Fred_Kroket schreef:smeetjoew schreef:Ze doen de mond open als je inkomt met een weerstand biedende of remmende hand. Daarom houden wij als mens de mond dicht mbv neusriemen, zodat een paard leert te gaan nageven daarop. Als gevolg daarop is de ruiterhand ook weer vriendelijk. Dat is heel basaal het principe dat wij met een neusriem werken....
Mijn paard loopt nageeflijk zonder neusriem, die zit los met een vinger tussen het neusbeen en een vinger tussen de onderkaak... en houd haar mond dan dicht. Ik doe een neusriem om puur omdat ik het esthetisch vind, niet om d'r snuit dicht te binden. Zodra je moet gaan dichtsnoeren omdat het paard de mond opent of tongen over bitten gaat gooien is er iets mis... Zo klaar als een klontje. Ik had in een foto topic van jou al eens eerder genoemd dat ik vond dat je neusriem erg strak zat. (weliswaar off topic) maar ik begrijp nu waarom je aandraagt dat ze d'r neusriem maar wat strakker moet doen of de spierriem wat strakker... Jij vind het niet erg om daarnaar te grijpen anders zou je die foto's niet plaatsen.
Maar wees nou eerlijk, dat is toch totaal geen oplossing??
Mijn paarden rij ik ook met de neusriem ''aan'' maar niet ''aangesnoerd'', echter heeft een van mijn paarden een periode gehad dat ze met haar tong rommelde omdat we een bepaalde fase door moesten, en in die periode was hij wel ''aangesnoerd'', omdat je wilt voorkomen dat het een gewoonte wordt. Een paard dat steigeren niet kent zal dat ook niet doen in een enge situatie, maar als ze het eenmaal kennen doen ze het bij elke enge grasspriet (bij wijze van spreken), je moet voorkomen dat ze ermee in aanraking komen. Echter is dat nu te laat en kun je hooguit nog proberen het te voor te blijven op een andere manier.