Biënna goes to work. Filmpjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:37

Paard loopt in de filmpjes alsof de amazone denkt dat ze het paardenhoofd moet dragen, vreemde daarbij vind ik dat er een tegengewicht, nl de slofteugel aanhangt.
Amazone zit ook niet lekker onafhankelijk, daarom trekt hde paardenmond haar uit het zadel, vraag is nu, waarom trekt het paard aan de hand, omdat het niet op eigen benen mag lopen, laat de hals rijzen, de neus eruit, en een tijdje alleen het gas regelen, zonder sporen, zonder zweep,maar vooral zonder harde handen.
Je moet (met)het paardenlijf rijden,niet met de paardenmond.
Als je het griezelig vind om zonder slof en met losse teugel te gaan draven en galopperen, zet een cap op voor je eigen veiligheidsgevoel, dit paard loopt nu over de kop, moet eerst weer leren dat er zoeits als zelf lopen met de neus eruit bestaat, en dat dat mag!

edit: de laatste foto in je topic bienna goes wild bewijst dat ze wel met een functioneel lijf kan lopen, start van daaruit mett rijden, en verzacht haar kaak van daaruit met een voelende en nageeflijke hand....succes!!!

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 12:52

ChocoBesnier schreef:
MoniqueB: Dat is inderdaad waar ze het heel moeilijk mee heeft. Dat kantelen van haar bekken. En vanaf dat ik op dat punt komt dat ze haar bekken moet kantelen daar wil ze ook soms in verzet gaan.
We hebben haar een hele poos zelf haar houding laten kiezen en dat was dus voor haar heeel lang en laag neus meters voor de loodlijn over de grond. Zoals ze aan de longe ook loopt eigenlijk.

Heb je je paard al eens na laten kijken door een goede osteopaat en/of een aantal keer een sportmasseur laten komen? Misschien dat (een deel van) het verzet een lichamelijke kwestie is.

Bij het longeren kun je haar ook aanmoedigen om in die zelfhouding van achteren uit de passen ruim te maken zodat je daar ook al aan de soepelheid van het bekken werkt. Galop aan de longe is ook een goede oefening. Mijn voorkeur is om te longeren met bijvoorbeeld een kaptoom zodat het paard leert zijn lijf goed uit te balanceren en vooral zijn hals als balansstang te gebruiken. Let daarbij goed op dat het tempo niet te hoog ligt

ChocoBesnier schreef:
De slof: Ik weet het. Maar zoals gezegt hij hangt er niet aan om haar dieper te laten lopen.
Rij er zelf niet graag mee. Is een veiligheid. Nu is ze super braaf de laatste dagen en na 10 min doe ik hem er van. Laatst zelfs hem gewoon aan de kant gelegt maar niet moeten gebruiken. En zoals ik al aangegeven heb het gaat beter zonder dan met. Maaar het is voor mij (ook voor instructeur die GP rijdt) ONMOGELIJK om haar zonder slof door te rijden zonder dat ze je zal pletten tussen de muur ect.
Hoe dit onstaan is, geen idee. Maar dat is sinds de spierbevangenheid veronderstel ik. Anders ben ik bij de leuren gezet door de vorige eigenaars. Vrijwilligers mogen zich aanmelden om zonder slof een ritje te doen als ze geen zin heeft. Dus ik zal bij deze ook niet verder ingaan hierop. ..

Ik snap dat de slof je een gevoel van veiligheid geeft. Wel fijn dat ze de laatste dagen al zo braaf is. Zoals jouw paard reageert, heeft een paard van ons ook gereageerd. Hij is bij zijn vorige eigenaar door een professional met slof ingereden met heeft eingelijk alles vertoond wat jij beschrijft. Mijn ervaring is dat dit soort paarden het vertrouwen is kwijtgeraakt en er alles aan doen om onder alle hulpen uit te komen omdat die in relatie staan met ongemak en/of pijn. Dat vertrouwen weer herstellen is een lastige weg maar niet onoverkomelijk. Je zou eens kunnen proberen op de momenten dat het goed gaat zonder slof, goed te belonen en dan te stoppen met rijden en wat leuks met haar te gaan doen of zoiets. De training moet weer leuk worden voor het paard.

ChocoBesnier schreef:
De theorie is mij al lang duidelijk. Maar daar ben ik niets mee. De hoe is veel belangrijker..

