaam als eerste optie ziet.
En dan bedoel ik 'vasthouden op links terwijl paard daar ook vasthoudt'.
Dan kan ik die linkerhand er wel afhakken.
Maar zolang je er aan werkt en je er bewust van bent is er echt geen groot probleem.

Janey1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:21

PriscaZ schreef:
Janey1992 schreef:
Mijn vz pony laat zich enkel rijden met druk, wordt er gek van. Zou juist graag willen dat ze los in de hand is, maar het is dat of met haar kop in de lucht en dat is voor ons beide niet comfortabel. Bij mij ligt het eraan dat ik nog niet de juiste manier heb gevonden om haar zacht in de hand te krijgen...

Heb je les om hieraan te werken? Dit is niet iets wat je alleen op kan lossen als je het jezelf zo aangeleerd hebt. Advies zou dan ook zijn, neem les en begin weer bij de basis.

Heb op de manege geleerd om een paard zachtjes naar beneden te vragen door kneepjes in de teugel. Van vorige instructrice moest ik echter aan de teugels trekken om haar te "vragen". Geen succes dus, had de blaren op m'n handen.

Zit er wel aan te denken om weer les te nemen (van een andere dan hè!) maar sta op een nieuwe stal dus moet de mogelijkheden nog even bekijken.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:28

Waarom? Denk dat niemand dat weet. Het is sws niemands (bewuste) bedoeling om er een valse knik in te rijden.

'Ja vandaag ga ik mijn paard in een valse knik rijden, voor de afwisseling. ' :+

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:00

Ik ben vorig jaar overgestapt naar western na 20 jaar dressuur...... Zo toen heb ik ook moeten leren loslaten, maar dan echt loslaten! (ja met dressuur liet ik ook los (ontspanning) als het paard op het juiste punt was beland maar dan hou je altijd contact/druk)
Nu moest ik been, iets druk nemen op de teugels en als het paard nagevelijk was letterlijk handen naar voren als beloning (en het paard loopt (of leert lopen) op eigen benen) Hierbij geven we eigelijk alleen hulpen als het nodig is. Al is het paard braaf doe je 'niets'. Ik moet zeggen ik vind het heerlijk op deze manier rijden! _/-\o_ (Het klinkt heel simpel maar het is toch echt wel werken hoor :)) )

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:20

Alleen hulpen geven als er iets moet gebeuren zoals bij Western gebeurt is veel beter te begrijpen voor het paard..Ik rij geen western maar doe het zo ook en dat is echt veel fijner rijden dan wat ik in het verleden deed,met veel druk rijden(altijd in gevecht dus)..

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:28

Skygirl schreef:
Waarom? Denk dat niemand dat weet. Het is sws niemands (bewuste) bedoeling om er een valse knik in te rijden.

'Ja vandaag ga ik mijn paard in een valse knik rijden, voor de afwisseling. ' :+

Nou, ik denk dat sommige ruiters het best prettig vinden om meer druk in hun handen te hebben ("Anders voel ik toch niks..??"). Maar ik denk ook dat een groot gedeelte onbewust onbekwaam is, om het zo maar even te noemen :) Alle ruiters en amazones blijven leerlingen, zoals Anky ooit zei: "Je wordt niet oud genoeg om perfect te kunnen leren paardrijden". Dus wat ik vooral niet begrijp is dat er instructeurs zijn die serieus tegen hun leerlingen zeggen dat ze hun paard vast moeten houden of, wanneer het paard zich al vasthoudt in de bovenlijn, ze het paard nog maar wat meer bovenin moeten plaatsen. En zijn er geen vrienden of familie die deze ruiters hier op wijzen? Worden er nooit foto's of video's gemaakt? En: hoe kan het in vredesnaam dat mensen op deze manier dikke punten rijden..??

