Overgaan van bit op bitloos!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Overgaan van bit op bitloos!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:23

+ Dat ik het lastiger vind om haar fijn nageeflijk te rijden, op het bit kan ik fijn aanleuning verkrijgen en is de nageeflijkheid super.

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:26

Maar ik mag toch niet zomaar terug van het z naar de l?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:27

Chaos schreef:
De release. Maar ga er vanuit dat het aan het hoofdstel ligt. :)

Dan heb je zeker een kin- of kaakgekruisd hoofdstel?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:28

Chaos schreef:
+ Dat ik het lastiger vind om haar fijn nageeflijk te rijden, op het bit kan ik fijn aanleuning verkrijgen en is de nageeflijkheid super.

Vind ik geen goed excuus. Aanleuning heeft daar naar mijn mening niets mee te maken..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:31

Nee omdat je aanleuning de verbinding naar de paardenmond is en die is er dus niet.
Ik kan prima rijden hoor bitloos, maar om te zeggen dat het nét zo prettig is als met bit, nee dat vind ik niet.
Emiel Voest kwam toen bitloos rijden op een van de hengsten op de stal waar ik werkte, die liep op dat moment Z2. Hij kon er fijn mee wegrijden en alle kunstjes lukten, maar toch zag iedereen dat hij met bit net prettiger door alle oefeningen heen liep.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:31

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:34

Chaos schreef:
Nee omdat je aanleuning de verbinding naar de paardenmond is en die is er dus niet.
Ik kan prima rijden hoor bitloos, maar om te zeggen dat het nét zo prettig is als met bit, nee dat vind ik niet.
Emiel Voest kwam toen bitloos rijden op een van de hengsten op de stal waar ik werkte, die liep op dat moment Z2. Hij kon er fijn mee wegrijden en alle kunstjes lukten, maar toch zag iedereen dat hij met bit net prettiger door alle oefeningen heen liep.

Dat is misschien jouw definitie van aanleuning. Mijn definitie van aanleuning is de verbinding die het paard zoekt met de ruiterhand. Daar is geen bit voor nodig hoor.. :) Maar goed, eindeloze discussie die niet thuis is in dit topic.. Maar mijn punt is denk ik wel duidelijk, zonder bit kan je net zo veel als met.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:36

Sodeletuut schreef:
Chaos schreef:

Dat is misschien jouw definitie van aanleuning. Mijn definitie van aanleuning is de verbinding die het paard zoekt met de ruiterhand. Daar is geen bit voor nodig hoor.. :) Maar goed, eindeloze discussie die niet thuis is in dit topic.. Maar mijn punt is denk ik wel duidelijk, zonder bit kan je net zo veel als met.

Idd aanleuning komt vanuit been waardoor het paard de hand opzoekt, niet andersom. Maar niet iedereen weet dat. Niet elk paard is er geschikt voor, dat moet je wel weten TS.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:38

ik ben ook ineens van bit naar sidepull over gestapt
en mijn paard loopt er super mee,heerlijk ontspannen en over de rug
ik rij geen wedstrijden maar recreatief en heel veel buiten
maar hij is het zelfde te sturen en te stoppen
nu luistert de mijne ook naar de zit en stem.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:39

Ik weet ook wel wat aanleuning is.
Lees anders de FEI regels enzo even door. Staat alles in uitgelegd, waaronder dingen waarbij uitgegaan word van de paardenmond. Wat dus niet kan met bitloos.

Weet je. Ik heb dus helemaal niks tégen bitloos. Heb er alleen weinig mensen een correcte proef mee zien rijden. Het gros van de bitloze ruiters rijd recreatief en het zal mij benieuwen wanneer het in de sport meer gezien gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:41

TS,
Je mag bitloos voorlopig maar t/m L2 starten op wedstrijden. Jij rijdt met bit Z, wat is dan het nut van "teruggaan" naar de L? Ik heb begrepen dat het wel mogelijk is, maar dan moet je jouw inmiddels behaalde punten laten verwijderen en opnieuw beginnen. Of je stopt met wedstrijden rijden? Ik neem aan dat je paard de oefeningen t/m het Z beheerst? Dan doe je dat niveau "bijhouden" bitloos. Er zijn nog geen wedstrijdruiters die bitloos starten hoger dan L2. Verder sluit ik mij aan bij Chaos. De meeste bokkers die bitloos rijden, rijden recreatief.

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:41

de overgang is niet zo heel groot hoor je moet wel meer met je stem en met je benen werken maar gwn eens teugels aan een halster doe nen gewoo ndoen wat je altijd doet dan zie je wel hor het gaat en hoe je paard er op reageert

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:42

Chaos schreef:
Lees anders de FEI regels enzo even door. Staat alles in uitgelegd, waaronder dingen waarbij uitgegaan word van de paardenmond. Wat dus niet kan met bitloos.

Weet je. Ik heb dus helemaal niks tégen bitloos. Heb er alleen weinig mensen een correcte proef mee zien rijden. Het gros van de bitloze ruiters rijd recreatief en het zal mij benieuwen wanneer het in de sport meer gezien gaat worden.

Ben ik met je eens hoor. Ik zie vaak een op de voorhand lopend en zwaar in de hand gaant paard. Het moet je echt wel liggen en het is volgens mij niet voor iedereen geschikt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:45

Joolien schreef:
Chaos schreef:

Ben ik met je eens hoor. Ik zie vaak een op de voorhand lopend en zwaar in de hand gaant paard. Het moet je echt wel liggen en het is volgens mij niet voor iedereen geschikt.

