gebruik slofteugel voor verkeerd gereden paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: gebruik slofteugel voor verkeerd gereden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:38

-> RT-P

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:40

uhm MOD dit is geen rijtechnies probleem,
want ik weet het prima op te lossen,
dit topic is er voor een discussie of een slof nu wel of niet goed voor dit soort dingen is ;)

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:53

Ik heb je topic gisteravond gezien op RIJ-ITP. Ik vraag me af of een slofteugel op dit moment het goede hulpmiddel is voor dit paard. Ten eerste moet je écht heel kundig zijn met een slofteugel om deze goed te kunnen gebruiken, maar ik denk dat je dat zelf prima in kan schatten of er goede hulp bij hebt.
Wat meer mijn probleem is dat dit paard (wat ik heb gezien in je topic) is dat dit paard ontzettend gespannen is onder het zadel. Dit kan verschillende oorzaken hebben en hartstikke fijn voor de eigenaresse dat jij dit op wilt lossen. Maar ik denk dat je er beter aan zou doen om met dit paard weer vanaf het begin te beginnen.
Lekker aan de gang aan de dubbele lange lijnen (moet je ook wel kundig mee zijn met zo'n soort paard) en het paard z'n eigen balans gaan zoeken. Dat zal, denk ik, het grootste probleem zijn voor haar. Waarschijnlijk raakt ze uit balans als jij er op gaat zitten, raakt ze daarvan in paniek/gestresst en gaat ze daarom zo hard met haar hoofd zo hoog. (Daarom is het misschien ook niet verstandig om nu al met haar te springen/te galopperen).

Ik denk dat je er daarom goed aan zou doen om dit paard eerst zijn balans leert te vinden in de rijtypische balans, zonder ruiter (nageeflijk, meer gewicht op de achterhand). Een slofteugel zal haar niet helpen om deze balans te vinden, ze wordt op een bepaalde manier (hoe zachtzinnig je hem ook gebruikt) toch in een houding gedwongen. Als ze dan haar balans enigszins verliest zal ze dit vanzelf oplossen door harder te gaan. Als er dan ook nog een ruiter op haar rug zit, die haar ook weer uit haar balans brengt, zal ze alleen nog maar harder gaan. Een slofteugel zal zeker niet helpen in deze balans, ik denk dat je haar aan de lange lijnen zelf uit kan zoeken hoe ze in balans moet blijven zonder dat ze rekening hoeft te houden met een ruiter. Als ze hierin haar balans goed gevonden heeft kan je de volgende moeilijkheid er aan toevoegen door erop te gaan zitten.

Beetje een lang verhaal, ik hoop dat je er wat aan hebt :)
Niet bedoeld als kritiek, maar als tip. Je bent goed bezig met 'r!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 19:58

ik snap heel goed wat je bedoelt ja !
zal er eens goed over nadenken want het probleem is dus dat de eigenaaresse er heel veel zelf mee moet doen op dit moment en ze 1 keer PW met de trailer naar mij toe komen dat ik haar rijd,
omdat ze bijna een uur van mij af woont
ze word de rest van de week gelongeerd,
ze komt na de kerst bij mij op stal te staan en dan kan ik indd aan dat soort dingen gaan beginnen ,
maar het zijn wel fijne tips en ik vat het zeker niet als kritiek op hoor ,
je weet waar je over praat dat hoor ik wel

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:03

Niet slofteugel maar halsverlenger bij een paard die vast zat en dus nog niet zo erg was als deze fries. Icm met longeren was hij na twee weken niet meer nodig.
Een hulpteugel kan ideaal zijn als je een enorm voorwaarts paard (spanning!) niet contant wilt tegen houden. Zodra de achterhand en rug gevraagt word zijn ze oppeens zo voorwaarts niet meer. Zo voorkom je een paard dat hard in de mond word.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:20

Je heb geen slof nodig om dit op te lossen ook geen touwtjes elastiek of wat dan ook , ervaring en ander goeie begeleiding dat is alles.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 20:48

