Problemen met inrijden.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mylittlejoy

Re: Problemen met inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:40

Begrijp ik het nu goed dat je binnen drie weken bent begonnen met:

- hoofdstel
- zadel
- longeren
- hangen
- opstappen

Het beestje is jong, is net verhuisd en moet allereerst wennen aan de omgeving. Dat je begint met een hoofstelletje prima, maar geef het paard de gelegenheid om dit te verwerken. Wat ik uit je verhaal opmaak, is dat je gewoon over de grens van je paard heen bent gegaan door hem te overdonderen met teveel nieuwe dingen in te korte tijd. Op een gegeven moment is het dan over en klaar en dan ben je waar je nu bent.

Om een kleine vergelijking te geven: ons mannetje (wel een jaar jonger, dus we doen nog een tandje rustiger) hebben we begin oktober van het land gehaald. In oktober hebben we hem leren longeren aan een halster en aan het einde van de maand een hoofdstelletje. Nu heeft hij inmiddels vier keer een longeersingeltje (zonder attributen) om gehad. Na elke "werk"dag, heeft hij een aantal dagen vrij om alles in z'n koppie te verwerken. Je ziet dat hij dat ook nodig heeft, want hij is dan een bommetje! Maar aan de longe is hij zo onder de indruk van al het nieuwe, dat hij zich keurig gedraagt.

Ik denk dat dat ook met jouw paard het geval is. Hij heeft alles op zich af laten komen en het heeft zoveel indruk op hem gemaakt, dat hij in eerste instantie braaf was. Je bent echter - doordat hij braaf was - doorgegaan met de volgende stap en nu ben je te snel te ver gegaan.

Ik denk dat je het beste weer een paar passen terug kunt gaan. Ga weer longeren, met een zadeltje op, en neem de tijd. Geef hem de kans om alles in dat koppie te verwerken en geef hem dagen vrij tussendoor. Juist als hij zo braaf is, beloon dat dan. Merk je dat hij ongein uit wil gaan halen, dan kan je waarschijnlijk weer een stapje verder.

Edit: ik zie in je latere reacties dat het nu beter gaat. Ik zou je toch willen aanraden het rustig aan te doen. Anders loop je straks weer tegen een blokkade op.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 16:51

pleiada schreef:
Je kan heus niet altijd aan de ogen van een paard zien dat hij bang is..

meestal zie je dat wel hoor..
maar idd elk paard reageert anders als je er voor de eerste keer opgaat. al is het meestal dan het vluchtgedrag door te gaan rennen.
ts. fijn dat het nu beter gaat. die van ons draaide zijn ogen weg en zag je echt paniek. die scheen een rugafwijking te hebben en was gewoon bang voor de pijn.

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-11 15:25

Dankjewel voor de reactie, de ostheopaat is vanmorgen geweest, er zat rechts in zijn rug van alles vast, ook bij zijn schoft en vooraan in zijn hals. Hier is allemaal wat aan gedaan. Ons aangeraden is om nu 2 weken met een dubbele longe te werken en dit gaan we ook doen. Daarna zullen we hem weer oppakken.