Paard is veel te snel en reageert te fel op lichte hulpen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pytje

Re: Paard is veel te snel en reageert te fel op lichte hulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:10

Dat kan natuurlijk altijd.

Ik wil ook even inhaken op het rijden van veel overgangen. Als een paard echt heet en druk is, wordt het alleen maar erger. Ik heb die tip ook een aantal keer gehad en geprobeerd en het werkte alleen maar averechts. Kan zijn dat het bij dit paard wel helpt, dat is een kwestie van proberen, maar verwacht eerlijk gezegd van niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:22

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 15:41

Mijn jonge paard reageerde ook erg snel en erg fel op mijn beenhulpen.

Hij is nu 4,5 en ik heb veel grondwerk en schriktraining met hem gedaan. Resultaat: een heerlijk rustig braaf paard dat bijna nergens meer van opkijkt.
Momenteel is hij bijna een jaar onder het zadel en beendruk is wel een beetje lastig verwerken voor hem. Waar wij nu aan werken met mijn trainer is:

* Eerst en vooral naar mezelf kijken; ben ik kalm, hoe geef ik mijn hulp?

* Te fel op het been? Dan desensibiliseren. Dus been eraan houden, totdat je een 'normale' reactie krijgt of ontspanning en dan been eraf.
Eigenlijk dus hetzelfde als met Sacking Out, maar dan te paard. Erg kort door de bocht geschreven, maar het helpt wel.

* Te snel? Dan stoppen en achteruit. Let wel; ook mijn paard wordt het op een gegeven moment een beetje zat. Hij is ook nog jong, dus daar moet ik wel aandacht voor hebben.
Maar wat ons erg helpt is: de overgang inzetten, te snel? Dan stoppen en achteruit tot paard nageeft. Dan halthouden en bij rust weer de overgang inzetten. Te snel, dan stoppen, etcetcetc.
In het begin werd ik helemaal gek, ik was alleen maar achteruit aan het gaan. Maar we werken er nu echt een aantal weken concreet op en Bandito gaat het licht zien! Kwestie van volhouden dus.
Alleen stilzetten werkt bij mij niet, juist de combinatie met achterwaarts gaan werkt voor ons prima.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:09

Ik vind 2kg per dag zelfs heel veel...
Mijn paard liep klasse 3 endurance op 2x p/d een halfje muesli en 3x per dag hooi... Na het rijden een beetje slobber...
Ik zou wat meer buiten gaan rijden zodat je paard ook haar energie kwijt kan in tempo... duidelijk verschil maken dat buiten best met wat meer tempo gereden mag worden en dat ze binnen rustig blijft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:29

Ik vind 2 kg ook wel erg veel.
Maar goed, ik heb ook zo een hete tante, die zet ik binnenkort op 2x een kwart muesli per dag, nu krijgt ze alleen hooi en kuil en ze heeft een liksteen, maar die kan ook méga heet worden, en sowieso wil ze altijd wel gaan :D heeft ze geen brok bij nodig. Overigens die tip van een paar stappen draven en dan weer stappen zou ik bij die van mij niet doen (als je heel hard wil, wel doen, en als je wilt dat ze heel heet wordt en heel boos :D )
Leer haar heel goed op je zit te rijden, en zorg dat ze absoluut gehoorzaam is, zowel aan de hand als onder het zadel. Ho is ho, nee is nee. En verder genieten, is toch veel leuker dan zo een slome donder?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-11-11 22:53, in het totaal 1 keer bewerkt

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:46

Abacab slaat de spijker op de kop

Citaat:
De bedoeling is dat het paard leert wachten op de ruiter en niet zelf innitiatieven gaat ontwikkelen. En heet worden is niet erg, zo lang je dat maar kunt controleren.

Als ik er vanuit mag gaan dat dit paard gezond is zie ik enkel een rijtechnisch probleem. Het is juist heerlijk om zo'n gevoelig paard te hebben. Het is juist de kunst om dat te behouden en dan te leren alle tiptoetsen te bedienen!

Mijn merrie is ook zo en reageert echt heftig als ik me been aanleg
de kunst hiervan is het doseren van je hulpen het voelen van de gevoeligheid van je paard en het samenspel hiervan is echt machtig
Je mag gezegend zijn met zo een paard nu enkel nog de toesten leren te bedienen. ;)
ontspan jezelf en laat je meeliften, maar gelijk wel de lijdinggevende zijn in een samenspel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:52

Mee eens :j ik houd er ook wel van, van sensibele, hete paarden, sterker nog, vindt het geweldig :D