Dat is inderdaad lastig als jullie zo ver van elkaar weg wonen. Daar wordt het weer wat lastiger van inderdaad. Hoe longeert de eigenaresse de rest van de week?
Fijn dat ze na de Kerst bij jou op stal komt, misschien kan je hier dan inderdaad mee aan de slag. Tot die tijd blijft het dan lastig wat je met 'r kan doen. Een slofteugel zal geen oplossing zijn denk ik. Misschien een martingaal die alleen voorkomt dat ze haar hoofd zo absurd hoog doet, maar haar niet meteen "dwingt" in een bepaalde houding?

Nogmaals, je bent goed bezig, ik ben benieuwd hoe ze over een tijdje gaat!

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 20:51

moll was het maar zo makkelijk ;)
natuurlijk is dat allemaal belangrijk !
heeel erg belangrijk zelfs,
alleen wat doe jij dan bij een paard dat zo enorm vast zit dat het die nauwelijks kan inbuigen?

dankje ik probeer ook zoals je ziet op de eerste foto de slof alleen te gebruiken om het hoofd van het paard te beperken in het omhoog gaan,
het allerbelanrijkste is gewoon dat ze over de rug komt en laag gaat lopen,
ze hoeft niet eens in verzameling van mij :)
ontspanning zijn we nu naar op zoek :j

edit met pessoa lang en laag

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 21:10

Ik werk het paard los aan de dubbele longe en onder de man, breng hem maar een maand.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 21:16

ik laat het de eigenaarrese horen en als hun willen nemen ze contact met je op :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 22:34

Ik heb er ook zo een, en hij is echt niet verpest hoor, maar ben wel met hem bezig dat hij achter beter gaat lopen en zijn schoft los kan laten, rijden gaat nog niet, hij revalideert, maar ttouch een tteam oefeningen en gewoon stappen doet al genoeg op dit moment.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:58

Ook die mag je brengen hoor, heel het revalidatie team staat klaar :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:01

Het doet me een beetje denken aan met zweep / sporen rijden.. je kan maar beter in één keer duidelijk zijn over wat je verwacht.
Is natuurlijk wel wat anders als dit maar toch 8)7

Je moet natuurlijk niet standaard ermee gaan rijden, en als ie het na een keer of 3-4 nog niet snapt misschien een andere oplossing zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:30

Ik denk dat een slof op zich wel kan helpen bij verreden paarden, maar niet zo. Op de eerste foto, zorg jij ervoor door naar voren te vallen dat het paard op de voorhand duikt, sterker nog, als ze niet haar hoofd omhoog had gedaan, was ze op haar neus gevallen......

De andere foto's weet ik werkelijk niet wat je aan het doen bent, maar vind het een geruk en gepluk, en hoe je het paard zo wilt laten ontspannen begrijp ik echt niet.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:49

geruk en gepluk :oo
nou en bedankt he ,
als er iemand niet rukt en plukt in een paarden mond en een dier van achter naar voren wit rijden ben ik het wel erg triest dat je zo over mij denkt :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:05

Graag gedaan hoor.