Het hoe is niet zo moeilijk hoor. ;) En als deze instructeur je daarbij niet kan helpen (ook al is hij GP) dan zou ik op zoek gaan naar een andere want je paard is het zeker waard!

ChocooPrins

Re: Biënna goes to work. Filmpjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 23:16

MoniqueB: We hebben haar meerdere malen al door de medische molen gedraait aangezien vroeger ik niet eens meer kon aandraven.
Ze is dus spierbevangen geweest
Daarna bleek dat ze nog steeds een ontsteking had op haar lever en spieren
De hoefsmid denkt dat ze ooit al hoefbevangen is geweest
De veearts die vermoedt dat ze een lichte rhino infectie zal gehad hebben en daarom bevangen is geweest.
De veearts is ook osteo/fysio die ook kijkt naar hoe het paard wordt getrained. En behandeld ze ook indien nodig. En deze komt regelmatig kijken om te zien indien ze goed evolueerd.
Volgens hem is ze nu er helemaal oke en is het een questie van rijden. En moet eerlijk zijn als ik kijk naar haar bespiering komt die razendsnel bij. Terwijl dit voorheen niet het geval was dus ik vermoed dat we op de goede weg zijn.
Longeren doe ik inderdaad ook liever aan een halster. Heb al verschillende dingen geprobeerd. Maar ze is het fijnst te rijden als ze gewoon los wordt gelongeerd, dan moet ze wel op haar eigen pootjes gaan lopen he ;)
Zonet gereden en heb de slof in de kast laten hangen. Heb haar uitgedaagt door haar meer aan het werk te zetten en kon haar heel gemakkelijk doorrijden indien nodig. (Hoop dat het kwartje gevallen is en blijft liggen)
Om eerlijk te zijn ik weet niet hoe ze haar hebben ingereden. Ze was toen ook al zwaar in de hand maar ze kon niet eens deftig rechtuit lopen toen ik haar probeerde dus ik maakte de toen er geen zorgen over.
En je zegt net wat mijn instructeur zegt. Ze was haar vetrouwen kwijt. Maar het is een eigenwijze puber en ze moet vertrouwen wat wij zeggen dat dat correct is.

Ja de praktijk is misschien wel gemakkelijk voor iemand met talent. Maar de ene ruiter heeft niet altijd het talent van de ander mee. En geloof me het is niet gemakkelijk met haar.
En mijn instructeur kan het me wel duidelijk maken hoor. Maar zoals hierboven vermeld het is niet zo gemakkelijk als het eruitziet. Mijn instructeur zegt altijd als hij er een half uur mee heeft gereden dat het net is alsof je er 5 paarden na elkaar hebt gereden. Je moet echt razensnel zijn en heel duidelijke hulpen geven, heel kordaat zijn om haar voor te blijven. En dat kan ik simpelweg nog niet perfect en dan krijg je het beeld zoals in de filmpjes. :)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:08

je Paard heeft al heel wat meegemaakt in haar jonge leventje. Fijn dat ze nog onder controle staat. Spierbevangen is niet niets, dat heeft idd effect op het hele lichaam. Top dat het rijden beter gaat zonder slof. Volgens mij ben je dan al aardig op de goede weg.

Ik kan alleen maar zeggen, blijf luisteren naar je paard, laat haar niet verzuren en gun haar de tijd die ze nodig heeft. Veel succes en plezier met je paard!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-11 10:34

Ja inderdaad ze heeft toch bijna 9maand in de lappenmand ervan gezeten.

Ik heb nieuwe filmpjes. Ik weet het beeld is niet perfect. Maar we streven er wel naar.

Op het eerste filmpje valt het me op dat ze daar in het korte drafstukje totaal niet actief lijkt/is. En ik probeer eraan te gaan rijden maar veel reactie heb ik niet op dat ogenblik.
Dan in de galop reageerd ze wel zoals gewenst. Ze denderd nogal door alles heen. Ik probeer haar kleine beetjes bij mij te houden. Ze wil dan uit elkaar vallen en terug in draf gaan maar reageerd heel goed voorwaarts als ik been geef. Dan wil ik terug naar draf en valt ze terug in sukkeldrafje. Moest ik geen been gegeven hebben op dat moment was het waarschijnlijk zelfs stap geworden.

