Zara@work in het herst'zonnetje'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ostra

Re: Zara@work in het herst'zonnetje'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 11:29

Wat een grappig artikel :) Ik zou zeker ook aan je eigen houding werken omdat je anders het paard in de weg zit maar dit heb je in je eigen post al wel aangegeven. Het eerste wat mij opviel is dat je paard erg over de buiten schouder wegloopt en je op veel foto's geen of te wijnig contact hebt met de mond van je paard. Probeer bij dit paard eerst goed de activiteit en met name van achter uit te krijgen en als je hem dan mooi op twee teugels rijd zal hij al veel rechter en waarschijnlijk ook nageefelijk worden, daarna kun je pas echt aan stelling werken wat voor mij ook al werd opgemerkt, want als je dat nu gaat doen trek je hem waarschijnlijk gewoon scheef.

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 16:04

(heey een flakkeenaar :') ) ja ik heb al jullie tips idd al opgenomen in mn trainingen (klinkt zo pro :D) en het gaat echt goed!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-11 20:08

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Op RT-HAW is het alleen toegestaan om te reageren als je opbouwend werktechnisch commentaar kunt plaatsen en iets toe kunt voegen aan degenen die al eerder gereageerd hebben. Off topic reacties zijn ook niet toegestaan, mocht je de topicstarter toch iets willen melden, dan kun je er voor kiezen om een PB (Prive Bericht) te sturen.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:56

Wat ik voornamelijk merk als je stelling vraagt is dat je dat vraagt door je hand terug te trekken.
Kijk maar eens naar de foto's, daar zie je constant wanneer je een bocht rijdt dat je je binnenhand helemaal terug trekt.

Probeer eens in de bochten te zorgen dat je je handen op 1 lijn houdt. De een mag niet verder naar voren of achter dan de ander. Stelling vraag je door je hand opzij te halen: teugel van de hals af. Op die manier krijgt het paard ruimte om te draaien en zijn achterbeen eronder te zetten. Als je aan de teugel trekt buigt ze alleen de hals maar niet het lichaam, waardoor het paard het achterbeen er niet goed onder kan zetten.

Denk dat dat al veel kan schelen :)

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-11 17:15

ok dank je wel, ga het proberen!

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 23:08

Wat mij echt ingeprent is NOOIT je binnenhand over je buitenhand zetten dat zie ik op 1 foto gebeuren.

Mbt les; dat kan ook op locatie gegeven worden.
Vind het heel knap dat je daarin zo openstelt!
Niet afhankelijk zijn van vervoer gewoon een goede instructeur of instructrice aan huis regelen.
Wedden dat jij je promotiepunten makkelijk naar binnen harkt!

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 14:06

@paysbas haha bedankt tja als je je niet opensteld in het leven, wat heb je dan? :D instructice/instructeur aan huis tja ik weet niet of dat misschien heel prijzig gaat worden? hebben jullie daar een idee van?
ik hoop dat je gelijk hebt!

trouwens gaat het erg goed heb de tips van jullie toegepast en ze gaat al veeel meer ontspannen. gaat echt heel goed :o

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:14

Op foto 12? waar je aangeeft teveel stelling te hebben heb je volgens mij helemaal geen echte stelling. Je hebt he hand veel te ver naar boven en te ver naar binnen, zo kun je geen nette stelling krijgen volgens mij.

Wat hierboven al gezegd wordt lijkt hij weg te lopen over de buitenschouder, dus je zou wat mogen begrenzen met je buitenbeen en buiten teugel.

Daarnaast denk ik dat je de teugels iets langer mag laten, mischien je handen iets dieper zetten en hem naar voor rijden.

Maar leuk paardje hoor :) lijkt om mijn bijrijdfriesje, waarmee ik trouwens tegen dezelfde dingen aanloop ;)

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:37

Aleeneh schreef:
Wat ik voornamelijk merk als je stelling vraagt is dat je dat vraagt door je hand terug te trekken.
Kijk maar eens naar de foto's, daar zie je constant wanneer je een bocht rijdt dat je je binnenhand helemaal terug trekt.

Probeer eens in de bochten te zorgen dat je je handen op 1 lijn houdt. De een mag niet verder naar voren of achter dan de ander. Stelling vraag je door je hand opzij te halen: teugel van de hals af. Op die manier krijgt het paard ruimte om te draaien en zijn achterbeen eronder te zetten. Als je aan de teugel trekt buigt ze alleen de hals maar niet het lichaam, waardoor het paard het achterbeen er niet goed onder kan zetten.

Denk dat dat al veel kan schelen :)

Hier ben ik het mee eens. Zet je ellebogen ook in je taille, en gebruik je ellebogen als een scharnier punt. Naar links? Hou je elleboog in je zij, draai je hand zodat je "de deur open zet" (hou je hand wel rechtop!), leg je linkerbeen naar achteren zodat ze de ruimte heeft, begrens rechts door de rechter teugel tegen de hals aan te houden en je rechter been op de singel te houden.

