paard gooit hoog op hoe doorzitten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celinedaisy

Re: paard gooit hoog op hoe doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:25

gewoon een tijdje zonder beugels gaan rijden, voel je je paard wat beter en wen ke aan het ritme, doe ik ook weleens ;p

megannxxx_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:55

ik had dit met me draver ook,
en heb toen een poosje met elastiek gereden,
niet straks maar heel licht.
en veel met me teugels spelen.
en laag laten lopen,

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 17:59

zelfde probleem ik volg ook

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:04

ik lees ook even mee heb dit ook!

Emmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 18:23

Er zijn hierboven al veel goede tips gegeven, maar wat voor jou misschien ook een goed idee is - nu je maar zo weinig kunt rijden - is trainen in de sportschool. Je moet dan werken aan rompstabiliteit en vooral aan de buikspieren. Dat heeft een beetje hetzelfde effect als veel oefenen, maar dan zonder dat je er een paard voor nodig hebt. Als je zo je spieren sterker maakt, zul je merken dat het, als je weer op het paard zit, makkelijker is om je te concentreren op dingen als de juiste beweging van je bekken en je ademhaling.
Ook Pilates is een heel goede training voor ruiters.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:31

Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Weet je welke tip ze mij gaven voor het doorzitten. Voorstellen dat je een zak cement bent, dus eigelijk uw volle gewicht gebruiken ofwel doen alsof je op het gemakje in je luie zetel zit, dus weer volledig ontspannen en uw volledige gewicht gebruiken. Ik moet zeggen op deze manier is het mij gelukt bij een rustig drafje toch al.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-11 10:36

Emmi tijd om naar de sportschool te gaan heb ik absoluut niet.
Dat is wel jammer, maar zit er niet in helaas.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 10:44

debravanesch schreef:
Ik heb exact hetzelfde probleem gehad. Weet je welke tip ze mij gaven voor het doorzitten. Voorstellen dat je een zak cement bent, dus eigelijk uw volle gewicht gebruiken ofwel doen alsof je op het gemakje in je luie zetel zit, dus weer volledig ontspannen en uw volledige gewicht gebruiken. Ik moet zeggen op deze manier is het mij gelukt bij een rustig drafje toch al.

Dit lijkt me nou net niet de oplossing. Kans dat het paard de rug ook nog eens strak gaat zetten en dan word je helemaal het zadel uitgewerkt.

Denk dat het belangrijkste is dat het paard echt los in het lijf is, fijn in de aanleuning. Dan proberen om de beweging te volgen vanaf je stijgbeugels, verend in je knieen en enkels. Juist heel licht zitten. Achteroverhangen bezorgt je alleen rugpijn! Als je dan het gewicht in het zadel iets toe laat nemen kom je hopelijk op het punt dat je de beweging echt kan volgen. Ook niet inzakken, heb ooit eens de tip gelezen van "stel je voor dat je aan een draadje aan je cap hangt, zo recht maken in je rug". Doorzitten is een actieve bezigheid, geen luie stoel zoals voor een westernpaard. Grotere beweging wil je niet beperken bij een dressuurpaard, maar juist stimuleren. Sommigen zullen nooit heel relaxed zijn om uit te zitten, maar je krijgt er wel goeie buikspieren van! ;-)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:39

Ik geef toe, ik ben helemaal geen expert. Ik weet alleen dat het bij mij geholpen heeft.

luuklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 15:29

Dan is het geloof ik vooral wennen, mijn verzorg pony huppelt heel erg, super moeilijk doorzitten. Maar ik oefende wel en op een gegeven moment dan went het wel. Succes! /3

michhx97

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:01

ALLEEN DOORZITTEN ALS JE PAARD ONTSPANNEN LOOPT!!!! dan kan je namelijk ook goed doorzitten zonder gehobbel
en anders heb je meerkans op rugklachten en kreupelheid,
en het zit voor je zelf ook niet fijn.

wanneer die ontspannen loopt is als hij aan de teugel loopt NIET IN DE KRUL!
als een paard aan de teugel loopt ontspant hij zn nek en rug spieren en loopt hij op de achterhand
als je een paard in de krul trekt lijkt het alsof hij leuk aan de teugel loopt maar loopt hij wss op de voorhand en ontspant hij zich niet + meer kans op blessuur ivm springen en landen.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-11 19:07

Je hoeft niet zulke koeien letters neer te zetten, komt een beetje raar op me over hoe je dat typt.
Zal je wel zo niet bedoeld hebben maar goed ik weet prima hoe en wat maar vraag gewoon enkel om tips van mensen met ervaring met paarden die hoog op gooien en doorzitten ;)
Ik vraag niks over in de krul trekken of wat dan ook, daar heb je mij niks over horen zeggen.
Naast de kant staan ook altijd 2 die mee kijken als ik aan het rijden ben en me aanwijzingen kunnen geven dus doe het ook nooit alleen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-11 19:42

Heel overdreven meegaan vanuit je heupen zodat je echt in het zadel blijft plakken.
Ziet er eerst niet uit, maar als je daaraan gewend raakt kun je steeds stiller blijven zitten.
Ietsje ronder/lager, meer over de rug rijden wil ook wel eens helpen, dan lopen ze vaak wat 'simpeler'.

Laviina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 00:42

Heb hetzelfde probleem, zoals al veel zeggen oefenen, oefenen oefenen ik ben nu een half jaar verder en het gaat echt al stukken beter. Ik probeer vaak stukjes mee te pakken bijvoorbeeld voor dat je in stap gaat net echt wat eerder te gaan zitten. Als het paard lekker verzameld loopt een een volte 10 meter door te zitten. Zo kun je voor je zelf oefenen om te juiste zit te vinden en belast je je paard ook niet teveel met het gestuiter;) succes ermee.. Komt vast goed hoor;)

Claire_020

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 04:27

Ankje11 schreef:
En ja het wordt saai maar ik bij mij was oefenen de beste manier. Na de overstap op een ander paard moest ik ook heel erg wennen. Wat ik deed de 1e keer? Gewoon draven en dan oja s**t is wel wennen, tempo terug nemen (langzaam draven) en proberen m`n evenwicht te houden. En na een aantal keer was het niet meer nodig en kan ik nu lekker doen wat ik wil zonder na te denken.

Mee eens de beweging en het tempo in draf verschilt per paard,
tempo wisselingen in draf kunnen je helpen je evenwicht te vinden zodat het doorzitten makkelijker gaat,
probeer dat eens zonder beugels dan corrigeer je je zelf vrijwel automatisch en kan dus uitkomst bieden...
maar probeer dit alleen wel uit in een langzaam drafje,
ik zou het niet leuk vinden als je straks schrijft dat het uitliep op vlieg les :+
Let er wel op dat je je heupen zo los mogelijk houd en een beetje meer als anders met je rug naar achteren helt
houding a la Adelinde Cornelissen
(zie filmpje "misschien wel een exreem voorbeeld maar dan heb je een idee wat ik bedoel ;) )
dat helpt je bij het "stuiter effect" en voor de rest idd heel veel oefenen :j

http://youtu.be/DmiTAztqlZI

Suc6 :(:)