Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Boompje1985 schreef:ophoudingen is ons geleerd , als het paard teveel op je hand steunt/hangt dan maak je ophoudingen, en been eraan bij tempo maken gaat het hoofd iets omhoog dus combineer deze twee. zorg ook dat je paard niet te moe word in het begin van de training , als ze moe zijn gaan ze eerder hangen en als ze dit vaak gaan doen dan word het standaard hangen aan de teugel, dan word het aan geleerd.
. Kan ze er even rustig over nadenken!
. Er staat een filmpje bij..._Esther_87_ schreef:Wat een leukerd! Ziet er wel, zeker voor een vierjarige, nog erg jeugdig uit vind ik dus ik zou je vooralsnog niet te veel zorgen maken en er zo min mogelijk aan proberen te 'sleutelen'. Dikke kans dat het vanzelf weer beter word hoor, komt goed!
Boompje, ik ben dan wel weer benieuwd naar de redenering achter de ophoudingen met been erbij...op die manier drijf je doorgaans een paard juist in je hand namelijk. Lijkt mij persoonlijk niet erg handig als ze toch al te veel steunen.
ChelseaII schreef:Hallo!
Ik rij op een ruim 4-jarige merrie en dit gaat echt met ups en downs. Op dit moment gaat het weer down. Ze heeft erg de neiging om in mijn handen te gaan hangen en trekt hierbij letterlijk de teugels uit mijn handen. Daardoor loopt ze ook verschrikkelijk op de voorhand en ze gaat als een plankje door de bochten heen...
Gisteravond heb ik les gehad en moest ik haar in een rustig drafje rijden en haar met mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel rijden. Daarnaast moest ik een kleine ophouding maken met mijn vingers en zodra ze niet aan mijn handen hing, mijn vingers ontspannen. Dit alles werd uiteraard ondersteunt met mijn been. Echt kleine momentjes liep ze super, maar wat vonden wij het moeilijk!!
Ik moest haar in een laag tempo rijden, want hoe harder ik zou gaan, hoe moeilijker het voor haar wordt. Ook veel overgangen en tempowisselingen maken, om haar achterhand te versterken. Tussendoor lekker eens een galopje doen. Volgens mijn instructrice moet ik de komende tijd zo blijven rijden en dus puur kilometers gaan rijden.
Nog geen 2 weken geleden kon ik haar op mijn 'pinken' rijden en liep ze super... Hopelijk komt dit gauw weer terug!
Wat vinden jullie van deze methode en hebben jullie nog andere tips voor mij??
Ik heb liever geen commentaar of ik wel geschikt ben om een jong paard te rijden; ik word goed in de gaten gehouden door de eigenaresse van het paarden heb om de week les en ik lees veel info op bokt, haha!

Precious20 schreef:Ik heb op dezelfde manier als jij les, TS. Dit zijn principes van de klassieke dressuur.
De reden waarom je je paard 'onder' het tempo moet laten lopen, is omdat de meeste ruiters geen benul hebben over wat het correcte tempo is. Vaak wordt het paard juist 'over' het tempo gereden. Het paard moet actief bewegen, maar het mag niet opgejaagd worden.
Je rijdt met contact op beide teugels en je rijdt je paard met het binnenbeen naar de buitenteugel. Dus: binnenbeen drijft aan, knijpje in de buitenteugel. Zo ga je het paard gaan aanmoedigen om zijn achterhand onder de massa te gaan brengen. Als je dit consequent blijft toepassen, dan zal je zien dat je paard vanzelf van de voorhand afkomt en niet meer in de teugels hangt. Maar dit gaat niet na 1 keertje oefenen! Dus inderdaad, zoals je instructrice zegt, kilometers maken.
Succes!
.
.