nieuwe aanwinst heaven@work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_Basje

Re: nieuwe aanwinst heaven@work

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 09:47

Misschien snap jij wel dat als je schoppen tussen aanhalingstekens zet dat je niet moet schoppen, maar je geeft hier iemand anders advies. Ik leer mijn ruiters ook niet om hun paarden te slaan, we hebben het alleen over het probleem paarden die slecht aan het been zijn. Als jouw paarden niet slecht aan het been zijn hoef je je toch ook niet zo op je teentjes getrapt te voelen? Alleen, het kan zijn dat mensen die jouw advies lezen wél denken dat ze toch door moeten schoppen. Als je zelf aangeeft dat je weet hoe het moet, waarom dan zulk advies. Je vindt dat jíj geen zweep nodig hebt, maar als hier iemand een paard heeft dat slecht aan het been is, dan moet je dat wel oplossen. TS zegt zelf dat het zweepje, in de les (dus onder begeleiding) geholpen heeft.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 16:02

Ik denk niet dat sporen het oplossen als je paard niet voorwaarts is.
Mijn pony heeft nu een periode dat ze was slomer is, en ik rijd haar nu 4x in de week
zonder sporen, en een keer met impuls sporen op advies van mijn instructrice.
Daardoor word ze nu al gevoeliger op mijn been, en je kan met die sporen totaal
niet prikken. Dus mischien is dit wat voor jou?

Want met deze sporen maak je haar volgens mij alleen maar minder voorwaards,
en dan kan je haar zonder sporen zo helemaal niet meer vooruit krijgen.

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:06

Je paard is niet voorwaarts daardoor ga jij meer na voren zitten en trek je je hak op waardoor het paard nog langzamer gaat lopen.
Probeer gewoon veel voorwaarts te rijden het liefste zonder sporen omdat met sporen bij jou paard weinig effect heeft. Dan kun je dus beter helemaal zonder beginnen.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:49

bij mijn paard is het ook al voldoende om een zweepje vast te houden, ik heb haar nog nooit een tik hoeven geven.
Ik ben van mening dat je niet maar door moet "schoppen" totdat het paard eindelijk voorwaarts is. Beter 1 of 2 keer aandrijven, geen reactie = tikje met zweep (geen knal maar een tikje).

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:34

hoi,

naar mijn idee, om even neit over dat voorwaarts te beginnen want zo te zien weet iedereen het beter als jijzelf natuurlijk! heb ik wel een idee waarom jij zo naar voren kukelt.
je paard loopt wat op de voorhand want het is een jong dier dat nog zoekende is in zijn balans en de motor nog niet full time aankan zetten, maar dit terzijde lijkt mij dat jou zadel niet zo goed ligt. naar wat ik ie op je foto's en vooral op foto 5 dat het zadel achter loskomt van de rug en er bij de boom weinig tot geen ruimte is? doordat je zadel omhoog komt wordt je omhoog gegooit en kukel je naar voren toe!

verder een leukke merrie en lekker aan het werk houden hoor met mate rust=roest en roest groeit wel maar word niet sterker.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:48

ja dit is het zadel dat ik nog mag lenen van de vorige eigenaar, ik ben nog op zoek naar een zadel ;)

bon24

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:50

watvoor zadel heb je zelf in gedachte?
een met verwisselbare boom ?want deze merrie zal nog zoveel gaan veranderen!

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:56

ja ik wou eerst een wintec, maar ben nu ook op een leuke bates aangelopen een nieuw zadel, wel maar 16 inch, is eigenlijk een testzadel en deze is heel goed van prijs maar het blijft veel geld natuurlijk

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 22:58

maar ben ook nog aan het kijken voor 2 de hands want nieuw zijn ze toch wel duur.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 23:02

Leuk paardje!

Meeste commentaar is al gezegd, soms vind ik je been overigens wel erg ver naar achter liggen(kan aan mij lggen hoor!)

Verder: 16 inch? Is dat niet een beetje klein?
weet niet hoe groot dit zadel is? gok 17,5?

Enne, wat betreft zadels: Vaak is goedkoop duurkoop. Dacht erst ook goedkoop uit te zijn met een wintec wat zou passen, uiteindelijk heb ik een jara lang verkeerd gereden met zadel gereden waardoor paard minder ging lopen..
Maar tweedehands is verder goed te doen! laat er wel een góede zadelmaker naar kijken die er verstand van heeft. meestal hebben zij ook wel tweedehands/inruil zadels :j

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 23:09

Celiien schreef:
Leuk paardje!

