paard wordt traag bij doorzitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

2misty2

Re: paard wordt traag bij doorzitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:06

Misschien een idee. Ik had dit ook. Heb tijdelijk met een springzweep in mijn laars gereden. Ze zag de zweep dus niet. Maar als ik hem nodig had kwam die als een verrassing. Nu heb ik het niet meer nodig.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:36

Ja is een beetje moeilijk om zo uit te leggen, maar ik heb zelf ook ene erg flegmatiek paard en heb veel grondwerk gedaan om in elk geval meer in balans te krijgen waardoor hij onder het zadel ook veel beter gaat lopen, het is vaak ook je eigen instelling , hoe benader je zo`n paard , idd met een zweep waardoor ze nog meer in zichzelf gaan of met respect door hun karakter te respecteren en daar mee aan het werk gaan, je zou je eens kunnen verdiepen in het rechtrichten , dat heeft mij en helpt me nog heel veel om paarden te trainen met een heel temperament vol karakter , maar ook paarden die geen looplust hebben , vaak word het met een hoop gedoe zoals meer been meer zweep, maar juist een flegmatiek paard gaat daar nog meer van op de rem, word vinding rijk bind b.v eens een plastic tasje aan het uiteinde van je zweep, je zwiept in de lucht in plaats van hem er mee te slaan, zijn zo veel andere manieren dan boos en ongeduldig worden en met de zweep of sporen aan de gang, maar bovenal heb begrip voor het dier en zijn karakter en als je daar niet mee om kan gaan dan zul je dat moeten leren, neem een instructrice die jou hier wel in kan begeleiden op een manier waar het paard ook open en vrolijk van word in het werk en het dus ook graag gaat doen met meer energie

Brittneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:42

Haver toevoegen aan het krachtvoer kan mss helpen maar dit is niet bij alle paarden zo
of een sportmix proberen
mss kun je ook wat kleine kruisjes proberen op de achterhand te versterk

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 21:51

Ik herken je verhaal wel een beetje en bij mij is het probleem dat ik teveel ga klemmen met mijn bovenbenen waardoor ik hem op de rem trek. Als ik heel bewust losser ga zitten zie je mijn paard beter gaan lopen. Maar dat klemmen is erg lastig om af te leren.
simongek schreef:
een flinke klap met de zweep haalt ook niets uit want dan gaat hij staken of geeft een flinke bok en er verandert niets.
Als hij bokt gewoon nog een beste tik geven. Met een bok geeft hij een reactie van; ja maar.... daarop moet jij zeggen dat hij niks te maren heeft!

Verder heel consequent zijn, de eerste keer vraag je het netjes, maar je tweede hulp moet dan heel duidelijk zijn. En dat consequent zijn is erg lastig.
En verder je been eraf proberen te houden, maar daarvoor moet je wel losjes kunnen zitten. Vaak is het een beetje een cirkel waar je in zit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 23:03

Je zegt dat hij op de zweep reageert met een bok, op je been eigenlijk niet, ondanks dat je flinke sporen aan hebt.

Dan moet je naar mijn mening eigenlijk even helemaal niet rijden. Je paard reageert op geen enkele voorwaartse hulp. Dan komt bij mij inderdaad de vraag naar boven (omdat je zegt dat je wel gemerkt hebt dat je hem iets dwars zit met je houding) doet hij dit op de grond wel?
Reageert dit paard wel op voorwaartse hulpen vanaf de grond? En dan alleen naar de zweep of gebruik je je lichaamstaal? Bokt ie dan ook, of is ie dan super braaf?

Je zegt ook dat het per dag verschilt, denk eens na, is er misschien iets anders die dagen? (Ben jij misschien gespannen op de dagen dat hij niet wilt lopen? Is het warmer/kouder? Ben je er in de ochtend, middag of avond (misschien loopt je paard liever 's ochtends dan 's avonds bijvoorbeeld)?

Je moet je afvragen wáárom je paard niet wilt lopen en dát veranderen. Dan heb je een paard wat wilt lopen ipv vooruit geduwd moet worden.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 02:56

Waarschijnlijk ga je gewoon tegenwerken met je zit als je gaat doorzitten. Als jouw lichaam zwaar wordt, alle energie naar beneden ipv naar boven en naar voren, logisch dat het paard dan afremt. Het lijkt me zeer oneerlijk om dit met een zweepje oid op te lossen.
Je kan ook in het doorzitten wel een voorwaartse impuls geven met je zit. Ga maar eens echt op je beide zitbeenknobbels zitten en probeer de zitbeenknobbels links-rechts-link-rechts met de heupen van het paard mee te laten veren.

Misschien leg ik het wat onduidelijk uit ik hoor het ook alleen maar van mijn instructeur als ik erop zit en dan voelt het heel logisch iig.

Ik denk dat het handigste is om een keer een centered riding les te nemen :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 06:03

Ik denk ook dat je moet zoeken naar de kern van het probleem. Geen gezond paard is zo flegmatiek dat hij nergens op reageerd. Natuurlijk heb je te maken met een stuk karater, maar het klinkt alsof er meer aan de hand is dan wat je nu ziet. Het kan een hele puzzel zijn voor je er achter bent wat de kern is.
Ik zou dus dingen uit gaan sluiten:
* zadel nalaten kijken door een onafhankelijk iemand (100 mensen 100 meningen)
* bloed onderzoek, misschien komt hij iets te kort, wormen waar je geen weet van hebt (daarvoor moet je allen het voorjaar weer afwachten ze "slapen" nu)
* hou een soort dagboek bij, omschrijf daarin wat voor een weer, tijd van rijden, jou emotie, soort training etc., wellicht kan je een patroon ontdekken in zijn gedrag
* neem zitlessen, een goede instructeur leert je netjes, maar vooral functioneel zitten zodat jij je paard aan de longe een complete work out kan gaan geven.
* zorg voor afwisseling, vind hij het buiten leuk en is hij daar wel voorwaarts? Kan je dan wel doorzitten?
* probeer andere paarden te rijden, wat voel je aan hun, en wat ziet de eigenaar
* en zo kan ik nog wel even doorgaan