Ander paard=ineens beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Nette

Re: Ander paard=ineens beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:43

Grappig topic, kan het me ergens wel voorstellen. Heb nu 2 paarden en merk eigenlijk weinig verschil ook al zijn het 2 hele andere paarden, maar dat zal ook wel soort gewenning zijn ofzo?

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:46

Ik rijd ook alleen op mijn dunne lange paardje, daar wen je wel aan.
Meestal zit ik niet echt super op een andere paard maar dat is na 3rondjes draf meestal wel over :')

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:49

Ikzelf nog niet eens zozeer aan een paard, maar wel aan mijn eigen stijl van rijden en dat is zeer nauw verwant met de paarden die ik rijd: Arabisch Volbloed paarden. Ben onlangs op een KWPN gaan zitten met een heel ander zadel, een compleet andere beweging en moest dan ook van de eigenaar compleet anders dan ik zelf ben gewend, met als gevolg dat mijn werk met de Arabjes als "pennygezwam" werd neergezet (tja, dan heb ik de liefde voor de AV ook niet echt mee) en de dame in kwestie een lastercampange tegen mij is begonnen -O- Ze heeft zelfs een oud cliënte van me weten te bereiken waarna ze me profileerde als leugenaar die niet hoger dan beginnersniveau op een manege rijdt. Jammer hoor, dat het soms zo gaat, en dat er te veel mensen zijn die niet kunnen bedenken dat elk paard anders is en dat er een wereld van verschil zit tussen een compacte senbibele mensgerichte AV en een huis van een KWPN.

Tja, ik denk zeker dat als je op een ander paard rijd, en zeker in mijn geval, ook nog voor een andere eigenaar je zeker een paar dagen moet krijgen om je aan te passen voordat je rijkunsten daaraan af kunnen worden gemeten.

De grap is dan wel, op een AV en zelfs een NRPS kan je me zonder moeite mee laten wegrijden, maar als je me dan op een haflinger zet is het ook weer mijn draai vinden. Het is maar net hoeverre de behoeften van paard en eigenaar van mijn stijl en gewenning afligt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:45

:D Wel herkenbaar hoor. Elk paard beweegt anders en heeft andere knopjes dus ja als iets op paard x wel werkt, hoeft dat niet persé op paard Y ook zo te werken. Zijn er zat die dan boos worden of het niet begrijpen.

Als je van een grote trage knol gaat naar een Fjord of Haflinger moet je ook wennen aan die veel kortere bewegingen. De laatste keer dat ik dat heb gedaan lag ik bekend dubbel. KWPN is toch veel al ssssssstttttttttaaaa zzzziiiiitt ssttttttttttttaaaaaa zzzzziiiiiitt. Zo'n klein kort dingetje is Stazitstazitstazit :')

marlies028

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 20:54

paarden kunnen heel erg verschillen in gang, balans, draagkracht. Als je alleen veel ervaring op een en hetzelfde paard hebt, tja.. ben je mss eigenlijk gewoon nog een beginner. Je leert goed rijden van veel verschillende paarden rijden.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:00

Tja wanneer ben je een beginner en wanneer kun je echt paardrijden.
Dat vind ik al een lastige vraag.
Hoe snel kun je je aanpassen aan de bewegingen en de reacties van het paard, ik vind dat daar wel een stukje rijkunst zit (tenminste als je rijden ook nog zin heeft, dus het verbeteren van het paard).

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 09:51

Je eigen paardje went heel erg en als je dan inderdaad op een ander paard stapt kan dan een wereld van verschil zijn.
Ik heb het zelfde probleem hoor en dat nog wel met een KWPN merrie van 1,60 overstap op eentje van rond de 1.80 _O-
Mijn balans was ver te zoeken en voelde me net een beginner daardoor.
Heb altijd nog wel veel op andere paarden gereden maar het laatste half jaar toen alleen op mijn KWPN merrie.
Ja je zou kunnen zeggen dat je roest aan je eigen paard :P andere zullen hier ook meer problemen mee ondervinden dan sommige.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:50

Ik baal er ook een beetje van dat ik voornamelijk alleen op mn eigen paard rij. En dan rij je Z en ga je een keer op een ander en wordt er door iedereen verwacht dat je meteen kan wegrijden.... Helaas heb ik daar iets langer de tijd voor nodig maar dat is voor een groot deel ook mijn gevoel omdat alles dan vreemd voelt, voor het oog valt het altijd wel mee.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:58

Jep, ik merk het ook!
Ik heb 5,5 jaar lang praktisch bijna altijd op mijn eigen pony gereden, sporadisch eens op een andere pony/paard. Nu rijd ik op een paard van een ander en dat was best wel even wennen hoor. Daar moet ik wel bij vertellen dat er een tijd van 2 jaar tussen zit, tussen de verkoop van mijn pony en het rijden van het andere paard. :P

Amke_Fredje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 10:05

Ik heb hier ook ene probleem mee.
Maar voor afwisseling ga ik iedere week naar de springles met een manegepaard.
Want ik merkte laatst ook als ik op een ander paard reed dat ik een beginner leek, kon niet zitten, aan galopperen alles was plots zo anders ö daar schrok ik wel erg van ö Nu probeer ik naast mijn paard ook wat te variëren met andere :P

FairLady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:08

ik kan begrijpen dat mensen hier moeite mee hebben,
ik ken het zelf niet. ik rijd elke week andere paarden. wel dagelijks (5x per week) mijn eigen paard.
ik rijd veel jonge paarden van andere en op zaterdag werk ik bij www.stalsaskiameijer.nl op haar paarden.