Meeste commentaar is al gezegd, soms vind ik je been overigens wel erg ver naar achter liggen(kan aan mij lggen hoor!)

Verder: 16 inch? Is dat niet een beetje klein?
weet niet hoe groot dit zadel is? gok 17,5?

Enne, wat betreft zadels: Vaak is goedkoop duurkoop. Dacht erst ook goedkoop uit te zijn met een wintec wat zou passen, uiteindelijk heb ik een jara lang verkeerd gereden met zadel gereden waardoor paard minder ging lopen..
Maar tweedehands is verder goed te doen! laat er wel een góede zadelmaker naar kijken die er verstand van heeft. meestal hebben zij ook wel tweedehands/inruil zadels :j

ik ben op het zadel gaan zitten in de winkel en mag hem ook proberen die van 16 inch en dan beslis ik pas! maar in principe zou het gaan! dit zadel is 17 inch. ik wil zeker en vast men zadel laten aanmeten ook, ik heb ook een afspraak met een zadelmaker die 2de hands zadels verkoopt maar ik ben dus nog op zoektocht daarom rij ik nog met het zadel van de verkoper omdat ik toch een goed zadel wil wat goed past op men paard! als hieromtrent nog tips zijn, zijn deze ook welkom. heb vroeger altijd kn gehad en daar was ik zeer tevreden over, maar met andere merken heb ik geen ervaring, vond wintec en bates interessant door de verwisselbare boom, ook de wow vond ik leuk alleen de prijs niet zo :)

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:19

Wat ik zie is hier nog niet gezegd... Dwz zeggen je klemt met je knieen, je lijkt je rug hol te maken en soms voorover te tuimelen. Een paard kan pas voorwaarts reageren als de ruiter hem de ruimte laat. In dit geval zou ik zeggen... rechter zitten, knieen loslaten, probeer de bal van je voet goed op je stijgbeugel te houden en kantel je bekken naar voren. Als je dan de voorkant een tikkie losser laat heb je kans dat ze best wat voorwaartser reageert...

Persoonlijk zou ik niet zomaar een zadel kopen wat in de winkel wel aardig zit. Beter goede voorlichting van een goede zadelmaker, zodat je een zadel koopt waaronder je paard kan ontspannen en jij goed kan zitten.
Kleine investering misschien, maar wel zo fijn voor een goede en gezonde start.

Succes

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-11 20:47

An_J schreef:
Wat ik zie is hier nog niet gezegd... Dwz zeggen je klemt met je knieen, je lijkt je rug hol te maken en soms voorover te tuimelen. Een paard kan pas voorwaarts reageren als de ruiter hem de ruimte laat. In dit geval zou ik zeggen... rechter zitten, knieen loslaten, probeer de bal van je voet goed op je stijgbeugel te houden en kantel je bekken naar voren. Als je dan de voorkant een tikkie losser laat heb je kans dat ze best wat voorwaartser reageert...

Persoonlijk zou ik niet zomaar een zadel kopen wat in de winkel wel aardig zit. Beter goede voorlichting van een goede zadelmaker, zodat je een zadel koopt waaronder je paard kan ontspannen en jij goed kan zitten.
Kleine investering misschien, maar wel zo fijn voor een goede en gezonde start.

Succes

ja het is zeker en vast eerst de bedoeling dat het zadel goed past voor mijn paard ipv voor mij :) maar 16 inch zou perfect gaan voor mij, maar we houden de opties open :) want dit is ook een dressuurzadel en ik zou liever een vzh hebben omdat ik toch ook wel wat wil springen!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:24

Ik denk ook niet dat sporen helpen je paard voorwaarts te rijden.

Om dit probleem van het voorwaarts op te lossen, moet je heel consequent zijn en goede begeleiding krijgen.

Wanneer je voorwaarts vraagt, druk je je kuit aan, reageert ze niet? Druk een keer de hak aan, reageert ze dan nog niet? Krijgt ze een tik. En ik moet zelf zeggen dat ik dat ook best wel eens lomp heb moeten doen, en je MOET het consequent blijven doen. Maar mijn paard is nu super- superfijn te rijden, alle oefeningen, wijken voor de kuit, appuyementen, springt de wissels: en alles zonder sporen en zweep. Zweep hooguit af en toe om eens te 'kietelen', maar dat is bij jouw paard nog lang niet aan de orde.