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:01

wat voor paardje heb je eigenlijk? of heb ik daar over heen gelezen? , overgangen werkt ook bij mijn paardje niet, het wordt ook vaak gebruikt om paarden meer voorwaards te krijgen of wakker, nou dat zijn ze al genoeg haha.
Ik zou inderdaad wel steeds op zit proberen terug te nemen, en wellicht kun je wat met het voer minderen. Ik ben nu een jaar bezig en krijg haar nu eindelijk in een normale draf (heb een draver) en op been is ze nog steeds super gevoelig dus daar doe ik ook heel rustig mee. Mijn lesgeefster zegt altijd tegen mij in draf "Denk aan uitstappen" werkt wel , niet perongeluk aan galop denken he.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:05

Je moet wel haarcontact met je paard houden, dwz je paard ten alle tijden blijven voelen, en je been dus niet afsteken, ook al gaat je paard dan harder in het begin. Ik denk dat je je been afsteekt, en telkens als je een hulp wilt geven je paard dus in feite een schopje krijgt. Als je je been aangesloten houdt dan hoef je alleen je kuit maar iets aan te trekken een geef je in feite een veel minder grote hulp.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:24

Hier ook zo'n hete, sensibele merrie. Paard liep altijd onder mijn dochter uit, duurde een halve baan voordat ze haar stil kon zetten, mn vanuit de galop. Twee jaar terug een nieuwe instructrice (PSG nivo) gezocht. Tempocontrole was het sleutelwoord. Het eerste half jaar heeft mijn dochter meer stil gestaan tijdens de training dan wat anders. Maar volgehouden. Was toen L2, nu zijn ze inmiddels M2 met wp. Galop - stap overgang zit erin etc. Wij hebben toen ook eerst geprobeerd om, als ze zo schieterig was, juist flink door te laten galopperen. Leek in 1e instantie te helpen, maar uiteindelijk werd het alleen maar slechter.
Naast het steeds weer terug naar halthouden of stap, waarna zo snel mogelijk de ontspanning wordt opgezocht, tevens flink gewerkt aan de nageeflijkheid door de merrie o.a. wat ronder en lager in te stellen. Het resultaat mag er zijn. Alleen in de galop wil ze zich soms nog wel eens wat heet maken, maar ook dan is het weer terug naar stap of halthouden. Ontspannen en weer aan galopperen. Nu zijn ze (al een tijdje) zo ver dat mijn dochter haar juist weer naar voren kan rijden, het tempo wat meer op kan voeren, zonder dat de merrie loperig wordt. Dus netjes in het basistempo onder haar blijft lopen. Het vergt veel geduld en je moet heel consequent zijn, maar deze methode werkt op de lange termijn gewoon het beste.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 08:34

Sharona95 schreef:
sourih schreef:
het kan zijn dat er iets mis is met het zaadel dat hd ik ook is ze nog jong???????
en hoevaak berijdje haar per week?????????

Zoals ik hierboven al zei, ze is 6 en het zadel lijkt perfect te passen, maar hier kan ik naar laten kijken. ik rij haar zelf 5x per week en een z-dressuur ruiter rijdt haar 1x per week..

griebels schreef:
Wat heeft ze voordat ze van jou was gedaan?

Ze was van een vrouw die verder met haar wilde, alleen werd haar zoontje ziek, toen heeft iemand haar gekocht en is met haar verder gegaan om te verkopen, ik heb haar van die gene gekocht. Heel veel heeft ze dus niet gedaan! Ze is nu al wel een jaar onder het zadel.

Amanda schreef:
Ik zou het krachtvoer eens halveren (de brok) en het ruwvoer verdubbelen.
Wel opletten dat ze geen tekorten gaat krijgen, dus eventueel aanvullen met een multivitamine.
2 kilo is op zich niet gek voor zo'n groot paard, maar misschien haalt ze er wel heel veel energie uit.
1/2x per dag kuil is echt te weinig. 3/4 x per dag is beter.

Loopt ze overdag ook buiten of staat ze op stal?

Ja dat voerschema is hoe ze het daar op stal doen.. ik weet niet of ze het willen veranderen, met het ruwvoer etc.
Waar kan ik die multivitamines uithalen? Nee klopt.. Alleen zit ik dus ook met het voerschema.. ik zou evt kunnen vragen of het kan/mag..

je betaalt toch voor je stal?? dan mag je ook best eisen stellen.
gewoon vragen.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:31

Pytje schreef:
Dat kan natuurlijk altijd.

Ik wil ook even inhaken op het rijden van veel overgangen. Als een paard echt heet en druk is, wordt het alleen maar erger. Ik heb die tip ook een aantal keer gehad en geprobeerd en het werkte alleen maar averechts. Kan zijn dat het bij dit paard wel helpt, dat is een kwestie van proberen, maar verwacht eerlijk gezegd van niet.

Ik denk dat het wel kan met die overgangen, mits je het paard tussendoor voldoende rust (stappen eventueel met lang teugeltje) geeft als je merkt dat ze te heet gaat worden.