Paard laten strekken?? tips gevraagd..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Johanna59

Re: Paard laten strekken?? tips gevraagd..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 14:13

Hij is vier?
Het kan nog jaren duren, voordat hij sterk genoeg is om te kunnen "strekken".
Heel veel mensen zien dit als het belangrijkste van wat een paard/pony moet kunnen laten zien.
Het ligt echter vaak aan de kwaliteiten van de ruiter, of dit strekken er uit komt. Het verruimen zit niet zozeer in het voorbeen, als wel in het achterbeen. Een paard/pony die voor mooi strekt, laat nog geen goede verruiming zien.
Mensen die dit vragen van een vierjarige, moet je heel gauw weer weg laten gaan.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:38

Johanna59 schreef:
Hij is vier?
Het kan nog jaren duren, voordat hij sterk genoeg is om te kunnen "strekken".
Heel veel mensen zien dit als het belangrijkste van wat een paard/pony moet kunnen laten zien.
Het ligt echter vaak aan de kwaliteiten van de ruiter, of dit strekken er uit komt. Het verruimen zit niet zozeer in het voorbeen, als wel in het achterbeen. Een paard/pony die voor mooi strekt, laat nog geen goede verruiming zien.
Mensen die dit vragen van een vierjarige, moet je heel gauw weer weg laten gaan.

Ik denk dat ik wel weet wat ze bedoelen.. gisteren in de les reed er ook een 4 jarige pony mee.. en het verschil zag ik ook duidelijk.
Maar het zit hem meer in de knieacties, onze pony doet dit veel minder uit nature.

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:43

ik zou idd zoiezo nog niet met een 4 jarige gaan strekken want in de dressuur mag je pas als hij 5of 6 is in de M startten met oog op het strekken en andere zware oefeningen zodat je je paard niet kapot rijdt !!
maar bedoel je niet dat hij gewoon zijn passen moet verruimen ipv strekken ?

als het echt om de knieactie gaat vindt ik dat dat aangeboren is !! je hebt wel hulpmiddelen om meer knieactie te krijgen maar die moet je niet gebruiken als j daar geen ervaring mee hebt want je kan dan je paard flink beschadigen !!

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:49

nee.. ik bedoel meer knieactie en uitzwaaien naar voren..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-11 18:51

Maar ik weet dat hij eerst sterker moet worden van achteren maar dat heeft inderdaad tijd nogdig.. hij is ook niet erg aan het been moet ik zeggen, dus laten we daar maar eerst aan werken :)
Als je been geeft dan wil ik graag zien dat hij ook echt vertrekt van achteren en dat laat hij nog niet vaak zien.. hij gaat wel maar alles relaxt.

marlies_st

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 10:38

het zou mooi zijn als je hem kan verkopen aan de mensen die hem nodig hebben voor het span.
ik vermoed alleen wel dat de beweging niet past bij hun eigen pony. ruimte kan je maar tot een bepaalde mate er in rijden.
de rest zit toch echt in de aanleg. strekken zal hij vast wel leren maar dan zou het toch een andere beweging zijn als de ander pony. de balkjes zijn wel een hele goede oefening maar er gaat veel tijd en werk in zitten.
hou er zo wie zo rekening mee dat als je hem niet aan hen kan verkopen je altijd met mensen te maken hebt die een pony voor hun kind willen kopen en zodra ze te groot zijn weer verkopen. tegenwoordig willen ze een pony hebben staan die hun kind prijzen kan opleveren ipv het plezier.

ik hoop voor je dat het goed uit pakt.

abbaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 11:14

veel balkjes draven en die steeds wat verder uit elkaar leggen...vandaar uit train je de achterhand en kan hij later uit zichzelf ook zo strekken zonder de balkjes..
groetjes hilda

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 11:52

5 versnellingen in je tempo gaan rijden :j
Zelfs mijn haflinger gaat hiervan strekken _O-

- bijna stappen
- verzameld
- iets meer
- arbeids
- midden
- en alsof je in een monte koers op een draver zit :+

Als ze doorkrijgen dat ze bij die laatste versnelling niet in gallop moeten springen gaan ze echt vet strekken :)
Stel je paard springt aan in gallop, niet bestraffen, gewoon terugnemen en verder rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 13:26

doei schreef:
5 versnellingen in je tempo gaan rijden :j
Zelfs mijn haflinger gaat hiervan strekken _O-

- bijna stappen
- verzameld
- iets meer
- arbeids
- midden
- en alsof je in een monte koers op een draver zit :+

Als ze doorkrijgen dat ze bij die laatste versnelling niet in gallop moeten springen gaan ze echt vet strekken :)
Stel je paard springt aan in gallop, niet bestraffen, gewoon terugnemen en verder rijden.

Die snap ik niet... Maar goed, dat zal wel zijn omdat het niet klopt :=

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:01

Ow hahaha ik zie dat ik een foutje heb gemaakt :+
Heb 6 versnellingen beschreven :P
Bedoelde je dat Joolien?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 20:09

Joolien schreef:
[Die snap ik niet... Maar goed, dat zal wel zijn omdat het niet klopt :=

???

prooven78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:37

Wat zonde dat je zo'n goede springpony in een span wil laten lopen..Als het die schimmel is op de laatste foto, heeft ie echt veel potentieel als springpony. Je kunt nooit voorkomen dat een pony wordt doorverkocht. En wie zegt dat de mensen die interesse hebben in jullie pony voor de springsport hem niet eerst netjes opleiden en hem dan pas doorverkopen? Daarbij kunnen ze de eerste 2 jaar nooit hoog springen op de wedstrijden aangezien er een minimale leeftijd is verbonden aan de klasse waarin de pony mag springen. En als je geen haast hebt met de verkoop weet ik zeker dat er nog genoeg gegadigden komen voor zo'n brave pony met deze kwaliteit. Nog wel één tip: zorg dat je pony snel aan het been wordt, dus been is reactie! Dat is de basis van alles. Nou ja, behalve in een span dan..