http://www.youtube.com/watch?v=hsUVvBoE ... AAAAAAABAA

2de filmpje schaam ik mij voor het begin. Ze loopt daar maar wat te sukkelen precies. Moet sb rijden op de middellijn. Rechts is dit nog moeilijk. Kan dus geen lijn houden. Valt weg over de buitenschouder. En ze wil steeds die buitenteugel vast nemen om weg te kunnen vallen zodat ze toch rechtachter niet zou moeten werken. Ik geef het dan precies ook wat op en ga maar naar de andere kant. :+ (Op het einde terug opnieuw geprobeerd hoor) Dan wil ik wegdraven maar reageerd ze niet. Terug naar stap. En direct terug weg. En daar vind ik haar wel goed wegdraven. Vind dat precies een mooie oplossing zonder stress. Galop vind ik daar redelijk.

http://www.youtube.com/watch?v=hd-4Zvqe ... AAAAAAAAAA

Dit zijn weer allemaal korte filmpjes. Samen max 10 min van de 30 a 45 min dat ik heb gereden. Dus er is daarvoor ingereden geweest, al lichtrijdend beetje geschakeld en overgangen. En ohja het is zonder slof

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-11 12:41

Wat mij in al je filmpjes opvalt, is dat je haar op de rechte stukken niet recht in het lijf hebt. Zorg dat je op rechte stukken geen stelling naar binnen houdt.

Ivm het graag laag lopen, ik heb hetzelfde probleem. In het begin kon ik met een heerlijk licht paard rijden, maar ze kwam er vanachter dan absoluut niet bij. Ik moest dit oplossen door ten eerste terug in tempo (erg voorwaarts paardje) op mijn zit, zodra ze terugkwam naar mijn hand toe drijven en haar niet laten duiken. Dus achterhand activeren, zodat ze meer gaat 'zitten'. Hierdoor kon ze niet meer naar voren duiken, maar had ik voor mijn gevoel een veel 'zwaardere' aanleuning.

Had ik dus ook erg mijn twijfels bij, lichtheid is toch de bedoeling? Ja, maar lichtheid en geen achterbeengebruik is niet de bedoeling. En ik merk nogsteeds dat zodra ik meer achterbeen gebruik ga vragen, mijn aanleuning wat 'zwaarder' wordt. Maar het gevoel wanneer ze met goed achterbeengebruik dan loslaat.... dat is super. Dus wees niet bang voor die (tijdelijk) zwaardere aanleuning.

En rijtechnische oefeningen: (schijn)overgangen, (schijn)overgangen, (schijn)overgangen.... en dan nog 1000x herhalen.

Succes!!!

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-11 18:42

Ja dat klopt. Recht haar niet recht op een rechte lijn. Daar is eigenlijk ook een reden voor. Probeer haar eigenlijk wat schouder voor te zetten op en rechte lijn. Want als ze contact op beide teugels evenveel heeft is ze nog moeilijker van je hand af te rijden en duikt ze terug in je teugels. Maar zal wel proberen op letten dat ik haar af en toe eens recht richt want eigenlijk moet ze dat ook leren.

En ik denk dat jij het probleem snapt. Ik kan haar ook licht krijgen. Maar dan loopt ze te laag en helemaal uit elkaar op de voorhand zonder enig achterbeengebruik. Heel aangenaam in je hand maar compleet nutteloos.

Ja ik hoop dat de zwaardere aanleuning tijdelijk is. Maar weet wel dat ik goed bezig ben. Dat zie ik aan haar spieren. Vooral ter hoogte van haar lendenen is ze enorm verzwaard. En haar onderhals wordt steeds minder.
Bedankt voor je reactie, ik heb er zeker iets aan!

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-11 12:02

is je paard wel recht ?

"Er zijn mensen die denken dat laag en diep rijden de rug ontspant. Niets is minder waar: alleen een rechtgericht paard ontspant de rug. Wanneer een paard laag wordt gereden alvorens recht te zijn zien we de achterhand ‘lang’, bijv ⅓ voor de loodlijn en ⅔ achter de loodlijn.

Een in de hand gesteld paard is een rechtgericht paard dat de rug loslaat, de buikspieren sluit, werkt met de tendens voorwaarts neerwaarts en hierdoor het bewijs levert voldoende verzameld te lopen met de achterhand. Het is voor het paard stresserend laag te moeten lopen in een niet correcte houding. Dat brengt meer schade toe dan men meestal denkt. De meeste paarden met diagnose hoefkatrolontsteking lopen te laag en met de voorbenen onder de massa in plaats van voor de massa."

