Paard stapt niet door, luistert niet goed naar been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amberk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:02

Dit probleem had ik eerst ook met mijn pony.
Mijn instructrice zei: je beenhulpen moeten heel licht zijn, daar moet hij eigenlijk op reageren.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan
Mijn instructrice zei, geef 2 keer stevig been en geef hem dan een stevige tik met de zweep zodat die even wakker wordt en naar voor schiet.
Ik vond dat op dat moment heel erg zielig en gaf hem kleine tikjes met de zweep, maar toen mijn instructrice even een corrigerende tik gaf van nou even opletten, ging het al beter en reageerde die meteen beter op mijn lichte beenhulp en hoefde ik mijn zweep niet meer te gebruiken.
Het lijkt heel sneu maar het hielp wel, nu is mijn pony ook lekker voorwaarts en hoef de zweep niet meer te gebruiken.
En veel overgangen natuurlijk zodat die wat oplettender wordt.
Het is maar een tip!

Succes ermee!

prooven78

Re: Paard stapt niet door, luistert niet goed naar been

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 13:27

Zowiezo een spoortje aan doen (niet te hoog, zodat je het alleen gebruikt wanneer nodig) Been geven, reageert ie niet, net zolang stampen totdat ie in volle galop aantrekt! Terug nemen naar stap en nog een keer been geven. Geen reactie is het bovenstaande herhalen. Wedden dat ie de derde keer wel reageert! Hierin consequent zijn, been is reactie! Immers, zonder motor kom je niet ver..

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 20:13

prooven78 schreef:
Zowiezo een spoortje aan doen (niet te hoog, zodat je het alleen gebruikt wanneer nodig) Been geven, reageert ie niet, net zolang stampen totdat ie in volle galop aantrekt! Terug nemen naar stap en nog een keer been geven. Geen reactie is het bovenstaande herhalen. Wedden dat ie de derde keer wel reageert! Hierin consequent zijn, been is reactie! Immers, zonder motor kom je niet ver..

Mee eens

Memory14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 21:35

Het probleem hoeft niet van het paard af te komen.
Ik heb zelf dit probleem gehad met mijn verzorg fries. Toen ik eenmaal een paar keer prive les kreeg zij mijn instructrice dat ik mijn paard tegen hield van voren. Je wild je paard zo mooi mogelijk laten lopen maar soms moet je de teugels los gooien en dan been geven, Geen reactie? Even een klein Schopje dit herhaal je vaak. Ik moet zeggen dat mijn fries hier erg is van opgeknapt maar wel onder begeleiding van een instructrice.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-11 07:37

Let er eens op of je je paard niet tegenwerkt met je zit of dat je hem wellicht tegenwerkt met je handen. Die moeten met elke stap de mond volgen, vaak zie je dat de armen stil gehouden worden zodat het paard steeds een klap in zijn mond krijgt. Laat je paard maar eens aan een lange teugel stappen, dan zie je dat bij elke stap zijn hoofd naar voren gaat. Met die beweging moet je ook meegaan als je je teugels op maat hebt.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 15:59

Keer duidelijk zijn naar je paard

demisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:50

misschien met sporen rijden als je natuurlijk al wat ervaring heb,
als ie dan nog niet luistert weet ik het ook niet meer.

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 16:57

mijn instructrice zei altijd: ask, say, command (vraag, zeg, beveel)

dus eerst vragen actiever te lopen. dan zeggen door een hulp te geven. als je dan nog
geen reactie hebt beveel je het haar! dan moet ze! op denduur krijgen ze dan wel dat stappenplan door
en gaat het een stuk makkelijker.

xAng

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:05

prooven78 schreef:

Kan aan mij liggen, maar dit is juist iets wat ik niet zou doen. Natuurlijk het kan een aanpak zijn en het zal ook zeker werken als jij het zegt.
Toch zou ik het zelf anders doen namelijk zoals hierboven gezegd 3 hulpen. De eerste heel subtiel, de tweede iets minder subtiel :+ en de derde totaal niet meer subtiel (bijvoorbeeld de flinke tik waar je het over hebt). Als je dit een paar keer achter elkaar doet en consequent blijft doen gaan ze op de 2e en later zelfs op de eerste hulp reageren zonder meteen vooruit te schieten.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:06

Kan je paard wel vooruit? Is er medisch niets mis?