Zelf geef ik ook les en ik zie graag tijdens het losrijden een paard wat goed over de rug komt en daarna pas opgepakt wordt in de wedstrijdhouding. Die wedstrijdhouding verschilt per niveau. Maar het paard moet ten alle tijden blijven openen achter de kaak en dus zijn hals blijven uitleggen, zonder dat die te lang wordt. Dat kan alleen als je goed van achteren naar voren toe rijdt (activiteit van achteren uit) en tijdig toestaat, zodat je paard ook de ruimte krijgt. Daarnaast moet je als ruiter zijnde ook stil zitten. Dus geen wapperende handen en benen of neerklappen in het zadel tijdens het lichtrijden of doorzitten.
Veel ruiters en amazones hebben geen benul van hun invloeden op de beweging en de houding van hun paard. Hoeveel mensen hebben in de gaten dat als je je binnenhand tot achter je bovenbeen trekt, je paard zijn binnenachterbeen nooit en te nimmer meer goed door kan laten komen? En over het schouder weg lopen.. ook een veel voorkomend probleem, omdat het paard niet recht genoeg is en ook onvoldoende lengtebuiging aanneemt.

Ik zag dat de zitlessen al voorbij kwamen hier. Ik geef op dit moment veel zitles aan leerlingen die eens per week komen rijden. Ze rijden op allerlei verschillende paarden: een Welsh C, een KWPN-er van 1,63 m, een Haflinger, maar ook op onze NMK merrie met haar grote bewegingen. Gewoon om ze te laten voelen hoe het is om verschillende paarden te rijden en bijvoorbeeld hoe je (zonder teugels!) je paard terug kan rijden op je zit :) Je ziet ze met de week vooruit gaan!

Wat ik mis in Nederland is een gedegen opleiding voor het rijden. En het hoeft van mij niet zweverig, als het maar effectief is en vanuit het paard en de ruiter bekeken.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:40

Doordat ik mijn paard (slappe slungel van 1.80) er van achter goed probeerde onder te rijden en eigenlijk niet veel bezig was met de voorkant. (De krul) kwam ze op een gegeven moment vanzelf. Dit koste wel geduld en tijd. Maar ik heb het idee dat we zo op de goede weg zijn. Ik denk dat het idd een kwestie is van een stuk controle en geen geduld hebben, want het paard paard moet binnen een maand net zo lopen als die van de buurvrouw.
Het lijkt me ook heel moeilijk om het juiste "gevoel" over te brengen aan een leerling.
Ook door veel te kijken en lezen op Bokt ku je een boel leren. Ik heb er veel aan in ieder geval.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:42

Ik vind Bokt best heel leuk, maar ik kijk zelf liever naar live beelden :) Heb eens een clinic van Wim Bonhof bijgewoond: geweldig!! Daar zag je de paarden werkelijk veranderen in 30 minuten.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:48

Ja ik ook op youtube (is dan ook weer semi-live) is ook een heeeeleboel te vinden over hoe het wel en niet moet. Staan ook en boel clinics op van ruiters over waarom ze dingen wel en niet doen. Erg leerzaam.
En idd er kan door een paar kleine "juiste" aanwijzingen in een half uur al een boel veranderen....
Het is ook we van belang een beetje te weten hoe een paard en een mens in elkaar zitten en wat kleine dingen/ bewegingen van jezelf al voor grote invloed kunnen hebben. Maar ja controle over je eigen lichaam is al zooo moeilijk hahaha mijn onderdelen aan mn lichaam leiden echt een eigen leven af en toe. Maar we doen ons best.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:48

Ik wilde er net een topic over maken...
Ik ben zo teleurgesteld in iedereen bij mij op stal en daarrond. Iedereen (géén uitzonderingen!) zaagt in het paard zijn mond, ik heb al afwisselend links en rechts gezien, of beide handen eens heel laag houden. Het paard wordt er zelfs nog niet eens voor beloond...

De lesgevers vinden dit goed en leren ook aan dat je moet "spelen met de teugels". Wat haat ik die woorden. Een beetje in de mond van je paard zitten rommelen, hoe kan je nu denken dat het zo hoort! Ik zie zelfs de beste ruiters van de stal iemand aanraden een sterker inwerkend bit te gebruiken omdat de rem er niet opzit. We remmen dus ook al met ons bit!?

Ik kan me er ZO druk in maken.

Laatst vroegen twee meisjes me nog: Kan jij wel "aan de teugel rijden", zo zonder bit?
Ik kan ze niets verwijten, maar het maakt me zo, zo verdrietig dat het zo moet zijn...