Probeer een goede aanpak voor jezelf te bedenken hoe je het gaat doen, en blijf daar consequent in. Anders wordt je paard echt een 'trapzak'.

Succes met haar! :)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 12:51

Als ik jou was zou ik wel je sporen gauw afdoen. Op elke foto zit je te prikken in haar buik. Zo wordt ze alleen maar luier voor het been. Bovendien vind ik je er ook niet echt mooi opzitten. Het lijkt alsof je haar erg vooruit wil drukken. Het plaatje is dus nog niet helemaal fijn. Je zit haar wat in de weg.
Ik zou verstandig zijn en goed gaan lessen met haar, de sporen eraf doen en niet teveel vragen. Hoe meer je wilt wat je nog niet kan, hoe meer je een paard verkeerd dingen aanleert.
Voor de rest krijg je hier op bokt genoeg commentaar zo te zien dus ik laat het hierbij.
Je hebt wel een heel mooi paard, daar kun je vast nog een hele hoop aan hebben. :)

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 20:59

Leuk paardje! Erg braaf dat ze jou laat zitten. (Sorry als het erg hard overkomt!) Mijn 3.5 jarige had je er dus allang afgebanjerd.

Je knelt je knieen, zit soms scheef in't zadel, stoelzit , prikt constant met je sporen (en ook nog met je tenen naar buitengedraaid)
Die sporen af doen, word ze alleen maar stomper van, want je gebruikt ze verkeerd.
Iedereen weet dat sporen zijn gemaakt om hulpen te fine tunen, niet om ene paard voorwaarts te prikken.

Je kukelt wat voor over, handen wat meer dragen en denk om je pianohandjes.

Wel fijn om te horen dat je les krijgt en dat het al wat beter ging!
Probeer ook wat uitdagingen voor je paard! Balkjes in de bak e.d. veel figuren rijden.
Elke keer het zelfde rondje is geestdodend.

Verder vind ik het een erg leuk vosje, wees er zuinig op!

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:27

Ik denk dat je je paard beter eerst voorwaarst kan rijden zodat hij vanzelf mooi rond gaat lopen, je paard moet eerst voorwaarts zijn..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 20:48

Ess_Ramona schreef:
Kay_Kim schreef:
ja ze is echt 'lui' ik vind het zelf ook niet leuk om haar te prikken maar als ik geen sporen aan heb moet ik ze echt stampen en dan reageert ze echt niet .. dat is echt echt een werkpunt!

Dan pak je een zweepje.
Been geven, geen reactie? Nog een keertje harder, nog geen reactie? Been met tikje.

Ik ga even nuanceren :+
been, geen reactie? --> been + BAM en dan niet te zuinig als ze echt niet reageren := En telkens opnieuw vanuit lichte kuitdruk beginnen en meteen daarna de kast opentrekken als ze niet reageert.

ik rij er ook zo eentje, en eerlijk, er is geen tussenweg, ze moeten vooruit en zolang die knope r niet opzit kom je nergens. Het is heel hard werken en consequent zijn!

Spoor kun je idd beter uitdoen, tenzij je 300% zeker weet dat je hem er enkel inzet als je dat ook wil, maar dat is maar bij weinig ruiters zo.

verder: overgangen zijn goed, maar vooral gewoon BLIJVEN draven, en tempo erin houden, zodat ze niet telkens alweer gaat uitkijken naar de stap. Blijven schakelen, na alles wat je doet meteen naar voor wegrijden, uit elke oefening. En zo gaandeweg leren om te blijven lopen.

Het zit hem trouwens ook grotendeels in de eigen timing en het paard aan de zit houden!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 13:04

Ik sluit me aan bij Romanoff. Misschien helpt het om een aantal keren een zitles te nemen? Dat je paard niet goed doorloopt komt mogelijk (voor een groot deel) wel door je eigen houding en zit. Hier zou ik eerst aan gaan werken, zodat je hulpen ook beter doorkomen. Veel succes!