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-11 18:15

Oké bedankt! :D

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 11:03

emspa schreef:
Bedankt voor de tips! ik zal er opletten, tis best lastig want als ik dr van voren te veel loslaat valt ze weer zo erg op dr voorhand :(:) ik zal dr aan gaan werken :D

Anders gezegd: Als jij haar van voor los laat, weet je niet hoe je haar er van achter bij moet rijden. JIJ vind het lastig & JIJ laat haar op de voorhand vallen.
Probeer alles wat niet goed gaat terug te brengen naar wat er dan mist in jouw actie. Paard doet wat jij vraagt, dus vraag je het niet op de juiste manier, snap je?

Rijden ziet er op zich wel vriendelijk uit, al lijkt het erop dat je 2 losse polsen hebt. Probeer er echt op te hameren dat je handen beide voor het zadel moeten staan, rechtop in een vuist met je duim bovenop. Dus niet inknikken om sterker te worden, niet draaien, etc. Heel veel succes & snel verbeterfoto's?

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 17:32

ja die verbeterfoto's gaan snel komen! ik vind echt dat er al heel veel verbetering in zit en ben idd al heeel erg aan t letten op dat ik mn handen rechtop houd!

nogmaals bedankt! :D

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:55

Ik maak me veel meer zorgen om de halshouding van dit paard dan om je eigen houding. Ben wel benieuwd wat je als commentaar zou hebben gegeven als het om de houding van het paard ging ipv alleen maar over je eigen houding.
Ga als eerste les nemen. Je hebt (net zoals ik trouwens :o) een hele strenge binnenhand. Dit heb je jezelf waarschijnlijk aangeleerd, en dit krijg je er lastig uit (ik spreek uit ervaring :=). Probeer op twee handen te rijden en alleen je hand van de hals te plaatsen in de bochten. Geef mee zodra het paard meegeeft, ookal is het verschil minimaal. Les zou je echt goed kunnen helpen :j

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 13:44

een top friesje zeg echt een mooierd
verder vind ik indd dat ze nogal onder je vandaan loopt
en dat je nogal gespannen zit
verder ga zo door

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 13:55

bedankt allemaal :D

Ilseee13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 15:33

haaaaai

wat een leukerd
ik vind dat ze veeeeel lager moet, dan kan ze de rug mooi losmaken, daar kun je het beste met je instructie aan werken of eventueel haar longeren met bijzetteugels. Ze is daar echt te stug in. Je houding baat me minder zorgen, hij kan natuurlijk wel verbeterd worden :) !
heel veel success

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-11 19:15

longeren met bijzet mag van de eigenaren niet, is ook niet echt noodzakelijk met rijden kom ik er ook wel :D bedankt voor de tips

sweetgirl96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-11 19:00

probeer te kijken waar je naartoe rijd, niet alleen naar je paard/de grond.;$ voor de rest echt leuk paardje ! en de kleine dingetjes zeg je zelf al :)

veel plezier nog met alles !;D

xx

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-11 22:34

bedankt :D ach ja moet idd letten dat mijn mooie paardje me niet te veel afleid :D

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 17:20

emspa schreef:
ik ga idd meer lessen dus dat komt helemaal goed en ik ga dr ook losser laten aan de voorkant. is dat een beetje wat jullie bedoelen?

Goed zo en de volgende keer jezelf niet meer zo neerhalen. Dat vind ik altijd zo jammer.

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-11 20:46

tja ben een beetje perfectionistisch :P

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:06

Mag je ook niet longeren met longeerhulp? (passoa, dat ding van EJ oid?) Daarmee kan je ze wel lekker los maken hoor!

Kwa rijden zet je je binnehand vast en vraag je geen stelling,, je trekt je stelling :).
Probeer ind op 2 handen en probeer het paard recht te houden tussen je benen.
Je bent volgens mij iets te veel bezig met voor, dat je de achterkant helemaar vergeet.
Van achter naar voor rijden, dan komt ze vanzelf beneden maar moet jij niet je hand vastzetten!!

Les kun je ook thuis krijgen hoor, en hoeft helemaal niet duur te zijn :). Mja wat vind jij duur ;)?

Probeer ook beetje positief over je zelf te zijn hoor, je zit opzich best netjes op je peerd hoor!

blondies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-11 15:22

Ik vind je eigen houding eigenlijk nog reuze meevallen...
Je hamert steeds op je eigen 'tenen' maar ik denk niet echt dat je haar hierdoor veel slechter rijdt en in het plaatje stoort het mij ook niet echt.
Denk vooral dat het de technische kant is waar het een beetje misgaat zoals inderdaad hand over de schoft ipv ervan af. Ik deed dit ook vaak maar al direct na mijn eerste privé lessen was dit eruit.. Zo simpel kunnen sommige dingen soms zijn maar er moet net iemand je op wijzen hoe het moet.
Ik denk als je techniek en het weten/voelen van hoe,wat en waarom beter worden (dmv les) je houding helemaal niet meer zo'n issue is en die paar schoonheidsfoutjes (schouders, knikken in de handen) zich vanzelf oplossen :)

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-11 17:39

handen gaan nu idd niet meer over de schoft heen.
eigenaar is nu de hele maand thuis dus kan wel weer een keer naar de manege om te lessen

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 21:06

voor mensen die het miss willen weten, ga volgende week zaterdag lessen :D