Nu, ik zeg wat ik zie, en ik vind het er erg onvriendelijk uitzien. Als een paard vriendelijk van achter naar voren wordt gereden en de ruimte krijgt om los te laten in kaak en nek, zie ik dat heus wel. Heb je andere foto's en filmpjes ook bekeken, je houdt haar heel strak, geeft niet mee in je handen, en die foto dat je zegt dat je dat wel doet, donder je er zowat voorover af.
Leuk dat de rest het een eind verbeterd vindt in je vorderingstopic, ik vind dat niet, en ik vind de slof zoals jij hem gebruikt helemaal niet fijn...... hoe doe je dat in draf, je stuitert, klapt elke keer op het zadel, paard is voortdurend bezig jouw gebrek aan balans te compenseren, hoe wil jij je handen stil genoeg houden, zo stil dat het paard ze gaat vertrouwen en de onderkaak tegen het bit wil leggen, als je steeds je evenwicht verliest?
Het paard houdt de rug vast omdat jij je balans verliest, niet ontspannen bent, en niet meegaat in de beweging. Je hebt een stoelzit, je opent je bekken naar voren ipv opzij. Je moet je heupen naar opzij openen, billen ontspannen, en je been als een natte dweil af laten hangen, daarbij steun je lichtjes in de beugels. Dat kan ook prima op een veelzijdigheidszadel. Handen dragen, ellebogen gebogen, onderarm en teugel zijn één rechte lijn naar de mond. Contact is licht en luchtig, en het paard bepaalt daarbij de zwaarte van het contact, niet de ruiter.
Buikspieren licht aanspannen, rug los, kaak los, schouders los. Binnenbeen los en lang, buitenbeen begrenst. Binnenhand houdt contact en doet verder niets, buitenhand begrenst nek en schouder.

Zolang je dat nog niet kunt, ben je er helemaal nog niet aan toe om een verreden paard te corrigeren, eerst zelf leren zitten en rijden. Als goed zitten en meegaan in de beweging een gewoonte is geworden, en je kunt er heel aardig de figuren en oefening uit rijden, kun je eens denken aan het paard te gaan trainen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:10

die foto's en filmpjes zijn van de 2e keer dat ik ooit op een fries heb gereden ;)
heel logisch dan dat ik niet lekker meekom en voor het paard een eerste keer in een binnenbak,
mijn beugels zaten te kort ....
ik zeg niet dat ik perfect ben maar zo overdrijven als jij nu doet vind ik erg jammer dit is imo gewoon iemand de grond intrappen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:17

Nee, dat is niet iemand de grond intrappen, ik geef je tips waar je heel veel aan zou kunnen hebben, als je wilt. Maar ik ga geen oohh en aahh roepen als ik dat niet vind, sorry, maar zo aardig ben ik helaas niet.

Jij vroeg om meningen, nu, die kun je krijgen, en ik geef hem onderbouwd ook. Ik neem de moeite om al het film- en fotomateriaal te bekijken wat jij hebt geplaatst, in die buitenbak en de binnenbak, en ga dus niet over 1 nacht ijs met 3 foto's. Ik leg uit wat ik zie, en ik geef je tips waar je het mee kunt verbeteren, technische tips waar je onmiddellijk mee aan de slag kunt. Gewoon iemand de grond intrappen doe ik niet al die moeite voor.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:19

oke dan vraag ik me af hoe kan ik mij heupen anders ?
openen ik sta er zeker voor open maar het komt behoorlijk hard aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:32

Even denken:

Ga eens gewoon rechtop staan. Zet je benen wijd. Doe je handen op je heupen, en probeer te voelen of je rug hol wordt of recht blijft, je bekken moet rechtop staan, je mag het iets achterover kantelen, maar absoluut niet voorover. Als het goed is voel je nu spanning in je bovenbenen, in de spieren aan de binnenkant zeg maar.

Op aan paard doe je eigenlijk hetzelfde, maar om je benen aangesloten te houden (je knieën kunnen niet opzij buigen namelijk) kantel je je voet, alsof je kleine teen zwaarder is, als je het goed doet (je moet je been echt zoveel mogelijk laten hangen) voel je diezelfde spier weer. Hou je bekken in de gaten, niet je rug hol maken, houd hem recht. Je voelt je zitbeenknobbels het zadel raken, als het goed is, zit je nu voor je gevoel meer in het zadel dan erop. Diep uitademen, billen los, benen los, en dan zou je moeiteloos mee moeten kunnen gaan.