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn, maar dat ligt aan het niveau van de ruiter en de instructie.
Mijn ervaring is, dat de meeste bitloos-ruiters recreatief rijden.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:48

Chaos schreef:

Als er in de FEI regels wordt gezegd dat aanleuning alleen maar met bit kan, vind ik dat er flink getwijfeld mag worden aan die regels. Maar dat vind ik sowieso van de dressuur die gereden wordt op wedstrijden.
Maar goed, zoals ik al zei, eindeloze discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:53

Mijn pony liep dressuurmatig echt heel goed bitloos :j . En niet op de voorhand of zwaar. https://lh3.googleusercontent.com/-LBsb ... 520070.jpg De bedoeling was ook om bitloos te gaan starten om de buitenwereld te laten zien dat het ook zonder bit kan. Maar helaas is ze 3 week geleden overleden. Dus dat werd hem uiteraard niet meer..

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:53

Er word toch op bit gereden dus is het toch logisch dat je die als ruiter gebruikt en het oordeel daar deels op gebaseerd is???

Ik heb het helemaal niet over een discussie, welke ook, de meeste discussie is over voor- en tegenstanders, ik gebruik bitloos puur for fun en bij een van mijn pony's dus vanwege medische redenen. :j

Verder vind ik het altijd raar dat men zegt het totaal oneens te zijn met 'de dressuurwedstrijden'. Dressuur is de basis. Dressuur heeft elk paard nodig, of je nu recreatief rijd of niet, met bit of zonder. 100% scores rij je niet, dus blijft er altijd plek voor verbetering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:54

Electra63 schreef:
Joolien schreef:

Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn, maar dat ligt aan het niveau van de ruiter en de instructie.
Mijn ervaring is, dat de meeste bitloos-ruiters recreatief rijden.

Natuurlijk moet dat wel kunnen maar ik denk dat er nog te weinig kennis over is ofzo. Dat het nog moet groeien. Maar het is allemaal nog niet gebruikelijk in de topsport.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:55

Yvank_ schreef:
Mijn pony liep dressuurmatig echt heel goed bitloos :j . En niet op de voorhand of zwaar. https://lh3.googleusercontent.com/-LBsb ... 520070.jpg De bedoeling was ook om bitloos te gaan starten om de buitenwereld te laten zien dat het ook zonder bit kan. Maar helaas is ze 3 week geleden overleden. Dus dat werd hem uiteraard niet meer..

Maar jij reed eerst met bit, dus waarschijnlijk hadden jullie al een bepaald niveau bereikt met bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:57

Electra63 schreef:
Yvank_ schreef:

Maar jij reed eerst met bit, dus waarschijnlijk hadden jullie al een bepaald niveau bereikt met bit?

Ja dat klopt :) ze liep L2 en in training M.

Dus ze was al volledig gereden op benen en zit.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:58

En bit. :P

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:59

Chaos schreef:
Er word toch op bit gereden dus is het toch logisch dat je die als ruiter gebruikt en het oordeel daar deels op gebaseerd is???

Ik heb het helemaal niet over een discussie, welke ook, de meeste discussie is over voor- en tegenstanders, ik gebruik bitloos puur for fun en bij een van mijn pony's dus vanwege medische redenen. :j

Verder vind ik het altijd raar dat men zegt het totaal oneens te zijn met 'de dressuurwedstrijden'. Dressuur is de basis. Dressuur heeft elk paard nodig, of je nu recreatief rijd of niet, met bit of zonder. 100% scores rij je niet, dus blijft er altijd plek voor verbetering.

Ja, maar volgens mij gaat de discussie nu over of er aanleuning mogelijk is zonder bit. En volgens jou dan niet, toch?
Mij staat het gewoon erg tegen dat er volgens het FEI een bit nodig is om een paard correct te kunnen rijden..
En ik ben het oneens met 'de dressuurwedstrijden' omdat er zó vaak gewoon NIET correct wordt gereden. Paarden worden in een krulletje gehesen en thuis met hulpteugel dit en bijzet dat gereden, om dat mooie plaatje maar te krijgen. Maar zeg nou eerlijk, hoe vaak zie je een paard wat correct in aanleuning, onspanning en rechtgerichtheid op een wedstrijd verschijnt? Ja, dressuur is de basis van alles. Ik rijd ook dressuur, maar dan zonder wedstrijd element en zonder grote drang om dat perfecte plaatje te verkrijgen, snap je?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:02

Weet ik niet, ik ben geen discussie aan het voeren, vertelde alleen mijn eigen mening en mijn eigen ervaringen en wat ik zelf gezien heb tot dusver.

Nee, ik snap het niet. Tuurlijk doet niet iedereen het goed op concours, en tuurlijk doet niet iedereen het goed in de training thuis. Concours staat los van je training, en dus niet te beoordelen door jury's. Iedereen doet zijn best, ook bitloze recreanten en die zullen ook niet allemaal correct rijden.

Je kunt er voor kiezen het anders te doen, helemaal top, maar laat een ander in zijn waarde en scheer niet alles over één kam.

Voor mij is er geen discussie bezig, en al helemaal niet over het wel of niet verkrijgen van aanleuning. :)

MachoP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 19:03

Maar goed ik ben dus Z met punten en wil wedstrijden blijven rijden. Aangezien paard al 20 is, ga ik niet wachten tot Z wel bitloos mag.
Enige optie, toch met bit blijven rijden??

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:04

Ja, dan is dat idd de enige optie.
En wellicht afwisselen met het trainen op bit en dan zonder rijden. Of het bitloos bewaren voor de buitenritten, ik noem maar wat. Longeren kan met een kaptoom dus dan ontzie je dat gedeelte iig ook al.