Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Chaos schreef:Nee omdat je aanleuning de verbinding naar de paardenmond is en die is er dus niet.
Ik kan prima rijden hoor bitloos, maar om te zeggen dat het nét zo prettig is als met bit, nee dat vind ik niet.
Emiel Voest kwam toen bitloos rijden op een van de hengsten op de stal waar ik werkte, die liep op dat moment Z2. Hij kon er fijn mee wegrijden en alle kunstjes lukten, maar toch zag iedereen dat hij met bit net prettiger door alle oefeningen heen liep.
Maar goed, eindeloze discussie die niet thuis is in dit topic.. Maar mijn punt is denk ik wel duidelijk, zonder bit kan je net zo veel als met. Sodeletuut schreef:Chaos schreef:Nee omdat je aanleuning de verbinding naar de paardenmond is en die is er dus niet.
Ik kan prima rijden hoor bitloos, maar om te zeggen dat het nét zo prettig is als met bit, nee dat vind ik niet.
Emiel Voest kwam toen bitloos rijden op een van de hengsten op de stal waar ik werkte, die liep op dat moment Z2. Hij kon er fijn mee wegrijden en alle kunstjes lukten, maar toch zag iedereen dat hij met bit net prettiger door alle oefeningen heen liep.
Dat is misschien jouw definitie van aanleuning. Mijn definitie van aanleuning is de verbinding die het paard zoekt met de ruiterhand. Daar is geen bit voor nodig hoor..Maar goed, eindeloze discussie die niet thuis is in dit topic.. Maar mijn punt is denk ik wel duidelijk, zonder bit kan je net zo veel als met.
Chaos schreef:Ik weet ook wel wat aanleuning is.
Lees anders de FEI regels enzo even door. Staat alles in uitgelegd, waaronder dingen waarbij uitgegaan word van de paardenmond. Wat dus niet kan met bitloos.
Weet je. Ik heb dus helemaal niks tégen bitloos. Heb er alleen weinig mensen een correcte proef mee zien rijden. Het gros van de bitloze ruiters rijd recreatief en het zal mij benieuwen wanneer het in de sport meer gezien gaat worden.
Joolien schreef:Chaos schreef:Ik weet ook wel wat aanleuning is.
Lees anders de FEI regels enzo even door. Staat alles in uitgelegd, waaronder dingen waarbij uitgegaan word van de paardenmond. Wat dus niet kan met bitloos.
Weet je. Ik heb dus helemaal niks tégen bitloos. Heb er alleen weinig mensen een correcte proef mee zien rijden. Het gros van de bitloze ruiters rijd recreatief en het zal mij benieuwen wanneer het in de sport meer gezien gaat worden.
Ben ik met je eens hoor. Ik zie vaak een op de voorhand lopend en zwaar in de hand gaant paard. Het moet je echt wel liggen en het is volgens mij niet voor iedereen geschikt.
Chaos schreef:Ik weet ook wel wat aanleuning is.
. En niet op de voorhand of zwaar. https://lh3.googleusercontent.com/-LBsb ... 520070.jpg De bedoeling was ook om bitloos te gaan starten om de buitenwereld te laten zien dat het ook zonder bit kan. Maar helaas is ze 3 week geleden overleden. Dus dat werd hem uiteraard niet meer.. 
Electra63 schreef:Joolien schreef:Ben ik met je eens hoor. Ik zie vaak een op de voorhand lopend en zwaar in de hand gaant paard. Het moet je echt wel liggen en het is volgens mij niet voor iedereen geschikt.
Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn, maar dat ligt aan het niveau van de ruiter en de instructie.
Mijn ervaring is, dat de meeste bitloos-ruiters recreatief rijden.
Yvank_ schreef:Mijn pony liep dressuurmatig echt heel goed bitloos. En niet op de voorhand of zwaar. https://lh3.googleusercontent.com/-LBsb ... 520070.jpg De bedoeling was ook om bitloos te gaan starten om de buitenwereld te laten zien dat het ook zonder bit kan. Maar helaas is ze 3 week geleden overleden. Dus dat werd hem uiteraard niet meer..
Electra63 schreef:Yvank_ schreef:Mijn pony liep dressuurmatig echt heel goed bitloos. En niet op de voorhand of zwaar. https://lh3.googleusercontent.com/-LBsb ... 520070.jpg De bedoeling was ook om bitloos te gaan starten om de buitenwereld te laten zien dat het ook zonder bit kan. Maar helaas is ze 3 week geleden overleden. Dus dat werd hem uiteraard niet meer..
Maar jij reed eerst met bit, dus waarschijnlijk hadden jullie al een bepaald niveau bereikt met bit?
ze liep L2 en in training M.Chaos schreef:Er word toch op bit gereden dus is het toch logisch dat je die als ruiter gebruikt en het oordeel daar deels op gebaseerd is???
Ik heb het helemaal niet over een discussie, welke ook, de meeste discussie is over voor- en tegenstanders, ik gebruik bitloos puur for fun en bij een van mijn pony's dus vanwege medische redenen.
Verder vind ik het altijd raar dat men zegt het totaal oneens te zijn met 'de dressuurwedstrijden'. Dressuur is de basis. Dressuur heeft elk paard nodig, of je nu recreatief rijd of niet, met bit of zonder. 100% scores rij je niet, dus blijft er altijd plek voor verbetering.