Bij het lichtrijden laat je je iets opgooien door het paard, niet zelf gaan staan, je alleen wat laten opgooien, let er op dat je heupen boven je hakken blijven, niet naar voren of naar achteren gaan, opvangen met je enkels, dat zijn de schokbrekers, en dan kom je weer terug in het zadel. Je zult merken dat je veel minder hoog het zadel uitkomt, zo hoog komen is helemaal niet nodig. Hou je ademhaling laag in je buik, billen ontspannen, zachte billen, binnenbeen los en lang.

Paard zal als je dit goed oefent, vanzelf meer los gaan laten in de rug, en dus dan ook in kaak en nek, daar heb je geen slof bij nodig......

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:42

oke is ga het zeker proberen !!
kan ook goed zijn dat ik zo ben gaan zitten doordat mijn eigen rug helemaal vast zat,
had dit namelijk eerst veel minder,
maar ben nu gekraakt losgetrokken enz,
dus moet helemaal goed komen :j

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:42

Wat betreft het inbuigen van zo'n paard; Dat is natuurlijk niet 'vanzelfsprekend' dat een paard dit kan, al helemaal als ze moeite hebben met hun balans vinden. Dat inbuigen zal ie op een gegeven moment echt wel kunnen als hij wat losser wordt in zijn lichaam, makkelijker gaat lopen en gaat ontspannen.
Die van mij (Haflinger) was ook niks gewend toen ik 'r kreeg als 14-jarig net-van-de-manege-komend-meisje. Zij had nooit serieus dressuurmatig gereden en kon ook amper wat (dacht ik toen natuurlijk anders over).

Met veel geduld en veel kilometers maken, voor ons beide, wordt zo'n paard relaxter onder het zadel. Laat hem lekker z'n evenwicht zoeken met iemand erop aan een los teugeltje. Als jij hem helemaal gaat vertellen hoe hij moet lopen zal zo'n paard nooit de moeite nemen om zelf uit te zoeken hoe hij het fijnste loopt en dat is juist wat je niet wilt.

Ik denk dat het inbuigen iets is waar je je nu nog niet zo druk over hoeft te maken. Zorg eerst maar dat ze lekker ontspannen door de bak gaat, zowel onder het zadel als aan de lange lijnen/longeerlijn. Als ze ontspannen zijn zullen ze meer los gaan laten in hun lichaam en ook makkelijker inbuigen (wat niet zegt dat het makkelijk gaat, houd er rekening mee dat het voor het ene paard gewoon veel makkelijker is dan voor het ander). Laat het zadel ook nog een keer goed nakijken en haar rug. Als ze een tijd verkeerd gereden is kan hier ook nog het een en ander verkeerd zitten.

Wat betreft lange lijnen zou ik je best een aantal keer willen helpen, maar ik weet niet waar je woont?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:43

ponylies schreef:
oke is ga het zeker proberen !!
kan ook goed zijn dat ik zo ben gaan zitten doordat mijn eigen rug helemaal vast zat,
had dit namelijk eerst veel minder,
maar ben nu gekraakt losgetrokken enz,
dus moet helemaal goed komen :j

Laat even horen hoe het is gegaan? :)

Kleven is te ver voor mij, maar tips kan ik uiteraard wel geven :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 13:44

lange lijnen willen ze mij op het werk ook wel leren dat is gelukkig niet zo'n probleem,
ik kan wel longeren met dubbele lijnen van daaruit heb ik ook weleens wat lange lijnen gedaan maar dat was met een B pony die voor de kar liep :+
dus dat was makkelijk :P

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:48

Lange lijnen is, hoe ik het opvat, zowel in menpositie (dus er (schuin)achter) als in centrumpositie (op de volte, als het ware gewoon longeren met 2 lijnen).
Let wel op dat je het eerst goed onder knie hebt voordat je het met een onervaren paard gaat uitproberen.
Daarnaast moet je haar wel goed voorbereiden door verschillende oefening, een lijn achter d'r kont langs zal ze niet zo 1, 2, 3 accepteren.

Edit: voor de voorbereidende oefeningen kan je me tegen die tijd altijd even een pb'tje sturen