Stuk lopen naar de les, erg voor mijn pony?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Baily12

Re: Stuk lopen naar de les, erg voor mijn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:00

ze wil liever niet, want ze wilt op de manege blijven(ze is de eigenares van de manege)

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:01

Het is denk ik te ver.
Ze is nog zo jong!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:02

Dan wordt het toch met de trailer er naartoe of een andere instructrice.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:04

ja met de trailer zou perfect zijn maar dan moet ik me vader elke week aankijken :P en die wilt dat niet elke week. Is om de week ernaartoe een optie? Of heeft dat niet echt veel effect :+

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:08

Ja dat kan natuurlijk ook nog. Of het voor jullie genoeg is, kan ik natuurlijk niet beoordelen. Kun je goed zelfstandig aan de slag met de tips die je in de les krijgt? Of hebben jullie als combinatie nog veel begeleiding nodig? (het is natuurlijk nog een jong dier) Overleg het anders eens met je instructrice.

mandy358

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:13

Ik heb ook met een pony priveles op een andere stal en dat id 1,7 km stappen
en daar doen we toch wel ruim 20 minuten over in een flinke stap.
dus 6 km is denk ik wel heel erg lang.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 18:18

ik zou dan om de week gaan lessen met je pony, is een prima begin. Wie weet komt er vervolgens nog wel iets anders op je pad, maar dan heb je in elk geval een begin!

Maar die 6km enkele reis is inderdaad te ver.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 18:36

oke ik zal het even overleggen met me instructrice wat zij ervan vind :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:37

Tjaaaa, is deze afstand te ver ????
Persoonlijk vind ik het een lachertje, wij maken heel geregeld trektochten te paard, en dan is de afstand tussen de 40 km en de 50 km, met een gemiddelde snelheid van toch wel een 10 à 11km/uur.
Het is idd nog een best jong paard dus mssn dan toch wel iets ruimer op tijd vertrekken dan is er steeds een pauze tussenin.
Dit is eigenlijk net de ideale afstand om een beetje te oefenen en conditie op te bouwen, ik zou ook zeggen doe dit niet in stap maar neem er ook een rustig drafje bij, na een beetje oefening kan een paard uren en uren achter elkaar in een rustig drafje blijven doorgaan, en dan haal je toch al makkelijk een gemiddelde snelheid van ong- 9km/uur.
Doen dus.

Pattyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:42

ben je lid van de manege?
anders reken uit hoeveel je per maand kwijt ben voor les van je huidige instructrice. En anders een keer op marktplaats/bokt zoeken naar een instructeur/trice in de buurt die naar jou zou willen komen, desnoods 1a2 keer om te kijken of je dat wat vind :) (en dit per maand uitrekenen) scheelt in moeite en evt in geld

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:44

Misschien om de week met de trailer?
En dit is wel te veel voor een 3.5 jarige.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:45

Misschien scheelt het als je wel op je pony heen gaat, maar dat je vader je komt halen met de trailer? Dan hoeft je vader niet lang te wachten bij je les en is hij zelf binnen 20 minuten weer thuis.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:46

Tuurlijk is de afstand opzich een 'lachertje' maar niet voor een redelijk ongetraind paard dat ook nog moet gaan lessen. Als je al een uur onderweg bent, kan het zijn dat je paard denkt bij aankomst 'Ja daahaag ook nog lessen'. Het concentratievermogen is dan al wat weggezakt. En dan moet je óók nog meer dan een uur terug. Dan ben je dus ook al in een klap 3 uur kwijt, +1 uur voorbereiding en afzadelen etc.
Trouwens, voor jezelf moet je het ook niet onderschatten. 3 uur rijden waarvan een uur intensief is ook zwaarder dan je denkt.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:46

Is er toevallig geen trailer die je kan gebruiken om er naar toe te gaan ? :)

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:54

6 km is niet heel ver. Stukje draf tussendoor om lekker los te werken kan ook prima. Is de pony gelijk mooi los als je bij de manege aan de les begint. Terug stappen over het harde om de pezen aan te sterken; helemaal prima.

Kortom, ik zou het gewoon een keertje proberen. Aangezien je niet met regen/sneeuw op pad wilt zal er vaak zat les tussenuit vallen. In het voorjaar wordt ie vier, dan kan je door het weer wsl. ook vaker en zo de conditie langzaam opvoeren. Juist dat stappen terug is heel goed voor zijn gestel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 19:59

Even simpel, als jouw paard flink kan doorstappen doe je een uur over 6 km.
Na de les moet je dat ook nog terug, dus weer een uur.

In draf, ga even uit van niet te hard draven, doe je vermoedelijk 12 km/u, dus ben je ook al half uur onderweg enkele reis.

Denk dat dat voor 3.5 jarige wat veel is, als je ook nog serieuw wilt gaan dressuur lessen.
Voor goed getraind paard op zich wel te doen, maar als je flink zware dressuur les achter de rug hebt en je moet dat hele eind nog terug, vind ik het ook weer te ver.
En ik neem aan dat je niet gaat privelessen om niets te leren, dus er zal best wel eens grensverleggend gereden worden.