DoubleD_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 18:11

Ik sluit mij ook aan bij Romanoff :-)
Mooi dier trouwens! En op het lrv terrein in Mol zo te zien. :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:41

Over het drijven: het lijkt alsof je veel spanning in je bovenbeen/knie hebt. Door die constante spanning kan je paard ook wat doods worden voor het been, want de spanning is iets waar het paard aan gewent is. Ga een paar stappen terug naar de basis, misschien ook je beugels een gaatje korter en dan oefenen op de balans op beide beugels. Goede oefening daarbij is 2x staan en 1x zitten in draf. In galop kun je dan oefenen in verlichte zit. Een goede controle hierop is het uitdraven met lange teugel. Wanneer je een goede balans op je beugels hebt (teengevoel, slappe benen) zal je paard steeds dieper gaan, omdat er geen storende factoren van bovenaf zijn.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 03:27

leuk paardje! Over het niet voorwaarts zijn, wat bij een paard dat ik heb gereden erg goed werkte is knieën openen, dus dat je je knieën ontspannen hebt en niet volledig aangesloten houdt, hierdoor voelt hij zich wat minder opgesloten en krijgt hij ruimte van voren om zijn schouders goed te gebruiken. kuiten eraan houden en niet gaan kloppen of in dit geval spoor gebruiken. 1 x been is weg, geen reactie is iets harder, maar dan wel ook best wel wat harder, zorg dat hij de link legt, van oh als ik daar niet op reageer dan krijg ik wel een trap. maar zorg dat je vooral niet ga kloppen met je been, hierdoor wordt je paard imuun voor het been en reageert hij helemaal niet meer en dit geldt eigenlijk hetzelfde als de sporen erin moeten prikken, nu heb je deze sporen, maar doordat je ze met regelmaat gebruikt heb je steeds meer nodig om het paard voorwaarts te krijgen. Uiteindelijk kan een spoortje echt geen kwaad, maar dan niet om paard voorwaarts te krijgen, maar puur om je hulpen te verfijnen en als je goed weet hoe je ermee moet rijden en je dus controle hebt over je beenhouding waardoor je hem niet onnodig aanraakt met de spoor. maar nu zou ik eerst beginnen met reactie op het been. En zweepje kan natuurlijk zowizo geen kwaad, maar alles met mate, is en blijft jong dier, zorg dat hij niet imuun wordt of angst krijgt voor het been.. Ben het met Romanof eens, mijn paard is dan wel 10 jaar, maar had je er ben ik bang al afgegooid of in ieder geval volledig in de staak gegaan. verder op je houding blijven letten, wat hiervoor al is genoemd ook. hoop dat je er wat aan hebt, dit zijn mijn ervaringen en het heeft bij mij echt super gewerkt. Succes.;) en hartstikke goed dat je les hebt! als je aan de punten gaat werken die verteld zijn gaat het helemaal goed komen, maar dat heeft wel tijd nodig, verwacht niet in 1 x het uiterste van je paard, lekker rustig aan en aan de afwisseling werken.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 12:50

ik wil effe iets zeggen van dat een ander paard me er zo afgooid, ik heb al meerder paarden gereden, heb er zelf 3 en normaal prik ik niet zo met men spoor of zit ik niet voorover, ik rij zelfs niet graag met sporen maar bij haar is het echt moeilijk om ze voorwaarts te rijden, heb deze week enkele keren zonder spoor gereden en dan loopt ze echt te slenteren! ook al 'stamp' ik, ze reageert niet! Ook niet als ik dan met een zweepje kom, dus hier zal een andere oplossing voor moeten komen, ik wil ook nog even zeggen dat ik ze nog maar pas heb nu ongeveer 3 weken, de foto's waren van het 'proefrijden' (niet de eerste keer) dus ze is aangereden door iemand anders en het is even wennen voor mij om haar te rijden, heb altijd paarden gehad die goed voorwaarts zijn!

maar in die 3 weken hebben we al veel geleerd, tempo is beter en spoorgebruik ook, foto's volgen snel, we hebben ook cavaletti gedaan en zijn ondertussen ook al gaan wandelen, hier is ze meer voorwaarts!

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 12:56

Heb een klein beetje het idee dat je een gaatje te lang zit, mss is het wel makkelijker om je onderbeen iets stiller te houden als je een gaatje korter gaat zittten, je onderbenen floepen nu teveel naar achteren en naar voor als ik zo de foto's bekijk.

Veel succes ermee

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 10:01

Dan is je paard niet echt goed ingereden.
Als ze nu al stomp is op het been, niet reageert op zweep. >;)