TS, wil je het hele artikel lezen, dan kan ik het je doormailen; stuur me dan een PB.
Voor mij is er iig een wereld opengegaan door hiermee bezig te gaan. Mijn 6jarige merrie heeft me het afgelopen jaar er 4x heel hard afgebokt, ging staken, met d'r neus de lucht in etc. etc. En ik maar denken dat ik goed bezig was. Sinds ik ben overgestapt naar een andere instructeur (dat de jouwe op LT niveau heeft gereden zegt niet zoveel, iemand moet het ook over kunnen brengen en naar jouw specifieke situatie kijken) met een andere manier van rijden gaan we met sprongen vooruit.

Succes, ik vind dat je een prachtig paardje hebt !

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-11 14:45

PinkyPie: Ze is nog niet helemaal recht neen. Maar daar werken we wel aan. Sterker nog je paard soepel aan beide zijden is iets waar ik constant mee bezig ben.

En we willen haar niet lager!! Dat is net het probleem dat ze dan een stofzuiger is die haar achterhand niet gebruikt, gaat lopen en hangen. En krijg haar dan helemaal niet meer naar omhoog.
Ze moet op haar eigen benen leren lopen en van achter naar voor.
Ik vermoed dat je op Antoine de Both manier rijdt. Ben blij dat het voor jou super heeft geholpen.
Maar met dit paard ben ik bij het juiste adres qua rijstijl dat mijn instructeur hanteerd. Dankzij hem sta ik al waar ik nu sta met haar.
Klassiek geschoolde meneer is mijn instructeur... :)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 07:51

Wat je misschien ook wel helpt, is even niet bezig zijn met hoe zwaar/licht de aanleuning is. Dus dat even negeren. Probeer op beide teugels evenveel contact te hebben en ga dan werken aan je overgangen. Bij de terug overgangen: zodra je voelt dat ze 'duikt' in de overgang, meteen weer naar voren rijden. Dit herhalen totdat je een fijne overgang naar stap kan rijden, belonen en mss even iets dieper met lang teugeltje laten lopen als beloning. Dit heel vaak herhalen.

Indien ze bij de overgang naar voren te diep komt, weer terugrijden. Een overgang stap-middendraf wil mij ook wel eens helpen.

Ben benieuwd of de tips helpen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-11 15:12

Ik vind dat je veel te weinig vanuit je been rijdt. De mijne heeft ook de neiging om koppeltje te duiken en weetikveel wat allemaal. Ik rijd haar daarom hoog, maar wel er net doorheen. Elke keer als zij neigt naar beneden te zakken zeg ik met mijn been dat dat niet mag. Let op: paard mag hierbij wat voorwaartser worden, maar dat is alleen maar goed. Verder handen op de plek houden, eventueel iets hoger, maar het is niet de bedoeling dat je je handen zo hoog houdt om haar daar hoog te houden. Probeer meer met je benen te rijden.

Ivaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 10:57

Ik zou als je paard zo op de kop loopt eens flink doorrijden en als hij jou weer zo voorover probeerd te trekken eens flink been geven want dat is niet de bedoeling. Ook veel overgangen van stap naar draf rijden en lekker actief weg. Want volgensmij is hij gewoon niet genoeg aan je been. Hij moet gewoon meer die achterbeentjes mee laten doen ;) En dat lukt alleen maar als jij genoeg been blijft geven. :o

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 16:21

Wat ik zo uit jouw verhaal lees is dat je paard hetzelfde probleem heeft als die van mij had/heeft. Het is er nog niet helemaal uit maar we zijn op de juiste weg, nu kan ik haar steeds sneller (5 á 10 min) ontspannen en van mijn hand af krijgen.
Mijn paard trok er ook iedere keer weer links uit en wat ik ook probeerde het werd maar niet beter. ik heb zelfs overwogen om haar te verkopen, zo erg was het ;(
Het probleem lag er aan dat ik aan dat "trekspelletje" (dom, dom, dom, want je wint het natuurlijk nooit van een paard als het op kracht aankomt) van haar mee ging doen en dat ze absoluut niet voor m'n been was. Ze was wel voorwaarts, maar niet aan mijn been. Als ik been gaf werd ze alleen maar zwaarder en uiteindelijk trok ze me gewoon uit het zadel en trok ze links eruit. Bij haar zit/zat het probleem vooral aan de linkerkant. Wat ze dan ook deed is gewoon naar rechts vallen i.p.v. van mijn linkerhand af te blijven. ik probeerde dit steeds te corrigeren met mijn rechterbeen maar dat was dus fout :o Je moet ze die fout laten maken, dan pas leert ze op eigen benen lopen ipv op jouw hand te hangen.