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 19:54

Ow ja, ik spreek regelmatig mensen die een ander bit willen omdat hun paard niet fijn loopt. Heb ooit eens iemand gesproken die vertelde dat ze terug ging met haar stang en trens, want het werkte niet meer.. en dat lag vast aan het bit. Toen ik vroeg hoe het paard dan op een trensje liep zei ze: "Op een trensje? Nee joh, dan laat hij zich helemaal niet rijden!". Toen stond ik even vreemd te kijken... dacht ze nou écht dat het probleem aan het bit lag? Wie maakt zo iemand nou eens wakker?

Skyex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:56

Toen mijn moeder ons paard kocht liep hij al een tijd als manege paard en was met sporen en zweep amper vooruit te krijgen. We hebben toen besloten prive les te nemen en hebben hem daar wel voorwaarts mee gekregen, maar die instructice spoorde mij ook steeds meer en meer aan om te zagen om hem aan de teugel te krijgen. We moesten hem wel echt even wakker schudden en het manege imago eruit werken. Maar toen ik na een paar maanden weer eens met blaren van mijn paard af stapte had ik er genoeg van. Ik zat zowat huilend van de pijn van het vechten met hem erop. En niet vechten omdat hij me eraf wilde gooien, maar om hem maar in de krul te trekken. Toen ik gestopt was met lessen liep hij lekker door en ben ik hem niet meer gaan dwingen en dat voelde steeds beter.

Wat ik wil zeggen. Er zijn dus blijkbaar instructrices die vinden dat het zo hoort, maar als je zo les krijgt ga je op een gegeven moment jezelf toch ook wel realiseren dat je zo niet wilt rijden?

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 19:58

Pletje123 schreef:
Ik vind Bokt best heel leuk, maar ik kijk zelf liever naar live beelden :) Heb eens een clinic van Wim Bonhof bijgewoond: geweldig!! Daar zag je de paarden werkelijk veranderen in 30 minuten.

Wim bonhof is inderdaad een hele goeie, heb daar ook les gehad, kwam altijd bij mij thuis. God, wat heb ik veel die man geleerd !

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:00

@Micha_A: niet iedereen heeft dat in de gaten blijkbaar.. en dat vind ik ook vreemd en opvallend... soms snap ik er niets van. Bijvoorbeeld als je instructrice eens op je paard stapt en vervolgens de mondhoeken stuk rijdt, dan ren je toch heel hard weg?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:01

Aieshja schreef:
Pletje123 schreef:

Wim bonhof is inderdaad een hele goeie, heb daar ook les gehad, kwam altijd bij mij thuis. God, wat heb ik veel die man geleerd !

Ik zou DOLgraag les van em willen hebben :D Maar volgens mij komt hij hier niet in de buurt...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:18

Ik heb geen idee, ik woonde ook niet bij hem om de hoek maar volgens mij moest hij altijd na mij op de vereniging in Ter Apel zijn.
Ik woon in Roswinkel (Emmen), je zou het natuurlijk altijd kunnen vragen of uitzoeken of hij nog ergens groepslessen geeft.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 20:24

Ja dat is waar :)

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:25

Tuurlijk rij ik met contstante druk. Zo hoort het ook.
Een contstante, licht verende verbinding met de paardenmond.

Druk is wat anders als trekken.
Voor mij is druk gewoon het contact. Dat dus contstant aanwezig moet zijn. En een goed contact heeft een lichte vering ivm de natuurlijke halsdeining. Hand volgt dus prima maar er blijft contact/druk op het bit.

Hangen in de teugels en teveel op de hand rijden is gewoon rijden op kracht en dus niet goed.
Laatst bijgewerkt door Chaos op 22-11-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:27

En tuurlijk rem je icm je bit.
Als je een overgang terug wilt maken sluit je je hand om de voorwaartse energie (die nog steeds aanwezig moet zijn want je wil voorwaarts halthouden) op te vangen en het paard te laten sluiten en stoppen. Zit werkt daar natuurlijk aan mee maar het zijn allemaal gecombineerde hulpen: dus het bit komt er zeker aan te pas.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:33

