Kale plekken door sporen Help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tari_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-11 20:12

Het paard dat ik verzorg en rijd op de manege, werd deze week door iemand gereden met sporen die er dus absoluut geen verstand van heeft. Gevolg: 2 kale plekken! En dat na 1 keer met sporen rijden dus volgens mij is het wel echt héél erg fout gegaan. Ik heb het laten zien aan de manegehouder en hij weet wie het paard heeft gereden, hij gaat de dame in kwestie in de gaten houden en haar vragen de sporen achterwege te laten. Zij gebruikt sporen om een wel hele domme reden.. omdat hij bij haar zogenaamd lui is. Dat ze daar zelf schuld aan heeft, heeft ze blijkbaar dan niet in de gaten.
Ik neem aan dat het haar wel gewoon terug groeit? Is er iets wat die haargroei kan bevorderen?

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:35

helemaal met de meeste eens.... sporen af!
Je gebruikt ze dan toch, onbewust, teveel.
en zo word het kale plekje zeker een open wond.....

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:44

Sporen eraf, goed nadenken waarom je paard slechter reageert op been...

Verder duidelijk worden in je hulpen: been (zachtjes) is naar voren, dan ook geen inwerking van je hand en juist ruimte geven om naar voren te kunnen. Waarschijnlijk moeten alle hulpen veel lichter worden..

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 10:50

Anne. schreef:
Ik was nog aan het hopen toen ik dit topic opende "laten die kale plekken asjeblieft op dr laarzen zitten"

Net als Roosch zegt; sporen af, zweep erbij en les les les!

Eens het eerste wat ik dacht ik hoop echt de laarzen want anders dan vind ik het zielig want dan gebruik je je sporen heel veel

of hij heeft zeer plastelijke haar uit val (lijkt me sterk ) (merel gedraag je foei daar mag je geen grapjes over maken)

Veertjelove

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:19

nou op wondjes kan je ook een beetje vasaline doen dan heelt het sneller

spek_lap

Re: Kale plekken door sporen Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:34

Sporen af.. je moet het probleem bij jezelf zoeken en zolang je dit niet onder ogen wilt komen heeft het denk ik ook weinig nut om hier een topic over te plaatsen. Ik neem aan dat je graag het beste uit jezelf en je paard wil halen, dan moet je wel eerlijk zijn over je rijstijl. Als je instructrice van mening is dat je jouw paard maar met sporen moet gaan rijden omdat het volgens hem/haar niet anders kan, zou ik persoonlijk op zoek gaan naar een andere instructeur. Een met wat meer fanatasie. Mensen vergeten volgens mij te vaak dat paarden, niet stout, irritant, sloom, ongehoorzaam enz. geboren worden. Nee, wij maken ze zo! Maar dan moet je wel 'ruiter' genoeg zijn om dit ook in te zien.

AdnerB

Re: Kale plekken door sporen Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 14:46

wat voor sporen gebruik je ts?
heb je mischien een filmpje dat je aan het rijden bent met sporen?dan kunnen we je gerichter tips en adviezen geven.
als ik het zo lees denk ik ook dat je de sporen beter achterwege kan laten en er een zweep bij kan pakken.