Nu zijn we ons tijdens de les eerst eens gaan focussen op het "voor het been zijn". Been = direct reactie, zo niet dan nog een keer totdat de reactie volgt, dan been weer absoluut stil houden. De reactie die je verlangt is dat ze haar benen meer onder de massa gaat plaatsen (daarmee gaat ze ook haar bekken kantelen) en niet dat ze harder gaat. als ze harder gaat mag je haar opvangen, maar ook daar geldt weer, vragen, los, vragen, los enz...
In deze fase moet je je ook totaal niet richten op de voorkant. Of ze nou hoog of laag loopt met haar hoofd doet er op dat moment nog niet toe. Die nette krul komt vanzelf, dat is een cadeautje die je krijgt als je het allemaal goed voor elkaar hebt. Teveel mensen (waaronder ikzelf :o ) focussen alleen maar op die krul en vergeten dan "echt" te rijden.
Uiteindelijk moet je haar met je been naar beneden kunnen rijden anders mag je wel naar de sportschool want dan wordt het nog veel erger totdat je er niks meer mee kan.

inmiddels (anderhalve week later) ben ik bij mijn merrie zover dat we ook weer wat van voren kunnen gaan vragen.
Wat heel belangrijk is is dat je nooit met haar in discussie moet gaan, ze wint het nl toch wel. Je moet vragen en weer los. Zo probeer je op een hoofd positie te komen waar je paard geen probleem mee heeft. In het begin is dat nog niet veel en voel je je net de eerste de beste beginner (ik althans) maar dat is de enige manier om eruit te komen. Als ze er vrede mee heeft op die positie dan kun je iets meer vragen, vragen of ze nog iets verder door wil komen maar wel zonder strijd te moeten leveren. Vergeet ondertussen niet te blijven rijden met je been hè ;) anders schiet je er nog niks mee op.

Ik zou je graag eens uitnodigen om bij mijn les te komen kijken of bij mijn instucteur te lessen want ik denk dat hij jou echt heel goed kan helpen.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 09:18

Noisy: We hebben inderdaad ongeveer hetzelfde probleem (gehad). Bij haar ook de linkerkant. Ze wil haar er eerder links uittrekken maar toch tegen mijn rechterbeen vallen.
Enige wat tot nu toe hielp is haar schoudervoor zetten en echt die rechterteugel tegen de hals drukken en links gewoon naar voor steken. En keertwendingen helpen ook verbazingwekkend goed omdat ze dan echt vanuit haar schouder moet draaien. Sommige van jullie denken waarschijnlijk dat dit te vroeg en te moeilijk is voor haar, maar dit zijn net de dingen die ze heel makkelijk doet en die dingen helpen haar juist sterker te maken en ik voel instand effect dat ze makkelijker te rijden is na enkele oefeningen. Ze is dan meteen lichter en heb haar meteen op mijn buitenteugel.
En inderdaad ik mag niet blijven drijven!! Maak snel die fout dat ik haar bij elkaar wil drijven. En dat heeft enkel het tegenovergesteld effect. Ze is heel snel lui aan je been. Dus moet haar constant scherp houden. Gelukkig is ze wel uber elektrisch aan mijn zit.
En inderdaad ik heb echt wel bij haar geleerd dat ik niet mag discussieren want dan gaat het helemaal de mist in. Bienna is van het principe werk mee of doe het zelf. :Y)

Dat ze gelijk hoe mag lopen zolang ze maar niet trekt is bij haar niet echt van toepassing
Ik moet echt wel letten dat ze niet gaat duiken. Ze kan heeel goed voorwaarts neerwaarts lopen, had nooit gedacht dat ik het ooit ging zeggen maar bijna te goed. Voor haar is dit een heel gemakkelijke houding. Maar haar achteraan wordt ze ook alleen maar langer en langer. (Beeld je het plaatje een achterstandig paard in :) ) Ze staat ook vaak zo... Dus moet echt meteen het gewicht naar achteren verplaatsen. Natuurlijk gaat dat allemaal niet in 1x..

Noisy ik ben wel nieuwsgierig naar je lesgever. Ben zelf wel tevreden van mijn lesgever dus veranderen zit er niet in maar nieuwe ideeen, een frisse wind is altijd wel leuk. Van waar ben je juist?