Helemaal eens met wat Chaos hierboven typt! Ik erger me groen en geel aan die los-vast verbindingen waarvan iedereen denkt dat het ''zo lekker vriendelijk'' eruit ziet. Als jij elke keer je handen naar voren kan steken terwijl je paard in dezelfde krul loopt heet dan geen aanleuning.. Ik wil wat in mijn hand hebben want dan kan het ook mee uitschuiven, wat een paard niet voelt kan hij ook niet volgen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 20:45

Pletje123 schreef:
Goedemiddag :D

Hier in mijn omgeving (en ook wel daarbuiten) zie ik veel mensen die hun paard erg op druk rijden. Dat wil zeggen: niet ontspannen in hun eigen hand, maar met voornamelijk terug werkende krachten en een paard wat in een valse knik loopt. Dat niet iedereen even handig is met het "van achteren naar voren rijden" en een goede aanleuning, vind ik dan nog tot daar aan toe. Maar... er zijn veel (te veel naar mijn mening) instructeurs die dit rijgedrag belonen!

Waarom zou je je paard vast willen houden en hoe kan je dan verwachten dat je paard zelf wél los laat?

Wie valt dit nog meer op en heeft er een verklaring voor?

Zelf heb ik niet eens de kracht om mijn paards hoofd+hals te dragen (een Gelderse merrie van 1,70 met een behoorlijk front :') ), maar ik wil het ook niet. Want: als ik mijn paard moet dragen of aan moet duwen, dan kan ik niet goed gaan zitten en zij komt dan niet in balans en ze mist dan bovendien de benodigde activiteit.

Heeft iemand het antwoord op mijn waarom-vraag? Want ik snap er geen biet van :+

Ik heb daar wel een verklaring voor. Het heeft te maken dat het beroep instructeur (ice) niet beschermd is en dat de echte goede methodiek van les geven vrijwel in zijn geheel uit NL vertrokken is. Vroeger, jaja ik ben eentje uit de oude doos was het heel normaal dat je op zijn minst 10 longeerlessen had als je begon met paardrijden. Tevens was doorzitten heel erg belangrijk.
Het les geven volgens klassieke methode wordt door nog maar weinig mensen gebezigd en er wordt weinig in les gegeven. Dat betekent: op de goede losmakende manier wijken, veel doorzitten, je paard los werken in kaak en nek etc, van achteren naar voren rijden, met zit-zachte kuit druk en ophouding waaronder het nageven zeer belangrijk is , je paard leren op eigen benen te laten lopen door ook overgangen te rijden, oefeningen als wending om de voorhand doen enz. Door teveel instructeurs wordt dat niet meer aangereikt en dus leren leerlingen niet meer goed paardrijden. Dit betekent dus dat we het volgende zien: paarden die op de voorhand lopen, paarden die in een veel te hoog tempo gereden worden, paarden waarmee gestrecht wordt, die met de kin op de borst gereden worden in plaats van met fijne aanleuning gereden wordt en uiteindelijk dus paarden die vast zitten, rugklachten hebben etc. Tevens ken ik ruiters met spierballen en die op kracht hun paard(en) rijden. Als ik om me heen kijk zie ik zelden nog paarden die echt fijn gereden worden of die fijn door het lichaam zich bewegen. Helaas geldt dit tot op het allerhoogste niveau.
Let wel ik ben echt geen dressuur toppertje, maar ik doe wel stinkend mijn best om mijn paardje op eigen benen te laten lopen en op de goede manier te laten gaan. Dit goed proberen te rijden is mogelijk omdat ik volgens het scala les krijg. Ik vrees dat veel ruiters niet eens meer weten wat het scala is. Het is zelfs zo dat ruiters niet meer in staat zijn om te zien wanneer een paard los door het lijf loopt of niet. Op wedstrijd zag ik in de L opeens een ruiter die haar paard zo mooi aan het lopen had, beestje was fijn los in het lijf en de amazone reed met zo'n fijne aanleuning. Ik was stom verbaasd en toen ik aandacht vroeg aan de anderen was niemand eigenlijk geïnteresseerd of was in staat om dat te zien. Gelukkig de jury wel, want meisje ging met zeer hoge punten verdiend naar huis.
Dus neem het vooral niet de ruiter kwalijk want de ruiter rijdt hoe het haar wordt aangereikt. En daar zit hem dus net de kneep.