Ik rij ook te paard naar de vereniging, maar dat is 10 minuten kwartiertje (als ik trager stappende stalgenoot mee heb. Die haalt namelijk echt geen 6 km/u)
Dat is goed te doen en precies leuk in en uit stappen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:10

aeolusnr1 schreef:
Tjaaaa, is deze afstand te ver ????
Persoonlijk vind ik het een lachertje, wij maken heel geregeld trektochten te paard, en dan is de afstand tussen de 40 km en de 50 km, met een gemiddelde snelheid van toch wel een 10 à 11km/uur.
Het is idd nog een best jong paard dus mssn dan toch wel iets ruimer op tijd vertrekken dan is er steeds een pauze tussenin.
Dit is eigenlijk net de ideale afstand om een beetje te oefenen en conditie op te bouwen, ik zou ook zeggen doe dit niet in stap maar neem er ook een rustig drafje bij, na een beetje oefening kan een paard uren en uren achter elkaar in een rustig drafje blijven doorgaan, en dan haal je toch al makkelijk een gemiddelde snelheid van ong- 9km/uur.
Doen dus.

Met een volwassen, getrained paard is net een lekker stukje om los te rijden, maar dit dier is nog lang niet volwassen en dan is dit nog een stuk(je) te ver.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:54

Hier op "bokt" praat bijna iedereen over natural, als je nu eens echt naar de grote weide natuur kijkt, waar paarden in groepjes vrij leven, dan legt zo'n jong dier probleemloos iedere dag opnieuw gewoon door de groep te volgen ongeveer 3x deze totaalafstand af per dag, en dit iedere dag opnieuw zonder rustdagen ertussenin, doet hij dit niet dan overleeft hij dus ook niet.
Ben wel akkoord, je moet zo'n dingen een beetje opbouwen, maar ik heb net vorige week nog een buitentocht gedaan met een merrie en haar veulen, afstand 15km, en dit in stap - draf - en ook galop, over een gracht gesprongen, in een meertje gaan baden, over een neergevallen boom overheen gesprongen, was best een leuke tocht en veulen heeft het heel goed gedaan.
De leeftijd van het veulen ????? wel dit is nu net 6 maand oud. En dit bleek helemaal geen probleem.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:57

Roxx schreef:
Ik vind het veel te veel voor een 3,5 jarige.

Ik ook. Een stukje langs de weg naar je les is niet erg, maar ver kijk je niet op 7 km, daar doe je toch al gauw 45 minuten over!

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:57

Ik zou geen 7km gaan lopen.
Je paard is wss al wel beu als je bij de stal aankomt.
7km is lang, eg lang.

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-11 20:57

ik heb het me moeder voorgelegd en die zei dat ik wat eerder moet gaan zodat ze een halfuurtje kan bijkomen en dat ik haar even poets wat vinden jullie daarvan?
@Anne_GTI wat je zegt klopt helemaal! ik wilde het een keer proberen van de week maar dat is waarschijnlijk dan de laatste keer van dit jaar. Ik wilde pas echt beginnen in de lente/zomer. En dan zowiezo om de week denk ik zodat ik op een ervaren paard zelf kan leren en op me eigen paard haar dingen leren als je snapt wat ik bedoel ;)

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 20:59

aeolusnr1, maar het veulen kon onbelast bewegen en hoefde geen dressuurles mee te lopen met een ruiter op zijn rug. Het gaat hier om een jong paard, nog niet lang onder het zadel. Dat is mentaal en fysiek toch wel een stuk zwaarder. Als het hier om een volwassen en getraind paard zou gaan, zou ik het probleem ook niet zien.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:03

Is het misschien een idee om de pony de dag van te voren op de manege te stallen? dan rijd je er gewoon naar toe met je pony
en dan de volgende dag te rijden en dan terug met de trailer?
dan is het ook niet teveel voor je pony, en je ouders hoeven geen 2 x openneer te rijden met de trailer...

Kimmej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:33

Als het beestje 100% verkeersmak is en zich dus totaal niet 'druk' maakt om verkeer op de weg of eventuele andere dingen die je tegenkomt is 6 km helemaal niet ver voor je paard. However, hoe verkeersmak mijn peerdje ook is, hij kan de weg (zeker in zijn uppie!) toch nog wel eens spannend vinden, en verbrand dus de ene keer meer energie als de andere keer. Iets om over na te denken.

Ik vind de grotere vraag.. Hoe graag wil jij een uur heen stappen voor je les, een halfuur lessen en dan nog een uur terug rijden? Na een inspannende les heb ik de puf echt niet meer om nog een uur mentaal actief te rijden (want zeker buiten moet je altijd blijven opletten), of dat nou stappen, draven of galloperen inhoudt...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:40

silvericathy schreef:
Is het misschien een idee om de pony de dag van te voren op de manege te stallen? dan rijd je er gewoon naar toe met je pony
en dan de volgende dag te rijden en dan terug met de trailer?
dan is het ook niet teveel voor je pony, en je ouders hoeven geen 2 x openneer te rijden met de trailer...

Dan word het wel een heel geklus voor een half uurtje les, in mijn ogen. Word het ook gelijk duurder, nachtstalling betalen etc etc. 2x op en neer rijden, ach, als je heen rijdt, half uurtje lest en weer terug rijdt, ben je daar ook niet gek veel tijd aan kwijt.