Elkaar constant irriteren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:49

Als het aan mij ligt,denk ik niet dat mijn instructrice niet veel kan doen ofja qua rijden wel.
Gisteren kreeg ik te horen dat ik strenger maar rechtvaardig moet zijn om hem,
aangaloperen is NU aangeloperen,niet wanneer hij wil.
Ik moet hem meer belonen alsie iets goed doet,hem erop wijzen alsie iets verkeerd doet en dat meer corrigeren ipv te straffen.

Collie2008

Re: Elkaar constant irriteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:50

dat is sowieso goed advies, goede communicatie is essentieel voor een goede samenwerking :)

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:53

Quebelle schreef:
Ik heb 3 maanden niet met hem gereden,hopend dat door wat rust aan beide kanten het zou verbeteren.
Wat het dus niet doet en daarom vraag ik hier of iemand tips heeft.

Als fysieke problemen zijn uitgesloten, ligt het dus aan jou. Hij doet het bij je zus wel braaf, en heel lang ook bij jou. Ik denk dat jij te ongeduldig bent, en denkt dat hij iets doet om jou dwars te zitten. Dat is niet zo. Hij geeft waarschijnlijk een ongewenste reactie, omdat jij of de hulp niet goed geeft, of hij het niet snapt/eng vindt.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-11 17:56

Ik ga aan mezelf werken,hoop dat het snel beterd.
Wel is het zo dat mijn zusje jonger is en minder van hem vraagt,ik probeer verder te graken met hem waardoor er communicatiefouten ontstaan aangezien we beiden snel geïriteerd graken als iets niet lukt als we iets nieuws leren plus het feit dat we beide traag bijleren :=

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:59

Maar als iets niet lukt, moet je niet geïrriteerd raken. Juist de rust bewaren en het hem nogmaals duidelijk maken wat je precies bedoelt. En natuurlijk wel zeker weten dat jij de hulpen correct geeft, want als je zelf maar wat doet, kun je van hem ook niet verwachten dat hij precies begrijpt wat je van hem wilt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:14

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 10:02

Quebelle schreef:
Ik moet hem meer belonen alsie iets goed doet,hem erop wijzen alsie iets verkeerd doet en dat meer corrigeren ipv te straffen.

Straf werkt per definitie niet. Dat is al lang en breed aangetoond.
En corrigeren? Wie corrigeren? Jouw of je paard? :P

Quebelle schreef:
Wel is het zo dat mijn zusje jonger is en minder van hem vraagt,ik probeer verder te graken met hem waardoor er communicatiefouten ontstaan aangezien we beiden snel geïriteerd graken als iets niet lukt als we iets nieuws leren plus het feit dat we beide traag bijleren :=

Communicatiefouten liggen per definitie bij ruiter/begeleider. Jij bent degene die iets wilt en dat helder moet uitleggen. Een paard snapt nu eenmaal niet vanzelf wat je wil
Eea zou wel eens best onvoldoende geconditioneerd kunnen zijn in de basis.

Quebelle schreef:
H
Hij is 18 jaar,hij test echt geen mensen niet meer uit..
Ik weet niet meer wat te doen,heeft iemand een idee?

Je kunt je afvragen hoe eerlijk het is t.o. een 18 jarige paard om je ambities de boventoon te laten voeren?

Wat die eerste weigering betrof... daarin heeft je instructrice een punt. Het is voor een paard onnatuurlijk om nu opeens uit een wei te springen waar eerder stroomdraad stond om dat juist te voorkomen.
Jij hebt je teleurstelling mogelijk onbewust afgereageerd op hem (je voelde je tenslotte in de steek gelaten) en daarop heeft het paard het vertrouwen in je verloren.
Omdat je nu gefixeerd bent in het verder komen (en wellicht nog wat wrevelig) gaat het vertrouwen verder de kelder in.
Niet de schuld van het paard. Het weet niet beter

Als ik advies zou moeten geven..

- laat al het moeten eens achterwegen, gooi je ambities in de kast en ga gewoon weer eens lol maken met je paard.

- Ga terug naar de basis en verdiep je eens hierin
http://www.hippotv.tv/video/interview-a ... ean-deel-1
http://www.hippotv.tv/video/interview-a ... ean-deel-2

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 17:51

Hoe bedoel je ambities de boventoon te laten voeren?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 18:26

Vind dat je met een paard van 18 best ambities mag hebben, maar denken dat een paard van 18 je niet uitprobeerd is echt een utopie :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-11 19:13

Ik bedoelde ermee,zoals een jong paard dat doet ;)

Ik heb eigenlijk geen grote ambities,cross deed ik mee omdat hij het goed deed op de oefencross bij ons op de manege.De cross was ook bij ons op de manege.
Verder ga ik niet op officiele wedstrijden maar doe ik alleen critiums hier in de buurt.
Overigens is mijn 18 jarig paard in beter vorm dan veel 10 jarigen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 07:40

Quebelle schreef:
Hoe bedoel je ambities de boventoon te laten voeren?

In een van je posten schrijf je dat je verder wilt komen en daarom veel meer vraagt dan je zusje. Wellicht vraag je teveel?

Jij en je paard hebben een probleem. Het ging mis op die wedstrijd , doorgaans zeer goed mogelijk dat het met die wei-hindernis te maken had (angst voor stroomdraad kan groot zijn), waarna jij je in de steek gelaten voelde, wellicht wrevelig was en je paard het volledige vertrouwen in je kwijt is geraakt.

Nu schrijf je dat jullie elkaar doorlopend irriteren (hoewel een paard niet in die term denkt en irritatie van jouw kant komt... paard heeft gewoon vertrouwen in je verloren) en dat het mede komt omdat je meer wil dan je zus.
Je vergeet echter dat je met die ene gebeurtenis flink bent gekelderd mbt de samenwerking met dit paard. Je kunt niet vanaf dat punt doorstomen.
Je zult terug naar af moeten. Weer een gezamelijke basis opbouwen en het 'verder willen' en 'meer vragen' achterwege moeten laten totdat jullie er allebei klaar voor zijn.

En dat kan een tijd duren met geschonden vertrouwen

Paard is achttien, zal best een goede conditie hebben, maar ik denk dat je er dan wel rekening mee moet houden dat er vroeg of laat tot beperkingen optreden en dat je daar iedere keer opnieuw je eisen aan zult moeten aanpassen.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 08:50

Quebelle schreef:
Ik bedoelde ermee,zoals een jong paard dat doet ;)

Ik heb eigenlijk geen grote ambities,cross deed ik mee omdat hij het goed deed op de oefencross bij ons op de manege.De cross was ook bij ons op de manege.
Verder ga ik niet op officiele wedstrijden maar doe ik alleen critiums hier in de buurt.
Overigens is mijn 18 jarig paard in beter vorm dan veel 10 jarigen.

wat is het verschil met een jong paard dan? Ieder paard probeert je uit als je geen leiding geeft, heeft niets met leeftijd te maken.